1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776352 inlägg · 7967 ämnen
« · 154939 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Nyförvärv?
Lunkan: ...inte för jag vet om det är någon jätteförstärkning direkt, men jag läste just att norske f d leksingen Tore Vikingstad verkar vara på gång till ES igen. Han verkar ha gjort 14 poäng hittills i Düsseldorf men skall av någon anledning vilja bort därifrån.
Sedan har vi ju alltid Samuel Påhlsson...som säkert 50% av ES-lagen drar i...

Sv: Inför omstarten
Huge: Vi ser och inser sanningen, vilket pesoner som du aldrig gör!

Sv: Expressen
BJ: Håller med om att man fått tändvätska så det räcker tidigare.
Kruxet var väl att man då mest uppfattade densamma som "släckvätska" i stället.
Tycker dock att en förmodad "expert" som Berglund borde ha sett att det skett en markant förbättring i vårt spel. Att han väljer att inte skriva om detta tycker jag tyder på ngt av de 2 alternativen.
Och jag som trodde FBK:are kunde hockey........? ;-)

Lunkan: Nja det är snarare så att dom pengarna har gått till flygvapnet det var därför dom skickade iväg dom 3 (äh sköja bara lite dålig ironi där bara)Så Nyförvärv blir det inte före Jul uppehåll det akuta problemet kommer bli än värre vi ska ju se nu vad dom går för,vi har ju haft hjälp av Flygande planer så nu förväntar styrelsen att vi når svindlande höjder,cirrus moln har du hört talas om det? Det är dit vi aldrig når utan bränsle för det är helt slut i BIF o nytt har vi inte fått,då kan ju alla räkna ut vad 0+0 är!!!!Serious(Cirrus) problem!!

Lunkan: Säg så här: De återstående 11 friska får ju mer istid nu istället, i väntan på förstärkning, som jag hoppas kommer snart.
Förmodar att man är rejält spelsugna nu och mer istid är isf bra.
Att man tar tid på sig kan ju betyda att man inte vill ta första bästa och att utbudet heller inte kanske är så stort just nu.
Eftersom Manchester Storm gått i KK kanske det finns ngn elak jänkare eller kanadick som går arbetslös för tillfället. Bara ett uppslag i mängden....
Snacket om tunn trupp tycker jag är en aning överdriven.
Innan säsongen hade vi 16 friska forwards i truppen. Många invänder då att "jamen vi har så många skadebenägna spelare".
Med facit i hand kanske Soling skulle ha opererats tidigare. Hans fall är isf det enda som ovanstående förespråkare kan ha rätt om.
De flesta skador är annars stukade handleder, avslagna fingrar samt småblessyrer som man får räkna med och som inte går att gardera sig emot.
En positiv grej som väl visar att man inte satsat helt fel är isf att Kyrö kommit tillbaka trots alla domedagsprofetior.
Truppen kan iofs verka tunn i så bemärkelse att vi har fler juniorer än tidigare. Vi hade väl hoppats att dessa skulle tagit några steg framåt ytterligare i utvecklingen. Nu är det inte så, men man har i alla fall gett dom chansen tycker jag. Att behålla dom i vårt nuvarande prekära läge tycker jag, som jag sagt tidigare, är att göra dem en björntjänst.....

Huge:

Nja, att Berglund är Brynäsare kan du nog se dig i stjärnorna efter. Med tre säsonger i FBK:s J20-lag och en bror (Christian) som spelat i FBK och numera spelar i New Jersey så är chansen stor att han är FBK:are. Men vad det gäller hans åsikter i fallet Brynäs så håller jag med Frisco.

PAZ: Tyvärr tror jag inte på några nya gubbar till torsdagsmatchen det borde redan läckt ut i så fall. Det hade ju varit perfekt att passa på att träna in ett par nyförvärv under detta uppehåll och visst hade det behövts.

En ekvation jag inte förstår.

Problem: Vi har en tunn trupp och många skador.
Lösning: Vi säger upp kontraktet med ytterligare en spelare (Mårs) och lånar ut 2 unga lovande ( Floberg, Jobs)till ett allsvenskt lag.

Hur kan detta göra Brynäs bättre? Anledningen till att dessa tre lämnat BIF MÅSTE ju vara att man tänkt FÖSTÄRKA laget men när?

DET ÄR ETT AKUT PROBLEM!

Sv: Inför omstarten
Huge: Nu har styrelsen nästan gjort allt man kan för att vända trenden(ingen ny spelare en så länge...) sparkat Esko och anlitat mentala tränare .
Så nu måste de bara vända tycker man , de viktigaste är att ge Gunnar & laget fortsatt arbetsro även om de blir ny förlustrad som inledds , de är Styrelsen,Håkan Berg och Sportkommiten som då ska kritiseras om krisen fortsätter .
Stå upp för Brynäs IF och var stolt över att vara Brynäsare .

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!

PAZ: Ja, det finns väl 2 alternativ rörande Berglund. Antingen är han Brynäsare och, som du säger, vill ge grabbarna tändvätska. Eller så är han en i mängden av alla sportjournalister som, trots förmodat hög lön, inte vet vad dom skriver om.
Om han nu tyckte att Brynäs uppträdde "stelt och förskrämt" i de 2 sista matcherna, vad skall då betyget bli om vi börjar spela världsmästarhockey?
"knappt godkänt" kanske....?
I den omtalade studiodebatten under Karjalacup (som jag inte såg)
fick väl Berglund bra betyg av många förståsigpåare vad jag vet så man får väl hoppas att det första alternativet gäller i detta fall...

PAZ: Tändvätska eller inte. Detta är i alla fall siffror (och bokstäver) som finns på papper. Jag som "utomstående" tycker att den tändvätskan funnits länge nu utan att det hänt så mkt.

www.expressen.se/article.asp?id=129059

Inför omstarten
Hoppas nu verkligen att spelarna och ledarna varit inne här i GB och läst alla positiva och uppmuntrande inlägg inför omstarten.
Det är ju i detta läge man så väl behöver höra sådana saker.
Tycker det är bra att de flesta inte dragit fram negativa saker, t.ex att vi spelade riktigt bra i sista matchen mot MoDo, Anger tillbaks med förmodat självförtroende efter bra insats i Finland samt det nya flygvapenprojektet.
OBS Det ovannämnda kallas ironi, bäst att tillägga kanske...

De flesta inlägg (Sylf, Bright, 70 Rodrigues mf,l) verkar ha skrivits av personer som anammat ståuppkomikern Ronny Eriksson´s motto: "Jag vaknade i morse och så var den da´n förstörd".....

Expressen
Så här skriver tidningen idag:

"Brynäs är fortfarande stelt och förskrämt.
I dag vilar man men på torsdag väntar Färjestad i Karlstad.
Brynäs kommer då att förlora – och det utan att Färjestad ens behöver göra en bra match. "

Tändvätska?

Sv: Tänk framåt
Hugin: Det finns ju något som heter "ATT FÅ SPARKEN" sparke han då omgående o ända upp till Luleå!!

Sv: "Kom till oss och bli svensk mästa
Sylf: Du berör flera ömma punkter ur det förflutna som utan tvekan ligger bakom mycket av det onda i dagens Brynäs. Alla dessa schismer, falangbildningar och affärer på 80-talet kastar faktiskt fortfarande sitt kalla sken över föreningen. På 60- och 70-talen drog alla parter åt samma håll i Brynäs. Detta tack vare att man i herrar som Thure Wickberg och Henry Jansson hade en stark och handfast ledartopp. Den raka och enkla verksamhets-filosofin var att man ville vinna och vara bäst. Men sen på 80-talet, just för att man fick svagt och dåligt framåtsträvande styrelsefolk i klubben, så började som en följd av detta också allt gå sämre för det stolta A- laget. Alla dessa bråk som ägde rum, alla stridbara viljor som istället för att försonas och bli ett för Brynäs bästa, tjurigt gick skilda vägar åt i olika slitningar. 90-talet blev förvisso ett decennium med mera lugn och tillförsikt i klubben. Men under ytan har det alltsen det stormiga 80-talet på nåt sätt känts som att alla resurser och tillgångar, i form av kompetent och hockeykunnigt Brynäsfolk (gamla spelare och ledare), aldrig kunnat utnyttjas till max, just p g a de på 80-talet icke bearbetade motsättningar och därigenom destruktiva och prestigefyllda händelser mellan individer och grupperingar som inträffade och som ännu idag känns som en varböld som Brynäs IF bär på och lider över.

Besviken Brynäsare
Jag har hållit på Brynäs IF sen 70-talet och visst har det vart motgångar för vårt härliga gäng men som läget är nu så är man inte specielt stolt över att se hur grabbarna spelar, all glädje och kämparglöd är som bortblåst och i rinken åker det runt grabbar som mer ser ut som gamla reliker från fornstora dagar, jag vill rikta kritik till ledare och spelare att nu får det f_n vara nog. Ryck upp er och gör nått innan det är försent. Det finns lag som har större problem än vad Brynäs IF har, jag efterlyser mer goo och kämparanda, mer spelglädje än sorg. GÖR NÅTT GRABBAR OCH GÖR DET NU.

Lilljanne: Brynäs har en bra klack, jag tror att klacken kan muntra upp bif lite om ni lägger i...men tyvärr kan ni kvalla, men åker ut det görn ni ej...

// Trogen Djurgårdare..

Hugin: Går vi medlemmar ihop och är eniga kan ingen hindra oss. Klantar man sej blir man bortröstad - så enkelt är det. Åker Brynäs ur ska alla inblandade väck! Det är vi medlemmar som är föreningen - styrelsen är bara vår förlängda arm. Det är inget som hindrar oss från att fråga Inge, Willy eller tomten om dom vill ställa upp på att ta ett styrelseuppdrag (tomten har nog fan redan tagit en plats). Se´n är det ju en annan sak om dom funkar med resten av styrelsen. Det är nog lika svårt att sätta ihop en styrelse som ett hockeylag.

Sylf: Brynäs nedgång började före de två senaste gulden. Brynäs har varit ett lågbudgetgäng sen 80-talet. Det är ett mirakel att vi har kunnat hävda oss så länge som vi gjort med så taskiga resurser. Kompetens, hockeykultur, järnvilja, brynäsandan - allt har funkat utom när det gäller ekonomiskt kunnande. I längden håller det givetvis inte. Gulden -93 och -99 gjorde att Brynäs trodde dom kunde gå på vatten (det gör man i och för sej när man åker grillor). Nu har verkligheten kommit ikapp och det börjar bli jävligt sent att fixa det här.

Bright: Det är ju delvis det som är ett problem idag,det faktum att klubben haft alla chanser i världen att spinna vidare på framgång.Förutom nåra mörka år på 80 talet,i kölvattnet efter Näslund,som ensam höll laget kvar under nåra år,så har man haft relativt skaplig framgång.2 guld,final och semifinaler ett gäng ggr.Men nånstans på vägen har allt stannat upp.Ideliga schismer,falanger som bråkar,tränarsparkningar och skatteskulder som man fått sota för i många år.Istället för att vara offensiva när tillfällen getts så har man lutat sig tillbaka och tänkt att vi är ju skitbra,behöver inte göra ett piss.Medan andra lag vips har gått ikapp och förbi med hästlängder.Nu sitter man där med skägget i brevlådan med ett korplag som inte är ett dugg bättre än tabellen visar.Och ingen jävel som har talang och visioner har nån större lust att spela i Brynäs anno 2002.

"Kom till oss och bli svensk mästa
Kan tillägga att i det där samlaralbumet finns också en matchbild på Börje Salming och Wille Löfqvist, när de fyllda av glädje flyger in i varandras armar i det ögonblick SM-guldet -71 är bärgat. "Lycka är att bli svensk mästare" står det i anslutning till denna härliga bild...

Ne, det var väl attan också! "Kom till oss och bli svensk mästare!" var rubriken. Nu blev det väl rätt?

"Kom till os och bli svensk mästare!" skulle alltså rubriken va...

"Kom till oss och bli svensk mästa
Apropå Inge Hammarström så plockade jag häromdan fram ett dammigt, gammalt men ändå ganska välbevarat samlaralbum för hockeybilder från min barndoms glada dagar, nämligen säsongen 1971/72, där nämnde Hammarström finns i nån slags karikatyrisk helfigur på omslaget och där det innanför pärmarna bland alla spelarbilder också bl a finns en artikel skriven av dåvarande hockeyprataren i radio, Tommy Engstrand, med rubriken "Därför är Brynäs bäst". Engstrand analyserar där "hemligheten" med Brynäs och ger en inblick i den då så välskötta mästarklubben, dess framgångsrika organisation och förmåga att knyta till sig de stora pucktalangerna utifrån landet. Argumentet nr 1 för att locka förmågorna till Brynäs var: "Kom till oss och bli svensk mästare!" Ja, ack jag säger då det. Det var år 1971, det...

Det som KAN (även om jag inte tror det, men hoppas) hända inom några dagar är att det kommer något nyförvärv. (SK har ju sagt att man inte går ut med några namn förrens allt är klart)

På torsdag är det match, hoppas några slagkraftiga spelare finns att syna då.

Man får väl göra som barnen "tro på tomten" han finns ju inte, men kommer likt förbannat varje jul....

Hugin:Ja tyvärr så är ju Berg anställd, men man måste ju börja någonstans, får man in folk med ordentliga Brynäshjärtan så kommer nog Herr Berg att känna sig jävligt obekväm och förhoppningsvis avgå, för han håller på att leda Brynäs i fördärvet! Man kan ju få drömma i alla fall, för som sagt det är samma andas barn!

70 Rodrigues:

Just så!
Endast så kan man agera i en demokratisk organisation. Glöm dock inte att Berg är anställd. Honom kan du inte rösta bort på ett årsmöte. Jag tror dock inte att det händer särskilt mycket på årsmötet. De flesta som går på mötet är samma andas barn som de som har makten. De kommer ur samma maktelit och håller således varandra om ryggen.

Hugin: Det är det som är problemet, dom tänker inte framåt, det är ett gäng bakåtsträvare som sitter i dagens ledning med Berg i spetsen! Deras vision om att tillhöra topp 4 i Sverige och att dom ska leda utvecklingen inom hockey och inte följa den samt stärka sin position som ett av Sveriges mest kända varumärken är ju för fan ett hån mot oss supportrar, ok det är en jävligt schysst vision och jag skulle tro på den om dom bevisat något som talar för att man går åt visions hållet, men det har dom ju inte bevisat, dom är inte ens i närheten.Klubben sköts som ett korpgäng och det gör jävligt ont och se hur Berg och hans lakejer drar ner Brynäs i skiten! Vi fans måste agera vid nästa årsmöte och få Berg o co utbytta!

Bright:

Det gäller att tillhöra rätt falang. Skulle Inge och Willy gå in i dagens organisation skulle övriga framstå som något överflödiga.
Mig veterligt finns det få människor som sparkar sig själva i skrevet, även om det skulle behövas.

70 Rodrigues:

Det är bara så att hade Willy L. och Inge H. funnits i organisationen hade ALDRIG denna situation uppstått.
Herr Sandlin, numera verksam i det dolda, är mycket skyldig till att så blev fallet en gång i tiden. Sedan att dagens verksamma herrar inte vill ha med dem att göra, visar mycket väl vilken brist på kompetens som finns

70 Rodrigues: Ja, du nämner dem igen, dessa gediget hockeykunniga och proffsiga personer som Brynäs skulle ha sån ovärderlig nytta av men som man bara nonchar. Jag blir hart när tokig jag tänker på att tillgångar typ Hammarström, Lindström m fl inte tas till vara. Vilket slöseri med levande resurser! Det skulle aldrig hända i nån annan förening...

Tänk framåt
Trots läget MÅSTE Brynäs nu tänka framåt. Precis som Frölunda vågade göra förra säsongen. Skall det komma nyförvärv SKALL de vara av MYCKET HÖG ELITSERIEKLASS och absolut ingen mer trögåkande Kyöstilirare. Går detta inte att finna - det är ju lite sent - så satsa på framtiden, juniorerna. Det finns spelare i J20, som mycket väl kan kriga om,och ta, plats idagens lag om de fick chansen. Det finns många mediokra, minst sagt, spelare i dagens trupp. Denna säsong är ju ändå till ända vad gäller spel om medaljer, för det är väl ingen som tror att Brynäs av idag har med medaljstrid att göra. Klarar sig kvar utan, ja, det gör laget, men inte faan är det något för medaljstriden.
Idetta läge skall man som sagt TÄNKA FRAMÅT. Att jag sedan inte hyser några större hopp om att så blir fallet är en annan sak

Persson/Ledningen
Hej.Det är väl ingen som tror att det kommer att bli bättre med Persson som tränare snarare tvärtom.Han om nån har varit i klubben för länge o kommer inte att tillföra laget nånting.Då skulle väl han har gjort det för länge sen eller......hur skulle det vara om vi medlemmar tog vårt ansvar o rustade bort både TRÄNARE o LEDNINGEN.För det är väl där största felet sitter i LEDNINGEN.Vad f-n har dom gjort åt det här problemet INTE ETT SKIT,jo dom har sparkat Esko JÄTTE BRA.Man blir nästan chockad av hur dom handlar.Dom bygger en ny arena för 200 milj.och dom kommer att ha ett lag i allsvensvenskan nästa år VILKEN PLANERING.Nä bort med LEDNINGEN O PERSSON så det blir nån ordning.Besviken medlem.

Bright: Jag tror nog att dom finns, men tyvärr så saknas kompetensen hos SK att hitta vederbörande! Hade Hammarström och Lindström funnits i Brynäsorganisationen så hade problemet varit löst vid det här laget, men det är ju en prestigefråga från Herr bergs sida att inte ta med dom oavsett vad han säger!

Sylf: Visst understryks ännu en gång klubbledningens handlingsförlamning när man under ett speluppehåll på bortemot två veckor inte presenterar nåt som helst nytt att komma med i spelarväg. Samtidigt tycker jag, och det har jag skrivit förut, att det egentligen inte betyder nåt om det kommer in en eller två nya spelare i laget. Det finns helt enkelt inga såna spelare tillgängliga i november månad som skulle kunna förvandla Brynäs till en segermaskin.

KentaK: Och då lär det ta längre än Timrås 18 år att ta sig upp igen! Maken till den flathet som finns hos många Gävlebor får man leta efter

KentaK: OM det inte dyker upp minst ett par starka namn den här veckan, så är det ju ytterligare ett kvitto på ledningens inkompetens.Handlar man inte nu behöver man inte göra det alls.Då har tåget rullat för länge sedan.

Pat86: Håller med där, snarare tvärtemot vad Jari Von Jäger skriver! Vi skulle få enorma problem om vi hamnade i en kvalserie med det självförtroende spelarna har nu!! Lagen man möter där är dom bästa lagen från sin serie och har självförtroende upp till öronen ifrån Allsvenskan och playoffen därifrån, nej slaget är nu! Åker vi ner o får kvala så är risken alldeles för stor att det blir precis tvärtemot vad IFK lyckades med igår!!

70 Rodrigues: Jag har personligen fått känslan av att ledningen gjorde sig av med Mårs och lånade ut Jobs och Floberg ENBART för att få plats med ett nyförvärv..
Det känns inte riktigt klokt att skicka bort junisarna nu när vi har de som vi har de med skadorna också.. Nej ja tror stenhårt på att nåt nytt namn dyker upp inom kort! Det behövs..

Jari Von Jäger: jag skulle vilja säga att chansen ä rätt stor att nått allsvenskt lag ska kunna slå ut brynäs......se bara på det som hände leksand......alla trodde att de skulle klara sig lätt......men det gjorde dom inte

Jari Von Jäger: Lugn? Att spela i en kvalserie kommer att bli som en lek med elden för Brynäs. Är inte laget bättre i mars än det har varit hittills i elitserien, då kan det bli platt fall även då. Brynäs och det andra laget från elitserien kommer att ha allt att förlora i kvalspelet medan allsvenskarna har allt att vinna. Brrr...

OB Kant: byt ut alla i den där så kallade ledningen ja tycker inte att dom leder BRynäs é ju sist

Jari Von Jäger: Varje år sedan Superallsvenskan infördes har det åkt ut ett elitlag. Tycker att det talar för eliseriens i särklass sämsta lag just nu. Sedan kan ju allt hända. det är ju ett par poäng kvar att spela om.

stämmningen och vi fans...
Tja alla andra likasinade!
Stämmningen på hemmamatcher har faktiskt blivit bättre(undantag för senast mot Modo) , vi måste bygga vidare på de och försöka få HELA ståplats att utrycka sin kärlek till Brynäs IF .
Mera flaggor , fler som har matchtröjor på matcher är en viktiga saker .

De viktigaste är att ALLTID älska och stödja Brynäs IF !!!

M.V.H Tor!

Bright: Du kan nog vara lugn, en kvalserie gör bara nytta för Brynäs. Finns ingen chans att nått allsvenskt lag kan göra någonting där. kolla in Göteborg, dom fick sin väckarklocka. tycker att Brynäs påminner lite om dom i år. Men ärligt, det har ju varit på g länge detta Brynäsras, så ledningen bör nog ta på sig sitt ansvar.

70 Rodrigues: Nej, säga vad man vill om klubbledningen men en stenhård tro på sitt nuvarande spelarmaterial, det har man minsann. De lär vara mycket ensamma om den tron, eller hur?

Nyförvärv?
Det är helt jävla otroligt, Brynäs är sist och sämst i serien men inte ett enda nytt namn har kommit till under uppehållet, vad håller dom på med egentligen? Finns inte en chans att dom reder ut det med det lag som finns nu, det måste till 2-3 nya spelare! Ledningen är tysta och lyser som vanligt med sin frånvaro! Inte ett ord under hela uppehållet!

Sv: Avstängning
Har inte sett situationen så om de var avsiktligt eller inte kan ja ej säga nå om....men om de va minsta avsiktligt tycker ja de är helt rätt fastän han är Brynäsare och då är 1match rätt lindrigt...slag med klubba och liknande är så jävla fegt...ta hellre till nävarna och gör upp.
Heja B.I.F ! ! !

Att stänga av Janne Larsson tar jag personligt , en ren förolämpling av Brynäs IF och vi fans till Brynäs IF .
Disilplinämden är ett stort skämt , då kan ju vi också börja "tok" anmäla Brynäs motståndare .
Jag tycker att folket på Svenska ishockeyförbundet ska börja använda hjärnan nu ...
Jag tror knappast att Janne slog med flit , att på de är visset förstöra ännu mera för Brynäs IF är vidrigt , äckligt .
Lämnar en dåligeftersmak i munnen , man mår dåligt .

M.V.H Tor!

Huge: En matchs avstängning för ett avslaget finger. Tycker det är för jävligt hur disciplinnämnden sköter dessa avstängningar! För ett ärligt uppgör mellan två spelare(slagsmål) kan de ge ut flera matchers avstängning. Vart är vi på väg...?

6 möten = 18 poäng
Känns skönt att ha er i derbygruppen, jag menar att få möta er i 6 omgångar ger ju 18 poäng. Tack Brynäs för att ni finns.

« · 154939 · »