1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769215 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Säga vad man vill om "våra" målvakter men dom är verkligen i ropet just nu. På GD och arbetarbladet (avdelningen Brynäs förstås), har vi Markan som höll nollan, följt av Honken som är klar för Karlskrona och sen kommer Felix som flyttar närmare gud...

mk: Konstig logik. Borde man aldrig värva spelare som inte fått förnyat kontrakt av en klubb?

mk: Varför?

{8399}: Kanske det. Men Bz ska jaga spelare som andra vill ha, inte såna som får gå från andra klubbar.

Zappaholic: Spelar det någon roll? Det är en spelares kvalitéer som är det viktiga och han är bra, riktigt bra.

{8399}: Hoppas jag verkligen inte. Vill inte ha hit en Örebro-reject.

{8399}: Ja jag såg det, ja det är svårt att producera i ett lag där alla underpresterar....han var ju bra tidigare

KalleTeodor: Ja fint gjort :)

Rodrigo: Det skulle kunna vara den artikeln, liknande innehåll i alla fall...

Rodrigo: Läste lite om utvecklingen som skett i NHL om att vissa spelare öser på med alibiskott ur alla vinklar för att det ger bra corsisiffror. En liten parantes bara men lite lustig bieffekt av statistikifieringen i NHL.

Peja:
Det jag kan om de båda som spelare och personer leder till att tänka att en är bra på tvåvägs backspel med offensiv touch och den andre tvåvägscenter med imponerande offensiv touch. Snarare back och fwtränare än headcoach om man ser till personerna. Det är lite som Wiken var inne på också. Man skall dels kunna driva sig själv, ledarteamet och driva laget inkl bära föreningens förväntningar utåt mot samverkanspartners/intressenter. Ett tufft jobb som inte bara har med hockey att göra. Tungt ansvar. Kräver personer som klarar av det, både intellektuellt, energi/ambitionsmässigt och med en uthållighet som många andra inte har (utvecklat). De senast guldmakarna Sampan, Melin och Lill-Sampan är (var) ju också rätt olika som personer. Två väldigt kontrollerande. En utåt "lite" mer laidback. Lill-Sampan mest under skinnet. Sampan teoretiker med bra träningar i fokus. Melin mer för att delegera ansvar.
Den stora frågan, vart hittar Brynäs en headcoach som kan fylla kostymen så mycket som behövs i kombination med ett kompletterande team runt omkring och en trupp som klarar av att driva modern hockey i Brynäs färger?
Grymt trött på att se lappa och laga-verksamhet.

Wallson?

Auchinleck: Videocoach låter stenålder, man tänker på VHS. Brynäs borde göra som företag gör och hitta på häftiga titlar.

Peja: Ja, han är säkert en jättebra videocoach. Det vet jag ingenting om.

Rodrigo: Nu blandar du ihop äpplen med päron. Jannes stora kunskap och förståelse av spelet gör honom till en ypperlig videocoach. Att vara huvudtränare, som Gretzky försökte sig på, kräver andra färdigheter också. Det är dock oklart hur bra Janne är i sin nuvarande till som ass tränare.

Peja: Videocoach har väl varit hans titel tidigare, att bla tagga intressanta situationer att jobba med, visa för spelare osv. Nu är han ass tränare (med ansvar för video också?). Mansson får väl intervjua.

Peja: Ja, det är därför Wayne Gretzky blev en sådan succé till tränare. Omöjligt att dra slutsatser ifrån sådant där.

Bulan sa i en chatt förra säsongen att man inte använde avancerad statistik. Så jag vettefan. Omfattande är det nog inte. Om man inte vill hålla det hemligt men det skulle vara märkligt. Flera lag i SHL är öpnna med det.

Rodrigo: Om du minns hur Janne var som spelare, så vet du också att hans förmåga att se spelet på isen är långt utöver det vanliga. Vet också att han sysslar med statistik, vet dock inte hur omfattande det är. Skulle vara intressant med en djupintervju.

{6984}: Kanske det. Jag skulle gissa på åldern dock. Svårt att veta. Tyckte dock inte att han individuellt såg lika vass ut dom matcherna innan skadad.

Rodrigo: Det kanske kan förklaras med att Melins hockey inte passade Paille lika bra som Bulans.

{8399}: Paille hann spela 14 matcher. Denna artikel (från början av säsongen ska tilläggas) tar dock upp just dom där spelartappen men samtidigt det att många spelare helt enkelt har presterat sämre denna säsong: hockeynews.se/articles/1210/

Paille hade bla gått ifrån att prestera som en spelare för andrakedjan till en spelare för fjärdekedjan.

Rodrigo: Brynäs har inte nästan samma lag, Lindblom, Westerholm, Westerholm, Pudas och Paille saknas sedan förra säsongen och de är alla spelare som deltog till puckinnehav och spel i anfallszonen. Försvagningen är enorm.

Det närmaste jag kan hitta är det här: www.brynas.se/artikel/m0kzainrw-1ekad/videocoachen-ett-bra-hjalpmedel

Men det handlar bara om videocoachning.

”Ibland tittar man till exempel på vad som hände vid ett baklängesmål som kanske var lite konstigt... det händer att vi tittar på målchanser också.”

Ett märkligt citat ur en statistisk synvinkel bl.a. då skillnaden mellan ett mål och en målchans ofta beror på hur motståndaren agerar (ja, givetvis beror allt på hur motståndaren agerar, men ni förstår) och borde därför likställas i ett statistiskt syfte. Om man ska analysera sitt egna lag dvs. Om en motståndare får igenom ett fritt skottförsök i skottsektorn så kanske spelaren antingen gör mål eller skjuter högt över. Sitt egna lags agerande oavsett mål eller inte, har samma värde. Sen måste man givetvis se situationerna för en helhetsbild, som man tydligen alltid måste påpeka.

KalleTeodor: Står i och för sig i texten att nattens nolla var hans andra nolla men lika kul för det :)

Peja: Var står det att Larsson har hand om statisik? Det kanske står någonstans, undrar bara.

Lunkan: Beror nog på. När det kommer till lag så har vissa SHL-lag börjat köra med kameror som registrerar spelare och kan utifrån den datan få fram statistik. Färjestad, Växjö och Luleå vet jag kör med det, säkert något mer lag också. Möjligtvis HV, kanske Djurgården. Tror det är det enklaste sättet som tar minst tid.

Som vanlig läktarcoach kan man sitta själv och räkna på video, det är trögt och långsamt och det finns säkert bättre metoder. Finns inte så mycket statistik tillgänglig öppet för SHL. Utifrån deras egna statistik är det svårt att få fram mycket av värde.

Journalister (Rönnqvist bl.a.) visar ibland upp statistik som typ individuell corsi. Så den datan finns antar jag, bara inte öppen.

Lunkan:
Hockeyligan står väl bakom statistikköret. Sitter 6-7 pers per lag och matar in statistik för ligans räkning i varje match. Eller är det tekniska lösningar nu?

Grattis Markström som tog sin första nolla i natt!

Peja: Har han inte fullt upp med sina VHS band som videocoach?

Lunkan: En av Janne Larssons uppgifter är ju statistiken så han kanske har utvecklats till en mästerstatistiker.

Rodrigo: En dum fråga förmodligen, men du säger att BIF inte kör med / analyserar denna statistik?
Men vem tar fram den?
Är rådatan fri att använda?

Rodrigo: inte alls samma lag om du ser till forwardsuppsättningen. Med Pailles ofrivillga pensionering är skillnaden än större.

Leonardo: Apropå Hajen så var det kul att se att han satt på läktaren och hejade fram J20-laget till vinst i "seriefinalen" mot Växjö. Det tycker jag är ett skönt sätt att visa hjärta för klubben!

JanT: Märkligt när man dessutom nästan har samma lag. Lindblom drog nog ett stort lass i kombination med att många spelare har gjort en sämre säsong. Svårt att säga varför det är så, märkligt som sagt.

Rodrigo: Ifjol hade Brynäs följande stats (årets siffror inom parentes);
PDO%: 101,27 (99,86)
Corsi: 200 (-122)
Corsifor%: 52 (49)

Det svänger fort i hockey.....

Steenm: hehe, tror det blir 3-3

Leonardo: Ajdå, där behöver du verkligen ett stort lycka till!

Steenm: Snyggt Bäckis, jag skall se mitt Flyers spela borta mot Vegas klockan 02:00 hehe

Gick in och följde slutminuterna mellan Caps och Wings, och det dröjer bara några sekunder innan Bäckis smäller in en riktig rökare till 4–4 med 16 sekunder kvar att spela!

Tydligen stötte spelarna på Sandström på hotellet i Jönköping igår. Gissningsvis var stämningen lite tryckt, hehe!

Peja: Återstår stt se men det är nog tveksamt stt det blir Brynäs i alka fall.

{8399}: Är han en bättre spelare nu än när han gjorde 58p på 68 AHL-matcher? En spelare som skulle gå in i första- eller andrakedja i NHL? Jag tror svaret är nej på bägge frågorna.

Peja: Varför? Du ser väl hur han spelar? Jag ser det som ganska troligt faktiskt.

{8399}:Varför skulle han få chansen i NHL igen? Han var en framstående AHL-spelare och det är väl på den nivån han ligger nu också.

Bratwursten : Det är samma rykten med Axelsson, att han "aldrig" skulle spela i DIF...man vet aldrig med folk, money talks....

Bratwursten : Mmm, man vill ju gärna ha snipers kvar i sitt lag mer än en säsong, det blir väl huggning och massa förhandlingar eller om det redan e klart, det sägs så sällan något med substans , det är oftast bara rykten och spekulationer...vi kommer nog alla vi fans oavsett lag att bli både besvikna och glada...

Peja: Får han chansen i NHL igen så drar han, det är hans dröm. Dessutom bor hans fru i USA (studerar til läkare) och han kanske saknar henne?

Peja: Pengar och mycket speltid i pp.

majk: Kommer nog bara handla om pengar. Han ryktades ju till Djurgården inför säsongen så väldigt naturligt att det ryktet uppkommer nu också. Tvivlar på att han bryr sig om han bor i Gävle eller Stockholm, eller om han spelar för Sjödin eller er coach.

« · 1870650 · »