1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 767695 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{2064}:
Men det är ganska ofta att BIFs backar är bakom mål och ute efter sargen, och inte alls ovanligt att en forward får ta deras plats framför egen kasse då.
Granis är duktig att gå ner då, fast han är en spelare som täcker/jagar bra högt upp närmast blå.
Spar energi att närmsta jagar puck och/eller tar bort spelare.

Lika så om en back går frammåt i anfall tar en forward backplats vid blå.

Alltid säkra upp så ingen går bort sig. Verkar funka bra också...

Här kan ni läsa om Lucas tankar fram till kl 15.00

Brynäsgubbe: Jo Bertilsson var aktuell för KHL men valde att stanna. Jag kan tänka mig att skadorna faktiskt fick honom att stanna men nu är läget annat. Skadehistoriken kan förstås avskräcka intressenter men annars bör han vara ett ganska hett namn framförallt i Europa.
Det vore triss om han hamnar i Schweiz eller AHL måste jag säga men vi får se.

mattiask: Tja, det är bara min uppfattning av honom efter alla år i Brynäs. Från intervjuer, bl a. Han log ju inte ens i intervjun när han avgjorde i Dubbel-OT mot Linköping.

Brynäsgubbe: Hur vet du att Berra är alldeles för tystlåten i både omklädningsrum och på isen? Har du spelat med honom? Brukar du vara i omklädningsrummet?
Nu är detta ingen sågning av din åsikt utan endast motfrågor.
För mig var och är Rödin som du skriver en jättebra kapten, men i mina ögon tror jag att Berra skulle växa ännu mer om han fick ett C på bröstet.

Men jag tror att Blomman kommer vara given kapten nästa säsong också.
Det är inte där våra större/största problem ligger och det vet alla.

{8399}: Berra är kung men inte kaptensmaterial i mitt tycke. Han är alldeles för tystlåten. Rödin var en perfekt kapten för han visade vägen och hans personlighet är bättre för en kaptensroll.

Vad gäller Berras framtid i Brynäs... Har han inte fått erbjudanden från KHL förut, men ändå valt att stanna? Det är beundransvärt.

{8399}: visst har du en poäng. Men Bertilsson sitter på kontrakt redan och dessutom kommer vi aldrig kunna samla ihop tillräckligt med pengar för att konkurrera med KHL eller NHL.

Grejen med initiativet är bla pengar för att kanske få en liten möjlighet att kunna bjuda över tex Djurgården eller andra SHL lag.
Dessutom är Palushaj något av en ögontjänare, bara själva initiativet är smickrande för honom och ger honom en knuff i rätt riktning.

Vad gäller gamla Brynäsare som tex Rödin så behövs inte sånt här engagemang för han kommer komma till Brynäs ändå tillslut och där kommer man hitta pengar för att lösa det.

Det är egentligen inte pengarna som är det viktiga utan signalen till spelaren i fråga.

{8399}: Samtidigt unnar man verkligen Bertilsson att få ta chansen... nästan så jag hoppas att han drar om han får möjligheten... framförallt om det handlar om ett NHL-kontrakt.

{2064}: En fundering, nu samlas det pengar för att Hajen skall stanna men borde inte denna pott istället ha gått till Bertilsson? Vad har killen, 11 säsonger i Brynäs? Han är en hjälte med ett Brynäshjärta större än störst. Skulle han kunna stoppas från att åka utomlands genom ett extra tillskott från fansen skulle kanske chanserna öka till att han stannar .
Sen borde Bertilsson också ta över rollen som kapten anser jag då han verkligen verkar ha utvecklats till en bra ledare som säger precis rätt saker till pressen i alla fall.
Överhuvudtaget så borde hela konceptet fansens värvning gå till att samla pengar så att Brynäs kan kontraktera dyra högkvalitativa spelare med Brynäsbakgrund som Lindbäck, Bertilsson, Rödin, Jocke E osv.
Bara en liten tanke men jag tror att engagemanget skulle vara större också om insamlingen gick till att detta ändamål...

{2064}: Hehe, låter bättre. Blev orolig där ett tag, att du hade slagit dig eller nåt... 😉

Huge: Sant, jag har sett situationen igen och det är 2:1 num överläge så jag kryper halvägs till korset. Men du vill inte lämna en forward framför målvakt att hantera burskydd, rusningen/överbelastningen skall den forward som är en halvmeter bakom ta (R-O är dessutom ur balans så tid finns)

Anders Berg: "Å, Lasse Jonsson! Vår "försteback", som han värvades som - samma år som vi även värvade vår "förstecenter" Stephen Dixon. "

Lasse Jonsson var ju en bra värvning, gjorde t ex 13 respektive 9 mål från sin backplats olika säsonger. Att han sen spelade med en vid tidpunkten odiagnostiserad reumatism gjorde nog att många glömde bort hans mycket bra egenskaper. Uppåkningarna, spelsinnet och skottet.

Dixon kom in i ett ganska anonymt lagbygge och Sundlöv hade inte mycket pengar att röra sig med då tror jag. Han passade väldigt bra in i laget och spelade ett uppoffrande tvåvägsspel och noterade 27 poäng första säsongen, andra säsongen gjorde han 20 mål. Dixons betyg dras ju dock ner då han var helt osynlig i slutspelsmatcher och fuskade (?) lite med träningen.

Tycker dock att det sammantaget var två bra värvningar.

Peja: jag är väl av den tron att man inte ska använda sin klubba som tilltag och det finns ju en regelbok för det! Vad händer när rosseli får nästa smäll mot huvudet och Djuse en klubba till mellan två nackkotor! Vad är det som gör att Karlson får 5 matcher ! ? Jo han har varit avstängd förut! Hoppas han lär sig något

{2064}: Det enda obegripliga är ju hur du kan påstå nåt så dumt om du sett situationen. Sunken är närmaste egen spelare som kan bistå, vi har redan 3 spelare framför kassen som markerar EN (1) frölundait.
I det läget är det standard enligt paragraf 1a i taktikboken (och nåt man börjar lära sig redan i pojklagshockeyn) att närmaste egen spelare rycker in och avlastar/bistår för att komma åt pucken, när det redan finns spelare som övertagit den bistående spelarens ursprungliga uppgift.
Obegripligt hur en så pass kunnig bedömare kan påstå att Sunken inte har nåt där att göra, när det tvärtom är hans jobb och förbannade skyldighet att i det läget försöka erövra pucken.

Stefan R 63: Du vill säkert att det ska göra ont för motståndarna att stå framför Brynäs kasse. Du vill säkert att Brynäs ska tackla motståndarna. Då kommer situationer som Carlssons crosschecking och Sunkans huvudtackling att uppstå. Som sagt, de måste vara mer aktsamma, men även den som har goda avsikter med fysiskt spel kommer att skada motståndare. Om du inte vill se tacklingar som tar fel rekommenderas fortfarande damhockey och innebandy där man inte får tacklas.

Det där med att avsluta spelares karriärer, är det relevant i Carlssons och Sunkans fall? Kommer Djuse och Rosseli att lägga av nu? Skulle inte tro det va?

Peja: jag har inte skrivit en enda gång att ta bort fysiskt spel!! O lämna de där töntiga jämförelserna med damhockey och innebandy! Det handlar om respekt och avvägningar och läs Sanny lindströms blogg när han belyser just spelare som.undviker att tackla en icke beredd spelare! Att hockeyspelare ska få avsluta karriär på andras dumhet är det sorgliga i detta

{2064}: Tycker det är svårt att säga, upp till Sunkans och medspelarnas speluppfattning om det är en dumdristig överbelastning eller en smart överbelastning.

Stefan R 63: Ta bort allt fysiskt spel menar du? Jag kan rekommendera innebandy eller damhockey.

Det är omöjligt att spela fysiskt utan att riskera att skada motståndare. Det går alldeles för fort för det. Det räcker att spelaren du ska tackla i sista stund hamnar lite lågt för att en schysst tackling ska bli en huvudtackling. Det är de riktigt fula grejerna, typ Larkins tackling på Paille, som definitivt måste bort och som spelare enkelt kan välja bort.

Stefan R 63: ja, den kändes riktigt läskig 😉

{2064}: ja och även att Djuses huvud helt plötsligt är på Rosseli Olsons kropp😊

Huge: Vad som var obegripligt var hur Sunken tänkte innan tacklingen. Förslagsvis” aha, min backpartner är nere i sarghörnet. Jag tror jag gör honom sällskap och struntar i vad Sjödda sagt om positionsspelet utan lämnar Rautio ensam, han är så tråkig ändå. Kanske stöter jag på någon att tackla på vägen, vem vet?” 😉

Peja: vänta lite nu! Mer aktsam när han ska dela ut en crosscheking? Mer aktsam när han gör en boarding? Spearing? Klubban hos Lucas är väl i ca 170 höjd! Hade denna crosscheking hänt på palushaj så hade vi säkert tänkt är han skadad? Kan han vara med mer i matchen? Mästa match? Nån skriver om att han ligger kvar! Han har väl förfasen ont! Skulle rosseli olsen rest sig upp med en gång? Han var groggy o borta! Skulle paille? Ta bort den där macho stämpeln! Spelare blir skadade och hoppas verkligen att både Djuse och rosseli spelar hockey snart igen! Helt rätt med avstängningar för Sunken o Karlsson! I det korta perspektivet tråkigt för Bif i det längre bra för hockeyn i stort

Rodrigo: Å, Lasse Jonsson! Vår "försteback", som han värvades som - samma år som vi även värvade vår "förstecenter" Stephen Dixon.

Petrov: Mkt är obegripligt när man sitter på läktaren och inte spelar därnere på isen.
Hade du varit i Sunkens (skrid)skor så hade du kanske tyckt att det var obegripligt hur Djuses huvud helt plötsligt kunde dyka upp från ingenstans...

Peja: Ja detta var nog mer ett olycksfall i arbetet. Men huvudtacklingen från #22 känns däremot obegriplig. Hade Anton Hedman klätt ut sig till #22?

Peja: Jävligt klantigt oavsett och Carlsson riskerade även att sätta laget i skiten genom att bli utvisad vilket hade varit illa nog.
Jaja nu gäller det för de som finns kvar på backen att hålla sig från skador och utvisningar. Tyvärr så kommer detta att leda till att Gunderson, Bertilsson och Kilström kommer att få slita hårt vilket inte är optimalt samt att Larsson/Boqvist kommer att få speltid trots att de kanske inte håller rent spelmässigt.

xxx BIF xxx: Skulle vara oerhört förvånande om Boqvist inte håller SHL-klass nästa säsong. Om något så skulle det väl vara spännande för någon att få spela bredvid en så stor talang som Boqvist.

Ang. Boqvist:

xxx BIF xxx: Crosscheckingar framför mål är standard. Även utanför spelet. Hur många såna får Granström motta varje match? Tyvärr sånt som man missar om man ser matcherna på tv, men noterar om man ser matcher på plats. Säger det av egen erfarenhet. Jag skulle nog säga att det hör till spelet. Sen är det självklart olyckligt att Carlssons tar helt fel på Djuse, han måste vara mer aktsam när han delar ut crosscheckingen.

Peja:
Jag skrev nog lite klumpigt - jo både sunken och Lucas skulle ha sitt straff - helt rätt var min åsikt också.
Men sunken körde en medveten tackling med eftertryck från armbågen samtidigt han gick på puck (blick på den) som kommit lös. Det var väll mer att skita i att titta hur smällen skulle ta som var felet - eller grunden till det allvarliga - för tacklingen hade varit ok om snubben hade varit i balans upprätt. Han gled in den..

Crosschecken från Carlsson var bara ful. Jag kan förstå din beskrivning i ett läget då pucken är där framför mål eller påväg in från skott. Men absolut inte där. För mig är det en krosscheck av någon som inte är med i spelet. Att den gled upp i nacken gjorde krosscheckingen extremt farlig. Att crosschecka så högt när någon inte är med kan redera i whiplash-skada om spelaren inte är med och crosschecken bara är halvhård. Så Lucas gör värre anser jag. Men ändå samma längdstraff (fast Lucas fick extra för tidigare straff) det förstår jag inte.

Pettisbif:
Din laguppställning:

Svensson (JJ)

Gunderson Bertilsson
Andersén Boqvist
Kilström Carlsson
Ersson (Larsson?)

Danielsson Kellman Rödin
Palushaj Ölund Boqvist
Rensfeldt Jensen Blomqvist
Alcén Granström Mannberg
Nilsson

Svensson (nja kanske - enligt tidigare inlägg)

Boqvist, Larsson är inte där än och Ersson är på shl-nivå men brister ibland.
Andersen - vill han inte ha bättre bredvid sig för att komma, tänker nog lite på +\-. Sen Khl drar nog. Men hell yhea!!
Behövs något mer för boqvist,Larsson och Ersson - om inte annat så för rutin.

Öhlund och boqvist har steppat upp, men det gjorde de typ vid denna tiden i fjol också men inte levererat tillräckligt bra under denna säsongen (framförallt Öhlund tänker jag på nu - skada kan ju inte boqvist rå för). Ser de har mer att bevisa än någon match för att bygga en andralina i et guldlag nästa år. Öhlund har inte alls poängen för att bevisa nått då han gått brevid sharken.
Kellman, inte förstecentern jag väntat på, men etablerad. Andrecenter visst.
Renfelt - före clarken - really? Nä absolut inte. Clarken kämpar fan som få och tar målen med sig som få... Rensfelt har jag upplevt haft extremt bra matcher men också lite lågperioder - men det är en egen uppfattning,
Rödin - vore gött dock

Tyvärr tror jag ditt lag är betydligt mer realistisk än mitt måste-ha-för-att-nå-guld-lag.

Silfverberg med två mål i kvällens match. Viktig seger för hans Anaheim!

Zappaholic: Nu är du löjlig måste jag säga, visst diskuteras annat än SHL här men i första hand SHL om ingenting annat sägs har i alla fall varit min uppfattning och övertygelse.

{8399}: Så här diskuteras endast sånt som sker i SHL.

Tack för klargörandet.

Zappaholic: Nä jag har inte ändrat strategi men det här är ju trots allt ett SHL forum, fler ligor kollar jag inte på förutom en del HA.

{8399}: Ok, så nu ändrade du förutsättningarna plötsligt.

Finns flera huvudtacklingar som är mycket värre än Lucas cross. Tyck vad du vill, det är helt ok. Jag anser du är helt fel ute.

Zappaholic: Paille och Lehman ok men nu är jag i SHL

{8399}: Ett av de fulaste skrev du. Sätt det i relation till t ex vad Paille råkade ut för eller Niklas Lehmanns huvudtackling.

I relation till det så är du ute och cyklar ganska rejält.

Pettisbif: Kellman är en jävligt intressant spelare. Har blivit misshandlad i KHK med deras enormt destruktiva spel, men ändå lyckats göra riktigt bra med poäng. Tror han kan göra det riktigt bra i en bättre SHL-klubb. Hoppas det ligger substans i dina rykten och att de inte bara är tagna från luften.

Pettisbif: Ditt egna rykte eller vad har du hört det?

Pettisbif: Rödin - ja, alla dagar i veckan.
Kellman - nej, absolut inte. Det enda vi behöver i centerväg är en klasscenter som ska bli vår förstacenter.
Där är inte Kellman.

I övrigt har jag en stark känsla att vi ganska enkelt kan glömma både Andersén, Rödin och Rensfeldt.
Rödin lär inte komma hem nu, om jag fattat det hela rätt så handlar det fortsatt om skattebiten. Andersén kommer väl troligtvis hitta en KHL-klubb.
Rensfeöldt har man ju hört ryktas till andra SHL-klubbar.

Gusten2: vi diskuterade truppens komposition och om truppen skall förstärkas finns ingen plats för spelare som Liljewall, hur trevlig han än må vara. Nu har BZ förlängt med Mannberg och plockat in Ludvig Nilsson så antingen sitter vi med en jättestor och dyr trupp eller så måste han börja lösa kontrakten för 1-2 tredje och fjärdelinjespelare.
Liljewall var fel från början, en felaktig investering, och förmodligen lättare att bryta med en ex vis Grana eller Alcen. Har ingenting med motvilja att göra utan snarast logiskt resonemang.

Peja:
"Skulle säga att det är standardförförande hos SHL-backar förutom de allra minst fysiska."

Hmmm...

Här kommer två rykten inför nästa säsong.

Bengan ligger rätt hårt på för att få hem Anton Rödin. Han har kontrakt. Men har varit skadad och känner att han egentligen vill hem till Gävle. Om det går att lösa så är Bengan redo.

Nästa rykte, Joel Kellman. Han har tydligen en önskan om att få lämna Kul efter säsongen och naturligtvis vet Bz om det. Vill komma till en klubb med större ambitioner.

Vad sägs om det här då?

Svensson (JJ)

Gunderson Bertilsson
Andersén Boqvist
Kilström Carlsson
Ersson (Larsson?)

Danielsson Kellman Rödin
Palushaj Ölund Boqvist
Rensfeldt Jensen Blomqvist
Alcén Granström Mannberg
Nilsson

(Bjurström, Westfält, Asklöf, Liljewall?)

Skrubben: Gusten2 @ 58 minuter sedan
Huss: och skrubben: uppriktigt vad har liljewall gjort som gör att ni avskyr honom som pesten? Uppriktigt tyckte jag han var helt ok i senaste matchen. Vet inte hur mycket hockey ni två har spelat eller om ni bara är läktarproffs men ryktet säger att han är en mycket om tyckt lagspelare och tillför kanske annat än vad ni ser. Men med den speltiden han får vill han nog inte stanna men rannsaka era inlägg lite finns andra spelare med hur mycket speltid som helst som borde prestera bättre och med andra roller men dessa passerar utan era kommentarer.
Heja brynäs nu är vi positiva och ser framemot veckan och början till slutspel

Zappaholic: Håller inte med om att det är skitsnack, riktigt fult anser jag.

{2064}: Går han till Luleå är det enda jag väljer komma ihåg från OS är hans Zanetti försvar på Tysklands avgörande i kvarten :)

Peja: Håller med till fullo. Den enda OS backen som överglänste Bertilsson dessutom.
Vad hände med de gamla goda tiderna när Timråiter som ville vidare gick till Brynäs? 😉

Czarnecki kanske vore något till nästa säsong? Borde ju ha blivit en riktig boforsare vid det här laget.

Brynäsgubbe: Nästa säsong är inget jag funderar på nu, jag vill ändå hellre ha Luleå än SAIK i ett Play In, men både HV och LHC ser ganska klena ut nu men det blir "säkert" SAIK skall du se :)

« · 1876944 · »