1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776531 inlägg · 7967 ämnen
« · 163054 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Brynäs sämst genom tiderna
70 Rodrigues: Kanske när dom får spela i rätt miljö,med nåra äldre killar.Inte som nu när dom tillsammans bildar en fjärdeline och får c:a 10 sek per match.

munkas: I din profil står det att ditt favoritlag är Brynäs IF.
Ditt senaste inlägg ger knappast det intrycket, om man säger så...
Heter du möjligtvis Quisling i efternamn...?

Sylf: 2 nya mål av Lill-Magic i kväll, undrar när det ska lossna för våra fjunisar???

Sv: Så mycket kostar stjärnorna!!!!!!
Huge:Yes!

munkas: Rikta kritiken och ilskan mot klubbledningen som är de högst ansvariga för eländet. Se framåt. Med nytänkande och nytt folk i ledningen kan Brynäs på sikt bli ett av Sveriges bästa lag igen. Förhoppningsvis spelar inte Brynäs i Allsvenskan när de avgår.

Cusken:
Nu när drygt 20 omgångar är spelade tycker jag att Brynäs har bevisat för sig själva och den stackars publiken att man verkligen är ett riktigt skitlag. Man har för länge sedan uppfyllt kraven för att få ställa upp i paralympics. Kanske det finns lite pengar att hämta där?

Cusken: Du har helt rätt i ditt inlägg.I matchprogrammet står att Brynäs inte skall följa utvecklingen utan leda den.Nu gör man iofs det men i helt fel riktning,så Berg kanske har rätt där.Under dom här 20 åren som gått så har klubben haft ständiga schismer,skatteaffärer,sparkade tränare och konstant dåligt med pengar.Juniorverksamheten har varit skitdålig tills för nåt år sen.Vad kommer ur ett sånt hanterande av en förening ? svaret ser vi nu i tabellen och på isen.Ska Brynäs hänga med dom stora elefanterna krävs en proffsig organisation,dom som sitter där nu är rena skämtet.In med en heltidsanställd sportchef,gärna med spelarerfarenhet.Anställ marknadserfaret folk som kan dra in stålar till klubben och ring Inge och Willy som kan scouta.Då har man en grund att stå på, sen får man bygga efter det.En elitklubb idag drivs som ett företag och om en maskin går sönder duger inte att säga att "vi har inga pengar att köpa en ny".Folk som betalar dyra pengar i biljetter,sponsorpengar och medlemsavgifter har rätt att få nåt tillbaka,inte bara en karta över en arena på Alderholmen upptryckt i nian.

Sv: Timrå IK - Brynäs IF
Alla Brynäsare! Jag är ju inte den som älskar Brynäs precis. Men fan vad ni spelade bra igår, Lite mer flyt med J. Ram så hade ni vunnit. Spelar ni vidare på detta viset så är det slutspel som väntar. Straffen som Gunno la... var korekt, han drog aldrig pucken bakåt.. så sant jag är Allfadern.

Brynäs sämst genom tiderna
Ett målsnitt på bedrövliga 1,65 mål per match. Och bara 33 gjorda mål på 20 omgångar gör Brynäs sämst genom tiderna..Ändå tänker inte Brynäs värva någon målskytt. Det finns inga pengar.

Skriver GD.

Ja, vad ska man säga? Jag har en kommentar. Ledningen borde skämmas hur de successivt dragit ner denna anrika klubb ner i träsket. Det finns inga pengar? Varför finns det inga pengar? Brynäs, för inte så länge sedan en klubb med alla förutsättningar, en gång storklubb, fruktade och respekterade för sin överlägsenhet, ligger skamligt sist och spelar kanske i Allsvenskan nästa år.

För er som inte känner till det var Brynäs något helt annat under 1960- och 70-talet. Efter 1980 är facit två SM-guld. Ok, mer än t.ex. MoDo men förutom 1995 har inte Brynäs varit speciellt nära fler SM-guld.

Det är helt enkelt så att Brynäs har tittat på de senaste 20 åren när andra klubbar utvecklats. Färjestad är kanske bästa exemplet. Sex guld på drygt 20 år och topplaceringar i eliten sedan.. jag vet inte hur långt tillbaka. Färjestad, bildat efter Brynäs från en stad mindre än Gävle, har Sveriges bästa lag (bortsett från Frölunda just nu då).

Alltså, något har hänt de senaste 20 åren eller rättare sagt - inget har hänt. Brynäs följer inte utvecklingen och är inte ens beredda att satsa när laget verkligen är i kris. Oj, ja just ja.. det finns inga pengar.

Ring till Färjestad och fråga om de kan låna ut sin trollkarl som fixat fram pengar och bra spelare sedan 70-talet!

Sv: Så mycket kostar stjärnorna!!!!!!
70 Rodrigues: Tyvärr verkar ditt länktips inte fungera. Förmodar att det gäller artikeln i gårdagens Aftonblad.

Så mycket kostar stjärnorna!!!!!!
Intressant läsning ang spelar löner m.m! Se länktips!

Sv: Kung Ove e tillbaka!?
Sorry, skall vara kl 21:39:58.

Lilljanne: Den här siffermatematiken är väldigt intressant.
Med 3-poängssystemet kan det gå mkt fort (åt båda håll iofs).
Det är väl detta som vi måste se som vår möjlighet.
Det är ju fler lag än bara Leksand inblandade och alla kommer att ta poäng av alla. Att redan nu börja dra slutsatser är omöjligt anser jag. Med lite flyt i de övriga matcherna kan vi faktiskt vara ikapp på några omgångar. Matcherna mot lagen närmast ovanför innan juluppehållet blir oerhört viktiga, det gäller att vinna dessa, ja dom måste bara vinnas helt enkelt.
Angående det ekonomiska, se mitt inlägg från igår kl 23:39:58.

70 Rodrigues: Inte ens det gick.Vi spelar ok men tappar hela tiden....MEN VI HAR ETT BRA LAG !!!

Sv: Inriktning, kvalserien
Olgas furir: Hejsan. Iofs räcker det inte alls med 1 p/match som du säger men det är ju baserat på hur vi spelade före uppehållet.
Med vårt nuvarande spel är jag övertygad om att vi kommer att ta betydligt mer poäng i snitt per match. Realistiskt vet jag inte om det är, men däremot långt ifrån omöjligt. Det hela beror ju också mycket på hur lagen närmast framför oss uppträder. En liten svacka här och där på olika lag, ngt som inte är ovanligt, och chanserna förbättras. Förutsättningarna är i alla fall att vi fortsätter spela bra så har vi chansen. Jag får väl citera vårt orakel Micke Sundlöv, assisterande tränare: "Det är bättre att spela bra än dåligt". :-)

Sylf: Eftersom masarna vinner idag har vi 11 poäng till kvalstrecket. Färjestad och Frölunda skulle klara att ta 11 poäng mer (12 egentligen eftersom målskillnaden stinker) än Leksand och Luleå på 29 matcher, men det är länge sen Brynäs spelade som Färjestad och Frölunda. Brynäs måste alltså vinna 4 matcher mer än både Luleå och Leksand. Idag ett helt osannolikt scenario med totalt 4 vunna.

Matchen på tisdag känns ointressant jämfört med det faktum att Brynäs inte kan få ihop pengar till spelare. När lokala sponsorer inte vill hjälpa till i det läge BIF hamnat i och banker vägrar låna ut är det ett tecken på att nåt är väldigt fel i klubben. Om det är personkemi eller Gävles totala fattigdom som spökar är okänt. Att sen tro att Westlund av ren godhet skulle välja Brynäs finns inte. Och det är det här Berg måste förklara varför Brynäs har så förbannat svårt att hålla näsan över vattenytan ekonomiskt.

Huge:Hej igen. De 4 senaste har givit 4 poäng. Trots det finns bara 15 sammantaget i säcken. Det räcker inte med i snitt 1/match. Måste bli mer. Skall vi överhuvudtaget ha en chans att vara kvar utan kvalspel så behövs åtmistone seger i varannan match. Är detta realistiskt? Jag bara frågar. För att klara sig utan kval bör man ha fått minst 65. Det är utifrån detta jag resonerar

Sylf: MIF-Leksand står 2-4, vinner Leksand så är dom 11 poäng före, tänk om bara något lite kunde gå Brynäs väg!

KentaK: Klart att man fortfarande är pessig,laget tappar ju mark hela tiden.Även om dom spelmässigt ryckt upp sig de senaste matcherna så verkar det inte räcka.Om man fortsätter så och ändå torskar så går nog luften ur dom snart.Vad vi skulle behövt är ett par nya klasspelare,men eftersom Berg & co har slarvat bort pengarna så står vi där med det vi har.

Undrar om inte Berg och sportmupparna har missuppfattat sitt jobb,som till stora delar går ut på att ha en bra relation till media,sponsorer och supportrar.D.v.s deras levebröd.

Hoppas nu att dom gör nåt bra av pinnen i Timrå och slår raggarna på tisdag.

KentaK: Inga fler Losec, mao.... ;-)

Kung Ove e tillbaka!?
Trots att många fortsätter vara negativa och pesimistiska, MED ALLA RÄTT.. Så måste man ju faktiskt se de positiva i att vi faktiskt e på uppgång, och att Ove gör sin första riktigt bra match på hela säsongen.. Det känns genast bättre i magtrakten.. hehe

Sv: Money money
Kahn: Var glad för att du fått lite snö som lyser upp i vintermörkret, härnere är det svart som i ett.....ja du vet vad..;-)
Hospiceskämtet var nog inte så mycket att be om ursäkt för i sig, jag gillar själv lite "smaklös" och burdus humor.
Det var väl mest själva känslan jag fick av att det var ett allmänt upprop till många att typ: "hör här alla på knäppa Huge som är så optimistisk, hahaha..." som jag hängde upp mig lite på. Förmodar att det inte var din avsikt men det var den känslan jag fick bara.
Nog om detta.
Hoppas du läste mitt utstakade scenario tidigare så kanske du blir på bättre humör. Iofs kan jag väl hålla med om att det i detta fall verkligen är ultrapositivt, för att inte säga tokpositivt.
Några korn kan man dock ta fasta på tycker jag, framförallt att Mikko kommer tillbaka igen. En oerhört nyttig och viktig spelare i laget. Karl´n har väl varit borta så mkt i år att han väl närmast är att betrakta som ett nyförvärv just nu, ett som inte kostar ngt extra dessutom. Jag tror nog iofs också att man kanske åtminstone börjar fundera på att chansen till att det skall bli kvalspel faktiskt finns, men att redan börja förbereda sig tycker jag verkar helt befängt.

Från en ultrapositiv (?) ;-)

Huge:
Jorå kan helt klart hålla med om att Brynäs spelade bra igår.
som ni spelade igår är ni väldigt oförtjänta av jumboplatsen.

Vi behöver lagen från norr om 08.... hade hellre sett linKÖPing på jumbon....

Kan dock att jag vet att TIK kan bättre... dom var inte riktig på topp igår.... kanske dom tog poängen för given innan start igår?...

bradberry:
Visst..... kanske inte top-3 när säsongen är över men däremot övre halvan....
Har sett laget tillräckligt många gånger i år för att vara övertygad om att det "ras" som alla spekulerar i inte kommer att komma...
Såg även matchen i Gavlerinken o inte såg den så pjåkig ut?... den gången fick ju BIF några enkla mål... bla en puck som Kapanen gjorde sin livs räddning på som dömdes mål ändå (vilken kameravinkel dom nu sett det ifrån?)

För övrigt tycker jag inte att vi som supportar lag norr om 08 ska hålla på o kivas så jag tänker inte fortsätta med den pajkastning du började när du säger att vi åker ur om 3 år.

HV
HV vaknar nog upp ur slummern till på tisdag och Liv gör en fantommatch. Tror jag.

Molin flyger fram med Kyrö i andravåg och "Sjödda" i tredjevåg. 5 - 2. Hoppas jag.

BlackBay: Tycker bradberry ger en bra analys av matchen, såg den själv på Webtv. Oavsett vad man tycker om domarbedömningar och straffslag etc så tycker jag att det är ni kom skall vara mycket glada för 2 poäng. Som bradberry säger, Ramen kastar in 2 puckar i första där vi är det klart bättre laget och borde haft ledningen. I andra jämnar spelet ut sig och ni får ett flytmål där Krykov kommer ut precis efter utvisning och får pucken på bladet och avslutar snyggt. 4-2 får ni på ett snyggt PP. I tredje är det väl så gott som nyspolat framför Ramen hela perioden, kunde räkna till ett fåtal underbyggda anfall från er sida. Att ni sedan vinner straffarna understryker bara det faktum att det just är ett lotteri,
grattis till extrapoängen.

BlackBay: Kom ner på jorden för i helvete. Tror du på allvar att Timrå är top-3 när serien är färdigspelad? Det är komiskt att betrakta detta storhetsvansinne som verkar drabbat er supportrar. Nej-jag är inte avundsjuk. BIF har varit i denna situationen förr och jag är övertygad om att de reder upp den. Lika övertygad som jag är att Timrå spelar i Allsvenskan inom tre år.

Huge: Efter en stunds fightande mot fader Frost (snöskottning) så vill jag be om ursäkt för mitt smaklösa hospiceinlägg.

Jag vill se att Bif förbereder sig för det värsta (kvalserien) men att vi jobbar för att nå upp över sträcket. Det finns tydligen inte någon sådan beredskap i dagsläget tyvärr.

Från en ultranegativ.

Olgas furir: Säg så här: Jag vet inte hur du resonerat men ngn lallande fåne är du i alla fall inte, det kan man gott säga...
Före uppehållet då vi spelade misnt sagt knackigt drog vi ihop 11 poäng på 17 matcher. Efter uppehållet har vi tagit 4 poäng på 4 matcher, dock med ett spel som knappast motsvarar vårt tabellläge för tillfället. Puckarna har verkligen inte studsat vår väg vare sig mot SSK, Malmö eller som sist mot er. Vi kunde lika gärna med lite tur haft full pott i dessa matcher. Nu är det som det är och huvudsaken är att vi börjat spela bra hockey, det tror jag de Timråfans som såg matchen igår kan intyga. 3 poäng till oss istf 1 hade nog inte varit helt orättvist, men som sagt, det är målen som räknas. Nu är det29 omgångar kvar och 87 poäng att spela om. Vi har 9 poäng upp till närmaste fasta mark dvs att undvika kvalspel. Vi inriktar oss i första hand på denna uppgift, resten får vi ta när den dagen kommer. Att i detta läge börja inrikta sig på kvalspel är i mitt tycke ett mycket defaitistiskt resonemang som dessutom inte anstår en äkta Brynäsare. Jag säger som ordföranden i de "lallande fånarna": Det är inte över förr´n den feta käringa sjunger.... ;-)

bradberry:
Du tyckte inte Nordgrens två utvisningar var lite enkla då?
Den ena för felaktig utrustning när hjälmen krånglade o Nordgren då åkte mot båset för att justera men domaren tyckte han tog för lång tid på sig o ansåg att han deltog i spelet med felaktig utrustning.....

Eller den andra då han åkte ut för "fördröjning av spel" då han strax före tekning skulle byta sin trasiga klubba....

Sen är det ju även det faktum att klagas angående straffarna....
Kolla highlightsen från matchen på ComHems sida så ser ni att Nordgren INTE drar straffen bakåt.......
Däremot kastar Er målvakt klubban 2 gånger en förseélse som automatiskt ska ge motståndarna mål enligt straffreglerna.....

Hemmablinda TIKare?... inte en chans......
Var istället glad för den poäng ni fick... ni mötte ett av ES top-3-lag som dock inte alls spelade på topp igår.

Besökte Timrå igår. Fy fan..... Publiken var mer hemmablinda än i Ö-vik. Strödde lovord över hemmabetonade Domare Lind efter att han hittat en mängd otroliga BIF-utvisningar efter andra perioden. Samma människor blev i tredje helt galna när Lind började visa ut hemmaspelare. Vissa komentarer under matchen var helt sanslösa, jag lovar. Jag tycker okunnigheten lyser igenom. De kallade Molin "fulaste spelaren i E.S" och verkar tro att Timråbördige Sjödin är en fysisk,defensiv back. Det är nog som dom säger: Gävleborna må vara tråkiga och tysta men vi kan våran hockey.

Apropå matchen var BIF bättre sett över hela matchen. Kul att se en sån som Björne Danielsson. Bättre än nånsin i BIF i sin nya centerroll. Det var synd att "Ramen" kastade in ett par puckar i första. Annars hade vi vunnit....

Inriktning, kvalserien
Det bästa vårt kära Brynäs nu borde göra är att inrikta sig på kvalserien. Göra det till 100%. Chansen att kunna bli kvar i ES utan kvalspel är minimal. Därför ta serien som en träningsuppgift o försök få ihop så mycket poäng som möjligt, men se till att ha alla gubbar fit fore fight till kvalet.
Hittills har ni på 21 matcher fått ihop 15 poäng. Det kommer att krävas minst 65 poäng för att känna sig någotsånär säker för att slippa kval. Klarar Brynäs att ta i snitt 2 poäng på resterande matcher. Knappasst

Sv: Tommy Westlund på väg tillbaka ...?
rådbjer: Tackar, tackar, man känner sig hedrad. Kanske vi kunde skicka några av de våra på prao hos er ett tag, för att få in den rätta inställningen, så att säga....?

Kahn: I så fall är vi ju tillbaka där vi började, dvs med mitt inlägg angående tidningsuppgifterna om mötet. Enligt dessa ställde han sig väl klart positiv till en insamling eller har jag fel här?
Sedan kan jag hålla med om att han isf specifikt till BT, som representanter för supportrarna, gott kunde ha tryckt på att han extra värdesätter detta initiativ. Han kanske tyckte att det räckte med att generellt uttala sig positivt, vad vet jag....

Jag framför kritik när JAG tycker det finns fog för det, sedan är det väl upp till var och en att agera som han/hon vill.

OM INTE mina s.k "ultrapositiva" inlägg (och även många andras dito) balanserade upp majoriteten av alla ultranegativa blev det ju en enda stor mysig gnällhörna här och det vore väl ganska tråkigt..

Huge: Du är i sanning en riktig lallande fåne!!! Om du hade hållit på "rätt lag", Timrå IK, så hade du vunnit alla våra röster!

Vi har ju de lallandes fånars klubb , där även underteckand ingår, om än det svarta fåret!

It´s not over until the fat lady sings!!

rafalski och 70 Rodrigues:
"fan man längtar redan till nästa säsong !"
Underbart, det är mina takter...
Scenariot är redan utstakat: Luovi snart tillbaka och innan jul flåsar vi lagen framför oss i nacken (vill inte gå förbi för tidigt, lite spänning skadar inte).
Efter jul kommer Wågen och Djoos igen och dominerar. Ett överaskande nyförvärv som inget hellre vill än att spela i Sveriges mest klassiska lag ansluter. Juniorerna fortsätter utvecklas och lagom till slutspelet har vi ett guldlag.
Wennerholm får åter dra på sig dumstruten.... ;-))

Huge: Kan du referera till ett enda inlägg där du har varit kritisk till Brynäs agerande utan att du har lagt till ett passande "om inte".....

Jag kan det inte.

Det som gjorde/gör mig förbannad på herr Bergs uttalande var att han var så kategorisk i att det inte skulle bli något nyförvärv (alltså att fansen inte kommer att lyckas med sin insamling). Han kunde i intervjun ha sagt att han var/är intresserad av vad fansen kan åstadkomma med sina initiativ, men inte då! Det handlade inte om att han skulle neka pengar från fansen. Feltolka hur du vill!

Hur dum du tror att jag är intresserar mig inte, lika lite som jag tror att du är intresserad av att veta hur dum jag TROR att du är.

Säker kan man ju vara på att det alltid kommer ett "ultrapositivt" inlägg från Huge. För att få "balans" i inläggen.

Huge: Lysande!

70 Rodrigues: Hehe, ber om ursäkt Tony, i det första fallet speciellt när det gällde debatten om "Vi" etc...
I det andra fallet var det väl mest för att exemplifiera ngn som i motsats till mig, betraktas som negativ, kunde lika gärna gälla många andra.
Jag lovar att komma till Globen nästa gång och visa upp mig så du kan tala om för dina polare att jag inte är så farlig som många tror...

Sv: Positivitet
Kahn: Jag "jobbar" ju här på HS med att försöka svara på mer eller mindre begåvade inlägg, även intelligenta, men undrar ibland inte om hospicejobbet isf är betydligt enklare.
Där är många som sagt dödssjuka men inte obotliga, här verkar många vara enbart det senare...

Huge: Blanda för fan inte in mig i din och Kahns diskussion! Om du vill diskutera något med mig så gör det gärna Live i Globen nästa gång vi möter DIF!

Kahn: " Vi vet ju alla i vilket knä du sitter.."
Vi? Du och Tony R eller....?
Isf kan jag nog sova lugnt, kritiken från det hållet kan man väl stå ut med, värre vore om den kom från sakligt håll...
Vad du inte tycks förstå är att jag inte alls är ute efter att försvara Berg på något sätt. Jag var inte med på mötet så jag kan inte utala mig om vad man sade ordagrant. Om BT nu uttryckligen sagt att man är beredda att starta en insamling för att hjälpa till ekonomiskt och Berg isf svarat att det spelar ingen roll om ni samlar in pengar, det blir ändå inga nyförvärv, då kan jag förstå kritiken mot honom och naturligtvis även hålla med till fullo.
Var det verkligen så det gick till?
Det spelar väl ingen roll om t.ex 2 miljoner extra kommer från fansen eller från sponsorerna. Tror du verkligen att Berg skulle neka i det första fallet och acceptera i det andra?
I så fall är du dummare än jag trodde...
Tycker att det verkar vara kraftig töntvarning på ditt hospicesnack,
att försöka plocka poäng hos sina ultranegativa gelikar (Sylf, TonyR m.fl?). Säger nog mer om avsändaren än mottagaren....

Intresse, intresse, intresse, så nu vart det rätt !

70 Rodrigues: Brynäs får väl ge honom ett erbjudande som inte går att tacka nej till (hästhuvud!). Skämt åsido så bör han kontaktas redan nu så han känner att intrersse finns från klubben. Sedan skakar vi supportrar fram de pengar som behövs.

rafalski: Halleluja vilket par! Men han sätter väl en kråka hos antingen Frölunda, Djurgården, Färjestad eller HV71, där finn ju kulorna!

70 Rodrigues: Ja Westlund och en fräsch Soling skulle röra om i grytan, fan man längtar redan till nästa säsong !

Under tiden får man väl betrakta en återuppstånden (engångsföretelse?) Molin som årets nyförvärv.

På frågan om vilken klubb det blir när han kommer tillbaka så svarar han -Jag är öppen, Brynäs är helt klart ett alternativ, jag och Karin har många vänner där och trivs jättebra i stan.Men det finns ju andra förutsättningar som måste stämma också! Dom förutsättningarna är ju pengar och det finns ju inte i Brynäs, så Westlund kan vi nog bara drömma om, fast det skulle vara riktigt häftigt och se honom i Brynäströjan nästa år! Det kanske skulle gå om vi fans gjorde en insamling ala Sandström!

Positivitet
Huge skulle kunna jobba på hospice för dödssjuka och inbilla dem att de kommer att överleva och han själv skulle tro på det...... eller det kanske är det han gör.

Larsson
Härligt att det går bra för Kyrö tillsammans med "Kösa" och "Molle"! Synd bara att Larsson sänker 2:a kedjan! Flytta Larsson till fjärdekedjan och Engström till 2:a.

"Sjödda" var tydligen grym igår igen. Sorgligt att han inte kommer att få vinna ett SM-guld innan han går i pension.

Matchen mot Timrå känns som ett steg i rätt riktning, synd att Ram verkar felsynkroniserad med lagets målproduktion.

Nu väntar ett skadedrabbat och formsvagt HV som med all säkerhet kommer att spela snålt (likt Södertälje) för att bryta sin dåliga trend. Jag tror och hoppas att Molins återuppståndelse kan dra med sig laget till seger. Tips 5-1 !

« · 163054 · »