1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 770525 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: Instiktivt agera i självförsvar bara för att en snorunge trippar mig med en isskrapa? Driver du med mig? Den enda anledningen till att Olsson agerar som han gör är att han känner sig förödmjukad av en unge som uppenbarligen gillar Mora mer än Malmö. Men skillnaden är att en vuxen man bör ha mer konsekvenstänk än en hetsig tonåring.

Peja: Jag tycker mig se i varje match att knattarna skrapar isen vid målen och vid båsen. Det är där den mesta snön samlas. Jag kan tycka det är ett rimligt krav på spelarna att dom därmed underlättar för knattarna att göra sitt jobb.

Hur som helst vill jag tacka Mora för helgens insatser. Dom har tagit 5 poäng av Malmö och även gjort att en av deras bästa backar är avstängd mot oss på tisdag.

Hur kan man ens ge sig på att försvara när en vuxen människa slår mot en liten grabb.
Börja veva mot ett barn är det fegaste man kan göra. Ynkligt
Stäng av honom resten av säsongen!

Peja: Jag är ledsen, men detta kan nog vara bland det dummaste jag läst i denna bok någonsin.
Ja, ungdomsspelaren kanske borde skött det snyggare. MEN varje spelare i varje lag vet om att dessa funktionärer SKA ta isen vid båsen vid varje powerbreak.
Då måste och borde Jens Olsson i detta fall, ha struntat i att bry sig då ungdomsspelaren enbart ska göra sitt jobb.
Pinsamt agerat av Jens Olsson som jag förväntar mig blir avstängd.
Däremot borde ungdomsspelaren ej ha "sopat" till JO så pass hårt som han gör.

HitTheLights: Alltså, vad tolkar du att Olsson gör? Det jag ser på nedan video är att han knuffar bort grabben. Ser inte slag etc, som enligt min mening hade varit en överreaktion och fullt motiverat ett matchstraff. Om det finns längre videosekvenser som visar något annat än nedan video är jag beredd att tänka om.
Du verkar f.ö ha en väldigt romantiserad syn på hetsiga tonåringar. Det är en grupp som mördar, rånar och våldtar i Sverige. Nu likställer jag absolut inte "Mora-grabben" med grovt kriminella men tror det är viktigt att även "hetsiga tonåringar" märker att respektlöst agerande mot vuxna (eller andra) får konsekvenser.
Ingen person ska kunna förvänta sig att sopa undan fötterna på någon annan utan att det får några konsekvenser, så gör man inte oavsett om man är tonåring eller vuxen, och det måste man lära sig.

ante08: Veva och veva....
Ser väl mer ut som att tonåringen blir lätt bortmotad med en handske nånstans i övre bröstet. Visst, det ser inte snyggt ut men vissa reaktioner från de som idiotförklarar Olsson känns ju minst sagt överdrivna.
Ser ut som att det är nån eller några i båset som initialt har nån sorts kommunikation med snögubben (man ser hur denne vänder ansiktet mot båset), varpå snögubben får spelet och trycker till Olssons skridskor med skrapan.
Klart att Olsson är i sin fulla rätt att reagera på tilltaget, frågan är om det är så jävla allvarligt? Tveksamt....

Skrubben: Det vore intressant att veta vilka instruktioner "skraparna" har vid situationer när de ska skrapa där spelarna är.
Är deras instruktion verkligen att nitiskt försöka skrapa till varje pris? Eller att strunta i att skrapa just där? Eller kanske att helt enkelt vänta ut spelaren, för Olsson hade nog inte stått kvar där hur länge som helst?
Någon kanske vet?

ante08: Matchen pågår inte när detta sker. Tycker inte SHL ska agera överhuvudtaget, mer än att ge Mora en skarp varning för dåligt arrangemang. Någon får väl polisanmäla, så kan lagmännen bestämma om Olsson har gjort något fel eller inte.

Peja: Du vet att det är tidsbegränsning på ett powerbreak va? Eller dom kanske ska stå och väntat i tio minuter på olsson ska flytta på sig. Löjligt hur du kan sitta och försvara han haha... Isskrapning sker varje match och det är alla spelare väl medvetna om, han borde ha flyttat på sig men väljer att stå kvar för att han vill hålla på med nå slags översittarfasoner mot isskraparna. Sen blir han arg när en av ungarna plockar ner han på jorden, rätt åt han tycker jag.

luckyluke: Vad tror du instruktionerna är? Att meja ner spelare som står i vägen? Hade grabben gjort samma sak mot en hemmaspelare? Eller var det bara för att jävlas...? ...

Äh, ungen är ju knäpp och Olsson träffar förmodligen en likasinnad där.

Kul hur snabbt ”sociala medier” hittat ett nytt offer som ska kläs av och lynchas. Vad säger Skitegård?

Peja: Nej det är väl självklart att ingen ska mejas ner, klart det var för att jävlas tillbaka mot olsson (som enligt en av de andra iskraparna ska ha svurit åt dom då de skulle skrapa isen).

Situationen ska inte ens behöva uppstå om han bara följer de regler som finns, dvs att isen skall skrapas vid mål och bås i powerbreaks (och då måste han flytta sig). Det är bara att rätta sig efter de bestämmelser som finns, man skrapar isen i powerbreak och spolar isen i paus.

Auchinleck: ”Enligt Olsson (i radion) var ungen där i första också.”

Det är ju liksom det som är vitsen, ungarna skall raka bort snön och spelarna ska hålla sig borta.

luckyluke: Jag har även sett spelare på isen när isen ska spolas... Har däremot aldrig sett någon försöka meja ner spelare med ismaskinen.

Peja:
Du såg aldrig "Spol-Jansson" in action då?

Peja: Wennerholm sammanfattar det jävligt bra: mest nåt att skratta åt, en handskakning hade räckt och sen åker alla därifrån...

{8399}:
I Mora rakar man inte isen. Man rakar spelare. Särskilt snapphanar.

Huge: Oavsett om du inte är en notorisk domargnällare kanske du ska akta dig ifrån att kasta sten i glashus när du är ute och vevar om ”läktarcoacher” väldigt ofta. Det är ju måttligt irriterande och säger rätt mycket om vad för tankar man har om sig själv när man själv tycker att man har insyn nog att kritisera sådant som man tycker andra är för oinsatta för.

Och du försökte ändå hävda att det var skillnad för att coacher är mer utbildade än domare. Vill fortfarande veta, hur? Hur mycket utbildning har tränare egentligen?

Auchinleck: När vaktmästare Uppman på Kastvallen skulle spola isen på bandyplan(!), då gällde det att vara på sin vakt.
Bara att kasta sig ut i snöhögarna som plogats upp runt planen när han kom farande på den kombinerade plog- och spoltraktorn.
Hua....😅

Tycker inte jag ser nåt i videon som visar att Olsson slår mot iskillen. Tar honom lite i kragen och skäller.

Inte så farligt. Jag hade också blivit förbannad om nån trippat mig sådär.

Huge: Tycker Malmö sammanfattar det på ett korrekt sätt, sett till bildmaterialet.

Ha ha ha en blivande klassiker, tack alla inblandade, och så säger man att det inte händer något i serielunken. Moralsverige kommer gå bananas.

Är malmöiten avstängd mot oss får vi väl skicka ett blommogram till Mora u12 eller vilka det nu var som skrapade.

Huge: Tänk hur det skulle låta om Clark gjort samma sak!?

Peja: Inte tycker jag det ser ut som malmöiten står med ryggen mot skrapungen. Glömde han bort att det finns filmbevis?

Vad åkte han ut på? Unsportsmanlike eller roughing? En 2a på båda två hade väl varit rättvist😉

Peja: Fast Malmö ljuger ju ordentligt i sin förklaring. De säger att Jens inte ser funktionären men det är ju lögn.

Huge: Ja, Wennerholm imponerar i denna krönika. Håller med honom och dig, känner mig helt plötsligt som en veteran.

Ja jösses, lär väl bli urladdning för Malmö i nästa match... Såklart de möter oss.

Lindström: oavsett bör det som sagt bli personligt straff , thats my point
Känns helt fel med fem minuter boxplay för något som händer i ett speluppehåll

Men jag är läktardomare 😂
De som dömer vet såklart bäst , tillsammans med Huge också

eltifoso: tycker ungen ska lära sig en läxa. Kör över en så där med en isskrapa, är fan inte okej. Jag hade reagerat på samma sätt. Men det är väl ännu en curlad unge, som kommer tillbaka till skolan som ”kung” i sina vänners ögon.

Wennerholms kommentar:
Man behöver inte vara Einstein för att se att det är killen som skapar situationen genom att köra på skridskorna på Jens Olsson, med det sagt är det inte rätt av Jens att köra på killen.

Stämmer väl ganska bra.
AB har en fråga om JO ska ha en lång avstängning.
47% röstar ja😂😂

Rodrigo: "Det är ju måttligt irriterande och säger rätt mycket om vad för tankar man har om sig själv när man själv tycker att man har insyn nog att kritisera sådant som man tycker andra är för oinsatta för."

Haha...
Det där blir ju lite extra roligt då jag själv vid upprepade tillfällen försökt förklara att jag är en av alla läktarcoacher härinne. En förklaring till ingen nytta, som det verkar...

"Och du försökte ändå hävda att det var skillnad för att coacher är mer utbildade än domare."

Jaså, har jag hävdat det?
Läs om, läs rätt.
Jag säger att som läktarcoach så behöver man kanske inte ha lika stor insyn eller utbildning för att bedöma en domare jämfört med vad som krävs för att bedöma en tränare.

"Hur mycket utbildning har tränare egentligen?"

Tja, iaf sannolikt betydligt bättre utbildning än vad jag och övriga läktarcoacher har.
Eller vill du försöka påskina nåt annat?

Auchinleck: Diagnos på Olsson tack. Han har fått skälig tid på sig att backa undan som ALLA andra gör i de matcher jag sett inkl NHL.

eltifoso: Håller med. En sak som innefattar en funktionär under ett powerbreak skall aldrig drabba ett lag oavsett vad som händer. Det händer utanför spelet. Det kan och SKALL drabba spelaren/ledaren eller vem det nu är som gör förseelsen i form av avstängningar och/eller böter. Men att ge det andra laget fördel av ett PP är helt fel.
I den här situationen så uppfattar jag det som att lillmasen tycker att JO stod i vägen när han skulle skrapa bort snö och anser att det är rätt att stöta till mot hans skridskor. Vad ger man grabben? En tvåa för tripping som drabar Mora? Ja kan man ge JO en femminutare så skall ungjäveln sitta han med...
Samt att Mora bötfälls....

Signature: lillkillen är en hjälte måste jag säga. I framtiden kommer ingen att stå i vägen när han kommer med skrapan. 🤗🤗🤗🤗

{6984}: Så här säger en ungdomsledare till DT

”Nu talar Moras ungdomsansvarige ut om händelsen.
Andreas Hägglund är ungdomsansvarig i Mora IK och såg incidenten utanför Malmös spelarbås i tredje periodens powerbreak .

– Jag har pratat med föräldern och personen i fråga, säger Hägglund.

Hur ser du på det inträffade?

– Pojkarna har vid upprepade tillfällen bett Malmöspelarna att flytta på sig, vad jag hört från dem. Sedan blev det en incident vid båset och jag kan tycka att det aldrig är okej att ge sig på en 14-15-årig kille, säger Andreas Hägglund.

Malmös Jens Olsson har uppgett att han blev påkörd. Hur ser du på situationen?

– Om man vid upprepade tillfällen ber om att man ska flytta på sig för att man har bråttom så blir det lätt stressat där ute. Det var en liknande incident i andra perioden också, men då flyttade spelaren på sig till slut.

– De här pojkarna har inte många sekunder på sig. Det blir en chock för isskraparna. Det ska vara en rolig grej för ungdomarna. Det här blev ett litet smolk i bägaren.

Hur går ni vidare med det här i ungdomsföreningen?

– På ett vis tar det musten ur det som var på isen. Vi har förståelse att det är en situation som blivit väldigt uppförstorad, tack vare medier. Vi är inte intresserade av det då vi inte vill att en av våra ungdomsspelare ska bli utsatta för något drev.

Andreas Hägglund fortsätter:

– Klubben kommer att stötta och hjälpa den här killen, så att han mår bra.”

{6984}: Kör man en root cause på vad som orsakade incidenten så var det Olssons fel. Spelarna vet mycket väl att de inte skall hålla sig i målgården eller utanför båset när det är powerbreak. Jäkligt respektlöst agerande av Olsson.
Att det sedan ballar ut fullständigt är inget annat än stor humor.
JOs straff kan man tycka vad man vill om men det är tydligt i regelboken.

{2064}: Ja, hade JO knuffat en domare på samma sätt så hade straffet väl blivit detsamma (abuse of official).
Funktionär som funktionär. Sen kan man ju undra över logiken när vissa såna här företeelser beivras med lagstraff, andra med personligt straff...

Så fruktansvärt ointressant ämne. Vem fan bryr sig vad som händer mellan Mora och Malmö...

Imorgon är det match igen. Vad tror ni om den?

{6984}: Nja vet inte var gränsen ska gå här. Vid till ex avblåsning och limjedomarna går in mellan spelarna vid bråk, om då en spelare sopar till domaren.

Brynäsgubbe: Så ointressant är det ju inte...om du lyfter blicken uppåt och förstår att viktigt att Mora tog 5 p av Mif och Mif är ett av de lag som vi har chans att passera och som vi möter snart...

Stefan R 63: Förseelsen skedde på isen, under match, ej ens i paus så nod tycker jag att ett lagstraff är berättigat.

Stefan R 63: Jag menar tjafset om iskillen och Olsson.

Stefan R 63: Att likställa en unge med snöskyffel med en domare känns väl mycket. Vi kanske ska ta in de som säljer lotter med? Å den ack så viktiga korvgubben😉

Brynäsgubbe: Ja dags att ta tillbaka vinsttrenden vi haft hemma trots förlust senast då mot LHC som var katastrof rakt igenom. Kommer Brynäs ut med attityd och speed och kan sätta 1-2 puckar i första tror jag mycket på vinst...är väl mest rädd för att det blir tunnsått på läktarna nu imon...alla matcher är ju viktiga att vinna nu av 13 som återstår

Leonardo: Första målet är sjukt viktigt och får vi en 2-0 ledning så är det halvt omöjligt att vända om man ser till SHL statistiken.

{2064}: Ja så är det faktiskt, såg matchen mot DIF på Hovet då de hade flera chanser att göra 1-0 även i deras först boxplay, sen gjorde DIF till slut mål i PP sen kom tvåan snabbt och då tyckte jag Brynäs såg uppgivna ut redan då...det är nyckfullt med att ta täten rent psykologiskt, se bara LHC:s vidriga skitmål senaste hemma sen var det cirkus hela matchen med allt!

Så vad tror vi om morgondagen?!

Lindström: Vilka backar har vi att tillgå?

{2064}: givet att delar av OS laget tränade idag...
När försvinner Gunde o Bertil?

« · 1866602 · »