1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 768873 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{6984}: Det lag som fått ut mest av sitt material senare säsonger är SAIK, dom har inte haft kanske de dyraste spelarna utan mer än jämnare spelbudget på flera i laget som man fått ut mycket av.

Du kan ha 10 spelare som kanske har en lön 500-600 000 kr då får ut mycket av och 3-4 spelare långt över miljonen som har toppar och dalar. Rautio har ju haft en lön över miljonen och skall han vara en andremålvakt så kommer det att kosta med en ny förstamålvakt och en dyr andra målvakt!

Jag utgår från siffror då man lade ut på alla spelare för 2 år sedan, Fälth och Sunken klart dyrast då i laget! Jag håller med dig där om Felix och det enorma fokus man haft på honom !

Leonardo: Sundqvist var het när han skrev på sitt flerårskontrakt. Tackade nej till KHL för att stanna i Brynäs. Det är olyckligt att skadorna har sänkt hans nivå. Han har alltid varit extremt seriös med träningen och väldigt vältränad. Gick inte att förutse skadorna när kontraktet skrevs. Det tillhör verkligen kategorin "lätt att säga med facit i hand".

Det är knappast aktuellt att behålla Rautio som uttalad andramålvakt. Inte ekonomiskt. Och han kommer inte att välja det heller.

{8399}: Å det säger ju ingenting om huruvida Bertil verkligen spelar i Brynäs nästa säsong, jag hoppas alla är medvetna om det... Han säger det han skall säga. Det räcker med att KHL/NHL börjar viska lite så kommer han förmodligen (självklart) ta chansen. Det som ironiskt nog ”räddat” oss från detta tidigare år hans skadebekymmer...

bradberry: Nja någonting säger han, mer än de flesta. Garantier finns inte men det är en indikation, jag ser det han sa som positivt.

Peja: Nä det har jag väl inte sagt heller :) ? Jag konstaterade bara siffror inte huruvida hur seriös Sunken varit med sin träning etc. Många verkar ju vilja tror och ha just Rautio som en andremålvakt här och jag personligen tror det kostar för mycket pengar för Brynäs att ha t.ex en målvakt som Svedberg, Ehnroth, Lindbäck eller Jocke Eriksson i ml och samtidigt Rautio. Då är ju frågan blir det en ny förstemålvakt och sen då? Ersson eller något oskrivet kort som andramålvakt?

xxx BIF xxx:

Asklöf rök inte utanför lagbygget utan jag satte han som extraforward.
Jag vet inte vad du får dina tankar ifrån ur dina påståenden men jag har varit väldigt tydlig med att jag tycker Bengtzens lagbygge är under all kritik och att han borde sluta köpa breddspelare då vi redan har massvis med sådana.

Peja: men även kontinuitet är ett ord som blir floskler om det inte har en referens.
Precis som kvalitet osv osv

Hur stor del av laget eller mycket av en budget utgörs av stommen?
Har vi en bra stomme - och hur bedömer du det?
Har vi kontinuitet i stommen på tillfredställande nivå - och vilken nivå är det?

Att bara konstatera att vi har en stomme (ett gäng spelare) som återkommer år från år och som levererar likvärdigt säger ingenting!

Det är bara Bengtzen argumentation - rakt av - och så köper han in spelare som han tror levererar tillräckligt bra utifrån vad denne kostar utan att ta hänsyn till vilka svagheter laget har och hur gör vi laget till ett lag som har förutsättningen att leverera mot uppsatta mål.

{8356}: Var inte meningen att förolämpa dig eller liknande om du tog det så.men då ber jag om ursäkt.
Förlåt!!!

Ville bara poängtera att man inte kan hålla spelare med hjärta om man redan vet att de står utanför (extrafrwd) - att samtidigt köpa in fler på samma nivå blir ju inte bra. Står de på utveckling måste de få tid att spela och alla dessa får inte det i din och min laguppställning. Vem som blir extraforward och 7 back köper man ju inte - utan bör vara en följd av konkurransen från en övertalighet högre upp i hierakin.

Jag tror vi tänker ganska lika men jag stod inte bakom hjörtuttalandet bara.
Kunde ha skött det finare!
Återigen förlåt om du mig oproportionerligt mot vad som avsåg!

xxx BIF xxx: Tycker du har hamnat i ett cirkelresonemang nu med floskler och referenser. Allt vi säger blir floskler eftersom våra referenser också blir floskler. Typ ordet "stommespelare" som beskrivits både i form av exempel på spelare och andra begrepp så som kontinuitetsbärare. Vad krävs för att det inte blir floskler? Att vi tycker likadant?

Flera av sina frågor har ju redan besvarats av mig och Pajen när vi framhäver att stommespelarna är rollspelare som gör ett bra jobb i sina respektive roller. Då säger det väl sig självt att vi tycker stommen är bra, eller?

Sedan skulle stommen vara ännu bättre, i en idealisk värld, men det är uppenbarligen så att andra klubbar(ligor) snor SHL-toppspelare på löpande band. Rödin hade gärna fått varit i Brynäs resten av karriären, men det var omöjligt att behålla honom.

Pailles säsong definitivt över...

Larkin Larkin Larkin
Hata Hata Hata...

xxx BIF xxx: "Det är bara Bengtzen argumentation - rakt av - och så köper han in spelare som han tror levererar tillräckligt bra utifrån vad denne kostar utan att ta hänsyn till vilka svagheter laget har och hur gör vi laget till ett lag som har förutsättningen att leverera mot uppsatta mål."

Tror du verkligen att BZ är så dum att han värvar in spelare utan att ta hänsyn till hur truppen ser ut? Tvivlar starkt på att BZ är så korkad, tror däremot att de svagheter som han identifierar kanske inte är exakt samma svagheter som du, jag eller andra identifierar. Eller för den delen kanske inte samma svagheter som typ Sundlöv hade identifierat om han fortfarande var sportchef.

Ludvig Nilsson är en snudd på obegriplig värvning för mig men är samtidigt beredd att ge honom chansen nu när han är på plats. Förhoppningsvis gör han succé och vi som har fel blir glada ändå, eftersom det vore bra för Brynäs.

bradberry: Hur går det med polisanmälan mot Larkin? Borde väl vara ett enkelt fall att lösa?

bradberry: Det var ju något man hade på känn, att det är över för denna säsong, frågan är hu resten av karriären ser ut ? Tråkigt och man blir bara mer och mer förbannad!

Från det ena till det andra, jag såg matchen inatt Flyers vs Habs, 15 minuter speltid fick Lindblom, han tog för sig, beröm där....Flyers vann OT 3-2..hoppas han får spela mer nu :)

Peja: Det som skiljer dig från pajen är att pajen med en uppställning visar vart han placerar resp. spelare. Om han säger boqvist är tillräckligt bra i ett lagbygge nästa år påvisar han att det är för en 3lina och inte en 1sta. Om vi inte får Palushaj och Clark kvar har vi ingen stomme egentligen mer än i 3-4 linan utifrån hur jag tolkar honom. Vart du ser stommen framgår väldigt dåligt.
Då blir det lättare att visualisera hur pajen menar och vart han ser stommen osv.
Det var det jag efterfrågade av dig från början.

Om du säger boqvist utgör en bra stomme i lagbygget i höst så säger det inget. Sätter du han i förstalinan håller jag absolut inte med dig, sätter du han i 3dje gör jag det.

Svårt att historiskt se att BZ bygger ett lag utifrån svagheter utan mer från "bra pris" - gissningsvist.

Jag tror också Berra inte nödvändigtvis är kvar till hösten utifrån vad han sagt nu. Han bröt ju kontraktet med risk att tvingas lämna för krav på högre lön. Klart han drar om rätt lönecheck viftas framför näsan och möjlighet att bryta finns.

xxx BIF xxx: Sverige - Tyskland 0-2 nu, kanske Bertilsson kan vara hemma snart

bradberry: Tyskland 2-0 mot Sverige, dom kör nästan över oss haha...

Leonardo: Pinsamt att se Sveriges bandysvängar och alibiavslut.
Ingen driver på mål ut ner i hörnen och tar enklaste avsluten gång efter annan.

Lindström: Nä precis och att de hela tiden skall försvara sig i studion att " vi hade 13-0 i skott första 10", vad fan spelar det för roll om man inte sätter puckarna? Tyskarna tog över sen i två PP och var aggressivare och sen spelade dom enkelt i egen försvarszon resten av perioden! Sverige måste upp två snäpp om det skall bli seger

Leonardo: Få med blåstället på, mera glida omkring å så skön ut typ Lindström/Kronvall

Lindström: Jo, de måste få snabbare uppspel, de gömmer sig för varandra nu och då är ju alla lag sårbara

Leonardo: Kul att Kalle & Foppa säger samma sak.

Lindström: Ja visst hehe men det är ju så och jag tycker faktiskt vi har svårt även nu att skapa något alls, lite virrigt och panik i det Svenska laget!

Lindström: Oj vilken desperation det är i varje beslut nu, skjuter hejvilt från alla vinklar och vrår och sällan träffar mål....Sverige hade ju faktiskt fullt sjå sist mot Tyskland när man vann med bara 1-0...ser ut att gå mot en skräll detta om det inte blir ett Svenskt reduceringsmål här snart..lite mer kyla skulle jag vilja se

Lindström: Magnus Nyström däremot, han briljerar i vanlig ordning....

Leonardo: Endast Rasmus kan vända detta

{8399}: a fan trot, det är för dåligt av Sverige...

Leonardo: Berra o Gunde med på lördag tror inte Sverige vänder detta . Finns då inga indikationer på det tyvärr

pjåtor: Nä då måste det bli en sån där klassisk "Masken" vändning mot Finland 1986 i VM :) Vi har för svagt spel vid mål, sjuter långt utanför och ingen kyla och tanke....Tror Tyskland vinner detta faktiskt och Berra hem till Gävle :) Dom är stora o starka Tyskarna, vinner många närkamper, Berra dock bra i matchen igen...

Peja: Om det är så att Bengtzén tror att årets fjasko beror på att vi har för få grovjobbare, så är det bara kicka bort honom fortast möjligt. Helt makalöst korkad slutsats om det stämmer.

Men jag låter honom bygga färdigt laget innan det är dags för motorsågen. Det kan ju vara så att han har en plan att hitta nya klubbar åt ett par av våra grovjobbare under kontrakt.

Leonardo: lätt att vara bra målvakt i Tyskland om ingen träffar målet . Berra var väl närmast med stolpskottet

pjåtor: Ja, men vi vann ju bara med 1-0 sist, han är inte så dålig målvakt alls och än en gång visar det hur viktigt PP är i en slutspelsturnering , antal skott på mål säger mig inte så mycket!

pjåtor: Vi träffar ju inte ens målet!

Leonardo: MÅÅÅÅL Rasmus Dahlin bäddar för det :)

Leonardo: och det baklängesmålet bäddade han också för....

{2064}: Japp stämmer och det var väl synd det...men PP nu iaf, nu måste den in igen sa flickan

{2064}: Jaaaaaaaaaaaaaaaa 3-3

Kom hem Simon, kom hem !!

{8399}: He, he japp nu kommer han hem, Fasth var ju ingen hjälte precis heller! får vinna VM istället :)

Mumien i båset måste fundera en del.. NOLL handling efter 40 min fast spelet såg ut som div.5.
För dåligt och för kladdigt spel, sen Fast i målet?!

Lindström: Ja kanske bra för Grönborg och Tre Kronor att fundera på, Tyskarna hade ju inte tur på något sätt, dom var effektiva framför mål och Fasth gjorde väl ingen "drömmatch" direkt

Lindström: FIASKO !!

pjåtor: Vem bryr sig om en sådan B-turnering. Har känts som Channel One cup typ. Det här var bästa möjliga scenario, nu får vi hem Berra och Ryan till nästa match.

Brynäsgubbe: Visst är placeringsmatcher även för herrarna som det var för damerna? Frågan är om dom komer hem så mycket tidigare.

pjåtor: Ja det är ju en hårfin lina det där med fiasko och seger, skall bli intressant att se Tjeckien mot OAS....men jag personligen tycker Tyskarna var vassa och starka, aggressiva eller när dom vart det så hängde inte Sverige med faktiskt. Nu blir det en fet pizza för mig och inget att sitta å gräma sig över, tror Tyskarna kan säkert knäppa Kanada på näsan, hoppas jag :)

ante08: Turneringen är över för Tre-Kronors del

ante08: Finns inga placeringsmatcher på OS schemat vad jag kan se för Herrarna? Helt värdelöst egentligen

Leonardo: Må vi slippa Joel Lundqvist i landslaget nu, va fan gjorde han i turneringen, ett hån mot yngre framgångsrika förmågor.

{8399}: Ja kanske det, det finns många som inte presterade i laget, tycker jag och coachningen är jag lite tveksam till!

{8399}: Bara att hopps Frölunda kör ett eget OS & VM..

Leonardo: Jag har tyckt att Joel varit kass många turneringar i rad nu.

Fett oflyt med två mål som trillade in i början då Sverige startade bra, matchen försvann där. Lite mer aktiv coachning hade varit skönt att se men man vet ju inte om det blivit bättre för det. Tyskarna gjorde det bra.

« · 1873241 · »