1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769757 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Brynäsgubbe: Rödin har väl kontrakt med Davos’ nästa säsong också.

Rodrigo: Tagga nästa säsong! 😄😉

Ingen mer än jag som har en lite gnagande oro över att Ryan kommer spela OS och göra det så pass bra så han blir erbjuden ett NHL kontrakt? Lär inte spela NHL men risken finns att dom vill prova honom ändå.

Inkazar: Tror inte det med tanke på hans ålder. Däremot fick ju Chris Lee chans på try out vid 36 års ålder så man ska aldrig säga aldrig (han fick dock aldrig något NHL-kontrakt.

Inkazar: Bekyrar mig mest av vad som är kvar av denna säsong, det lär väl bli en del värvningar och förluster...lagbygge tar tid

Rodrigo: det är lite så jag tänker. Man vet aldrig. Oron gnager lite i mig i alla fall.

{qlejon}: man kan oroa sig för det. Men utgå från dom som har kontrakt och sedan krydda. Hoppas på förlängning av Palushaj iaf. Clark blir inte kvar tror jag.

Inkazar: Ja, det är förståeligt. Man hoppas ju att Gunderson stannar i Brynäs tills han slutar spela hockey. Tror att han har minst 4-5 bra år framför sig. Hans spelartyp klarar sig rätt bra även i hög ålder. Förlitar sig inte så mycket på fart utan mer på skicklighet och spelförståelse.

Inkazar: Oroar mig mest för att få bostad igen jag i Gävle efter 10 års frånvaro :) Ja Palushaj vill jag ha kvar och Clark om det går och ett par 5-6 till bra, Davidsson, Andersén, Scott hehe

bifhjärta: Sandström 71% efter 1 period och utbytt.

{5915}: Aj då. Måste ha något annan förklaring än det rent sportsliga? Målen han släppte in var inte direkt tavlor från hans sida. Magen som krånglar igen?

{5915}: Det här är en målvakt med problem .Jag undrar hur hans framtid ser ut. Jag hoppas verkligen att det vänder.

kennys: Vi får hoppas att Felix får ordning på sina "problem" men jag blir tyvärr mer och mer tveksam till att Felix blir en elitmålvakt.

kennys: Tror han skulle må bra av att spela i AHL. Egentligen vore ett par år i allsvenskan en bra grund att bygga vidare på men hypen gör att det kan bli svårt utan att det uppsattas som en käftsmäll.

Peja: Ser att J-20 leder serien nu.
Finns det någon där som kan komma i fråga till nästa år? Förutom AB då.
Vad kommer hända med de junisar som har kontrakt nu?
Är man nära att få mer speltid?
Mycket snack om nästa år nu, så bara undrar från Er som har bättre koll på detta än jag😀

mk: De som sticker ut är Westfält, Hirsh och Bjurström.
Oliver Nordberg gör mycket poäng men är lite ojämn och kanske för vek. Sebastian Sundlöv har en riktigt härlig karaktär men skulle behöva en dm till i längd. Solem har grymt bra händer men får ut för lite av sin teknik (än så länge).
På backsidan är, förutom Adam, Axel Norlinder en back som jag gillar. Stabil med en viss offensiv uppsida. Inte helt olik Ersson.

mk: Bengtzén har aldrig skrivit kontrakt med spelare som inte spelat kontinuerligt med A-laget tidigare (till skillnad mot Sundlöv). Bjurström och Westfält har redan fått kontrakt, så den enda möjliga kandidaten är Adam Boqvist. Men där är det nog enbart upp till honom själv. Vill han stanna i Sverige ett år till eller vill han spela i AHL/OHL nästa säsong?

Skrubben: på grund av regler så ju Brynäs blivit tvungna att skriva med tex Westfält, Bjurström, osv. Nu tycker jag det iof är bra att ha dom 2 på kontrakt också. Tror dom kommer bli riktigt bra. Westfält kommer bli en riktigt nyttig center vad det lider.

Att Adam Boqvist spelar J20 medan Sundqvist har en plats i ett SHL-lag är så totalt jävla orimligt. Boqvist har en mycket positivare påverkan på spelet medan Sundqvist släpper till skottförsök från motståndaren hela tiden.

Svårt att tippa något annat än Brynäs-förlust idag. Växjö är orimligt bra och det ör svårt att se att något annat lag än dom ska ta guld. Om vi har studsarna med oss och bra målvaktsspel kan det dock gå vägen.

Inkazar: Jo, men han skrev ju längre kontrakt än vad han var ”tvungen” att göra.

Sundlöv skrev t.ex. kontrakt med Lindblom, Brodecki och Westlund trots att dom knappt spelat i A-laget. Den tron på våra juniorer har Bengtzén aldrig visat. Därmed tror jag det är högst osannolikt att någon annan än Boqvist får kontrakt nästa säsong.

Skrubben: Boqvist är nog ordinarie nästa säsong. Inte för att det spelar någon roll i laguttagningen men en spelare som går topp 10 i draften ska inte spela i J20.

Rodrigo:
"Svårt att tippa något annat än Brynäs-förlust idag. Växjö är orimligt bra och det ör svårt att se att något annat lag än dom ska ta guld. Om vi har studsarna med oss och bra målvaktsspel kan det dock gå vägen."

Avd helgardering?

Rodrigo: Självklart ska han ha en ordinarie plats nästa säsong om han vill stanna i Sverige efter draften. Frågan är bara om han väljer att stanna? Han har i intervjuer låtit tveksam kring framtiden och alltid sagt "vi får se efter draften". Den NHL-organisation som draftar honom kommer ha höga förhoppningar och vill självklart se att Brynäs satsar stenhårt på honom. Frågan är om dom tror att Brynäs kan ge den bästa utbildningen då man låtit honom spela mestadels i J20 denna säsongen?

Auchinleck: Hahaha. Ja lite. Men det är sant dock. Känslan är att Brynäs måste vinna med tur medan Växjö rent spelmässigt vinner.

Redå redan efter första idag.
1-7 utan bedövning.

Varför kommer Sjödda undan med det bedrövliga PPet som har uppvisats nu i 2 månader?

Dåligt med obekväma frågor till han, dessutom när spelarna står och säger att målet är Top-6. Men åker omkring som det vore träningsmatcher i oktober...

Är laget så skört både mentalt och fysikt i år?
Dom viker ner sig hellre än kukar upp och grisspelar för att vända på en matchbild.
Eller är Janne & Sjödda för dåliga att få dom att göra skitjobbet helt enkelt?

Rodrigo: Jag tror att om han går topp 10 så kommer NHL kräva att han ska spela därborta.
Så AB kan vi räkna bort nästa år..

Om han inte absolut själv vill vara kvar i Sverige pga personlig utveckling.

mk: Vet inte om NHL-klubbarna är så sugna att låta honom gå direkt från J20 till Nordamerika. Det är ett alldeles för stort steg. Svårt att veta hur dom tänker dock. Erik Brännström gick som femtonde spelare förra draften och då hade han ändå spelat 35 matcher med HV. Och han spelar ju kvar i SHL. Såklart skillnad på 15 i draften och typ 5 dock.

Lindström: Trodde faktiskt Sjödin skulle vara lite hårdare som tränare, tycker han har en del "mysgubbe" vibbar också tyvärr

mk: Det finns väldigt många undantag som motsäger detta. Senast i draften förra sommaren där både Lias Andersson och Elias Pettersson draftades topp 10. Båda spelar i SHL denna säsongen (även om Rangers konstigt nog valde att ta tillbaka Lias efter JVM). Det viktiga är att NHL-organisationen litar på att SHL-klubben kommer ge spelaren bästa möjliga utbildning.

Undrar vilken klubb som tar in Williams...

Bratwursten : Tränarna hyllades när laget ledde formtabellen under december/januari. Nu har dom fått jobba med två schweizerostar i kassen senaste matcherna och helt plötsligt är deras kompetens värd vatten. 🤔

Peja: KHK

Rodrigo: Man kan ju sätta han på tillväxt i AHL i ett par år.
Det beror ju på vad han vill själv med.
Men får hoppas att han är kvar två år iaf.

Rautio är ej med i truppen idag. Fernström från start då antar jag och Ersson som båsöppnare.
Ska bli väldigt intressant att se hur Brynäs tar sig an den här matchen.

Vi möter ett lag idag där det är jävligt att tänka både en och två gånger och inte bara köra.
Jag tror och hoppas på en 4-2 vinst idag.

Skrubben: Vilken av ostarna vaktar kassen idag då? Blir det Cabra campostera eller Buffelmozzarelan?

mattiask: Check! Buffelmozzarelan alltså.

Peja: Ja , inte är det Brynäs. Här händer absolut inget....

Peja: Förmodligen något krislag, typ Örebro eller KHK.

Skrubben: Då vet vi att man får avsluta lördagen förbannad å besviken . En puckmotande slips i kassen . Ser fram mot nästa säsong får se om BZ förtjänar sin lön då.

Skrubben: Så det är slipsarna i mål som ska göra kassarna i PP alltså?

Spännande match idag som jag tror slutar med seger. Jag är i alla fall övertygad om att Brynäs kommer att göra en bra match då vi brukar steppa upp mot bra motstånd. Det känns ju riktigt bra inför slutspelet och jag tror att inget lag vill möta Brynäs (förutom möjligen SAIK).

Det är ju däremot inte ok att förlora 3 av 4 matcher mot ett lag som Rögle. Känns lite som tåget gick för att vara topp 6 i och med senaste förlusten. Inte omöjligt att ta in 6 poäng på Malmö eller Linköping men problemet är att vi har så många fler lag framför oss som vi också måste passera. Alla kan inte ha en svacka samtidigt.

Det som gör att vi inte tar oss till topp 6 är utan tvekan vårt spel i PP som är långt ifrån acceptabelt. Egentligen är det mycket märkligt då vi har spelarna för det och vårt första pp borde kunna leverera. Jag tycker dock att det är lite defensivt av Sjödin inte våga förändra i uppställningen för att få nåt att hända.
Kanske ska inte Clark och Palushaj spela i samma pp?
Nu när Boqvist tagit stora kliv i sin utveckling så kanske man borde våga låta honom ta Jensens plats (inte spela båda) och istället ta in t ex Granström?
Varför låter man inte Adam Boqvist prova spel i PP de ggr han är med i laget? Vågar man inte ha honom som point så kan man spela honom högt vänster (Palushajs position) i 2:a pp.

Sen undrar jag vad som hänt med Ikonen? Han var ju formidabel i höstas. Nu åker han med full fart in i anfallszon, slår på en stoppsladd och passar pucken till motståndare. I varje match! Tycker att Sjödin borde ge honom böter om han gör det en gång till.

På avdelningen positiva saker så är det riktigt kul att se hur mycket chanser som Jesper Boqvist skapar genom sin skridskoåkning, puckkontroll och spelsinne. Stannar han ett år till så kommer vi att ha SHLs mest puckskicklige spelare tror jag. Han är också grymt bra på att sätta press i forecheck genom sin fart som ofta ger kedjekompisarna läget. Tänk om han kunde addera 5 kg muskler så att han klarar en liten smäll utan att ramla omkull…

Måste säga att jag också tycker att det är kul att se hur Henrik Larsson klivit upp i det fysiska spelet och blivit riktigt bra på att få stopp på motståndarna. Jag vill dock fortfarande ser mer av honom i det offensiva spelet där han ju har alla verktygen för att vara riktigt bra.

Slutligen skulle det vara kul att se vilken toppfart som Drew Miller har på grillerna. Det har vi inte sett något av ännu…

Nu jävlar tar vi Växjö rakt upp o ner bara!!!

Skrubben: hehe det var knappast det jag skrev, det var din subjektiva tolkning.

Peja: luktar Bengtzen lång väg om den faktiskt.

Inkazar: Tycker att det är dumt att slösa mer pengar nu. Tyvärr blir det nog inte mer än kvartsfinal i bästa fall och man är på rätt säker mark att inte behöva kvala. Bättre att använda pengarna nästa säsong. Om det nu inte är tvåårs-kontrakt dvs.

Rodrigo: Williams är tydligen klar för någon klubb över nästa säsong också.

På det viset utesluter jag botten lagen och tycker det luktar Bengtzen lång väg.

Inkazar: Det låter bra. Skulle gilla den värvningen. Åldern är dock ett stort problem. Han har dock lyckats producera väl i DEL.

Inkazar: Har BZ värvat honom blir jag väldigt förvånad men glad naturligtvis kunde ju gjort ett byte med Miller!

Rodrigo: Jeremy Williams, 34 år, med meriter från Västerås?

Igår BeGe Hockey Center. Idag Plivit Trade Arena. Västervik-MoDo . Hur det än går för oss idag så tänk på att vi kunde varit MoDo ...

{5915}: Mycket beror på vilken lön han får och det kommer vi inte veta. Men han skulle kunna vara drivande i spelet i en tredjekedja tex.

Rodrigo: Låter som en roll för en brynäsjunior. Ska en utländsk spelare värvas ska det vara Palushajklass, inte utfyllnad.

Jag hoppas BZ fyllt sin kvot med utfyllnadsspelare för den här säsongen.

« · 1867872 · »