1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769500 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: Det är en större konkurrens om toppspelarna nu jämfört med hur det var för 10 år sedan.

{8399}: Det är inte fler toppspelare i lagen nu i jämförelse med för 10 år sedan, men klubbarnas lönebudget är betydligt större.

Peja: Tror du verkligen det? Vi snackar ju om ökade inkomster på drygt 10 miljoner per klubb, detta bör räcka till både ett par toppspelare och löneförhöjningar vid förlängningar.

{8399}: Större TV-intäkter kommer tyvärr inte innebära många fler toppspelare. Det kommer snarare leda till fetare kontrakt vid kontraktsförlängningar. I synnerhet eftersom SHL-spelare sällan skriver särskilt långa kontrakt, de flesta skriver 1-2 år och då blir de ofta free agents.

Förra året vid den här tiden, eller lite senare var det, då värvade Bengtzén Caporusso och alla i kör: "Vem då?"
Text-TV igår, sidan 303, första man såg när man tryckte in sidan 300: "Världsmästare till Brynäs". Lite skillnad! Å bra draghjälp för andra spelare att komma till Brynäs och bra "bromskloss", så att säga, för de som funderar på att dra här ifrån. Helt rätt att släppa denna nyhet nu!

Peja: Många har åsikter om 3-års kontraktet. Kan det vara så att man lägger mycket pengar på 2 år och kite på det 3:e?
Isf är det ju inte så stor risk med ett 3 års.

Jag tror det blir bra detta.
Sen undrar jag som Peffisbif skrev om Andersén. Han skulle ju aldrig spela i Brynäs så länge Bz va chef.
Har du nån känning om det?

Hajen tror jag är förlorad men Clarke och Gunde har jag större förhoppningar om att de blir kvar. En toppmålvakt måste in om målsättningen om att vara ett topplag skall bli annat en ett skämt. Sen borde TV pengarna innebära 2-3 ytterligare spetsspelare i varje lag så denna silly kommer att bli grymt kul.

Sen vad tror nu spelar Danielsson redan denna säsong i Brynäs eller kommer någonting annat in innan 15:e februari? En back kanske?

Peja: Håller med men tror detta blir bra, ber till högre makter att BZ jobbar för högtryck att få in en förstamålis också värd namnet!

KalleTeodor: Det som jag kan känna är att många har åsikter om Danielsson trots att de(vi) inte har sett honom spela regelbundet på flera år. Det är trots allt ganska oklart vad vi egentligen får här.

Charles och majk: Äh djurgården och DIF ryktet ger jag inte mycket för. Är rätt säker på att det var ”Grisfot” som startade det ryktet, mao troligtvis dynga.

KalleTeodor:
Håller med i ditt inlägg.
Jag skulle även vilja tillägga att det är en värvning som skickar signaler till andra potentiella nyförvärv att klubben satsar vilket är en mycket bra plattform att jobba vidare i från.
Bra jobbat Brynäs!

Hej svejs, värvningen av Nicklas Danielsson gör mig riktigt glad av minst 4 skäl:
- Nicklas har de attraktiva egenskaperna att han har hög ambition kombinerat med en trevlig person.
- Han vill är tydlig med att det är Brynäs han vill spela för.
- Han har uppenbara spetskvaliteter inte minst i pp
- Tror att det är viktigt att en av de ledande spelarna har Brynäshjärta för att höja lagidentiteten och lagmoralen.

Charles: Precis det jag tänkt på också angående Clark. Att han var helt klar för 4 år i Tyskland innan laget konkade bör betyda att han inte är någon hoppjerka i alla fall. Annat är det med Hajen som har gjort enormt många klubbyten genom åren. Det som talar för att han stannar är att han i media sagt att han ”kan tänka sig att stanna på samma ställe ett par år nu”.

majk: är dålig på att google så hittade inte den, läste några citat från dick om Djurgården och ser vad du menar med dissar, så kanske inte blir Djurgården. Men AIK känns väll långsökt iaf, han verkar vara trött på att pendla iaf så känns väll som att det inte blir något annat lag utanför stockholm än Färjestad.

Leonardo: Blir intressant med Clark, innan han kom så var han ändå nära att skriva ett långkontrakt i Tyskland så känns lite som att han inte har något emot att stanna i ett lag under längre tid. kanske blivit skillnad när han lyckats så pass bra i en bättre liga så att pengarna på buden från andra lag börjar öka

Pettisbif: Andersén skulle vara bra som värv och Per Åslund med, Niklas Svedberg och Lindbäck har iaf utgående kontrakt och flera målvakter i SHL har utgående kontrakt, Ortio, Pettersson Wentzel etc, etc, jag hoppas på Hajen o Clark men har en vibb av att Clark inte kommer att fortsätta här.mer en magkänsla bara!

Charles: Han har väl sagt att han aldrig kommer spela i DIF igen och pratar alltid gott om kolsäckarna och dissar oss så fort han får chansen. Troligare att han pendlar tiĺl Gävle isf.

Länka gärna till artikeln Aftonbladet. Missat den. Dock hört att han vill flytta hem.

Majk: Dick ryktet är nog från aftonbladet som gick igenom alla lag nyss inför nästa säsong, där står det att Dick kan lämna Färjestad då han tydligen längtar hem, han är stockholmare och jag tror inte AIK är så hett

Pettisbif: Varför skulle vi värva Dick? Skulle bli rätt romt på hovet då.
Svårt att se att vi inte förlänger med Brodin. Vill nog mest bara se att han håller någon viss nivå efter skadan.

Anders Berg: gick lite snack på aftonbladets sändningar från abrahamsson bland annat runt tiden caporusso försvann att Liljewall kunde försvinna så jag tror inte det är omöjligt. Larsson däremot tror jag man inte petar på. med Larsson tror jag att Bengan trode han skulle växa som Pudas men har gått extremt långsam och kan tänka mig att Larssons andra år kan han iaf bli en duglig SHL back

Anders Berg: Liljewall är ett sjukt jobbigt kontrakt nästa säsong. Snacka om överflödig spelare bland alla breddspelare vi redan har. Man bör göra allt i sin makt för att bryta det kontraktet och i värsta fall köpa loss honom.

Pettisbif: Jag tror - tyvärr - att Bengtzén bryter noll kontrakt.

Dallemas:

Riktigt skoj med en hemvändare i Nicky D.
Ska bli intressant att se hur BZ bygger nästa års lag. Personligen tror jag han kommer plocka in 6-7 st nya. Samtidigt som ev. 2-3 får kontrakten brutna.
Härligt att han vill förlänga med duon Clark och Hajen. Tror bägge spelar hos oss nästa säsong. Även skoj att höra Bengan prata om hemvändare så gott. Kan det båda för fler? Det tror jag.

Laget nästa år,

MV:
Ledig
Ledig
Ersson

Kommentar:
Tror faktiskt ingen av våra nuvarande målvakter blir kvar. Bz kommer inse att Fernström inte platsar. Rautio tror jag lägger av. Sandström sticker till AHL.

Nya? (2st)
Personligen ser jag gärna att Niklas Svedberg återvänder. Hans enorma vinnarskalle är något som skulle sätta pricken över I:t. Att sedan Bengan skulle kunna vara sugen på en sån som Jonas Johansson vore kanske inte så dumt?

Backar:
Gunderson
Bertilsson
Kilström
Ersson
Larsson
Ledig
Ledig
Ledig

Kommentar:
Tror Larsson hänger rätt löst om han inte steppar upp ordentligt nu i slutet av denna säsong. Tyvärr. Han blandar och ger på tok för mycket. Och här är faktiskt avsaknaden av fjolårets andra PP back större än vad jag trodde det skulle bli. Pudas var nyttigare än vad jag trodde. Carlsson tror jag blir kvar, Fälth och Sunkan bör ej förlängas nya med. Där kan vi hämta in 2 eller 1 riktigt bra back. Då bägge dom två sitter på monsterlöner.

Nya? (2st)
Niclas Andersén kan mycket väl bli det andra nyförvärvet. Allt enligt min källa.
Adam Boqvist blir svår att hålla kvar är min tanke. Dock tror jag efter mycket om o men att han ändå stannar 1 säsong till, med mera speltid och med brorsan i laget..

Forwards:
Jensen
Blomqvist
Granström
Boqvist
Alcén
Mannberg
Westfält
Bjurström
Asklöf
Danielsson
Ledig
Ledig
Ledig
Ledig
Ledig
Ledig

Kommentar och 3 nya forwrards?
Tittar vi på forwardssidan så tror jag Bengan vill ha 15-16 forwards i truppen. Som vanligt. Sen tror jag att även Ölund stannar ett år till. Som sagt tror jag både Clark och Palushaj kritar på nya kontrakt. Miller var en nödlösning som ej hållit, Ikonen för ojämn och jag skriver även att Liljewall ersätts. Tar nämligen för givet att Bz bryter med Stoffe. Mina tre drömnamn in istället för dom är, två återvändare och en värmläning. Nämligen Daniel Brodin som kontraktet går ut för. Vet att han haft en svår skada som stoppat honom från spel i år. Dessutom har Djurgården Dicken på G. Ser ingen plats för honom hos DIF som även är bra kompis med Nicky D. Plocka hem. En spelare som är guld värd för ett lagbygge. Dessutom trivdes han kanon här i Gävle för några år sedan. Nästa man som jag tror är i stort sett är klar är, Ludde Rensfeldt. Som med sin storlek och tynd kan bli enormt nyttig. Kan dessutom lira både center och på en kant, Sista namnet in... Min favorit. Som jag hört kollar runt efter ny klubb. Per Åslund. Otroligt bra tvåvägsspelare. Som alltid krigar på och har ett grymt spelhuvud.

Min laguppställning nästa år (om man får drömma, fast Bz vill så gärna ha det där guldet. Och nu slår han på stort och tar revansch för årets bygge)

1.Niklas Svedberg 30.Jonas Johansson (25.Samuel Ersson)

13.Ryan Gunderson - 15.Simon Bertilsson
8.Aaron Palushaj - 36.Linus Ölund - 16.Nicklas Danielsson

9.Niclas Andersén - 7.Adam Boqvist
11.Kevin Clark - 40.Jesper Jensen - 90.Jesper Boqvist

5.Lukas Kilström - 23.Lucas Carlsson
34.Daniel Brodin - 29.Ludvig Rensfeldt - 22.Per Åslund

10.Marcus Ersson - 94.Henrik Larsson (Linus Rotbakken?)
44.Jacob Blomqvist - 31.Jonathan Granström - 79.Daniel Mannberg

14.Johan Alcén

(12.Samuel Asklöf - 20.Marcus Westfält - 17.Alexander Bjurström)

PP1:
Gunderson
Danielsson
Clark
Boqvist
Rensfeldt

PP2:
Boqvist
Palushaj
Brodin
Ölund
Jensen

Box par:
Blomman - Alcén
Granis - Mannberg
Brodin - Åsa

Dallemas: Jag ser inte ens finalen men jag antar att de pratar om turneringen i sig :) Jag har aldrig gillat CHL iagf, jag ser på bandade NHL matcher just nu för att kolla in lite hur jag skall lägga spelen inatt ;)

Roliga kommentarer i studion de går inte att göra mål utan trafik framför, har han inte sett Fernström in action?

bifhjärta: Studion? menar du CHL finalen

Auchinleck: He, he ja det gör nog så :) Det blir nog huggsexa nu i dessa tider!

Bra frågor i studion nyss..synd att det är 2 åsnor som svarar på dom.

Leonardo:
TV-pengarna brinner i fickorna... 😃

{6984}: Ja det blir spännande vår här, kollat runt på alla SHL lag och det är ett par lag som har utgående kontrakt på målvakter, Ortio, Pettersson Wentzel, FBK:s båda, Rögles båda etc...

Leonardo: Vi får se hur det blir med målvakt. Kanske blir det ett helt nytt tänk från ledningens sida. Sen hänger det nog mycket på utfallet av hur det går med nya målvaktstränaren. Brynäs kanske inte är lika intressant för Peckas gamla adepter nu när han är ute ur bilden. Kanske har den nye målvaktstränaren någon intressant keeper i sitt "stall". Bara att vänta och se...

Lunkan: Nog sjutton borde det
kunna gå för Brynäs att få Lindbäck, Markström, Svedberg eller Jocke E i kassen igen någon gång...

Lunkan: Ja Svedbergs och Lindbäcks kontrakt är utgående för närvarande om man läser Eliteprospects, Markström har till 2020 i Canucks men vet ej hur det kontraktet ser ut :) Jocke Eriksson blir väl ledig han med från DIF

Leonardo: Precis som alla andra önskar jag mig en riktigt bra målvakt, gärna med historik i klubben. Rautio kan vara kvar som backup om han är villig att ta den rollen. Linbäck, Svedberg eller Markström på önskelistan tills någon väcker en.

Lunkan: Ja det blir han...det jag funderar på nu är att vi har tre målvakter vars kontrakt går ut, jag tror personligen att en av de blir kvar och att de värvar en förstemålvakt, vad tror du? Det känns för mig som osannolikt att alla tre försvinner samtidigt!

{2064}: ND blir en bra ambassadör!

Inkazar: Ja, det finns en skillnad mellan dem. Men oftast brukar äldre spelare klara sig länge på hög nivå om de har ett stort spelsinne. Intensiteten har en tendens att försvinna med åren, goda skridskoåkare till trots. Jag tror definitivt han kommer göra nytta nästa år, det är det tredje kontraktsåret jag känner mig milt sagt tveksam till. Nicklas Bäckström skulle säkert kunna bidra i SHL som 37-åring. Nicklas Danielssons möjlighet att prestera i SHL som 37 åring känns däremot tveksam.

Peja: Sant, å andra sidan så tycks Olausson i Luleå klarat av att bevara centerrollen bra. Låt vara att han är en ungdom på 31 och att många av poängen kommer i pp.
En mix är självklart bra. Tyvärr har vi ett par 4e linjespelare för många som är under kontrakt.

{2064}: tycker jämförelsen Mårtensson mot Nicky blir fel.

Danielsson har alltid varit en stark skridskoåkare och är det fortfarande. Han kommer fortfarande vara en stark skridskoåkare 3år framöver till skillnad från Mårtensson som aldrig varit speciellt bra på skridskorna utan kunnat kompensera det med sitt enorma spelsinne.
När man tappar dom där procenten som man absolut gör vid hög ålder så tappar en sämre skridskoåkare mer än en duktig. Det är mycket teknik.

Sen är det aldrig fel med spelare som faktiskt har ett brynäshjärta sedan barnsben och dessutom en enorm skopa erfarenhet.

Sen ska man aldrig underskatta trygghet. Endel behöver det med å jag tror framförallt spelare som varit i drevet utomlands länge behöver det. Lyssnade just nu på en intervju med P4, där han sa att han ville avsluta i Brynäs och att det alltid var huvudspåret. Sen hoppades han att det såklart skulle dröja mer än dom 3åren på kontraktet.

Skrubben: Helt sant. Vad gäller Pecka såg jag häromdagen att han mår bra, bara att han inte orkar SHL-cirkusen längre.

Ser fram emot att se vad Bengtzén gör åt målvaktssituationen...

"Och jag vill verkligen vinna ett SM-guld". Bra inställning av Danielsson, men dit känns vägen lång igen. Spontant känner man dock att Nicklas är en intressant byggsten att börja med. Bra jobbat av Stefan Bengtzén.

{2064}: Å andra sidan är Mårtensson den gamla skolans center som egentligen inte passar in i dagens SHL. Tror det är bra att ha några rutinerade spelare.

Hur som helst visar Brynäs att dom satsar kommande år. Bengtzén är tydlig på presskonferensen med att Brynäs ska gå för guldet varje säsong. Dessutom jobbar han på att förlänga med BÅDE Clark och Palushaj. Det blir lite konkurrens nästa säsong om att vinna interna skytteligan 😉

Sedan förutsätter jag att nästa prio är en rejäl förstamålvakt. Bengtzén är så klart inte blind utan har sett liksom övriga hockeysverige att senaste veckorna har varit katastrof på den fronten. Alla tre målvakters kontrakt går ut så det blir ett rent bord att jobba på. Dessutom slutar Pecka, vilket jag tror kan vara bra för Brynäs efter alla år (även om det så klart är tragiskt med hälsoproblemen). Då kommer han inte pusha på om att vi ska satsa på någon egen "utvecklingsbar" målvakt (vilket jag tror varit fallet de senaste åren).

Brynäsgubbe: 52 poäng för Modo senast i SHL och har levererat väldigt bra i NLA, det ÄR en jättebra värvning inför säsongen. Sen kan vem som helst helt plötsligt lira uselt. Det enda frågetecknet är som sagt åldern men det är förhoppningsvis ett mer långsiktigt frågetecken än redan nästa säsong.

Skrubben: Kan bli kostsamt direkt om han inte levererar. Han har inte spelat svensk hockey sedan 2012.

Skrubben: Kan bli kostsamt redan år 2 om man har otur. Det är bra att han gjort en så bra säsong nu och inte redan har börjat visa tendenser på att tappa produktion, iallafall.

Skrubben: om tre år är han lika gammal som Tony Mårtensson är nu och som tagit helslut..

Skrubben: Verkligen, 2+1 hade varit bättre. Se bara på Mårtensson i LHC, ser trögt ut där.
Kan det här uttalandet från BZ öppna för fler hemvändare, typ Rensfelt?
"Sen är det extra kul att vi kan locka tillbaka en spelare med ett förflutet i vår klubb säger Stefan Bengtzén, sportchef Brynäs IF."

Skrubben: Ja han spelar då till han är 37 och avslutar sin karriär i Brynäs. Det skall bli lika spännande nu att följa resten av vilka som blir kvar och vilka fler som kommer att värvas. Hur många fler värv tror ni på inför nästa säsong ?

Brynäsgubbe: Förutsätter att någon journalist ställer frågan om denna säsong... Vad händer efter kommande tre matcher och avslutad säsong i Schweiz...?

Brynäsgubbe: Treårskontrakt alltså. Hmmmm... Kan bli kostsamt sista året.

« · 1868933 · »