1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777330 inlägg · 7967 ämnen
« · 176878 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Insamling eller?
KentaK: Skulle bli överlycklig om Soling skulle hinna skrinna ut på isen redan den här säsongen. Men hur bra tränad skulle han vara?? Vilket tempo och timing har han i kroppen. Han skulle förmodligen bli ett tillskott men en frälsare tvivlar jag på.

claesw: Håller med..
-99 va de ju oftast Honken-Modo och inte Brynäs-Modo i finalspelet.. Visst spelar vi positivt!

De jag går o undrar på nu om dagarna, med tanke på hur spelet ser ut så är ju slutspel inte längre omöjligt.. Och i fall det skulle vilja sig så väl för oss Brynäsare så är min första och sista tanke.. HINNER SOLING TILLBAKA??

Vilket tillskott i speed, tyngd och framförallt skicklighet han skulle bli.. Vî skulle få ett helt nytt lag på isen ungefär!!
Nån som har hört nåt om grabben?

Jompe:

Jag tycker vi spelar mer positivt nu än på MYCKET länge, och då menar jag även i jämförelse med -99, där vi inte vann pga att vi spelade speciellt bra...När sköt vi mer än 30 skott i var och varannan match 8även på bortais)??

Sv: Lite tankar om läget
Tor Karlström:
Du har verkligen dina djupa dalar...
"Ledningen tänker bara på sitt eget bästa..."
Så man ska skicka iväg Lundström för resten av säsongen (vilket det skulle vara frågan om) och därmed bara ha två målvakter där Asplund dessutom är halvskadad.
Och detta för att tacka Sandlin för att han tog ett antal guld på 70/80-talet ?
Någon "livstidstjänst" (finns det?) har Sandlin näppeligen haft. Hans tillsvidareanställning sas upp efter tjänstledigheten vilket var "long overdue" enl. mig.

Kessler: Hoppas nu bara vi kan komma till skott med insamlingen snart...Det är rätt många som frågat när det hela kommer igång. Väntar fortfarande på besked från BSKV, men senaste signalen från dem var att det händer inget förrän efter helgerna. Du får stoppa pengar i madrassen så länge, Kessler.

Sv: Laget!
Bissett: Visst hade det varit rätt snyggt at Bergqvist att tacka nej med hänvisning till det myckna matchandet i elitserien?

Jompe: Strålande Jompe! Ser fram emot att skänka en slant.

65 Selander: Håller med. det vore ju lite fräckt om elitseriens bästa fick mäta sig med ett NHL-lag. Visserligen svårt att få loss dessa lag på den här tiden på året, men ändå.
Även om stämningen var sisådär när BIF mötte Colorado så var det en personlig höjdare för mig. Tänk att vi ledde mot världens bästa klubblag när det återstod mindre än en period.
Vi kunde ha utnämnt oss till bäst i världen *ler*.

Var det förresten någon som såg matchen i Gavlerinken mot Washington Capitals? Det var väl i slutet av 80-talet tror jag eller är jag ute och cyklar?
Minns i alla fall att jag fick hockeybilder och autografer av Kevin Hatcher och grabbarna.

65 Selander: Vänta bara tills alla återbuden börjar hagla till allstar-marchen, uj uj uj!!!Man kanske blir aktuell då, har ju faktiskt ett par Daust på vinden(visserligen oslipade)!!Nä skrota Allstar-jippot!!

Jompe: Särskilt också med tanke på att Luleå är ett topplag också.

Har själv aldrig gillat detta med Allstar men är säker roligt för barnen. Då vore det bättre med att locka något NHL lag och sedan sätta humana priser så att alla barnfamiljer har råd att gå.

65 Selander: Allstarspektaklet håller ju på att bli ett skämt. I NHL-versionen har man lyckats behålla något skimmer kring tillställningen även om alla vet att det inte är riktig hockey som erbjuds. ES mot Luleå är ett obegripligt upplägg, och uttagningen är därefter. Verkar som om Wikegård fick en rejäl smäll mot huvudet.

70 Rodrigues: Va bara glad att ingen Brynäsare är med, skulle bara fattas att någon tar ett felskär i matchen och han är borta resten av säsongen.

Låt dom koncentrera sig inför klättringen mot slutspelet.
Och formen lär nog visa sig dom första matcherna efter jul.

Tyckte det var stort att spelarna själv föreslog att dom ville träna hela julledigheten, då är man taggade

Hong Kong: Adam Andersson då?

70 Rodrigues: Kan tänka mig snacket i Brynäs inför allstarmatchen. "Jaha då var det dags för plojmatchen igen, den ska visst spelas i Lule i år, och som vanligt minst en spelare från varje lag. Någon frivillig som vill åka? Jasså inte, nä förstod väl det. Då får vi se, vi börjar från början i alfabetet. A, Anger, nä han har spelat i landslaget han behöver lite vila, Asplund, nä just det målisplatsen är vikt åt Liv. B, Bacon..sorry det får bli du som åker."

Bästa tipset
är det bara jag som Brynäs går Slutspel
får gärna svara mig

Sv: soling snart tillbaka
ubbe: Snart ? i februari slutar ju elitserien.

soling snart tillbaka
Hej alla brynäsare...jag hörde idag att soling snart kan spela igen,han ska på is i feb. om allt går som det ska. någon som vet ngt om detta.

Igor: Självklart är det så, då får han ju spela i Tre Kronor nästa säsong!

70 Rodrigues: Han kanske vill snacka kontrakt med Bacon inför nästa säsong ;-)

Igor: Ingenting förvånar mig när det gäller pajasen Wikegård! Självklart så skulle både Anger och Sjödin varit med.

Igor:

Bergquist måste haft personliga kontaketer
och lyckats smöra sig in i laget, även om han inte har varit dålig iår så har han väl inte varit nån av dom bästa spelarna ? Att dom Spelar mot lule är för att dom inte vill spela inför tomma läktare i globen

mannenra:

Frågan som vanligt när det gäller Solings skada. Är i år = 2002 eller i år = säsongen 02/03. Vet du något eller gissar du bara?

Har ni förresten sett Wikegårds uttagning till Allstar mot Lule (!!??).
Bergquist är enda spelare från Brynäs. Rätt märkligt val.
Men konstigast är väl upplägget. Resten av ES mot Lule.

Ford Prefect:
Soling kommer inte att spela nåt iår!!!
Inte Djoos heller!!!

Tja!
Att vägra låna ut Joakim Lundström till Tierp är väldigt konstigt , vill man inte att "Jocke" ska utvecklas eller är ett JSM-Guld viktigare...
Unga spelare måste få matchning i A-lags sammanhang , annars så stannar dom i utvecklingen till slut .
Kanske är anledningen till Brynäs tackar nej , är att Tierps tränare nämligen heter Tommy Sandlin som är den största tränaren i Brynäs IFs historia , mest framgångsrik också .
Tommy sparkades från posten som huvudtränare 1996 och sparkades från sin livstids tjänst hos klubben förra säsongen .
Ledningen tänker bara på sitt eget bästa och behandlar Tommy"hockey-professorn"Sandlin som skit och vägrar ge "Jocke" en chans att utvecklas än mera just på grund av att han som har lanserat förslaget är Sandlin .

Jag håller med Westerlind att man ska bygga om Gavlerinken och skita att bygga ny arena .
Gamla islador är de bästa jag vet , då vet man att hockeykulturen i sitter i väggarna .

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!

DanS:
Ta det lite lugnt med optimismen, tänk på att det är jag och Huge som står för all optimism här på sidan. Skämt och sido så är det viktigt att laget inte "pustar ut" nu och tror att "allt är ordnat"...det gäller att fortsätta på den inslagna vägen och kanske t o m öka nivån ytterligare (kanske kan ryssarnas spel i går inspirera, vilken fart...).

mannenra: När alla spelare är friska så vill du ändå ha Soling utanför laget?

Sv: Värvningar!
Zcootah: AS, glöm det!
visste man inte vem du är så skulle man tro att du är galen men du håller ju på Bajen så vem vet *ler*

Laget!
Så här skulle jag vilja ha femmorna när alla spelare är friska:

MV:Asplund(Ram)
1a:Sjödin-Rehnberg/Anger-Wågström-Miettinen
2a:Johansson-Laitinen/Molin-Kyrö-Karjalainen
3e:Andersson-Petré/Nylander-Larsson-Luovi
4eforwardspar:Danielsson-Bergqvist
Avbytare:Pekkala,Mattsson,Floberg
Spelar ej:Soling,Djoos,Jobs,Engström,Danielsson,Rönnqvist

BJ:
En värvning som jag skulle vlija ha till Brynäs till nästa säsong är Stefan Pettersson i Linköping.

Zcootah:

Hm, var har Ford Prefect påstått detta?

Ford Prefect: tror du seriöst att fredrik modin lr Niklas Wallin skulle lämna NHL och en massa pengar för att spela i Brynäs? dessutom kanske i Allsvenskan

DanS:
Det blir säkert intressanta matcher in i kaklet, DanS.
Starten är viktig. Två matcher mot hårt arbetande Timrå är inga givna poäng.
Man kan dessutom fundera över vad det innebär att jaga och/eller att jagas i tabellen. Brynäs har haft ett läge där det inte finns något att förlora eftersom 12:e platsen varit given. Nu är näsan nästan över vattenytan... vad händer när andra lag får jaga Brynäs?
Intressant blir det i vilket fall som helst, och det är bra för Brynäs ekonomi att serien lever.

Lite tankar om läget
Det kommer att bli oerhört intressanta 21 matcher efter jul. BIF har en råg i ryggen som slår det mesta tror jag. Från att ha varit helt uträknade till att vara ett lag som inger respekt igen. Det skulle inte förvåna mig om laget efter 50 omg. slutar på en, säg, 6:e plats. Och vad som då händer kan vara svårt att sia om men med tanke på hur sammansvetsad gruppen är efter krisen och med nyvunnet självförtroende kan det gå långt. Se upp övriga lag! Gissar på 5p på 2*TIK 26:e och 28:e. Förutsättningen är dock att ALLA ger 110% i varje match.

Ford Prefect: Precis. Även om dessa spelare inte har Brynäs som moderklubb var det här som de blommade ut och fick sitt genombrott. Blandningen av yngre spelare på väg upp och några etablerade rävar som kan stå upp när det blåser är inte så dum. Det ger laget potential och möjlighet att slå underifrån. Det är väl Detroit och Real Madrid som utgör motexemplen här men i deras ekonomiska klass var väl inte riktigt Percy när det begav sig. Har man ohyggligt mycket pengar att slänga bort går det nog inte att misslyckas resultatmässigt. Sedan är det frågan hur intressant en sån seger är. Riktiga köpelag blir ju intressanta först när de misslyckas vilket vi ser i ES just nu t.ex.

Igor: Då är ju frågan var man drar gränsen för egenutvecklade spelare och spelare från regionen. Ingen i Brynäs har väl Brynäs som moderklubb? Möjligen någon av junisarna då men de får ju ändå bara nöta bänk. Inte ens urbrynäsare som Janne Larsson, Ove Molin, Anders Huss, Tommy Sjödin, Pär Djoos osv har ju Brynäs som moderklubb.
Däremot har Brynäs genom åren satsat på att värva halvfärdiga spelare som utvecklats vidare i Brynäs. (se ovanstående)
Andra som kan nämnas är t ex Fredrik Modin, Niclas Wallin, Tommy Westlund och Mikael Samuelsson.
Sen finns det andra lag som värvar "färdiga" stjärnor. Malmö ägnade sig åt det under många år, HV har gjort det till och från och Frölunda gjorde det under några år också.
Det intressanta är att den senare varianten sällan är gångbar i längden. Var är Malmö idag? Det är många år sen det gick bra för dem. Frölundas framgångar kommer först nu när de släppt fram sina egna produkter trots att de var topptippade år efter år med sina stora spelarköp. HV vann SM-guld med något av ett lågbudgetlag, och missade slutspel med storstjärnor i laget. Och nu gör Linköping om samma sak...

Sylf: Nog är väl ändå vissa lag mer köpinriktade än andra. Man kan ju sikta på att bygga en grund med egenutvecklade spelare eller åtminstone spelare från regionen och sedan krydda med ett par inhemska eller utländska stjärnor utifrån. Eller så fixar man feta sponsorer eller en Percy och värvar en fix och färdig landslagsfemma från finland som får göra jobbet åt en. Det senare är dyrt, kortsiktigt och inte så ofta framgångsrikt.

Huge: Håller med dig för en gång skull vad gäller HV,om vi nu ska diskutera dom här ?! Att säga att dom suger för att dom är ett köpelag är naturligtvis nonsens,alla lag är sådana.Vissa med större plånbok än andra.Vem skulle inte vilja ha en Percy Nilsson i sina led ? som köper exakt det tränaren önskar.Att man sen har en tråkighetsstämpel i pannan är som aphac sa jävligt svårt att tvätta bort.Men det är deras bekymmer.

prosten: Nej, insamlingen har inte gått i graven. Jag har under en tid haft en diskussion med BSKV:s styrelse i den här frågan, och det är där bollen ligger just nu. Jag hade förstås önskat att vi redan haft insamlingen igång--framgångarna senaste tiden ändrar enligt min mening inte alls behovet av en insamling--men att dra igång en insamling mitt i julhandeln tror jag inte är bra. Jag vet att BSKV jobbar med frågan.

aphac: Det kan inte ha nåt med -95 att göra?

Huge: HV har fått en tråkighetsstämpel på sig i Gävle. Det brukar vara dåligt med folk mot just HV och sånt är inte lätt att ändra på.
Även om BIF har god form så visar sånt sig iallafall.
Själv går jag på alla matcher men tyvärr så tycker jag som många att ovanstående är sant,men jag tycker att MIF suger mer fett än HV faktiskt.

Debatten här på sidan den sista tiden mellan HV71 och Brynäsfans får mig att bli en aning konfunderad, främst med tanke på vissa Brynässupportrars argumentation. Under hela hösten har det tjatats om Brynäs dåliga ekonomi, dåliga ledning, dålig uppbackning av sponsorer i Gävle etc. HV verkar ha lyckats ganska bra med alla dessa bitar och är det ärligt talat inte ett sting av avundsjuka man kan ana här hos vissa personer?
Snacket om köpelag är som sagt rent trams, alla lag är köpelag mer eller mindre i dagens läge. Skillnaden är bara den att ekonomin varierar mellan lagen, därav också kvaliteten på värvningarna. Att i ena sekunden gapa om att man inte värvar i det egna laget och i nästa anklaga ett annat lag för att man agerar pga att man har möjlighet, det rimmar ganska illa tycker jag.
Sedan kan man ju ha åsikter om HV:s spelstil, det är en annan femma. Jag tycker iaf inte att HV spelar mer "tråkigt" än ngt annat lag i ES. Det är nog så att man fortfarande får dras med denna stämpel pga sitt spel under de första trevande åren i ES, då materialet knappast räckte till för att spela glamourhockey direkt.
Allt beror ju också på från viliket håll man betraktar det hela.
"The beauty lies in the eye of the beholder", som tysken sa....

OskarB: Bergkvist är från Avesta som ligger i Dalarna, härifrån kommer även Niklas Lidström och Tommy Westlund.

observant: håller med, BIG ICE - small brains!

Insamling eller?
Ere nån som har koll på om insamlingen har gått i graven bara för att vi råkat ta några pinnar dom senaste matcherna?

Sv: Ny arena
observant:
Jomenvisst, men ni får nog öka om jag ska få in mitt ES-tips där jag har BIF som tvåa efter FBK. Men att Timrå nu skulle rasa det har jag mycket svårt att tro. Hela Timrå röjer, när Timrå IK SM-guldet höjer. Glöm inte var du läste det först.

Ha en trevlig och god jul allesammans....

observant: hv och malmö kan åka ner tycker jag.. men om dom väl åker ner nått år kan deras verksamhet lägga ner totalt för hv och malmö har bara medgångs supotrar, och då får dom in lika lite pengar som oss och det resulterar att det ine kommer gå nå bra och dem får stanna där. SKÖNT

Sylf: Jag säger bara en sak VITRYSSLAND det bevisar väl allt om hur TRE KRONOR sköts med (ett halvdåligt skott ifrån en vitryss i div2 i sverige ha ha) Hardy Nilsson.Med all respekt för RUDSLÄTT men det är väl ett bra bevis på Hardys framgångar i THE BIG ICE det gick bra tills dom kom på ett bra recept ifrån ett div2 gäng fyyfaan det var en värre skandal än den matchen mot FINLAND i OS -98 Lägg ner skiten THE BIG BAJS o börja lira istället som passar TRE KRONOR bäst!!Hv skjuter snett snacket lägger jag mig inte i (oops jag gjorde det nu) Ha det bra Brynäsfans!!!!!

BIF-SSK
HeHe, jag tog chansen i alla fall. Åke upp, köpte biljett och blåstirrade på matchen. Trots detta tog dom 3p. Trendbrott!! Ett jäkla sjungande blev det på vägen hem.

Konstigt - är det några fans här och tjafsar är det alltid HV:are av någon anledning. Jag hoppas varje år att HV ska åka ur.

Lilljanne:

Det betvivlar jag inte för en sekund. Jag tror till och med att lagets situation kan vara nyttig för Brynäs på lång sikt. Det har redan ploppat upp ett par egna killar i ert A-lag (Bergkvist, Jobs, Floberg och Andersson är väl från regionen?) och fler verkar enligt dig vara på väg. Dessutom känns det som att man funderar en hel del kring organisationen i Brynäs-leden. Det är bara att önska er lycka till och hoppas att ni får skutan på rätt köl, både på kort som lång sikt.

« · 176878 · »