Samarbetet Brynäs - VASA Sport
Redigerad kommentar
Erat:
Jag vet att du inte rår för det, lider ju av det själv. Mitt färgseende fallerar faktiskt mest i den gula färgskalan, alltså inte den vanliga röda, men jag har inga problem alls att se skillnad nu.
arnio:
Du tror inte att en sådan junior funkar bättre i typ J20 då?
Erat:
Eeh...svårt hur? Jag har också taskigt färgseende men svart och gult är väl inte särskilt svårt att se skillnad på?
Redigerad kommentar
Erat:
Det är GroKo hockeys orginaltröja med stålmannen och allt på bröstet, Luleå var gul från början och kör med det nu med jämna mellanrum sedan fansen tjatat fram det.
arnio:
Fast frågan är hur utvecklande det är rent sportsligt för killar som kanske nosar på elitserien, vi snackar ju trots allt finska andraligan och i jämförelse är Allsvenskan betydligt bättre än Mestis. Ska det lånas ut föredrar jag Allsvenskan isåfall.
Huge: Det beror på. Jag har ingen aning om hur Sport spelar heller. Om de använder liknande taktik som Brynäs så vore det bra att låna ut dit, annars inte.
Tolkar det som att man vill, likt SAIK, ha en grund av Brynässpelare och spetsa till med utomstående.. Det som jag saknar lite i dagens BIF är just att dom icke tongivnade spelarna lika gärna kunde hämtats från juniorleden än plocka in dessa från konkurrenter, typ Lavander, johansson osv. Rohdin mfl skulle säkert kunna göra ett lika bra jobb i en tredje, fjärde kedja (så som SAIK har).... Så Hockeygym är lite samma sak, att man har en grund ab brynässpelare och spetsar truppen med utomstående (som man redan gör idag med stockholmare och norrmän)...
Sen förstår jag också att det främst är Vasa som tjänar på detta samarbete, men som huge säger så skapar alla samarbeten kontakter vilket kan vara bra i framtiden... Så vad kan framtiden ge Brynäs här är det jag undrar? =)
Alltid bra att få nya erfarenheter, inte minst när det gäller det sociala i allmänhet. Junisarna tvingas kanske att klara sig lite mer på egen hand sas, här hemma har man känslan att många junisar är lite väl "curlade" sas.
Sen kan ju ett samarbete ge synergieffekter på lite längre sikt, nåt som även A-laget kan ha nytta av. Nya samarbetspartners ger alltid nya kontakter, vilket i sin tur ger nya möjligheter att utvecklas vidare.
Kan absolut vara bra att få en klubb dit man kan låna ut spelare som ligger på gränsen till A-laget, men borde det inte gå att hitta en sån klubb närmre? Almtuna eller Valbo? Dock kanske detta gör att fler finska spelare kommer till Hockeygym i BIF?
Radio intervju med HGK och Thelin i finsk Radio:
http://arenan.yle.fi/radio/1716519
det som skrivit i GDsporten:
http://gd.se/sport/brynas/1.5225227-brynas-pratar-samarbete-med-finskt-lag
* Vad får Brynäs ut av detta?
* Kan det vara något att satsa på?