1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777668 inlägg · 7967 ämnen
« · 192827 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Alternativ tabell.
Enaranger: Dystra siffror, men allt kan ju hända..

Sv: Alternativ tabell.
Utseendet i den alternativa tabellen efter omgång 37.

MoDo 49 7 6 +4
Leksand 50 6 7 +2
SSK 47 7 6 +2
Mif 45 6 7 -3
-----------------
Brynäs 42 7 6 -3
LHC 37 8 5 -5

Beräknad slutpoäng enligt den alternativa tabellen,
under förutsättning att lagen vinner hemma och förlorar borta.

MoDo 70
Leksand 68
SSK 68
Mif 63
-----------
Brynäs 63
LHC 61

Brynäs måste nu ta 3 poäng mer på 6 bortamatcher än vad de tappar på 7 hemmamatcher. De kommer troligen att tappa minst 6 poäng mot FBK, Tik och VF plus troligen 3-4 poäng till i de övriga 4 hemmamatcherna. Det betyder att Brynäs måste ta minst 9-10 poäng på de sista 6 bortamatcherna. Det kommer de troligen inte att göra, så med stor matematisk sannolikhet kommer det att bli kvalserien. För jag kan inte tänka mig att Mif inte vinner 1 eller 2 av deras kommande 5 bortamatcher.

Nästa säsong
Jag har inte gett upp den här säsongen än, men det är ändå intressant att spekulera i vad som kan behövas till nästa säsong.

Till att börja med:

1 st VD, + antagligen
1 st mer eller mindre ny styrelse
1 st sportchef, heltidsanställd

På tränarsidan måste det nog in nytt blod. Jag har full respekt för Gunnar Perssons insatser, både som huvudtränare och assisterande dito, men han har varit med rätt länge nu och det behövs nån med nya idéer. Jag skulle gärna se att Gunnar fanns kvar nånstans kring laget ändå, kanske som juniortränare?

Jag skulle vilja se ett än tydligare samarbete mellan A-lag och juniorlag. Det verkar ju som det blivit bättre med den saken men det borde kunna bli ännu bättre. Ta herrar Jobs, Floberg, Mårs t ex. Jobs har väl agerat bänkvärmare i tre år nu? Det ska inte få fungera så. Flyttar man upp juniorer så måste de få spela också. Titta på Niclas Danielsson som fick chansen att spela direkt han flyttade upp. Han har tagit den också.
Danielsson tar en ordinarie plats nästa år, om det bara finns en tränare som vågar satsa på ungdomarna. Floberg borde också kunna ta en plats, han har stor arbetskapacitet.

På spelarsidan behövs det gallras ur. Vi har Janne Larsson att tacka för mycket, men det är dags att pensionera honom. Så länge han prenumererar på platsen som första center så kan ingen annan kliva fram heller. Se det som en skog: Gamla träd som börjar falla ihop tar fortfarande upp en plats. Hugg ner trädet, och de små runt omkring får solljus och utrymme att växa sig stora.

Jag tror slutligen inte att Brynäs behöver haka på värvningskarusellen och värva svindyrt. Det finns gott om kapacitet i det nuvarande laget också. Gallra lite, och fyll på underifrån, så tror jag det kan utvecklas till ett sammansvetsat lag.

Sv: Återstående matcher!
Tomas HOCKEY: 39 poäng kvar att spela om och "bara" 3 poäng till strecket eller 4 kan man säga pga dålig målskillnad så det är långt ifrån klart, men man lär börja vinna matcherna mot bottenkonkurrenterna. Jag vägrar slänga in handduken innan det är teoretiskt klart att det blir kvalserien jag är obotlig optimist.

claesw: Absolut! Det blir seger nu på Lördag! Det finns inget annat!
Det måste finnas så mycket ansvar och ledarskap i det här gänget att killarna måste ransaka sig själva och lova varandra att 1000% är det som gäller! Publiken hoppas jag kommer och dom ska känna vårat stöd! Det ska visas direkt från första tekning att nu JÄVLAR! Kval är jag ruskigt orolig för, där finns inga självklarheter och ett sargat hockeylag mot hungriga nykommlingar låter inte så roligt! MEN! Vi är inte där än!

Tomas HOCKEY:
Visst, vi ska inte ge upp, men håll med om att seger på lördag är ett ABSOLUT måste- INGA bortförklaringar kring otur eller fantommålvakter hos motståndaren håller vid en förlust. För att vidmakthålla föreningens anseende och trovärdighet, krävs faktiskt seger nu på lördag!

Huss:
Jag håller med. En ny fräsch, oprövad tränare med nya ide'er kan vara lösningen. Det gäller att våga för att vinna, nu är det alldelaes för stereotypt kring och i hela föreningen...

Nej nu finns det bara segrar! Vi ska klara det här! Biljetterna är bokade till Lördagen och nu ska Brynäs få visa varför det är värt att komma och titta på matcherna! Dom ska få 100% stöd nu!! Kom igen nu Brynäs! Nu finns det inga gamla sm-guld att tänka på och att det är en sån gamal förening! Nu är det öga för öga och tand för tand! Brynäs måste explodera och början är på Lördag! Hoppet grabbar och tjejer är det sista något hockeylag kan ta ifrån oss! Hoppet lever jag på och det måste fixa sig!

claesw's tråd
Inkasserar vi inte 3 poäng mot Linköping nu på lördag, så kan laget gärna få spela i kvalserien. Vid förlust kommer jag att kräkas, jag mår redan illa efter pinsamma 0-3 i går...SKÄRPNING- det är N U det avgörs för fan!

"CENSUR"

*suck*

Jompe: Kan bara hålla med i besvikelsen.
Brynäs har inget anfallsspel att tala om, backarna fastnar alltför ofta under press med pucken i egen zon vilket resulterar i icingpuckar. Centrarna glider ibland ner men det går så ooootroligt långsamt att de eventuella spelmöjligheterna som ytterforwards skapat redan försvunnit.
Varför inte en nyskapande och ung tränare till nästa säsong ? en ny "Sandlin" ? (fast vid hans ankomst var det iofs mer eller mindre ett självspelande piano). Därmed intet ont om GP som faktiskt gör ett bra jobb under omständigheterna. Men svensk hockey och Brynäs behöver förnyelse.

De som likt Ekstrand vill få Brynäs tillbaka till arbetarlaget från kvarteret kan väl börja hålla på Godis eller ta och använda sitt intellektuella kapital och bygga en tidsmaskin. Sanslöst trams från folk som vill sitta på verandan och drömma om "the good old days" !

Gör man inte mål på chanserna så förlorar man matcherna i dagens hockey.

Skulle bara tacka alla Brynäsare som var uppe i Timrå den 26/12.

Det var skoj att snacka med några av Er!

Johan Asplund går på vatten!

aphac: Det känns som en baksmälla idag. 0-3 hemma mot Luleå efter medioker insats.

Tänkte göra en Sylf och säga att nu är det kört. Jag brukar vara den obotlige optimisten på GB:en, men efter matchen igår kan jag inte se hur vi ska kunna undvika kvalspel. Detta var en av de matcher vi bara måste vinna och vi kan inte ens slå hål på Luleå på hemmais över tre perioder. Samtidigt undviker flera äldre nyckelspelare, inklusive lagkaptenen, att stå upp och visa stridshumör.

Jag tror inte vi är bättre än så här; kan inte se vad vi skulle ha i slutspelet att göra. Om vi vill skapa ett bättre lag, så måste det börja med att kraftigt stärka klubbens ekonomi. Det måste fram en långsiktig strategi för hur klubben ska moderniseras. Inte bakåt till myspysiga kvarterslaget i arbetarstadsdelen (gordo!), utan framåt, uppåt. Det betyder marknadsstrategi. Det betyder nytänkande. Det betyder folk i styrelsen som förstår förutsättningarna för att driva en modern hockeyklubb, och som har de nätverk som behövs för att göra klubben attraktiv. Är det--för att ge ett exempel--någon som tror att Miettinen och Laitinen spelar i Brynäs för att de är ett gammalt fint kvarterslag från en arbetarstadsdel i Gävle?

Därmed inte sagt att Miettinen och Laitinen är grundbultar i Brynäs' framtidslag.

Jag är arg, ledsen och otroligt besviken.

Ford Prefect:Helt klart att man inte får ge upp nu.Men det är åxå tillåtet att visa lite jävlaranama. Jag blir tokig när jag tänker på hur ett helt lag kan falla ihop samtidigt i samma match.Det verkar inte finnas nån pådrivare i laget. Kapten Larsson var bland dom absolut sämsta, så han var väl inte mycket till moralhöjare i båset.Varannan tekning blir han borttagen och resten förlorar han.
Allt dribbel bland femmorna är en del av det negativa,tror jag.
Karjalainen får fortsatt förtroende, en gåta för mig:Trött-tröttare-Kösa.
Nu till det positiva:Niklas Danielsson!!!!! spelar med fart.aggresivitet,går på mål och överhuvudtaget en inställning som ingen annan har i laget. Ändå hamnar en sån kille utanför laget, fast det finns hur många etablerade som helst att plocka av isen. Niklas är en Soling med lite mindre muskler.
Torsk imorron,ja då har vi skitit i det blå skåpet

westerlind: Helt rätt, det finns ingen anledning att ge upp. Men då måste kvaliteten på spelet upp väsentligt. Vi har beklagat oss länge att Brynäs inte får nåt gratis, men faktum är att det beror på spelet. Det är många moment som tar för lång tid och det ser stundtals virrigt ut. Det är klart att man får slita ännu mer då.

Visst, det verkar inte ha varit någon toppmatch idag, men Luleå är ligans formstarkaste lag, så sån stor skam är det inte att förlora: Vi kan inte kräva att vinna varje match.

De närmaste omgångarna har Brynäs ett bra spelprogram (förutom Frölunda borta), medan Malmö har det betydligt tuffare. Kan vi hitta spelet vi hade nyligen, så har vi fortfarande chansen: 3 poäng till kvalstrecket, 7 p till slutspel.

Jag vägrar att ge upp.

Sv: bedrövligt
Cusken: Såg matchen live, och det oroar. Brynäs har märkligt svårt för de enkla grejerna. De har liksom inget grundspel att falla tillbaka på. Det var pinsamt hur enkelt Luleå skaffade sig ytor i första perioden. De vänder och vrider i sarghörnen och plötsligt är det ingen försvarare där längre. Brynäsförsvaret tittar för mycket på pucken och går för lite på kropp.
Även om man spelade upp sig så tar det lite för lång tid, första passet är lite för slarvigt osv. Power-play är så förutsägbart. Har man bara en variant? Luleås box brydde sig inte ens om att stöta ut mot Miettinen i högerbacksposition för de vet att skottet kommer från Sjödin till vänster.
Matchens behållning var Luleås långmacka genom mittzon som skapade ett friläge, en läcker dragning som öppnade målet helt, och Ram som på något mirakulöst sätt ändå stoppade pucken före mållinjen.
Lite positivt då: Pluspoäng till Nylander som sliter outtröttligt, Ram som höll nere siffrorna med några imponerande räddningar, Petré i offensivt läge som vågar och slutligen killen utan namn på ryggen... Nummer 11 vilket borde vara Niclas Danielsson var bäst på isen. Han var överallt och belönades med mycket istid också. Plus kan även delas ut till domare Rådbjer som höll en bra nivå i en snäll match.
Brynäs måste upp ett par snäpp igen för att det här ska fixa sig. Kan Luovi och Wågström bidra med nåt kanske? Har en känsla av att många spelare är ganska slitna nu efter massor av "måstematcher"...

70 Rodrigues: Påminn mig inte... God natt!

Cusken: Det är redan klart med kvalserien, tyvärr!

70 Rodrigues: ..Och om jag räknar lite på det där så är det kvalspel att vänta.. Kul kul..

Jag tror dessutom att Brynäs torskar på lördag. De i särklass två sämsta lagen i Elitserien gör upp om den prestigefyllda 11:e platsen. Tabellen ljuger sällan och inte nu heller.

Återstående matcher!
Så här tippar jag återstående matcher:

18/1 Brynäs-Linköping VINST
23/1 Frölunda-Brynäs TORSK
25/1 Brynäs-MIF VINST
28/1 Brynäs-MoDo TORSK
30/1 Djurgården-Brynäs TORSK
1/1 Brynäs-Färjestad TORSK
11/2 Södertälje-Brynäs TORSK
13/2 Brynäs-Leksand VINST
15/2 HV71-Brynäs TORSK
18/2 Brynäs-Timrå TORSK
20/2 Luleå-Brynäs TORSK
22/2 Linköping-Brynäs VINST
25/2 Brynäs-Frölunda TORSK

Sv: bedrövligt
Cricke: Jag vill minnas att jag satte igång en tråd med samma rubrik för ett par månader sedan. Brynäs insats var då liksom idag just... bedövlig.

Det ser inte alls bra ut nu och allt mer talar för kvalspel. En ljuspunkt är i alla fall att Sundlöv är lika kritisk. Jag är mer van att höra ursäkter om vilken otur de hade eller redan klassiska "ett fall framåt".

Håller förstås med dig, Cricke, i din kritik. Dels i alla fall. Jag tycker inte att denna säsongs nyförvärv är dåliga, något för få bara. Truppen måste föryngras och breddas. In med mer spelare. In med bättre spelare. In med yngre spelare. Lika enkelt som svårt.

Det är bara att köra på i detta läge. Allt att vinna..

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues: Det är väl inget fel på Piteå?? ;)

aphac: Tyvärr så tittade jag precis på Brynäs pinsama insats på hockeykväll, vilken jävla hönsgård, man skäms ju för fan! Nu skulle det ha behövts stålar så att det kunde värvas ett par lirare! Fortsätter det så här så får man se Brynäs möta Piteå nästa säsong! PINSAMT!

70 Rodrigues:GP blandade och grejade men inget gjordes för att spelet skulle bli bättre. Floberg/Bergqvist fick ett byte i 2:a och 3:e bara för de som var ännu sämre skulle få vila lite.

När Kösa åkte på sin utvisning var det nästan så man önskade 2+10, det verkar vara det ända sättet att få honom bänkad.
Det här var en flopp av högsta rang!!

Skippa hockeykväll i fyran, det var ändå så pinsamt att se på.

Det enda jag hoppas o vill se från Brynäs match är räddningen RAM gjorde i andra när Luleåspelaren drog bort honom men liggandes lyckades han rädda på nå jäkla vis..Luleå spelaren hade öppen kasse och stog bara o stirra efteråt. Gjorde även andra fina räddningar liggandes/slängandes

bedrövligt
Kommer direkt från matchen och fy fan vad jag är besviken på detta lag. Att inte kunna prestera bättre än så här när det gäller så otroligt mycket. Tycker att alla brynässpelare skall åka hem och dra något gammalt över sig och skämmas. Undantag Niclas Danielsson och Anger. Minst 18 spelare i Brynäs håller div 1 klass, därför ligger Brynäs där dom ligger.
Tycker att sportkommitten skall avgå redan när elitserien är avslutat i feb så att dom inte har möjlighet att kalkonvärva några fler spelare till nästa säsong.

Lilljanne: Larsson borde ha ränder i arselet eftersom han borde ha varit bänkad ikväll.
Jag har sagt det förrut: Göra plattmatcher när det som mest gäller!!!!!

Kyrö,Larsson och Kösa sågar jag vid anklarna ikväll, det är ju f-n åxå att en junis(N. Danielsson) ska vara den som skapar nått.

Sv: Brynäs vs Luleå
Luleapan: Lika viktigt som att vara en god förlorare är det att vara en bra vinnare. Håna motståndare efter match hör inte dit.
Gå nu och lägg dig så att inte mamma märker att du fortfarande är uppe och tjuvsurfar.

70 Rodrigues: Märkligast är att Larsson och Molin tycks vara helt borta i år. Det måste vara psykologiskt. På en sommar kan man inte tappa allt kunnande. Anger och Miettinen gör inte mycket väsen av sej heller numera.

Sv: Brynäs vs Luleå
Luleapan: Om du håller på sådär lär du inte få många vänner här på HS..

Sv: Brynäs vinner idag!
Luleapan: Ge upp med det där. Har du inget annat att skriva kan du lika gärna sluta surfa på HS.

Sv: Brynäs vinner idag!
Luleapan: Skärp dig! Jag skäms att hålla på samma lag som dig.

35 skott på mål och 16 min PP inkl ett 5 mot 3 spel och inte ett enda jävla mål! Fy fan vad dåligt!

RavenLord: Jag visste att fipplandet med 5:orna skulle gå åt helvete!!! Vilken jävla fingertoppskänsla!

Bissett: Spelar dom som Frölunda blir det en baggis. Spelar dom som dom brukar går det inte. Vilket alternativ tror du är mest realistiskt?

Sylf: Tabellen är som följer:

1.Frölunda 76 P
2.Timrå 73
3.Färjestad 69
4.Djurgården 63
5.HV71 59
6.Luleå 56
7.Leksand 50
8.MoDo 49
----------------
9,Södertälje 47
10.MIF 45
----------------
11.BRYNÄS 42
12.Linköping 37

Natten: Lättare att räkna upp det dom inte har svårt för.

Lilljanne: Så du är redan i kvalserien,det är väl lite väl pessimistiskt va??med tre poäng upp till strecket,på Lördag tar vi LHC och då är vi ikapp MIF!!

Kom igen nu grabbar,vi ska klara detta!!!!

VÅGA VÄGRA KVALSERIEN!!!!

70 Rodrigues: Ja de va inte många rätt i passningarna..de verkade inte alls veta var dom hade varandra och krockade och åkte ihop...bästa spelaren tycker jag helt klart va Nr 11 Danielsson som verkligen försökte och kämpade.
Ram gjorde några kanon räddningar i andra men Henriksson i Luleå är som senast i Gavlerinken helt suverän i Mål.
Spelar dom som ikväll kan man då skrika ut KVALSERIEN HÄR KOMMER VI (och väl där lär de inte bli lätt)

Sylf: Det som oroar mest är att dom har så förbannat svårt att göra mål.

Lilljanne: Och det är inga duvungar dom värvar heller!!!

Sylf: Jag har sagt det hela säsongen, laget är inte bättre än vad tabellen visar!!!

Sylf: I november/december när man kämpade till sej poäng, då spelade det här laget den bästa hockeyn man kan. Särskilt bra var det väl inte, men j-vlar vad man slet. Men jag är skitskraj för Skellefteå och Björklöven. Deras laguppställningar är bra och dessutom förstärker man fortfarande. Mardrömsscenariot är ju att Brynäs startar kvalserien med 2 förluster. Nej, det fixar jag inte att tänka på! Kvalserien har jag accepterat sen länge men resten...

Natten: Det är sant,men antalet räddningsplankor minskar hela tiden.Ett tu tre så står vi där själva,,,med vårat bra lag.

70 Rodrigues: sa det mest för att jävlas. Men vi ligger inte längre ifrån säkrat elitseriekontrakt nu än vi gjorde före dagens match och de är det vi får sikta på iår.

RavenLord: Hur var matchen, jag förmodar att du var där, hur dåliga va dom???

Ja då va man hemma från en bedrövlig match..Den absolut sämsta jag sett dedan jag började gå i år....N.Danielsson enda glädjande

Lilljanne: Hur ser ett Brynäs i kanonform ut ???

Natten: Fan va kul! Får man poäng för det???

« · 192827 · »