1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 768892 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Brynäsgubbe: Kan bara svara för mig.
Min kritik riktar sig mot att du bemödar dig att posta en skärmdump.
Som att det skulle vara bevis på att du swishat.
Och visar att du är en Brynäsare.
Men jag lägger det under kategorin. ” Tänkte fel”

Men bra gjort👍

Skellefteå linan håller inte internationellt
Skönt med 2-1

Metalman: dom klarade att göra mål i tom bur iallafall 😂😂😂

pjåtor: Det blir semi iaf...sen kan allt hända :)

mk: Det var ett bevis att jag skickade. Flera gjorde det även på Facebook-gruppen. Vad är fel med det?

Brynäsgubbe: Tillsammans med kommentaren blev det fel bara, tycker jag.
Men skit under nu, bra gjort iaf👍

Brynäsgubbe: jag swishade samtidigt
Uppladdat:

500x0-5c1cea33-88e1-4056-a1a3-400e12ae989a.png

{8399}: 😊👉

Inkazar, Brynäsgubbe, Huss: Tack för svaren om insamlingen. Ville bara försäkra mig om att det inte var något "Nigeriabrev" :)

Är så less på den här säsongen. Så mycket strul. Först Melin och Caporusso. Sen alldeles för mycket skador. Och för att inte tala om vår upp&ner form. Slår dom bättre lagen och börjar hoppas, för att sedan torska mot lag som Örebro och Rögle. Känns som allt förutom Palushaj varit flopp flopp flopp. Här hoppas jag Bengan vill ha rejäl revansch på sitt bygge till nästa säsong.

Det jag mest vill är att behålla Ryan och Berra. Hoppas dom blir kvar även fast det säkert kommer locka om dom får något monstererbjudande. Annars den jag helst ser kvar i truppen är ju givetvis Palushaj. Men även Ölund och Carlsson. Clark har jag tyvärr inte mycket för längre. Vill inte ha någon i laget som filmar titt som tätt. Dessutom på tok för ojämn. Där finns en sån som Rhett Rakshani ledig. Som jag har som klockren ersättare till Clark. Sen är det klart att man ständigt drömmer om Rödin. Men där tror jag vi får vänta 1 säsong.

Så här vill jag se laget nästa år.

Svedberg - Rautio (Ersson)

Gunderson Bertilsson
Andersén Boqvist
Kilström Carlsson
Ersson Larsson

Danielsson Scott Rensfeldt
Palushaj Ölund Rakshani
Boqvist Jensen Åslund (Per)
Blomqvist Granström Mannberg
Nilsson/Alcén
(Asklöf Westfält Bjurström, Liljewall?)

Pettisbif: Har du någon aning om vad tusan vi ska göra med alla inom parentesen? Bengtzén måste ju ha en plan för detta. Just nu har vi 12 forwards under kontrakt (Paille borträknad) och 9 är rena breddforwards.

Skrubben: Förmodligen bryts det med Liljevall och sen blir det utlåningar.

{8399}: Det får vi verkligen hoppas. Annars finns det inte mycket att se fram emot. Men vad vet och begriper väl jag.

KulaShaker: Ja, men att göra något annat vore helt absurt. Vår forwardssida skulle liksom lika gärna kunna vara typ Moras. Bengtzén sa senast för någon vecka sedan att man kommer gå för guldet nästa säsong. Därmed kunde han locka hit Danielsson.

Jag tror det blir en rejäl utresning. Både bland spelare och ledare. Den här säsongen är ett jävla misslyckande. Ny huvudcoach, nya målvakter och rensning bland forwards.

Skrubben:
Personligen tror jag 5 spelare som har kontrakt hänger löst inför nästa:

Larsson
Asklöf
Granström
Jensen
Liljewall

Pettisbif: Ska man gå efter BZ ”track record” så är det nog bara Asklöf som hänger löst tyvärr.

Chanzone:måste nog hålla med pettisbif, alla dem där spelarna hänger löst, ända som kan ha chans att stanna är larsson, då Bz har stora ögon på honom! Förstår dock inte hur BZ tänker varför inte ta bort dem som tar plats tex, larsson, asklöf, färnström, Sundqvist och liljewall, och göra plats för nya mer skridsko starka/prickskyttar!
Brynäs borde skaffa en stadig första målvakt och rautio som andra målvakt!

Någon som vet om det finns några spelare på ingång? Rykten?

Stuffbon: I mina ögon skulle alla hänga löst förutom Jensen och Larsson. Jensen har attribut som behövs. Dock ska han inte vara förstacenter eller lira i 1a PP linan. Larsson kan ännu utvecklas till en hyfsad back.

Sen blir det ju såklart svårt att bli av med spelare som sitter på kontrakt. Vem vill lösa ”granis” med en monsterlön!? Gillar ju honom men tyvärr är han ju totalt jäkla iskall.

Stuffbon: "Förstår dock inte hur BZ tänker varför inte ta bort dem som tar plats tex, larsson, asklöf, färnström, Sundqvist och liljewall, och göra plats för nya mer skridsko starka/prickskyttar!"

Fernströms och Sunkens kontrakt går ut i alla fall, övriga är ju svåra att bara ta bort. Asklöf fick nyligen förlängt och lär inte dumpas, ej heller Larsson men de kan förstås lånas ut och bör vara attraktiva hos HA klubbar. Liljewall lär vara till salu om någon är intresserad.

Skrubben: Hoppas det blir så. Jag vill verkligen se den här klubben göra en satsning. Den här säsongen var ett misslyckande som du säger, men många av oss såg positivt på truppen inför året. Jag tror ändå Bengtzén kan göra ett bra jobb. Han vet att han måste leverera nu också.

Wikens tankar runt Brynäs youtu.be/JZKmunAqHgM

pjåtor: Inget nytt egentligen, Sjödin är i grunden ingen topptränare. Känns som han inte riktigt har svar på svackorna. Vi fick lite bra energi i början men sedan har det dalat utför. Därför får vi matcher där inga kan slå oss och matcher där Örebro med 9 rakar torsk spelar ut oss... Det är mycket upp till dagsformen och den ansvarar huvudtränaren till stor del för.

Brynäsgubbe: BÅG är ledig kan det vara nåt?

Brynäsgubbe: Jag har inga problem med Sjödin som fortsatt Huvudtränare. Jag tycker att han gjort ett utmärkt arbete denna säsong och ser gärna att han får fortsätta att utvecklas och sätta sin prägel på Brynäs spel.

Tycker detta forum tenderar att leta efter "silverbullets" hela tiden. Förlorar vi så är det endera målvakterna eller tränarna som det är fel på. Samma sak fast omvänt när vi vinner.

Sjödin tog över ett lag i riktigt djup kris och även om vi spelat dåligt några omgångar så har vi en säker plats i play-in. Många av de som är mest besvikna nu var, innan Sjödin tog över, säkra på att vi skulle hamna sist och i värsta fall åka ur SHL pga av de svaga spelarmaterialet. Med ett balanserat synsätt borde dessa vara djupt imponerade över vad Sjödin fått ut av laget.

Jag har inga komplex för vår Brynäshockey och hoppas att vi kan stå för att utveckla vår spelidé med en tränare fostrad i klubben.

Chanzone: Ser du samma matcher som oss alla andra? Oavsett vad så har ju #94 storleken emot sig i vilket fall å just nu så håller han inte för SHL spel.

Brynäsgubbe: Rätt säker på att Brynäs kommer ta in en huvudtränare till nästa säsong, kan nog redan va klart det.

Sen förstår jag dom som är orolig för forwards då många 4e kedjespelare är under kontrakt och dit räknar jag Blomqvist och Granis med.

Brynäs måste in med en eller 2 riktigt vassa forwards och behålla Palushaj, Öhlund.
Ny Ny Öhlund, Palushaj, Danielsson, Jensen och möjligen Boqvist i topp 2 kedjorna.
Vad tror ni om det?
3-4 kommer ha det tungt med för många (brunkare) känns det som, men skulle Westfält eller nån slå igenom likt Davidssons gjort i Djurgården så finns möjligheterna att den viktiga 3e kedjan kan producera.

Backsidan kommer dom få till riktigt bra tror jag då Fälth och Sunken har höga löner och knappast får förlängt. Om tex Andersen kan gå in på Sunkens lön så kan Bengtzen bygga ihop riktigt bra backar.

Målvaktssidan så törs jag lova det kommer en riktig 1a, tex Jocke Ericsson eller drömmen Lindbäck, Svedberg.

Hoppas inte nån tycker jag klankar ner på Brynäs men så känner jag och tror=)

KalleTeodor: Du kan ha rätt Sjödin kan vara någonting att bygga vidare på. Kanske skall det tittas på andra ställen efter förändring istället. Scoutingsidan, var värvningsgrupoen kanske bra ändå? Avancerad statistik? Vem sköter video nu osv..

Det har kanske glömts bort nu efter finalplatsen förra säsongen.
Men från i början på januari och till i början på februari, förra säsongen.
Så hade Brynäs en period på 9 matcher där de bara tog 7 poäng.
Och bara tog en trepoängare på de 9 matcherna.
Och hade 20 - 34 i målskillnad. Under den perioden var det många
som ville att Bulan skulle få sparken direkt.

Så det kan ju fortfarande finnas lite hopp om att vi ska komma tillbaka
till det spel som laget hade från andra halvan av november och hela
december. Då vi var lika bra eller till och med lite bättre än Växjö rent
poängmässigt.

Det svåraste hindret kan ju faktiskt vara att passera åttondelsfinalen.

{8399}: Jag håller med dig till fullo. Jag anser att motsatsen till "Silverbullets" är att kontinuerligt utveckla alla delar av verksamheterna till att vara bäst. Allt från ungdoms/juniorverksamhet till Ekonomistyrning och naturligtvis även allt som utvecklar A-lagsverksamheten. Har man detta som ambition så kommer man förr eller senare att vara bäst i Sverige.

Jag tror INTE på en verksamhet som står och faller med att man värvar rätt målvakt eller tränare.

KalleTeodor:
...och den vinnarkulturen finns inte i Brynäs nu.

KalleTeodor: Det står aldrig och faller med en person, men A-lagets huvudtränare kan förändra mycket av vinnarkulturen i A-laget, dock ej hela föreningen. Tycker det märks en tydlig skillnad i Bulans vinnarmentalitet jämfört med efterträdarnas dito. Nu vet jag att alla greppar efter halmstrån för att framhäva Sjödda och dennes resultat, men det vore en helt annan sak att ha Bulan eller huvudtränare av dylik kaliber på plats. De spelmässiga djupdykningarna var färre och inte lika djupa med Bulan och det berodde inte bara på spelarmaterialet. Tror Wikegård är inne på något relevant i sin videoblogg.

Sebban95: Jorå, jag ser samma matcher . Han har det väldigt kämpigt just nu, inget snack om det. Han måste hitta timingen, komma in i tempot och ha modet att spela sitt spel. Apropå storlek så är väl Gunderson ingen bjässe heller direkt.

Det var många som ville riva kontrakten med Westerholmarna under deras första säsongen oxå. Att dom blev växte in i kostymen och blev betydligt bättre såg vi alla.

Sen lär man måste vara lite realistisk oxå. Det går ju inte att bryta kontraktet med 5-6 spelare. Det hoppas jag alla förstår. Dessutom tror jag inte att Larsson sitter på nån monsterlön direkt. Så ja, jag tycker det är värt att ge honom en säsongen till.

Chanzone:
Om det stämmer att Larsson är 171 cm och väger 76 kg så funderar jag över vilken uppsida BZ ser? Han måste vara ohyggligt spelskicklig, ha ohyggligt bra händer och röra sig som en gasell på isen om han skall kunna bidra i en offensiv roll i ett krävande guldspel? Eller är det tänkt att han skall brunka oss till framgång som alla andra? Lugn grabbar, vi kastar in Larsson på kassen... och låter honom Duracella i en minut!
Eller så får man spela honom med "Fokin", "Chara" eller "Fetisov" med uppdrag att avlasta vid sargen (håll dig undan så kanske du får ett pass som du lägger sarg och ut)
Har nån sett nån?

"Less så in i helvete"

Peja: Bulan hade ju förmågan att bli galen och skrämma laget till att vinna mot skitlagen. Sjödda får ut typ samma högstanivå men det går sämre mot bottenlagen och han har än så länge problem att väcka laget när det är slött.
Kanske en ny andretränare vore på sin plats, en lite hetare typ. Lite Dr Jekyll och Mr Hyde vore nice.

då spelare som knappt fåt nån istid och bara värmer bänk så är det inte bättre att ta in spelare av samma position som är mycket mycket bättre, och om lagets spelare inte presterar tillräckligt har laget rätt att låna ut/sälja sina spelare!:)

{8399}: Enligt ivriga rykten från Hedesunda maffian pågår kan Jocke E mycket väl vara på väg t Brynäs !!

Skrubben: "Den här säsongen är ett jävla misslyckande"

Hur kan man säga att säsongen är ett misslyckande när det återstår först sju matcher plus playin och ev slutspel?
Vi slutade trots allt femma ifjol men spelade ändå sm-final.

Snälla vänta tills säsongen är helt slut innan vi börjar snacka om misslyckad säsong.
Misslyckade värvningar/rekryteringar likt Melin av Bz däremot är ju misslyckade MEN det är ju inte säkert säsongen blir misslyckad för det.

Dock ska sägas att många inne i den här gruppen brukar slänga sig med väldigt konstiga ordval (som detta) samt uthängande av spelare som inte borde vara vatten värda - så inget förvånar mig i detta forum.

mattiask:
Stämmer att vi inte vet hur säsongen kommer att avslutas. Kan fortfarande bli guld. MEN det är signalerna som vi skickar till omvärlden som är problemet.
"Jarå, det är klart att vi skall spela i Brynäs på plats 10?", "Det är laget som gäller om man vill vinna?". "Givet topplag är efter år?". "Det är klubben man väljer före andra om man vill utvecklas?"
Är man nöjd med de signaler vi skickar ut nu och nästan varje år (med få undantag) så är det ju bra.
Den vägen leder mot Allsvenskan på sikt.
"Alpinisten" har ett år kvar på kontraktet.

Stuffbon: Obegriplig text tyvärr.

Peja: Det är klart att huvudtränaren är viktig och givetvis hade det varit mycket bättre att Bulan stannat... Men vilket poängsnitt hade Bulan då han tog över efter Jonsson och vilket poängsnitt har Sjödin efter att ha tagit över efter Melin?

Det är inte särskilt relevant eller rättvist att jämföra Bulans förra säsong med denna för Sjödda då förutsättningarna är helt olika. Jag tror att Sjödda har alla möjligheter att prestera i nivå med Bulan om han får lägga upp säsongen från start. Tycker att han under alla omständigheter förtjänat chansen.

KalleTeodor: Varför har Sjödda förtjänat chansen? Laget var en svårslagen enhet under Bulan, även i formsvacka.

KalleTeodor: Jag kan tänka mig att det fanns skäl till att man valde att ta in Melin istället för att lyfta upp Sjödda när Bulan försvann (bortsett från erfarenheten).
Tycker tyvärr inte Sjödda är en förstecoach. Det är synd att ingen av våra gamla storspelare visat sig mästra den övergången tillräckligt bra (Djoos, Sjödda, Molin osv.)

{5504}: jag tycker INTE att Boqvist och Öhlund idag är färdigutvecklade spelare för en 1-2 lina i ett lag som går för guld. Inte än!
Dock är de helt rätt i det lag vi har idag att ta plats i vår 1-2 lina.
Därför är det inte rätt att bygga lagpuzzlet med dem i de positionerna. Utvecklas de ska positionerna var deras såklart.
Danielsson Clark oc palushaj och två till klassforwards måste in om vi skall kunna slå för guld 18/19 utifrån vad vi vet idag.
Vi kan inte bygga utifrån potential till 1-2 linan - det gör man nerifrån/bakifrån och upp konkurransvägen.

Chanzone: Jag tycker inte att han håller i det fysiska spelet face to face och det gör honom sårbar i defensiven. Även en 3åring kan fälla sin farsa med en kram runt vaderna - men fysiskt är han för liten att ta fighten. Lika Henrik. Han har satt någon hård tackling, säger i get annat, men oftast från sidan och bakifrån.
Han har bra puckkontroll/pass samt ocksåskottpotential, men det räcker inte för shl just idag.

Jaken: Ja när jag lyssnade på SHL -podden, så kunde/ ville man höra det mellan raderna.
Att iaf så var han inte emot att spela i Brynäs. Familj och vänner körde väl lite övertalning på att dom ville se han i Brynäs igen.
Så det kan förhoppningsvis stämma.

Jaken: Vem vill vi se som back up nästa säsong om Rautio blir för dyr att ha på den posten? Ser tunnsått ut om man kollar i t.ex. Allsvenskan.

Skrubben:
Väldigt få som bryr sig om det här anonyma laget med makten som man som medlem dessutom bestämmer vilka det skall vara varje år i juni till skillnad från klubbdirektör och all personal inkl sportchef, tränare och spelare:

Styrelse Brynäs IF:

Jürgen Lorenz
Ordförande

Mats Östling

Christer Johansson (tf klubbdirektör)

Andreas Dackell

Magnus Kangas

Malin Eriksson

Peter Bergström

Undrar hur Felix Sandström med följe tänker nu när Söderström är tillbaka. Dessutom hur agerar HV som helt plötsligt har 3 målvakter tillgängliga...

{2064}:
Bra med bredd?

« · 1872604 · »