1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 778053 inlägg · 7967 ämnen
« · 240854 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Mora-BIF
Och hur går det ikväll mitt tips MIK-BIF 2-3 tror på en knapp vinst.

Det kanske inte är bra om det blir för stora siffror men den chansen är väl ytterst liten. Vore dock bra får att få upp målkänslan hos flertalet av spelarna. NÄr gjorde tex O.Molin mål sist?.

Sv: Idolbilder!
Cantona: Testat att höra av dig till "Brynäs shopen"? Testa 026-18 20 12. Dom har massa info om allt möjligt...

Idolbilder!
HJÄLP!

Jag håller på att göra en bok om samlarbilder/idolvykort på ishockeyspelare i Sverige. Brynäs skall ha gett ut idolkort sedan 80-talet. Tyvärr går det inte att få någon information om detta från klubbens kansli.
Finns det någon här som kan ha information om detta skulle det mottagas varmt.

Det skulle kännas fattigt om Brynäs inte blev representerade i boken.

Hör av er till [email protected]

En parallell...
Läser i dagens utmärkta GD-serie om Brynäs att när Brynäs var som bäst var alla i laget uttagen i något landslag.
Ser parallellen i dagens Expressen.
SAIK:s anfallsAVBYTARE Patrik Nilsson är med i landslaget.
Imponerande!

Brynäs representation?
Anger.
Anger!
Anger?

Sv: Silly Season...
Jompe:
Behöver Jobs vaxa sig för att utvecklas?
Ingår gratis vaxning i kontraktet?
Har han handväska också...
Nu pratar vi slimmad organisation!
Trodde inte att du hade en sån koll på utvecklingen därborta :-)

Skämt åsido, visst stämmer det att många av de yngre killarna behöver växa upp för att platsa blande de stora grabbarna.
FBK löser det på ett sätt som övriga hockey-sverige är kritiska till, trots att det är så värvningar har gått till i alla tider, inte minst i Brynäs!
19-22 åringar med hår på bröstet istället för ettpiltar på gymnasiet. Svårt val!
Våga sticka ut hakan, var det...

Brynäs fortsätter värva fjuniga 15 åringar från hela landet...
Kanske läge att diskutera lite med mästervärvaren Hellman och göra en egen "FBK-lösning" av det hela (fan BJ, märker du vad positiv jag är till FBK!).

Säg så här:
Om Brynäs värvar Stockholmare, Lappar, Skåningar och Bästkust-bor till juniorerna vad skall spelarna i närområdet ta vägen då...
SAIK?
GIF?
Hmmm... verkar genomtänkt och långsiktigt.
Det får säkert Brynäs att framstå som ett naturligt mål för alla killar och tjejer runt Gävle!

Sv: GD och Brynäshistoria...
Jompe:
Jag vet inte, Jompe, men jag tycker inte att det är någon klubb som fullt ut jobbar efter Brynäskonceptet för tillfället. Att Brynäs inte gör det är alldeles klart, men i övrigt är det mest en massa geggamoja i lagen...

Att ett lag som FBK skall ligga först i spåret i utvecklingen med d e t laget och d e t spelet är beklämmande (väntar här på ett snabbt inlägg från ärke-FBK:aren BJ i dementerade syfte).
Usch.

Jag vill definitivt vända på konceptet.
Det börjar med snabba huvuden,
det fortsätter med snabba händer,
och det avslutas med snabba fötter.

Fötterna skall defintivt aldrig styra huvudet (Danielsson d.ä. och Nylander är typexempel på hur det inte skall gå till).
Händerna skall inte styra huvudet (Alla har förmodligen sett tex Pekkalas indianer).

Det finns en ohygglig potential att bygga ett lag som vinner skiten ur resten i sega Hockeyligan.

En haka som sticker ut några mm mer än andra lag skulle inte skada nämnvärt...

Var finns nästa Tiger?

P J Davydjoos:
Har försökt, PJ... men de klarar inte latin...

gordo: Se till att ordinera och skriva ut receptet åt dagens ledning :)

Lunkan:
Det räckte inte alls med e n stark ledare på 60-talet.
Wickberg hade ett helt gäng som jobbade runt laget.
Det är samma förutsättning för att driva en organisation idag!
Tyvärr är Brynäs numera lika trögfotat vid sidan av isen som på isen.
Usch.

Det finns ETT standardrecept i den här branschen:
1. Det gäller att bygga en organisation med starka ledare.
2. Det gäller att rekrytera de rätta spelarna.
3. Det gäller att anställa tränare som inte förstör för mycket av potentialen i laget!

Varför ÄR FBK framgångsrika?
Standardreceptet.

Varför HAR DIF varit framgångsrika?
Standardreceptet.

Varför HAR BIF varit framgångrika?
Standardreceptet.

Hur skall BIF BLI framgångsrik igen?
Standardreceptet.

Enkelt.

Sv: creative's tråd
creative:
Har inte Borås en mv-tränare vid namn Christer Lundqvist från målvaktsplantskolan Sandviken?

Mora-BIF
Kvällens laguppställning enl AB

Brynäs lag i kväll:
Målvakter: Jami Ram (Fredrik Fahlstedt - lån från Hille).
Förstafemman: Tommy Sjödin, Jussi Pekkala - Niklas Anger, Tommi Miettinen, Björn Danielsson.
Andrafemman: Daniel Johansson, Veli-Pekka Laitinen - Ove Molin, Jan Larsson, Kyösti Karjalainen.
Tredjefemman: Henrik Rehnberg, Adam Andersson - Henrik Petré, Roger Kyrö, Peter Nylander.
Fjärde forwardspar: Kenneth Bergqvist, Daniel Wågström.

Centerbrist
Är det någon som vet när Micke Wahlbergs proffskontrakt går ut?

Lunkan: Klockrent hela vagen.

Jompe: Ett starkt och omtyckt namn på sportchefsposten tror jag är ett måste. Dels för att locka spelare men kanske framförallt att få tillbaka sponsorerna, för idag handlar det mesta om pengar.

Ett tydligt mål med en proffsig organisation det är där man ska börja bygga. På 60 talet räckte det med en stark ledare idag måste man ha en hel organisation som fungerar, där ligger vi lite efter. En sportchef som leder de övriga samt ett gäng kunniga personer som leder jakten på sponsorer och bra villkor och framförallt att "klubben är bra att ha att göra med" för sponsorerna. Ger nått tillbaka för satsat kapital så att säga.

Sen gäller det att naturligtvis att locka bra spelare, bygga vidare på de bästa juniorerna ge dom den omgivning de behöver hem med Dacke, Honken och Mårtensson våga satsa.

Vill helst inte se BIF i Huddinge hallen nästa säsong.

gordo: Jag vet--GB:en ar full av folk som haller med Dig. Du kommer aldrig att se nagon har saga att Gud vad allting ar bra i Brynas just nu, dels for att det inte ligger i Brynasarens konstitution att saga de orden och dels for att det faktiskt inte ar sa kanonbra just nu. Den konkurrensfordel vi hade pa 1960- och stora delar av 1970-talet var att vi ledde utvecklingen. Det spelkoncept som vi utvecklade (snabba fotter, hander och huvuden) finns det andra elitserieklubbar som folljer mer an vi gor just nu.

Da blir The $64 question:vad gor vi nu?? Jag har fort fram vad jag tycker vi ska gora sa manga ganger och sa lange att alla vet vad jag tycker. Det hade varit otroligt kul att hora vad andra tycker. Hur vill Du att brynas ska se ut om tio ar? Hur tycker Du att vi bor arbeta for att komma dit? Om "vi ar Brynas IF", som Tor brukar paminna oss om att vi faktiskt ar, sa blir ju fragan an mer intressant: Var vill vi vara hockeymassigt om tio, eller fem, ar? Hur ska vi ta oss dit? Svedas? Beezer? Bright? Sylf? Tor? Hong Kong? Kessler? Huge? gordo? Tony? boldten? olle? Nagon?

Ordet ar fritt.

svedas: Av de spelare Du inte vill fornya kontrakt med skulle jag vilja ha kvar Petr'e och Rehnberg, fast i nagot annorlunda roller. Jag har lange havdat att P3 borde skolas om till powerforward, och jag var glad att se att GP hade honom i just den rollen i senaste traningsmatchen. Han har ett naturligt satt ga rakt pa mal och skulle kunna bli en center som kan ta--och ge--stryk framfor mal. Lagg pa killen 8-9 kilo muskler, skicka honom pa varstinglager ett par veckor och satt honom pa taggtradsdiet, sen ar det Wernblomvarning pa honom. Trust me. Rehnberg ar en av de fa tunga backar vi har, och vi behover honom, inte minst om P3 blir forward. Helt ense med Dig om att resten bor vi inte fornya kontrakt med. Jobs kan ha sina goda dagar, men de kommer ganska sallan. Behover vaxa till sig.

Till listan pa de som bor vara kvar vill jag lagga att Engstrom och Ronnqvist bor spelas in i A-truppen (tillsammans med Ostlund och lille-Danielsson). Har ligger en stor del av vart framtidskapital. Alla dessa har enorm potential. Ska bli kul att folja dem.

Har ni hört något om detta rykte?
Se länk.

creative's tråd
Borås HC har ett par bra spelare som kanske skulle passa i Brynäs..Korhonen och Lund ett radarpar som spottar in mål.
Något att fundera över kanske...en hyfsad målvakt har de med..Johan Allringer....jag vet att Brynäs har haft folk på ett par av BHC:s matcher så kanske har de samma tanke som mig...*ler* Jag vill förstås inte förlora de spelarna i mitt andra favoritlag men men ....

Sv: Gauthier
bajenmattias: Jag tror inte att det handlar om att ha råd, utan hur snåla man är.

Sv: Tarvainen
svedas: I have heard about this from Gävle but I don`t want say from who. It has also been written in finnish sport magazine called "urheilulehti". Offcourse it`s obvious that many teams are interested in good player like he is. I have also heard that Leksand, HV-71 and Södertälje are interested in Tarvainen like Luleå is.

I want to believe that things that I have heard are "tillförlitlig".

Let`s see what happens.

Sv: Tarvainen
svedas: Jahaja då loggade han ut.

Tarvainen
En fråga till 33Laitinen. Var hade du sett/hört att Tarvainen var tänkt för Brynäs. Är det tillförlitligt?

Silf: Nej jag tror att det är elitserien som ni blir kvar i ni möter i tunneln

Köp nytt
Brynäs skulle (efter att ha sett nästan alla hemma matcher) behöva 4-5 backar av bra elitserieklass (det är inte gratis)
två nya centrar varav en landslagmässig (det är väl gratis)
Sen behövs det några forwards och en landslagsmålis

Hej och hå

svedas: Bort med Ram och Aspen
Ha kvar Lundström(heter han så förresten, 3:e målisen)

Jompe: Jag skulle vilja byta ut följande spelare:

Ptre-Rehnberg-Djoos-pekkala-karjalainen-jobs-larsson-wågström-bergqvist-luovi-danielsson dä.

och ha kvar följande.

Molin?-Nylander-kyrö-Sjödin-Andersson-Johansson-laitinen?-Floberg-Danielsson dy-Miettinen.Anger-Soling-Östlund

Har jag glömt nån?

Brynäs mott min hem ort.
Hej alla brynäs fans. Arboga kanske ska möta brynäs.

NallePhu: Bara att hoppas att ljuset i tunneln inte är ett mötande tåg :-).

Sv: Gauthier
Hong Kong:

Du kan väl inte på fullaste allvar mena att Sean är så dum att han går till Brynäs *S*

Skulle sjunka långt för mig och hela Dalabygden föressten :-)

Om inte Leksand har råd har väl inte ni heller det..

Gauthier
Kanske dax att ge igen för gammal ost. Vi behöver ju uppenbart en ny målis. Se länk.

gordo: Både Tarvainen och Pardavy är aktuella för spel med Luleå varav Tarvainen är nog den hetaste av dessa 2 då Luleås värvningsansvarige Hasse Nordberg ska göra en tripp i österled med start på Söndag med matchen Blues vs Tappara,

Brynäs skulle rikta in sig på att försöka få tillbaka först och främst Johan"Lill-Honken"Holmqvist till kommande säsong det anser jag är nog prio 1 då målvaktsspelet inte vart så 100% av vare sig Asplund eller Ram, Varav Ram blev jag förvånad över att Brynäs värvade han då han mesta tiden vart på sidan om isen i Jokerit och skedebenägen!
Nåja nog kommer ni igen ska ni se så läneg det finns ljus i tunneln då finns det hopp om liv efter kvalserien

svedas:
...och så Arboga, denna skolåda till ishall.
Usch.

svedas:

Fråga dig själv vilka spelare som förhandlar med ett lag som inte vet om det blir spel i högsta eller i näst högsta serien?

Har svårt att se Pardavy, Tarvainen eller liknande namn välja ett bottenlag.
Det blir till att sno åt sig fjärdelinespelare från andra lag i Elitserien och hitta några billiga ytlänningar i franska ligan... typ.
Men, förresten, det är ju precis det Brynäs sportmuppar ägnat sig åt.
En fd elitspelare som lagt rören på hyllan, en spelare som blir matchens lirare varje gång men inte spelade en hel match förra gången han var i Brynäs, två Lill-Strimma stipendiater som inte kan stava till Strimma på isen, ingen pådrivare i laget, en förstetränare som är andretränare, en andretränare som var målvakt osv...

När man börjar tänka efter hur läget är blir man spyfärdig.
Usch.

Jompe:

Säg så här:

Tålamodet, det lilla man har, tryter...

Speciellt efter att ha sett 0 (noll) förändring i uppträdandet OCH spelet i träningsmatchen mot SSK.
Beklämmande lojt!
Har blixtsnabbt avstyrt resan till Smidjegrav (också snart ett klassiskt landmärke i Brynäs uppgång och FALL?) i morgon.

Det loja uppträdandet och spelet skapar en fantastisk kontrast till det som är Brynäs kännemärke:
Snabba hjärnor, snabba händer och snabba fötter.
Hur många i dagens trupp klarar de kriterierna?

Det är så att man kan börja agitera... :-)

Viva Zapata.

svedas:
Å andra sidan ståtar han med smeknamnet "Krigarn"... hur det nu går ihop?

svedas: Jag tror att denna season kommer att bli extremt silly, inte minst eftersom vi kommer att komma igang med varvningarna sent. Det har gatt mangra rykten om att Brynas scoutat mycket i Finland. Det vi ocksa vetat lange ar att vi kommer att behova flera spelare och, viktigare, att flera spelare inte kommer att finns kvar nasta sasong. Om vi ser till de uppenbara fallen sa ar det Luovi, Djoos och Larsson. Sen finns det ju flera andra spelare som vi inte bor ha nya kontrakt med--listan kan bli lang--men dessa tre hogavlonade spelare maste ersattas, och kan ersattas inom befintlig ekonomisk ram. I ett sadant lage ar det val naturligt att man tidigt scoutar fram bra namn och i princip binder upp dem. Men om sa skett vet jag inte.

gordo: Passande namn KRIStröm i dessa dagar.

Jompe: Det skulle ju vara Pardavy och Tarvainen. Den senare har ju 33Laitinen tydligen sett nånstans att han ska vara på G till BIF. Men nu vill lule också ha honom och då är det väl kört som vanligt.

gordo: Den som sa det va det, som min son brukar saga... ;-))Jag tror att gordo hade blivit en alldeles utmarkt revolutionar ledare. Detta skrivet fran ett land dar revolutionen permanentats sa till den milda grad att man inte langre kanner igen den. Kanske ett Brynas i makroformat?

svedas: Det var exakt vad jag ocksa tankte skriva, men jag tror den gode kricke ar ute efter litet mer snaskiga hemlisar. Och sana har vi ju inte i Brynas, eller hur?

KristianS: Gå in och titta på hockeymagasinets transferlista så får du se rykten och övergångar. Det enda som står på Brynäs är Jimmmy Lindström från sundsvalloch D.Johansson till MIF

Silly Season...
Tjena alla Brynäsare.. och andra med för den delen =)!!

Nu är de så att ja skulle vilja ha igång en liten ryktes/fakta diskution om Brynäs ev. nyförvärv, förluster och förlängda kontrakt??

//kricke

GD och Brynäshistoria...
Med start i går publicerar GD en helsida/dag i fem-sex dagar om Brynäs uppgång och...?
I går mycket information kring Breit Hellman (mästervärvaren).
I dag fokus på Wickbergs utrensning av gamla hockeysektionen -57, Tigerns ankomst och början på storhetstiden (när de andra Gävlelagen och bla 08:orna förpassades till statister).
Trevlig läsning om Brynäs historia av Ulf Kriström!

Kriströms förklaring till Brynäsdominansen:
Brynäs nya stil tog de andra lagen med överraskning och unga Brynäs spelade en hockey med snabba fötter, snabba händer och snabba hjärnor.
Effektivt på 60-talet.
Precis som Brynäs idag då... INTE.
Åldersstigna Brynäs, långsamma fötter, stela händer och trötta hjärnor.
Usch.

Vem tar Wickbergs roll och leder utrensningen av sportkommitten -03?

Sv: Brynäs - Södertälje
Huge: Ha det, Du ocksa.

Jompe: Verkar lugnt, Westerlind sover nog.....
För att vara säker så drar jag iväg för lite innebandy, med min Brynäs-Tshirt (Svenska Mästare -99).
Gliringar att vänta... :-/
Vi hörs

Huge: Har bara sett den senaste versionen av Get Carter. Maste se om jag kan fa tag i originalet. Ar sjalv en stor Caine-fan. Han har val en ledande roll i nyfilmatiseringen av Den stillsamme amerikanen, eller hur? Sen ar han lysande i Ciderhusreglerna och flera andra rullar. Rivierans kavaljerer med Steve Martin daremot ar ett lagvattenmarke for dem bada tva.

Bara en fraga om sekunder innan moderatorerna drar undan mattan under mina fotter nu...

Jompe: Inte så mycket, men vi får väl försöka att lätta upp ångeststämningarna här på sidan en aning, inför KS...

Michael Caine, en av världen bästa skådisar enligt mitt tycke.

"Get Carter" (originalet, inte det nya Hollywoodplagiatet) är en höjdare om man gillar Caine.

Apropå Rhett Butler så är min favorit en sketch i "Benny Hill"
(en av mina stora komikeridoler, förutom Helan och Halvan), där en regissör förgäves försöker få Rhett att avleverera sin replik korrekt. Det blir ideliga ordomkastningar och regissören får hela tiden bryta för nya omtagningar:

"Dear Frank, I don´t give a damn".....CUT, CUT, CUT......Action!
"My dear, why don´t you give me that damned Frank?"...CUT etc
"Frankly my damned, I don´t give you a dear"

Etc, etc..... Obetalbart.

Huge: Pa tal om filmcitat kan jag inte lata bli att namna resultaten fran en tavling i England om de basta filmreplikerna nagonsin. Vinnare blev, ganska logiskt, Michael Caines replik i The Italian Job, nar hans kollegor spranger en bil i tiotusen bitar: "I only told you to blow the bloody doors off". Pa andra plats Rhett Butler i Borta med Vinden som svar pa Scarlett O'Haras fortvivlade fraga om hur det ska ga for henne nu: "Frankly, my dear, I don't give a damn". Sage hela listan pa TV haromdagen och en del var riktigt bra.

Nu har ju detta inte sa mycket med hockey at gora, eller hur...

Jompe: Precis. Här hade man ju chansen mot ett högmotiverat SSK som tydligen drog upp tempot till max och smällde på i alla lägen.
Mitt citatbidrag får bli: "It take´s two to tango".....

« · 240854 · »