1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 768902 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{8399}: Det gör han garanterat och med all rätt om tillfälle ges (tyvärr)..

{8356}: känsla

Pettisbif: Så kan det ju vara.
Han brinner ju för Brynäs och trivs väl bra här men som sagt, han borde ju åka över och dra in några miljoner. En sak som kan tala för att stanna i Gävle är ju hans relationsstatus. Någon som har koll på om Berra har flickvän? Har aldrig sett någon bild om det så man kan ju hoppas att han letar efter kärleken som lär vara lättare att hitta i Gävle än i Dynamo Minsk eller något liknande.

Hej, jag har kollat lite på U18 turneringen som A Boqvist och Westfält är med i. Båda har gjort poäng och har spelat bra i turneringen där Sverige förlorat två matcher och vunnit en. Adam har en stor roll främst i det offensiva spelet förstås med spelar faktiskt även en del i BP.

För de som undrar varför jag tycker att man borde kunna prova Adam i Brynäs PP-spel har jag sammanställt en del sekvenser från matchen mot Finland i en video som jag länkar till nedan. Det är från sista 7 minuterna av matchen och Sverige ligger under 2- 4. Adam spelar ca 5 av de sista 7 minuterna av matchen och jag tycker särskilt man kan notera följande positiva sidor:
- Ansvarstagandet
- Passningsskickligheten
- variationen i spelet

Hoppas att det kan ge lite förströelse i brist på annan hockey att titta på. Sverige spelar förresten sista matchen i kväll kl 21.30 mot Ryssland.

KalleTeodor: Till nästasäsong så kan han bli en tillgång absolut. Denna är mer tveksamt.

{8399}: Ja kanske det. Jag är i alla fall helt säker på att de gånger han är med i line-up så borde man prova att spela honom i pp. Speciellt när vårt pp suger.

Det är förresten Nils Lundqvist (Luleå) som han spelar i backpar med i film-klippen. Nils som får rätt mycket istid i Luleå och gör det bra. Men när man ser dem spela ihop så råder det ingen tvekan vem som har mest kvalitet.

{8399}: om han blir kvar nästa år, går han så högt som vissa tror så får han kanske chansen i NHL visst ser inte redu ut men sällan som en top5 i draften inte signar och får chansen

Såg detta på Facebook. Nu har man dragit igång Fansens värvning: Operation Palushaj.

Alla pengar som skickas in kommer nu gå rakt av till att behålla Palushaj! Swisch-nummer: 123 350 06 75

Skrubben: Swishat 👍

Skrubben: swishat!!!

Skrubben: Done

Skrubben: klart man swishar!

Är helt övertygad om att bara ett sånt här initiativ ger Palushaj en knuff i rätt riktining. Han är en riktigt genuin kille men samtidigt ser han stort på att vara fansens favorit!

300kr insatt iaf. Kan bli lite till senare.

Inkazar: 250kr för mig.. Om 2-3 öl så dubblar man säkerligen haha

Inkazar: Precis. Om vi kommer upp i ett par hundra tusen är det bara en bråkdel i sammanhanget. Det viktigaste är signalvärdet från oss fans till honom. Vem skulle inte bli smickrad av att veta att folk har samlat in hundratusentals kronor för att få just dig att stanna!

KalleTeodor: Apropå juniorer så gick Bjurström direkt in i 1a linan idag där han fick spela med en annan ex-Brynäs junior Ljunggren. Almtuna gjorde iofs en relativt blek insats och torskade i sudden.
Ex-junis no 3 Rotbakken målade från sin backposition.

{2064}: bra! Viktigt inför framtiden att Bjursa får spela på sådana positioner!

Skrubben:
Tack för tipset, 300 swishat!

{2064}:
Hur bra är 66 och 71 i AIS?

Vuollerim: 500 insatt till BZ fjällresor.

Skrubben: Super, nu hjälps vi åt:)

Kom igen nu Huge, få höra hur mycket medgångare jag är. Let's hear it.
Uppladdat:

500x0-6a63fe06-4dcf-447d-8305-1282f50c9218.png

Brynäsgubbe: Ännu värre. En gnällig medgångare som tror att han kan köpa sig fri från medgångarstämpeln.
Skrattretande, men Brynäs IF är förstås glada att det alltid finns ”nyttiga idioter” som iaf bidrar ekonomiskt när dom nu inte klarar att stötta laget och föreningen på nåt annat sätt... 👊😉

Huge: Det är inte ofta jag säger det.
Men fan va rätt du har Huge.
Jag har inte möjlighet att sätta in 1000 spänn till detta. Gör det mig till mindre Brynäsare?

Jävlar vilket självmål du gjorde Brynäsgubbe.
Värre än Salo lyckades med.
Fullkomligt obegripligt.
Men vi sätter det under ” Jag hade otur när jag tänkte”.

Sitter å kollar på match 6 i finalen 2012, fy fan vilket lag vi hadde....
Ekholm-Andersen
Gunderson-Bertilsson
Löf-Sunken

silfverberg-Larsson-järnkrok
Ollas-Granström-M.Johansson
Widing-Lavander-Nordquist
Wännström-Hansen-Rhodin

mk: Ja man brukar kunna ha otur när man tänker kl 2 på natten på lördagar ibland=) Det va den tiden inlägget skrevs

{5504}: Njaääe, tror inte på nån otur här.
Ränderna går aldrig ur.
En gång medgångare, alltid medgångare....😊

Dallemas: Två grymma backpar och två grymma kedjor, resten av spelarna gick på vatten under slutspelet liksom Niklas Svedberg.

Brynäsgubbe: Kanon, 1000kr, det hjälper Brynäs fan så mycket mer än en åsikt från någon självutnämnd "jag vet alltid bäst":are - alla dagar i veckan!
Det ger dig också respekten att få framföra en åsikt - vilken som helst - utan att få öknamn eller påhopp. (Det medmänskliga värdet borde du ha ändå)
Sen kanske inte alla delar den åsikten - men skit samma: respekt brynäsgubben!!!!

{8399}: Sant. Förutom målvakten tycker jag laget i förra årets slutspel är ganska klart bättre.

Brynäsgubbe: jo en sak till

Det finns personer i världen som älskar att argumentera, ofta bara för att argumentationens skull, och som aldrig ser sig överbevisad, som vägrar svara på direkta frågor/motargument när de låst in sig i verbala hörn och som vänder sakfrågan i samtal då den tappar mark till direkta personangrepp.
En sådan person är lätt att känna igen.
Ett råd: Sök inte sympati av en sådan person, det ligger inte normalt i dessa personers natur.

Skrubben: Kan du garantera att den insamlingen är legitim och kommer att gå till nämnt ändamål?

xxx BIF xxx: För det första så tycker jag att det är bra att man försöker hjälpa sitt Brynäs med ekonomiska medel. Även om det inte gör en till "mer Brynäsare" än de som inte bidrar ekonomiskt. Åsikter är gratis och jag bävar för den dag då man ses som mer trovärdig bara för att man skänkt pengar.
Samtidigt så blir det lite splittrat när man först öser ur sig en massa dynga i ett forum för att i nästa stund skänka pengar. Nu menar jag givetvis inte Brynäsgubben specifikt men det finns många exempel. Ingen nämnd ingen glömd.
Till sist. Vad tror du xxx BIF xxx? Vad är mest värt för föreningen? Ett i sammanhanget litet ekonomiskt tillskott eller TOTAL support OAVSETT hur illa det sett ut? Vilket värderas mest av Brynäs?

Peja: jag kan det. Den är tillsammans med Brynäs. Det är ingen privatperson som har bh kontot eller swishnumret utan det är Brynäs IF som äger det.

Peja: Har gjorts förr som de med gott minne kommer ihåg. Problemet är snarare om Palushaj inte förlänger, vad gör man då? Det bör finnas en alternativlista för jag tror få vill ha pengarna tillbaka (så länge som pengarna inte går till en ny Liljewallsvärvning...)

{6984}: Intressant frågeställning. En spontan och inte djupanalyserande svar är:
Ur ett etik och moral perspektiv vill jag säga den gode supporten i alla väder.
Men hårdrar vi det så: bara det finns 3 i styrelse kan en förening bildas och verka, sedan är jag osäker på vad rf säger om antalet medlemmar. Men sedan kan ALLA intäkter komma från reklam, avtal osv osv. Dvs klubben kan verka inför tomma läktare. Pengar löser det mesta och det är dessa som betalar Brynäs löner, hyrs osv osv. Blir som ett företag under RFs SFs osv paraply. Skulle funka!
Finns inga pengar och internet kraschar pga alla regnbågsinlägga från alla positiva supportrar så tror jag det vore värre om inga pengar kom in.

Så jag tror en 1000papp betyder mer från 1 person än några glada kommentarer från 1 annan!

Dock behövs lyckligtvis båda!!!

Sedan tittar vi på brynäs och hur de gör med sponsorer - de grupperar dessa. Vad säger det? En reflektion bara - ingen åsikt från mig i detta.
MEN - investerar man pengar så bör man också ha rätten att ifrågasätta dess användning, TYCKER JAG! Sedan har trovärdigheten i en åsikt och summan av ett bidrag inget samband alls - fick du uppfattningen att det var min åsikt?

Det som jag reflekterade på var att någon puttade in 1000papp och blir sedan kallad idiot.
Hur hjälper det BRYNÄS IF?

Huge: Åh, nu missade nog lektorn sina lektioner i religionshistoria. Ringer det några klockor när du läser ordet \"avlatsbrev\" ? ;-)
Sen undrar jag om du funderat på vad som hjälper mest att betala Palushajs lön, ditt moraliska stöd på ett hockeyforum eller Brynäsgubbes tusing? Vem är Brynäs mest tacksam gentemot?
Det behöver inte vara en tusing, många bäckar små....

xxx BIF xxx: Jag förstår ditt resonemang. För det första så tror jag inte att Brynäsgubben indirekt kallad idiot för att han skänkt pengar. Det baseras på vad han skrivit här i besvikelsens stund.
När det gäller det andra. Jag är övertygad om att Brynäs uppskattar ett totalt stöd mer än någon i sammanhanget liten extrapeng. Varför? För att en positiv ton bland supportrarna smittar av sig och kan göra att något hundratal extra tar sig till rinken när det är hemmamatch. Jag tror även att en trogen fanbase gör det lättare för BZ att locka till sig spelare. Faktum är att jag inte kommer på något negativt med en positiv ton utåt. Vi är alla precis lika besvikna/förbannade/ledsna/frustrerade när laget inte levererar som vi vet att de kan. Skillnaden ligger i hur man uttrycker den/de känslorna. Att sitta på ett forum och häva ur sig en massa dynga hjälper inte nån. Förutom kanske den som skriver. För stunden. Jag har fått uppfattningen om att de som häver ur sig mest skit anser sig bara ”mer” Brynäsare bara för att de inte verkar vara ”nöjda” efter en plattmatch. Fast jag är säker på att ”nöjd”, i det här fallet egentligen stavas disciplin.
Jag har själv varit en skitkastare under mitt gamla nick men kanske växte jag upp med tiden eller lärde mig efter mina 14 år här på HS. Late bloomer eller nåt i den stilen. Om du är nyfiken på mina reaktioner så får du fråga min bättre hälft eller nån av grannarna. DE vet exakt hur glad jag blir när någon i laget inte levererar.

Allt har sin tid och plats...

{6984}: Ingen har kallat nån för idiot, vare sig direkt eller indirekt.
Uttrycket "nyttig idiot" syftar på en person som (I det här fallet) Brynäs förstås gärna ser som ekonomiskt stöttande men som man helst inte vill se I övrigt, vad gäller ex uppträdande och stöttning och det framförallt när det går tungt.
Mao: man gillar inte gnälliga och moralsänkande medgångssupportrar men tar däremot gärna emot deras pengar. Svårare är det väl inte...

xxx BIF xxx: "Det finns personer i världen som älskar att argumentera, ofta bara för att argumentationens skull, och som aldrig ser sig överbevisad, som vägrar svara på direkta frågor/motargument när de låst in sig i verbala hörn och som vänder sakfrågan i samtal då den tappar mark till direkta personangrepp.
En sådan person är lätt att känna igen. "

Håller med, det finns ju flera av dom härinne: gnälliga medgångare som tror att dom vet och kan bättre än utbildat och erfaret yrkesfolk.
Och när dom inte har några sakargument övergår argumentering i direkta personangrepp mot spelare och ledare.
Som sagt, dom är lätta att känna igen...

Huge: intressant läsning om B

t.co/CCT6ncWW5M

Huge: Herregud du kan ju aldrig ta "The high road", nåt måste ju på riktigt vara allvarligt fel. Här ger jag skämtsam pik mitt i natten och istället får man glåpord mot sig. Från mk också...

Och folk som fått för sig att jag försöker sätta ett värde på supporterskapet baserat på summan jag skickade har helt fel. Man är inte mer eller mindre supporter på oavsett om man skickar pengar eller inte. Fått höra hela livet att jag inte är en "riktig supporter" för att inte kan gå på alla hemmamatcher, eftersom jag bor i Stockholm. Och jag är så jävla trött på den retoriken, om "medgångare" och "inte äkta".

Alla uttrycker sitt supporterskap på olika sätt. Jag avskyr att förlora och skriver mestadels i frustration (att du inte inser det vid det här laget är ju rätt genant, för dig). Gör det mig till medgångare för det? Kan vi inte få vara fans på våra egna sätt utan att du ständigt ska tjafsa emot eller förminska en?

Peja: Blev också misstänksam men numret är samma som på Brynäs hemsida.

Huge: Vad en nyttig idiot betyder vet jag. En populär term inom främst Sovjetisk/rysk underrättelseverksamhet under kalla kriget.
Fast vi kan vända på det lite med. Att du agerar som nyttig idiot när du hela tiden försvarar Brynäs, oavsett vad. I stället för att vara tyst så försvarar du dem så fort nån har en negativ åsikt. En självutnämnd Politruk eller NKVD kommisarie. Detta får allt som ofta en följd att det blir en väldigt dålig stämning här på forumet. Sen skall vi moderatorer sitta och rensa upp i dyngan här. Inte speciellt kul när man själv är grymt besviken efter en plattmatch.
Visst tar Brynäs emot alla bidrag de får med glädje men jag är säker på att de hellre skulle se att man sluter upp bakom laget och visar sin stöttning på läktarna under match än att förlita sig på "nyttiga idioters" bidrag.
För vad ger det egentligen. Att behålla Hajen kommer säkert kosta 250k i månaden, minst. Har man då en insamling som ger, säg 100k så har man alltså inte ens fått ihop EN HALV månadslön. Skulle dessa bidrag vara månatliga så skulle de göra stor skillnad. Men i slutändan så handlar det ju om ETT tillfälle. Därför är jag säker på att Brynäs hellre ser stöttning på läktarna än i sammanhanget kaffepengar till en spelare.

Brynäsgubbe: "Kan vi inte få vara fans på våra egna sätt utan att du ständigt ska tjafsa emot eller förminska en?"
Så länge du håller dig inom reglernas ramar. JAG har ingen lust att sitta och städa efter skribenter som är "fans på sitt sätt".

{2064}: Hehe, nä jag tänkte först använda ordet "avlatsbrev" men ändrade mig.
Vis av skadorna kände jag att det ordet inte skulle förstås och dessutom stämpla mig som en som använder "fina" ord och försöker låta märkvärdig, typ Så bättre att uttycka sig så enkelt som möjligt och i klara ordalag.
Sen angående sakfrågan så är det förstås så att ett ekonomiskt stöd i form av en sån här insamling är klart bättre än ett moraliskt dito, i det korta perspektivet.
Däremot lite mer tveksamt i det längre perspektivet. En större uppslutning på läktarna och framförallt när det går tungt, borde göra att spelarna känner sig mer uppskattade och därmed presterar bättre på isen. Vilket i sin tur ger fler vinster, bättre ekonomi och som i sin tur generar bättre förutsättningar att i längden bli ett stabilare lag som mer frekvent än idag får chansen att slåss om guldet.
Så svaret på din fråga blir: Brynäs är nog mest nöjd med tusingen, men inte lika nöjd med "stöttningen" från medgångarna...

{6984}: Det är bara ord. Jag menar ungefär 0.1% av det jag skriver i frustration.

{6984}: På vilket sätt menar du isf att Brynäs skulle uppfatta mig som en nyttig idiot, om jag nu både stöttar moraliskt i alla lägen och även bidrar ekonomiskt?
Vad är det som Brynäs isf skulle betrakta som idiotiskt i mitt supportande?

"I stället för att vara tyst så försvarar du dem så fort nån har en negativ åsikt."

Inte alls. Jag försvarar när jag tycker att den negativa åsikten känns felaktig eller onyanserad. Och när jag tycker att nån resonerar vettigt så håller jag med.
Tyvärr, så ser jag mig alltsom oftast nödgad att göra det förstnämnda.

Sen kan man ju alltid diskutera om vem eller vilka som egentligen skapar dålig stämning eller inte?
Känns lite tragikomiskt att den som försöker vara positiv, inte gnäller i onödan och alltid försöker diskutera sakligt, är den som skapar dålig stämning.

Jag satte in pengar eftersom jag inte har möjlighet att supporta på plats eftersom jag bor 60 mil ifrån Arenan. Betalar dessutom medlemsavgift varje år och köper grejer ifrån shopen . Blir kanske på sin höjd en match per säsong runt jul som jag kan vara på plats ! Älskar Brynäs i med och motgång❤️

Brynäsgubbe: "Herregud du kan ju aldrig ta "The high road", nåt måste ju på riktigt vara allvarligt fel. Här ger jag skämtsam pik mitt i natten och istället får man glåpord mot sig. Från mk också..."

Du feltolkar ju totalt uttrycket "nyttig idiot", har redan förklarat att det inte är nåt personligt påhopp utan ett vedertaget uttryck för när en persons agerande ur en annan persons synvinkel, betraktas som både nyttig och onyttig.
Sen missade du uppenbarligen MIN avsikt att pika DIG lite grann, via den där smileyn i slutet. Mao: min kritik mot dig som supporter var och är inte speciellt allvarligt menad, jag uppskattar tvärtom alla som är lika engagerade som du.
Gillar bara inte sättet på vilket vissa anser sig supporta sitt lag, speciellt inte när det går trögt. Vilket förstås är en debatt som vi nog aldrig kommer att få slut på, vare sig man betraktar sig själv och andra som med- eller motgångare...

{6984}: Nåt som hindrar att vi gör både och?

« · 1872196 · »