1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 767696 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{2064}:
Men det är ganska ofta att BIFs backar är bakom mål och ute efter sargen, och inte alls ovanligt att en forward får ta deras plats framför egen kasse då.
Granis är duktig att gå ner då, fast han är en spelare som täcker/jagar bra högt upp närmast blå.
Spar energi att närmsta jagar puck och/eller tar bort spelare.

Lika så om en back går frammåt i anfall tar en forward backplats vid blå.

Alltid säkra upp så ingen går bort sig. Verkar funka bra också...

Saxat ur GD
Ett tag var Juuso Ikonen given i en av Brynäs toppkedjor.
Nu lutar det åt att han hamnar utanför laget mot Mora.
– Det handlar om en konkurrenssituation, säger tränaren Tommy Sjödin.

Vad tror vi om detta? Nekat kontraktsförslag eller klar för annan klubb?

Lindström: Varför skulle det handla om något sådant?

Han har ju varit för dålig helt enkelt. Helt rätt beslut! Men bör ges chansen inom kort igen, förhoppningsvis väckt ur dvalan...

bradberry: Tja då skulle isf Jensen & Blomman få sitta på läktarn så anonyma som dom vart.

Lindström: Jensen har inte alls varit anonym. Tycker han är duktig på att få ner pucken i anfallszonen

Lindström: Jag iakttog han senaste matchen, när han åkte till båset för att vila, han satt med nedböjt huvud och såg allmänt ensam o förvirrad ut...

Lindström: Jävligt konstigt coachat av Sjödda. Varför inte satsa på att få igång honom istället? Han är en av få spelare i detta lag som har potential att bidra med poäng.

Skrubben: Det är väl det han gör... Hur gör man när man ”satsar på att få igång”?

Dunkar i ryggen och säger ”Kom igen”?

Lindström: Klar för ny klubb.

Lindström: Ur form, Sjödda skiter nog i allt annat.

Lindström: På ett sätt så tycker jag som någon under mig här att det kanske är nu man ska försöka få igång honom ordentligt.

Men i sak så tycker jag att det bara visar på en sund sak att en spelare som trots allt är ur ganska hårt slag kan bli petad.
Sunt att visa andra spelare vad det verkligen krävs och att man visar andra spelare att de också kan bli petade.

Personligen hade jag hellre sett tex Liljewall på läktaren då jag anser att Ikonen dels är en bättre spelare men framförallt att han faktiskt skulle klara av att göra samma jobb.

Skrubben: Det är typ samma sak som med Jensen. Eftersom man har högre förväntningar så blir fallet högre och därför blir det en illusion av att spelaren är sämre än spelare som istället går igenom någon slags stadig anonymitet.

Klart Ikonen ska producera men bara för att han har haft svårt med det den senaste tiden blir han inte helt plötsligt sämre än spelare som knappt producerar.

Rodrigo: Platsar han inte i toppkedjorna så gäller det att han han är villig att ta rollen, göra jobbet som en spelare i tredje/fjärdekedja utför annars blir det bänken och där är vi nog nu.

Skrubben: Jag tycker att man kan ana att det finns lite av ett attityd-problem med Ikonen. Är i urusel kondition efter sommaruppehållet och hamnar i stora svackor. Jag kan tänka mig att Sjödin tycker att han behöver en spak i röven inför slutspelet.

KalleTeodor: En spak i röven? Är inte det lite väl ;)

SvennEG: OK spark hade passat bättre... :)

{8399}: Det där med topp 6 och botten 6 är rätt tveksamt och inget jag tror på. Att rollfördela på det sättet. Så att någon som inte platsar i topp 6 ska fördelas till bänken istället för tredjekedjan ger jag inte mycket för.

KalleTeodor: Ja, jag hoppas det ”bara” handlar om att man vill väcka honom inför slutspelet. Men om Sjödda startar åttondelen med Granström, Liljewall och Asklöf i fjärdekedjan vore ju skandal. Då måste han tänka typ att ”Vår potentiella poängkung har hamnat i en svacka och slutat producera. Vi ersätter honom med en spelare som svänger långsammare än en finlandsfärja och dessutom tillför han en spetsegenskap med sina stelopererade handleder” 😂

Skrubben: Ikonen skulle ha lyfts ur andrakedjan för längesen, tycker Sjödin har vaknat sent vad gäller honom, sen kanske han och andra sidan skulle ha testats i första eller tredjekedjan mer istället för rakt ner i fjärdekedjan och "brunkar" minuter

Bratwursten : Det hade varit önskvärt att han hade petats tidigare men tyvärr har vi för få kreativa forwards som alternativ. Absolut en nödvändighet att få igång honom för att lyckas i play off.

Rodrigo: Man kan kanske ana en liten protest hos Ikonen gällande speltid och därför petning, han är inte villig göra jobbet i en tredje/fjärdekedja. Självklart bara en spekulation.

{8399}:
Jag tror som du.
Vår 4de bästa poänggörare och 3dje bästa sniper så här långt bör ju inte riskera att hamna på läktaren om det inte är nått som strular bakom kulisserna. Kan räcka att han sa "fel" saker då man talade ut. Kanske kritiserade BZ och/eller sjödda. Härskarteknik finns nog även i BIF. Vill också minnas att han i en intervju sa att han inget hört från BZ ang 18/19 - var ett bra tag sedan dock - och att se mannberg få fortsatt men inte han borde ju kunna sätta griller också.
Men paille, granis, ikonen gick ju i tredje - så att gå i en 3-4 lina i sig är nog ingen större grej.

Vad håller Sjödda på med??
Nu hamnar ikonen i samma situation som i Djurgården. Där gick det bevisligen inte bra...
Ikonen är en spelare som måste ha förtroende för att leverera, som bulan gav honom. In i första PP direkt när han kom förra säsongen och då började han leverera!

{8399}: Man vet ju aldrig och man ska akta sig för att spekulera om sådant. Ofta blir det att folk börjar kolla efter sådana tecken då och det är rätt lätt att få för sig att spelare ser ”lata” eller ”ointresserade” ut.

Frågan är om spelare ens blir bättre av att bänkas? Jag brukar inte gilla att ta sådana saker för givet. Bara för att man alltid gjort så betyder det inte att det är någon skillnad när spelaren kommer tillbaka. Skulle vilja se statistik på hur spelare presterar efter kontra före en sådan här typ av bänkning. Skulle gissa på att skillnaden inte är så stor.

Rodrigo: Man måste ju få spekulera på ett anonymt forum.

Angående bänken så tror jag inte att spelare generellt blir bättre av att sitta där.

Har under ett längre tag tyckt att Ikonen är en spelare vi inte har råd med.
För ojämn i mitt tycke. Men om en bänkning precis innan åttondel är rätt får vi se.

Fernström, Rautio, Carlsson, Fälth, Sunken, Clark, Ikonen, Palushaj, Miller har kontrakt som går ut. Liljewall kan man kanske ana en brytning med, Paille tror jag lägger av.

Av dessa tycker jag Carlsson, Clark, Palushaj, Ölund och Rautio känns intressanta för fortsättning.

Rodrigo:
Klart man kan se tendenser och göra det till sanningar om någon påpekar nått. Mycket varför de i konflikt på tex ett arbete går runt och pratar i 3dje person med oinsatta istället för att reda ut det face to face. Man skapar sin sanning mer eller mindre medvetet runt sig. Men det gäller ju också alla åsikter här om brynäs och dess team.

Men att ikonen kommit av sig tycker jag stämmer (inte bara från då han knaprade poäng), men han är fan inte sämst i ledet.

Forskning visar att skrika på någon att göra bättre ifrån sig har viss tillfällig effekt (men inte hos alla), men att belöning var det som hjälpte klart bäst i längden. Att arbeta med positiva bilder är ju en effekthöjare via mental coachning (dörför gissar jag att någon som blir nertryckt med sina brister och börja tänka på dessa av samma anledning låser sig).
Att bänkas vet jag inget om, men det blir ju inte lättare att få nytt kontrakt kan jag ana om man börjar sitta på läktaren, och kanske det finns en skamkänsla inför familj/vänner/supportrar att sitta utanför - som taggar och/eller piskar att få komma in i laget igen.
Men visst har bänkning haft effekt tidigare.
Men jag delar nog er åsikt att det generellt är en dåligt metod att staffa någon till prestation, och att en bänkning inte alls har effekt alltid, tror att en sådan kan knäcka någon som är i en ond spiral tom. Men får inte en coach den effekt han önskar kan det vara värt en test som sista utväg.

Ikonen dalade fort, till nu 4de och ev står på kanten till läktaren eller 13de forward. Det beror inte på tidigare prestation på isen iaf ens i närtid och reflekterar inte lagets prestation.
Om paille, granis, ikonen gick bra kanske Miller granis och ikonen går bra? Kanske testa ikonen JJ Clark en match eller två och se om någon får mer liv då. Men clarken levererar poäng, han får inte bli mera vingklippt/dålig spiral heller inför slutspel.
Sharken och Öhlund fick ju liv med ikonen ett tag, sedan nu med boqvist. Att kasta runt en person får konsekvenser i två linor. man balanserar på en skör tråd då som coach.

Att det är något som spökar på omklädningsrumnivå är ju inte alls orimligt.

xxx BIF xxx: Du spekulerar samtidigt i att felet ligger hos Sjödin vilket kan bli en sanning det också så kanske vi inte skall spekulera alls då.

{8399}:
Ha ha ha :-)
Helt rätt..
..eller? ;-)

xxx BIF xxx:
"Forskning visar att skrika på någon att göra bättre ifrån sig har viss tillfällig effekt (men inte hos alla), men att belöning var det som hjälpte klart bäst i längden. Att arbeta med positiva bilder är ju en effekthöjare via mental coachning (dörför gissar jag att någon som blir nertryckt med sina brister och börja tänka på dessa av samma anledning låser sig)."

Har du pratat med vår kapten, "bandyspelaren", om det här?

Och tänk på att vi har ett resande vuxendagis att hantera, inte ett gäng självgående raketforskare.
Det är en skyddad värld. Komfortzonen är mycket begränsad till ytan... gäller nog större delen av föreningen när man ser utvecklingen?

Auchinleck: Alltså det finns säkert massor av olika forskning och olika teorier om ledarstilar, morötter och piskor. Forskning är bara en massa teorier och sanningen finns i många olika former och smaker som dessutom ändras hela tiden.

{8399}:
Tror nog allt att man som människa fungerar ungefär på samma sätt oavsett vad som är "inne" för stunden. Sen kan man anpassa sig. Hur vill du bli behandlad för att prestera på topp?

Auchinleck: Jag håller inte på med idrott på någon högre så att det är inte relevant.

Jag har faktiskt inte en aning om vilken metod som är bäst för att få Ikonen i form. Jag vet heller inte orsaken till att han bänkas (om han nu bänkas) mer än att Sjödin sagt att det är en konkurrenssituation.
Jag vet inte om Sjödda varit hård och skrikit på Ikonen och jag vet inte om Ikonen blivit arg då han fått lite istid och satt sig på tvären (min gissning).
Sen vet jag inte vilken ledarstil som är den bästa, Bulan var ganska hård och ställde krav, ja han rent av skrek och Melin var en mysig farbror som lät spelarna lösa sina egna problem och lät dem lära sig av sina misstag.
Kanske människor är olika, vissa kanske måste pressas och vissa stöttas, det finns inga enkla och självklara svar speciellt då vi inte har en susning om vad som pågår när kamerorna är släckta.

{8399}: Det handlar rent allmänt om ledarskap - hur en ledare ska agera för att få ut det bästa av individerna under honom/henne. Behöver inte handla om elitidrott specifikt. Tror personligen inte på att behandla alla likadant, de bästa ledarna är goda människokännare som trycker på olika knappar på olika individer. Det finns spelare som studsar tillbaka efter att ha blivit placerade på läktaren men det finns också de som blir knäckta.

Gameday !

I Jalas fortsätter jakten på poäng med eller utan Ikonen.

Som jag längtat !

Se upp i Jalas för här kommer Brynäs fruktade laguppställning:

Målvakter: David Rautio/Linus Fernström.

Förstafemman: Ryan Gunderson, Simon Bertilsson – Aaron Palushaj, Linus Ölund, Jesper Boqvist.

Andrafemman: Lukas Kilström, Elias Fälth – Kevin Clark, Jesper Jensen, Drew Miller.

Tredjefemman: Henrik Larsson, Marcus Ersson – Ludvig Nilsson, Jacob Blomqvist, Johan Alcén.

Fjärdekedjan: Samuel Asklöf, Jonathan Granström, Christopher Liljewall.

Extraback: Lucas Gustavsson.

Extraforward: Juuso Ikonen.

Tror Mora i blåställ kommer att köra över Bif i mysbyxor i kväll..

{8399}: lite sjukt. I år ställer vi upp med två fjärdekedjor

Chris11: Det är väl rätt lämpligt eftersom vi har assisterande tränare som huvudtränare, 2 st andramålvakter och 2 st andrafemmor. Varför höja ribban när man kan sänka den?

Lindström: Jag tror att Mora kan vara övertända så då tar vi dom på deras misstag 😉

Chris11: Hur många fjärdekedjor har Mora? Viktigt för utgången av matchen detta.

munkas: Precis.
Och det hela fullbordas härinne med dig och mylingen som huvudgnällare respektive assisterande gnällare. Varför höja supporterribban när man kan sänka den?

{8399}:
Tråkigt att ikonen hamnar i kylboxen.
Men i mitten av dec hade inga förhandlingar påbörjats mellan ikonen och BZ
Dryga månaden efter signas mannberg om.
Kan ju vara så att tankar går och träningar låser sig då BZ fjantar förbi med sin nätta sekreterare utan att förmedla nått.

Chris11: Sorgligt hur det kunde gå så snett. I slutspelet förra året hade vi en tredjekedja, två andrakedjor och en förstakedja.
Lindblom-Jensen-Clark
Westerholm-Westerholm-Zaborsky
Paille-Granis-Ikonen
Alcén-Ölund-Blomqvist.

Graniskedjan var ruskigt bra i finalserien. Ikonen och Paille flög fram på varsin kant, och Granis hade som vanligt blivit ett monster i ett slutspel. Blomqvist var glödhet hela slutspelet och Ölund var grym hela vintern/våren efter ulåningen i AIK.

Om ingen kråka kommer ovanpå signaturraden på ett kontrakt snart så bävar jag för att någon av Öhlund, Carlsson, Rautio, Clark och palushaj tillkännager ny klubb innan månadsskiftet...

Skrubben:
Ja Oscar, the twins och Zaborsky försvann och ja...
...man blir bara putt.

xxx BIF xxx: ”Tråkigt att ikonen hamnar i kylboxen.
Men i mitten av dec hade inga förhandlingar påbörjats mellan ikonen och BZ
Dryga månaden efter signas mannberg om.
Kan ju vara så att tankar går och träningar låser sig då BZ fjantar förbi med sin nätta sekreterare utan att förmedla nått.”

Eller så är det jävligt tur att iskalle Ikonen inte förlängt kontraktet och fått en riktigt fet lön.

{8399}: Ja sist vann vi med 1-0 borta mot Mora, det blir nog inte jättemånga mål ikväll heller eller vad tror du, vi vann med 2-0 mot DIF, förlust 1-2 mot FHC och vinst med 2-0 mot SAIK.....rysarmatch tror jag!

Mora dalarnas stolthet!

Inte den starten man såg fram mot direkt..... Jensen med räksallad i mungipan..

« · 1876944 · »