1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776534 inlägg · 7967 ämnen
« · 163502 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Slut på pengarna?!
Jompe: Eftersom Gordo inte är här just nu så kan väl jag få komma med några namn?

Ordf: Tord Lundström

Klubbdirektör: Hans"Virus"Lindberg

Sportchef: Inge Hammarström

SK: Willy Lindström, Tomas Thelin

Dessa herrar anser jag är kunniga och ärliga människor med skinn på näsan!

gordo: Trodde vi var överens om att inte använda ordet allsvenskan här...?:-))

Yes, man börjar med målen, sen skaffar man instrumenten för att nå dem. Håller med Dig i mycket. Brynäs' målsättning i nuläget ska inte vara att få lika bra organisation och ekonomi som FBK och HV, utan bättre. Målet ska vara att tänka ut hur morgondagens klubb bör se ut och börja jobba mot det målet idag. Det kan vara att en ett sådant arbete kräver en ny klubbledning--vad jag däremot vet är att det behöver är en ny ledningsfilosofi och det är möjligt att det kräver nytt folk på en del platser.

Jag tror Du hade rätt ang. Esko, gordo, och nu förväntar Du Dig alltså att jag ska köpa den nya kampanjen också? Jag blir alltid fundersam när en så pass stor verksamhet som BIF hamnar snett i tabellen och hela diskussionen på något vis zoomas in på ett huvud som man vill se på fat. Nu vet jag att Du kommer att svara att en person i Bergs befattning är så tongivande att det på olika sätt påverkar allt, eller nästan allt som sker och att det också påverkar sponsorernas förtroende för klubben. (Varför för jag den här diskussionen med mig själv?).

Så, gordo, ge oss några fräscha namn på personer som Du vill se som ordf., klubbdirektör, sportchef och i SK.

Sv: Money money
aphac: Kan bara hålla med dig om Hugins inlägg, det var klockrent!

Sv: Brynäs sämst genom tiderna
Hugin: Idag har Östlund blivit petad från laget pga att han inte håller måttet...............å vad finns det att säga förutom att han inte FÅTT visa vad han kan än?!!!! Med Jobs och Floberg är det visst oklart än hur det blir. har bara hört att de ska spela med J20 veckan ut..............

Hugin: Härligt inlägg Hugin! Du får bli min guru här på HS, för likadant har jag tyckt till om tidigare.

Sv: BIF- HV
Lunkan: Innan jag såg att Hassinen och Määtänen skulle vara med så hade jag tippat 4-2 även jag, men det lär bli betydligt tuffare med dom gossarna på isen, inga duvungar direkt!

70 Rodrigues: Vafan vi behöver 3 pinnar (minst) nu är det så att grabbarna får f-n ta sig samman 4-2 sa jag ju!

Lunkan: Tyvärr så kommer både Hassinen och Määtänen vara med i morgondagens match! HV71 har 3 kännbara skador på Gustafsson,Niskanen och Remstam! Vi får hoppas på det bästa!

Tips 4-3 efter str!

Jompe:
Tror bestämt det börjar med att bestämma vilket målet för föreningen är, sedan kommer organisation, ledning, kostnader och intäkter...
Uppenbarligen är kraven höga på Brynäs IF.
Brynäs står på gott och ont för något unikt inom svenskt föreningsliv!
Att då nöja sig med att säga att Berg IF skall ligga topp 4 är bekymmersamt illa påläst av företrädarna för Berg IF!
Det är en vision som inte finns, kraven på Brynäs är högre än så!
Unika visioner intresserar!
Mediokra visioner skapar inget eller ringa intresse.
Medelmåttighet a la Berg IF är förtvinande för den gamla damen...
UNIKT skall det vara!

Det är en GIGANTISK skillnad på Berg IF och BRYNÄS IF!

Berg IF kommer att spela i ALLSVENSKAN inom kort.

BRYNÄS IF återtar positionen som etta inom svensk hockey!

Ekvationen Berg och Brynäs IF går inte ihop...

gordo:
Grattis, eller vad man skall säga. Ni är i exakt samma läge som Timrå var i ifjol vid den här tiden. Så det är nog bara att ställa in er på kvalserien. Annars kommer nog den att komma som en otrevlig överraskning.

Mycket intressanta siffror, gordo, more of the same! De två stora, helt avgörande problemen i klubben idag är för det första att öka intäktsbasen och för det andra att modernisera föreningen så att ekonomi, organisation och ledning sköts på ett proffsigt sätt. Ett långsiktigt men mycket inspirerande projekt.

Håller med--vi tar HV imorgon. Jag tycker mig se en stadigt stigande formkurva i laget. 4-5 mot Timrå var faktiskt ett ganska OK resultat.

Sv: insamlingen
wannabe: Det ska jag visst göra. Det kommer att bli svårt att undvika kampanjen när den drar igång. Icke ett skärgårdstorp, icke en arrendergård i inre stödområdet och icke en lägenhet hyrd på tredjehandskontrakt i Stockholms förorter skall skonas från besök.

claesw:
Det låter onekligen enklare med 4-5 fler vinster än konkurrenterna... men när man ställer kravet att Berg IF måste vinna varannan match för att först komma i kapp och sedan hålla jämna steg med lagen där nere är mer tydligt och berättar att det är ett läge som är allvarligt!
Eftersom det inte finns någon tydlig avstigningskandidat a la Timrå och AIK 01/02 (det är ju i så fall Berg IF!) så blir det säkert jämnt och tufft i bottenstriden hela vägen tom omg 50.
För ett lag som skall spela sig kvar via den darriga kvalserien är det säkert bättre om man i tid förbereder sig på den uppgiften än att man har liten tid att komma över besvikelsen över att inte ha klarat sig kvar (tex Timrå vs AIK 01/02!)

Men det börjar med bra spel och tre poäng mot HV!

BIF- HV
Det känns som det är ett bra läge att möta HV i. Vi kan iaf inte skylla på skador mot dom för dom har väl typ halva laget borta. Hoppas Molins formkurva fortsätter uppåt då kommer vändningen en Molin i form drar med sig dom andra.

Tips 4-2

gordo:
Vinner vi fyra fem matcher fler än några av de övriga bottengängen så klarar vi det. Måste det vara svårare än så?

Enaranger: Enligt mina gavlerinkenkällor spelar inte nån finne i Elitserien för under hundratusen kr i månaden.
Varför sitter pekkala på bänken?

claesw:
Sandlin har fullt upp med Tierp!

Jag ställer mig, tyvärr, lite skeptisk till att Berg IF skall klara av att vinna varannan match tom omgång 50 för att undgå kvalspel, men jag hoppas innerligen att jag har fel!
45 poäng, det är nästan lika många som serieledande Frölunda har efter 21 omgångar (47), eller FBK (43)!
En riktig utmaning!

Jompe: Eftersom du verkar vara insatt i det hela så hör gärna av dig när du vet nåt mer....

wannabe: Arbetet rullar på. Vi hoppas kunna ha en modell färdig snart, inom några veckor eller så. Tålamod, tålamod. En insamling är en betydlgit större apparat än jag trodde, men jag jobbar faktiskt med det här tillsammans med några andra konstruktiva entusiaster.

Har varit borta några dagar och det är ju bara trist att Huge ensam ska behöva stå upp mot alla gnällspikarna. Jovisst ska man gnälla om man är frustrerad och visst ska man ta fram konstruktiv kritik mot BIF (gärna också lägga fram det när det gäller dvs vid årsmötet). Men i övrigt menar jag att gnäll inte sätter mat på bordet. Föreslår därför i all anspråkslöshet följande:
1. Om man skriver ett inlägg i temat "Hugg klubbledningen längs anklarna" bör man förklara på vilka sätt man tror det löser problemen.
2. Om man kräver nyförvärv bör man förklara hur detta ska finansieras.
3. Om man skriver ett inlägg enligt 1 + 2, dvs "vi kan inte göra några nyförvärv eftersom vi inte har pengar" skulle det se bra ut om man kunde chippa in en eller flera idéer om hur man ändrar på det. En sådabn diskussion förs och alla bidrag är mycket välkomna.
4. Ordet allsvenskan har inte på denna GB att göra. Har ni aldrig hört talas om gestaltterapi?

Heja Huge!

gordo:
Detta inlägg var i sanning imponerande! Hur kan du ha denna insyn i klubben? Du är inte Sandlin i förkädnad? Du har rätt i din bedömning att det blir svårt att undvika kvalspel, men det kommer att gå. Kom i håg var du hörde det först!

Enaranger:
Många frågor blir det och Berg IF tänker förmodligen försöka att inte redovisa svaren på nästa årsmöte i sann Bergsk anda!
Ständigt denna arrogans...
Berg IF= Arrogansens IF!

Förstår inte att Berg vill lämna efter sig det epitetet efter sin sejour i Br... Berg IF?

En frigolit-skyttekung kanske blir billig i drift i alla fall.
Vart "damsugaren" kommer in förstår jag inte riktigt...
Vilka som skall ha sparken är däremot jävligt tydligt!

insamlingen
Hur gick det med insamlingen?

Ekonomi a'la Håkan Berg.

Jag har gjort ett räkneexempel som skall försöka påvisa
rimligheten i Håkan Bergs uttalanden i Aftonbladet från
i Lördags.

I våra beräkningar utgår vi då från citatet
att nyförvärven kostar 4 mkr extra.

Vi antar också att soc.avg. är 33%. (Enligt uppgifter på www.rsv.se)

Vi får gissa vad de spelare som lämnade Brynäs kan ha
haft i månadslön. Vi drar till med följande, rätt låga gissningar:

MP 30 tkr/mån

CO 50 tkr/mån

TB 60 tkr/mån
DR 35 tkr/mån
TM 25 tkr/mån

Vilket ger en kostnad på totalt 200 tkr/mån.

Vi beräknar då kostnaden, inkl. soc.avg., till 200*1,33
=> 266 tkr/mån.
Detta bör ge en årskostnad på 266*12 = 3,192 mkr.

Nyförvärven skall således då kosta 4 mkr EXTRA,
vilket blir ca: 3,192 + 4 = 7,192 mkr.

Vi är då lite snäll och drar av ca 600 tkr för
kostnaden att lösa Anger från AIK.
Vi får då ner kostnaden för nyförvärvens lön till 6,592 mkr.

Vi beräknar nyförvärvens månadskostnad,
exkl. soc.avg., till 6592/12/1,33 = 413 tkr/mån.

Vi gissar att Anger har en lön som ligger något över den lön
vi har gissat att Rudslätt hade. Vi drar till med 50 tkr/mån.

Vi får då 413 - 50 = 363 tkr/mån att fördela på 3 spelare.
Vi kan då ge Anger 53 tkr/mån.
Vi gissar att Ram har högre lön än VPL och Miettinen.

Vi gissar då på följande fördelning:

JR 160 tkr/mån

VPL 100 tkr/mån

TM 100 tkr/mån
NA 53 tkr/mån

Verkar detta verkligen vara rimligt?
Om MP, CO, TB, DR och TM hade högre lön än
våra lågt tilltagna gissningar betyder ju
det att JR, VPL och TM har ännu högre lön.

Ni kan försöka göra egna beräkningar
där ni utgår från era gissningar för
den lön MP, CO, TB, DR och TM haft.

Är nyförvärven så mycket bättre, än de spelare som
lämnat Brynäs, att de förtjänar den mycket högre lön
de måste ha, enligt Håkan Bergs påståenden?

* Kostnad för artistkontrakt spelare.
Kostar det verkligen 1 mkr att värva en bra spelare?
Vad jag förstått borde väl en spelare värvad på artistkontrakt,
med 100 tkr/mån EFTER SKATT, kosta 100*5*1,15 = 575 tkr.
Eller har jag totalt missuppfattat detta med artistkontrakt?
Det borde väl finnas någon hyfsat bra spelare som accepterar
en sådan lön, men vad vet jag.

* Utbildningsersättning.
Har inte Brynäs fått någon "utbildningsersättning"
för Rudslätt (600 tkr) och Olsson (700 tkr)?
Detta borde ju gett 1,3 mkr. Det var ju 2 spelare
som Bif ville behålla, så några rabatter till Dif
och Lif kan de ju inte gått med på.

* NHL-pengar.
Enligt uppgifter i Aftonbladet i somras skulle 9 milj. us-dollars
fördelas mellan de europeiska klubbar som tappat spelare till NHL.
Vad jag kan komma ihåg från i sommras så hade mindre än 40 europeiska
spelare förlorats till NHL, fram till 15 juli.

Således borde man ha fått minst 2 mkr för Mårtensson (9*9/40).
Var är dessa pengar?
Gick Mårtensson gratis till NHL?

* Brynäs ligger "flera miljoner back".
Ett annat uttalande var att Brynäs ligger "flera miljoner back".
Betyder det att styrelsen tillät sportkommiten att värva spelare
och avlöna dessa med pengar som inte fanns?
För några extra utgifter, sedan Mårtensson försvann till NHL,
har väl ändå Bif inte haft, förutom Karjalainen, Nylander
och flygvapenpsykologerna.
Karjalainens och Nylanders sammanlagda lön borde väl till större
delen täckas upp av den lön Mårtensson skulle haft denna säsong.

Vi har då psykologerna.
Är de dessa som gjort att Bif hamnat flera miljoner back?

Vad betyder "flera miljoner back"?
Vad jag kan komma ihåg så hade Bif totalt ca +2,5 mkr
inför denna säsong, trots att förra säsongen gick med förlust.
Är dessa 2,5 mkr ocks borta?

* Inga nya pengar från befintliga sponsorer.
Håkan Berg påstod också, i lördagens Aftonbladet,
att de befintliga sponsorerna inte bidragit med mer pengar.
Brynäs har då således gett "Kraft Foods", samma koncern
som "Gevalia" ingår i, gratis reklamplats för "Daim" på
byxornas baksida?
Möjligtvis ingår också de övriga byxreklamnytillskotten:
"O'boy" och "Estrella" i samma koncern. En postitiv sak är ju
i alla fall att den nya byxreklamen ser bättre ut än övriga
lags något "blaffiga" byxreklam.

Den nya byxreklamen borde ju betyda att det kommit in nya
sponsorintäkter efter landskampsuppehållet, eller är detta
inkomster som man redan räknat in innan säsongen startade?

Således många frågor.

Vem ger svaren?

Det var allt från HAJK denna vecka.

Nästa gång skall vi bygga en skyttekung av 1 damsugare,
en bit frigolit och en gammal spark.

Huge:
Så här är det Huge:
Inför denna säsongen satsade Berg IF på att öka marknadsintäkterna för att samtidigt kunna öka kontot för spelaromkostnader.
I runda slängar 4,5 MSEK skulle denna "kampanj" signerad Gunnar Molin (inte släkt med Ove, dock tidigare? ägare av Molins Reklam) ta in till föreningen. Vad Gunnar Molin tjänar på detta framgår inte...
I samband med detta anställdes en säljare (Falkenström, som efter några månader fick sparken) som skulle sälja på kunder i framför allt Stockholm. Dessutom har Berg IF anställt styrelsemedlemmen Pär Dahlström som har kollen på de befintliga (små) sponsorerna i Gävle (och gör ett gott jobb med dessa).
Förutom de 3-4 MSEK som behövs för att kunna öka spelarbudgeten (Eskos storsatning på Ram, Laitinen, Miettinen) skulle därmed Berg IF också kunna visa upp en vinst på uppemot 1,5 MSEK. En trevlig tanke...

Enligt uppgifter från intervju med Berg från Berg IF i Aftonbladet i helgen så är Berg IF flera miljoner back redan nu och har inte råd att köpa fler spelare. En annan uppgift från GD i helgen gör gällande att sponsorförsäljning lokalt gått 1 MSEK bättre än föregående år (Starkt jobbat, Pär D!) vad det nu innebär eftersom förra säsongen var en av de sämre på länge...

Alltså har Berg IF dragit på sig ökade kostnader på 3-4 MSEK som man inte kan dra in på marknadssidan... hittills...
Banken vill inte utöka checkkrediten på 2.000.000? för att Berg IF tillfälligt skulle kunna använda de pengarna.
Ej heller (huvud-) sponsorerna är intresserade av att pytsa in mer pengar för att köpa in fler spelare.

Det egna kapitalet var efter föregående verksamhetsår (en förlust på ca 2,5 MSEK, dvs ca 6 MSEK sämre än verksamhetsåret 00-01!!) nere i 2,5 MSEK...
En förlust i samma storlek det pågående verksamhetsåret raderar således ut det egna kapitalet. Hur påverkar det elitlicensen... och möjligheten att tex "få" hem Westlund?

Det ser heller inte ljust ut på arenasidan.
Gävle kommun har ju med största möjliga tydlighet signalerat till Berg IF att hela Alderholmen kommer att bli bostadsområde enligt de skisser som presenteras i detaljplanen över Alderholmen...
Återstår en rustning av gamla Gavlerinken (typ Löfbergs och Kinnarps). Att bygga en ny anläggning vid riks 80 låter som en utopi som inte ens Berg IF kan hoppas på.
Kommunen vill använda redan befintlig byggnad för bla curling VM 2004 och behöver i alla fall rusta anläggningen inför detta...

Spelet... ja...
Ove Molin var som en kalv på grönbete redan i matchen mot Modo före uppehållet. Slut på Eskos villervalla...
Frågan är om det räcker för att Berg IF skall kunna ta tillräckligt med poäng?
Även om spelarna går på 100% av sin förmåga (det motsvarar förmodligen maximalt 95% just nu med tanke på inledningen på serien) så krävs det att Berg IF tar minst 60 poäng totalt för att undvika kvalspel och närmare 70 om det skall bli slutspel.
Hmmm... få se 60-15=45 poäng... lite mer än hälften av de poäng som återstår att spela om (87).
Alltså motsvarande ca 15 vinster och mot rätt lag.
I utgångsläget ligger Luleå, Leksand m fl tiotalet poäng längre fram... Brrrr... kvalseriekylan drar in från norr... och endast Berg är vaken?

Det skulle behövas en MÅLSKYTT för att få vågskålen att väga över till Berg IF:s fördel, Huge!

Huge:

Att vara "ultrapositiv" är en sak, och det är absolut inget fel, men när man, som du, vägrar att se de brister som finns och då framför allt i ledningen av föreningen, då blir din positivism lätt fånig. Artikeln i Aftonbladet kan väl inte ens du tycka var bra reklam för Brynäs och orden var Bergs och ingen annan. Har du överhuvud taget tänkt på varför inte sponsorer, banker med flera inte ställer upp för Brynäs? Jo, de har inget som helst förtroende för Brynäs ledning. Tyvärr är detta sanningen.

Huge:

Idag skriver AB om "att nu slår de igenom en efter en". Vilka det gäller? Jo, juniorerna. I de andra föreningarna vill säga. Hos Brynäs satsar man på Kyösti, Nylander, Bergqvist, Wågström och andra andraklasspelare och sänder iväg juniorer till Kiruna och Skutskär. Med den policyn ligger man rättvist där man ligger.
Du är en av det värsta bakåtsträvarna, förutom SK då, i vår förening. Med din policy bär det av till allsvenskan i rekordfart. Sluta nu med talet om att juniorerna inte håller. De andra elitserieföreningarna är bevis på motsatsen och Adam för den delen. De fyra ovan nämnda spelarna kan man med förkärlek låna ut till den förening som gitter ta emot dem, vilka det nu skulle kunna tänkas vara.
Sen är det så också, att hade ledningen i Brynäs utnyttjat läget från 90-talet till en positiv utveckling, hade väl de senaste tre årens debackel inte hänt, eller??

Cusken: Brynäs är inte så dåliga. Jag menar de kan, men det vill sej inte riktigt... det kommer säkert att vända men inte förens i kvalet.

Sv: Samlarkort
65 Selander: En blick som skulle göra Lena Philipsson avundsjuk.
Eller vad säger du, Bert Karlsson....?

Huge: Då gör vi nya försök

65 Selander: Jaha, en vit tegelvägg, eller....? ;-)

Samlarkort
Här kommer en bild som får tjejerna att gå i gång

(se länktips)

observant: Här kommer faktiskt lite kritik från min sida:
Kan du inte försöka skriva med punktering (inte på däcket, alltså)
i dina inlägg, det börjar bli arnetiberg-varning på det hela snart...

Cusken:
"Huge: Än en gång har Du inget direkt svar på det jag skriver om utan bara ett irrelevant motargument."

Ett motargument kan ju också vara ett svar. Du skrev att Brynäs de senaste 20 åren stått stilla medan de övriga lagen utvecklats.
Då kommer min fråga: Mht antalet guld hos de lag jag räknade upp, tycker du detta tyder på att man utvecklats medan vi stått stilla?
Jag tycker istället att många borde komma ner lite på jorden och inse att Brynäs gjort det ganska bra de senaste 20 åren just med tanke på, som du säger, de övriga lagens utveckling till det bättre.
Om man tittar på lagen vi haft t.ex under 90-talet så tycker jag inte dessa är ngt att skämmas över direkt.
70-talets glansdagar är över och vi har sen dess varit ett lag bland alla andra, som slåss på lika villkor i en hårdare konkurrens.

Bäst efter jul
var det väl när Professorn Tommy Sandlin tränade BIF, vill minnas att laget firade jul mitt o sommarträningen för att bryta den trenden. Hur det går denna säsong får väl framtiden utlysa.

Mot Framtida Segrar

wannabe:
Jo, det stämmer! Berätta det för alla arga gossar på gästboken som redan har gett upp : )

claesw: Dom brukar komma igen efter jul. Även om det ser mörkt ut.

Cusken:
Helt rätt, visst går det utför. Men ser vi till de fyra senaste säsongerna ligger vi ju skapligt till med vårt guld -99. Inte ens jag tror på guld denna säsong, men jag tror vi kommer att ha ett par, tre lag efter oss när 50 omgångar är spelade. Kom i håg var ni hörde det först ; )

Magoo70:
Precis, och se på de lagen som VÅGAR ge juniorerna chansen- de vinner på löpande band!

Huge: Det är bra Huge att du står på dig mot de andra, vill ju oxå så gärna tro att detta kommer att ordna upp sig.

Kritiken mot Brynäs organisation är väl befogad för det var väl ett tag sedan man läste en artikel om nåt positivt i Brynäs.
En fråga som jag alltid tänker på är när alla hemvändare från proffslivet kommer tillbaks till ES så är det nästan alltid någon annan förening som snappar upp dessa.

Medierna i Gävle är väl allmänt godtyckliga (?) till BIF´s ordförande och SK den enda som kritiserar lite är väl KEB i GD.

Tycker personligen att det kommer att bli spännande att se vad laget kan få uträttat under de närmaste veckorna: Laget spelar bättre nu, skapar fler chanser, spännande med dessa "junisar" som kommer in (men förvisso måste de få mer speltid!) nu kommer grabbarna tillbaks från Kiruna och vips så har vi en trupp som är enorm. Alltså kamp om varje plats i laget. Det som fattas är väl en junior back som kan matchas in i laget.
Hoppas nu att GP (Gunnar Persson) vågar bänka de etablerade om juniorerna visar bättre tåga än veteranerna. Tänk om vi skulle köra med fyra kedjor och två av dessa var juniorkedjor.

Mot Framtida Segrar

Huge: Ja här är det som vanligt ser ja om inte än värre kanske.Vad faan sysslar SK med??Det är ju ta mig faan helt otroligt,matematik är inte deras melodi det fattar ju vem som helst,även du Huge bör göra det,du kan inte försvara detta längre ge dig, lägg av med serietidningara "Farbror von anka" slutade jag läsa för 25år sen!!Du säger också "Jag framför kritik när JAG tycker det finns fog för det" Då undrar jag om du någonsin har gjort det???Jag tänker inte uttala mig om BIFS senaste match jag såg bara slutresultatet!!Men vad vet jag enligt några här är det ett fall framåt.Tycker jag känner igen d,det har jag om jag inte minns fel hört det ett antal gånger i höst,men BIF har säkert ryckt upp sig en aning men vad hjälper det när lagen som ligger 10.a 11.a vinner i sin tur sina matcher då hjälper det ju nada för oss o slå Frölunda,FBK o HV dom är ju på säker mark ingen direkt motivation förrän det börjar gälla för dom,det är ju det,vi tar ju inte in på dom som vi ska ha kontakt med tvärtom akterseglingen har fått enorma motgångar även om det nu kanske börjar gå lite bättre för BIF!!!Den lilla snöbollen har sakteliga börjat rulla fortare o blivit betydligt större för varje vecka.Det är snart Juluppehåll o sen vips så är vi i JAN och sista Feb går sista matchen mot Frölunda i Gavlerinken har det vänt då Huge???Är det dags då kanske ge kritik till BIF??aja baja så får ni inte spela Brynäs!!Lysande framtidsutsikter och en tidig morgonrapport ifrån en som inte såg lördagsmatchen o får därmed inte egentligen kommentera någonting här enligt vissa!!Vad ska vi hitta på efter 28.e Feb???Skriva memoarer ifrån fornstora dagar när vi var som BÄST i SVERIGE på Hockey!!-70 talet vilka otroliga minnen o allt var problemfritt,inget HS o ingen Huge o klaga på,allt bara flöt fin fint!!"Vi får väl hoppas att vi vinner på tisdag o alla problem är som bortblåsta OVE MOLIN gör Hattrick o BIF spelar Klapp klapp ala Brynäs varumärke sponsorerna hänger som klasar utanför Brynäs kansli efter matchen,vips så har BIF 5miljoner,till och börja med sen till nästa säsong köper Brynäs hem alla ifrån NHL som har lirat för BIF och BIF tar hem Guldet lekande lätt 2004!!Det kallas för framtidsvisioner o ny arena färdigt 2005 lagom till hösten när BIF har tagit 2raka Guld"!!Man skulle kunna tro att d är HUGE som skrev dom 8 sista raderna va??Jag vet jag tränar bara på hur han tänker!!!!

Back in town again!!

Huge: Än en gång har Du inget direkt svar på det jag skriver om utan bara ett irrelevant motargument.

Huge har kollat upp SM-tecknen 20 år tillbaka. Oj, mina argument krossas av Huges statistik. Brynäs har ett klart bättre facit med fler guld de vad nio andra lag har i dagens Elitserien. Helt riktigt. Vi hoppar över FBK och DIF.

Eller så här kanske - Brynäs guld i historien:
Åren -1960, 0 guld.
Åren 1961-1980, 10 guld.
Åren 1981-2000, 2 guld.
Statistik också.

Min poäng, förtydligat, är att Brynäs med fortsatt utveckling går mot ett väldigt begränsat antal guld i framtiden. Det är vad jag befarar. Om inte annat, Huge, är det statiskt säkerställt.

munkas: Nja, först får nog ni gaska upp er en bra bit, sedan skall jag tänka på saken...
Faan också, nu vart man avslöjad....
Saken är nämligen den att det ligger i min natur att omvända alla
världens otrogna, dvs ickebrynäsare, till rättrogna.
Då tyckte jag att nätet var ett bra forum att jobba i.

Häsning
Ayatollah Huge

Huge: Nej, nej, nej Huge. Det är du som ska gaska ner dig lite till våran nivå. Det är bra att du visar brynäs ditt stöd på nätet iallafall. Där gör det nog mycket nytta...

munkas: Visste du inte att det ingår ingen garanti för att laget skall ta guld bara för att man köper säsongsbiljett. Tycker att du resonerar som en obstinat 5-åring som lagt pengar i godisautomaten, trycker på knappen, men inget händer. Jag förstår isf att du är förbannad och frusterad och det kanske är det som gör att du inte förstår hur jag tänker. När man är uppjagad så tänker man nämligen inte alltid helt klart.
Att jag skulle vara nöjd är helt fel. Jag tycker också det är jobbigt att vi ligger där vi ligger. Jag är dock så pass gammal att jag vet att så här är det i idrott, you win some, you loose some. Det är väl det som är lite av tjusningen med det hela, eller hur? Naturligtvis strävar klubben efter att bli bäst men konkurrensen är hård och jobbet är inte gjort på en kafferast. Otur eller dåliga domare har jag aldrig talat om öht. Att säsongen började bedrövligt har orsaker som vi väl ältat nog om.
Grabbarna har efter en urusel start aldrig gett upp utan spelat upp sig succesivt, trots all skit dom fått från många s.k supporters.
Det tycker jag vittnar om en otroligt bra sammanhållning i gänget.
De senast matcherna har man spelat mycket bra hockey, det är bara målen som fattats (nåja, 4 mot TIK var väl helt OK).
Jag såg matchen igår på Webtv och jag kan intyga att ngt skitlag var det definitivt inte vi såg på isen. Måste kännas uppmuntrande för kollarna att höra dina ord efter gårdagens batalj.
Kom igen nu istället och gaska upp dig, det är långt kvar av serien.

Huge: Ja Huge, jag står fast vid att jag är brynäsare, jag blir bara så förbannad och frustrerad av att se dagens Brynäs och organisationen runt omkring.
Det är knappt roligt att gå på hockey längre och frågan är om det kommer att bli roligare i framtiden? Jag vill att något skall hända, och det nu!!
Om alla vore lika nöjda som du verkar vara kan jag garantera att inget skulle hända. Jag förstår verkligen inte hur du tänker. Om du tittade på matcherna istället för att läsa tidningen dagen efter kanske du skulle inse att årets motgångar inte alls baseras på otur, dåliga domare eller annat skitsnack. Laget är helt enkelt för dåligt och truppen på tok för tunn.
Jag har fan inte köpt säsongsbiljett för att se favoritlaget åka ur och spela tråkig skithockey.

Huge: Det var ju precis det jag sa,att räknar vi guld så är vi med.Men den nedåtgående trenden är ju solklar.Vad har hänt sen -99 ? jag menar inte enskilda matcher eller så.Jag menar Brynäs IF som förening.

Sylf: Trots att vi har nada, som du säger, så har vi tagit 3 guld.
På WO, eller..?

"plus en enormt nedåtgående trend i alla avseenden."

Och jag som trodde att grabbarna spelade betydligt bättre igår än mot t.ex Djurgården på Globen...
Tänk så fel man kan ha...

Huge: Förstår egentligen inte varför du sållar bort FBK och DIF.Om BIF enl Berg ska leda utvecklingen så bör man ju ligga steget före alla lag.Annars så ,räknat i guld, är ju inte Brynäs efter.Däremot om man tittar på omsättning,spelarlöner och framför allt att många av de lagen du nämde har en positiv trend.Som beror på olika orsaker,fulla hus,nya hallar,sportslig framgång,höga egna kapital.Där har Brynäs nada,plus en enormt nedåtgående trend i alla avseenden.

Cusken: Sedan 1980 har vi tagit 3 guld och varit hyfsat, ibland långt framme i slutspelet. Några jämförelser, borträknat FBK och DIF, med bra tradition och stabil ekonomi:

Timrå 0 guld.
HV71 1 guld.
SSK 1 guld
Malmö 2 guld.
Linköping 0 guld.
Luleå 1 guld.
MoDo 0 guld.
Leksand 0 guld.
Frölunda 0 guld.

Hur tycker du isf dessa lag stått sig i utvecklingen jämfört med oss?

« · 163502 · »