1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 768801 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Tyvärr verkar det som om inte Brynäs och BZ varit ärliga om Sandströms verkliga problem utåt. Det har enligt utsago aldrig varit några bekymmer med magen, snarare en annan del av kroppen.. Men vi får nog aldrig ett svar på det från klubben. Hoppas det ordnar sig för Felix i HV dock.

Bratwursten : Nä icke, förr när man bodde hemma i Gävle ringde man bara så fick man en lya, har hundratals kontakter men det är lika illa där, att klicka på "intresseanmälan" har inte gett mig någe svar iaf så jag hoppas på mer ruljans när jag väl är hemma i Gävle 25 mars så jag flyttar upp då med sakerna till ett magasin! Gavlehovsvägen där är det dyra lägenheter och små, men dottern trivs bra där, 36 kvm får jag inte plats med mkt i :)

Leonardo: mm fick en tvåa på 48,5 kvm på gavlehovsvägen ganska dyr hyra men är van från att ha bott i Kungsbacka ;p, hoppas det löser sig för dig!

Bratwursten : Det får jag hoppas på :)

Huge: när jag och fler med mig har gissningar om spelt bz eller övrigt kring Bif så har du resonemang som grundar sig i väldigt genomtänkta argument ! Ett av dem argumenten är bondförnuft! Som du hänvisar till! Det är väl sanning som finns lika många som det finns människor på denna jord! Förstår att du får näring av att vara mr motvals! Men hitills har de flesta av dina sk sanningar blivit förda ut i ljustet och tyvärr visat sig vara tyvärr för din del fel!

Stefan R 63: Man tackar, inte var dag jag får beröm för att använda sunt bondförnuft.
Prova själv vetja, det är inte farligt och du kan t.o.m bli betraktad som en hyggligt seriös debattör...

Huge: så tråkigt att du måste rakjera och håna!!! Det är allt annat än seriöst! Det säger en hel del om en människa när man måste ta till det i en diskussion

Stefan R 63: Men det är Ok för dig att håna och raljera, när du påstår att jag minsann måste vara den ende som vet hur BZ tänker?
Din självinsikt verkar vara starkt begränsad...

Huge: jag har inte skrivit att du är den ende som vet hur bz tänker! Jag skrev att idag vet du hur bz tänker med tanke på ditt resonmang om att han skulle ha sunt bondförnuft! Återigen hånar du kring mig och min självinsikt! Vad har du för anledning att vara så nedlåtande åt de personer här på forumet som vill utrycka sitt bu eller bä ? Vad gör att du tar dig den rätten?

Stefan R 63:
Ena gången tillåts bara "utbildat" och "erfarent" folk diskutera annars faller påhoppets bila, andra gånger räcker (tvivelaktigt) folkvett..

Som att ha en norrbottenspets i löplina utanför en hönsgård..

Stefan R 63: Läs ditt inlägg med nr 1874426, så ser du varför jag ifrågasätter din självinsikt, när du själv raljerar och sen gnäller när du får lite raljerande tillbaka.
Jag vet inte hur BZ tänker och har aldrig gjort det.
Tycker bara att han visat förnuft när han valde Fernström istf Honken, med de omständigheter som förelåg och de argument för valet som han redogjort för.

Huge: jag har läst mitt inlägg och är det att jsg utrrycker mig att du kanske var rostig så ber jag om ursäkt! Det förnuftiga att välja Fernström oavsett Honken eller inte är jag dock lite kritisk till !

Huge: BZ har verkligen visat förnuft i värvningen av Fernström. Andra förnuftiga värvningar är: Melin, Capuroso, Liljewall, Henrik Larsson mfl.

Huge: Bengtzen vet ju själv att han misslyckats denna säsongen med lagbygget, det som kan rädda han är ju om Clark, Jensen, Ikonen, Öhlund, Boqvist prickar en formtopp samtidigt till slutspelet och dom går till kvart/semi.

Men faktum är ju att han missat allt utom Palushaj, det måste vi väl kunna säga nu för det är ju fakta och inget folk bara spyr ut sig som efter en förlust.

Jag kan erkänna jag sagt emot dom som kritiserat här väldigt ofta, men nu måste man ju erkänna att det vart fel när det är 6 omgångar kvar!

Stefan R 63: Helt Ok, ber isf även dig om ursäkt för ev men ändå lindrig raljering. Om man jämför med hur mkt värre raljeringar som laget/spelarna/tränarna får utstå härinne, utan att uppmärksammas nämnvärt.
Tänkvärt, tycker jag.
Mina argument för att Fernström var ett förnuftigt val i det läget har jag redan gett (en ung och på den här nivån orutinerad Ersson hade känts som ett osäkrare alternativ, särskilt som Ersson ännu inte verkar ha presterat nånting som visar att han borde fått chansen). Hade Ersson nu varit lika lovande som ex Markan var när HAN fick chansen, så hade valet av Ersson känts mer säkert och befogat.
I övrigt slänger jag ut en het(?) potatis att diskutera och som konstig nog inte har ventilerats nämnvärt: Ove Molin OCH Sjödda som tränare nästa säsong?

Huge: Inte alls omöjligt att Ersson redan nu är bättre än Fernström och vi skall nog inte lita allt för mycket på att Bengtzens val av Fernström före Erson (och Honken, och Sandström) är rätt.
Bengtzen har bevisat att han trots sin position inte är speciellt duktig på att värva bra spelare.

{5504}:

{5504}:
BZ signade väll gissningsvis palushaj för att ha en motsvarande vass förstakedja från ifjol. Ligans då vassaste.
Tyvärr lyckades inte det - så helt rättscoutad är ju inte ens han.
Men dock en av de absolut viktigaste pjäserna vi har..

{8399}: Gissa vad som är möjligt eller omöjligt överlåter nog BZ åt oss med noll insyn och kunskaper när det gäller att värva och bedöma målvakter. Är tämligen säker på att han isf valt Ersson och ansvariga bedömare ansett att denna redan nu är bättre än Fernström.

"Bengtzen har bevisat att han trots sin position inte är speciellt duktig på att värva bra spelare."

Du tänker på Palushaj och Nicky D?
Håller med, inte speciellt bra spelare som han värvat...

Huge: Du tror inte att BZ missbedömde Fernströms nivå?

Huge: Insyn? Vadå för insyn? Fernströms insatser har ju sänts på Tv och det behövs inte någon insyn för att se hans nivå, det räcker med vanlig syn.

Peja: Med tanke på förväntningarna på Fernström efter långt speluppehåll och att det rimligtvis måste ha varit det bästa alternativet utifrån vad som fanns att tillgå, så tror jag att BZ har fått ungefär som man förväntat sig av Fernström.
En enstaka plump mot Växjö tror jag inte ändrar BZ:s bild nämnvärt, behövs nog lite fler matcher för att göra en mer seriös bedömning.

Huge: Nicky D är han bra fortfarande eller är det ett idiotiskt treårskontrakt? Återstår att se..

{5504}: Du argumenterar lite motsägelsefullt, tycker jag.
Å ena sidan vill du vänta till efter säsongen med att avgöra om lagbygget varit ett misslyckande eller inte.
Å andra sidan sågar du lagbygget nu när det är 6 omgångar kvar.
Allt beror väl på vad man förväntat sig av resp spelare i ett lagbygge, nykomlingar som övriga spelare i laget.
Och med förlov sagt så är jag rätt säker på att det som ansvarigt och kunnigt yrkesfolk realistiskt sett förväntar sig, ofta är nåt helt annat än det som gapande och besvikna fans på såna här sajter förväntar sig.
Melin är väl den enda värvningen som man på förhand kunda sätta frågetecken kring, i övrigt kändes det mesta positivt.
Caporusso började bra innan säsongstart men gick tungt efter det, svårt att avgöra vad han kunde ha uträttat efter Melin, han försvann ju alltför tidigt för att egentligen kunna bedömas mer grundligt.
Miller och Liljewall tror jag i stort har motsvarat ansvarigas förväntningar, men att man ändå hade väntat sig lite mer därifrån. Miller hämtades ju dessutom mitt i säsong och då blir det oftast lite av en chansning, av naturliga skäl.
Larsson började tveksamt men har spelat upp sig efterhand, även där tror jag att man har tålamod och vet att omställningen från AS kan vara tuff, särskilt när säsongen började som den gjorde under Melin.
Och ja: det vart fel om man ser till hur spelet ser ut just idag.
Undrar hur många som tyckte att det blev helt fel efter dom 9 raka vinsterna och om man ser till insatsen mot ex HV för ett par matcher sen?
Du ser nog min poäng: man ska inte stirra sig blind på hur ett lagbygge har lyckats eller misslyckats, baserat på hur spelet ser ut för dagen och speciellt inte under en konstaterat tung period som alla lag genomgår under en säsong.
Som du sagt tidigare: får vi ihop spelet till playin så tror jag att vi inte är chanslösa mot vilket motstånd vi än får. Alla börjar från noll igen, helt nya förutsättningar jämfört med en serielunk där laget och spelarna hamnat lite i ingenmansland sas, både spel- och tabellmässigt.

{8399}: Ja, ungefär lika intressant frågeställning som när jag undrar om det kommer att snöa eller inte i morgon. Återstår ju också att se... :-)

Huge: Tiondeplatsen är riktigt bra och Bengtzen skall vara stolt.

Huge: Tror att jag, och många med mig, gärna avstår att se Fernström i fler matcher för att kunna göra en seriös bedömning av honom. Då gör jag hellre en oseriös bedömning av honom om det innebär att jag slipper se karln i brynäskassen.

Huge: Såklart att det är en intressant frågeställning om Nicky D är en bra värvning eller inte om man är intresserad av ishockey. Är man intresserad av väder så är är morgondagens väder intressant.

Ove Myling: " BZ har verkligen visat förnuft i värvningen av Fernström. Andra förnuftiga värvningar är: Melin, Capuroso, Liljewall, Henrik Larsson mfl."

Ja, det hade förstås varit förnuftigare att välja en oerfaren Ersson som ende kvarvarande målvakt ifall Rautio hade blivit skadad.
Är det sånt som brukar kallas för "mylingförnuft"??

Sen tycker jag att det var väldigt oförnuftigt av dig att inte låna ut din spåkula till BZ innan säsongen, där i förhand går att se vilka värvningar som kommer att bli förnuftiga eller inte.
Den där andra spåkulan som du här, där du i efterhand konstaterar vilka värvningar som lyckats eller inte, kan du slänga på soptippen. Den ger ingenting för dig att sitta och stirra in i. Ja, förutom att du förstås får tillfälle att i sedvanlig ordning gnälla dig blå över allting....

Huge: nu tycker jag att du målar upp en alltför vacker bild av våra nyförvärv! Miller o liljewall som spelar nu gör säkert så gott de kan men har ju definitivt inte höjt lagets nivå! Fernström är en mv med allsvensk kvalitet och det går inte längre att skylla på få matcher numera! Han har stått tillräckligt många för att visa att han inte räcker till! Sen har du capurosco Thorell micke j o Melin! Alla ditvärvade av Bz och de är ju monumentala misslyckanden! Har svårt att se hur du kan tycka att de är lyckade värvningar och speciellt med tanken att ingen är kvar? Då måste du ju tycka att bz gjort fel som lät dem gå? Hajen är ett superförvärv! Larsson är en back för framtiden! Men han kräver en bra fysisk back vid sig!
Sen har ju brynäs inte en utan två tunga perioder och det är oroligt att gå in i ett play in utan varken bra spel eller självförtroende!

Huge: Angående motsägelsefullt:
"Caporusso började bra innan säsongstart men gick tungt efter det, svårt att avgöra vad han kunde ha uträttat efter Melin, han försvann ju alltför tidigt för att egentligen kunna bedömas mer grundligt"

Men tydligen gjorde ett yrkeskunnigt proffs bedömningen att Capuroso inte höll måttet och lät honom gå. Jag menar såklart BZ. HAN gjorde bedömningen att Capuroso inte skulle kunna uträtta något bättre efter Melin.

Tycker du alltså att BZ tog fel beslut angående Capuroso och han skulle fått chansen att spela upp sig?

{8399}: Det intressanta isf är väl vad mylingens spåkula säger om Nicky D?
Nåja, vi får nog svar så fort han har stirrat klart och berättat om BZ lyckats eller inte. Själva frågeställningen i sig är ju ointressant idag, eftersom vi inte vet om den kommer att bli bra eller dåligt förrän tidigast efter nästa säsong, typ.
Frågan och diskussionen kring vad vi TROR att han kommer att tillföra, utifrån vad han ex presterat senast i Schweiz, är däremot lite mer intressant....

Huge:
"och att det rimligtvis måste ha varit det bästa alternativet utifrån vad som fanns att tillgå, så tror jag att BZ har fått ungefär som man förväntat sig av Fernström."

Hahaha...

Det du känner under fötterna är kvicksand. Fortsätt trampa du... = )

Auchinleck: Caporusso måste ha varit det bästa alternativet utifrån vad som fanns att tillgå, så tror jag att BZ har fått ungefär som man förväntat sig.

Huge: Säsongen kan ju bli godkänd eller tom bra än om det blir semi, sen om en formtopp räcker i play in är ju osäkert i bäst av 3, men det är ju lika för motståndaren.

Men nyförvärven har ni väl sett vad dom går så lagbygget kan väl inte få godkänt, sen att säga att lätt säga nu håller inte fullt ut, Bengtzen har ju ansvar att ta in rätt spelare ihop med tränarna, och han kan ju inte säga att det kunde man inte veta innan för han är chef och ska väl ha som mål att va bäst i Sverige på sitt jobb!

Så att säga varför folk inte lånar ut sina spåkulor funkar inte, utan Bengtzen ska inte behöva ha nån spåkula.

Fakta denna säsongen är en lyckad värvning och av förlängningarna han gjorde med spelare som spela sin bästa hockey i karriären just då så har ju dom inte visat sig hålla den nivån över tid!

{8399}:
Vore intressant att se att svenska klubbar minskar beroendet av "video-Caporussar". Felprocenten är oroväckande hög. Scoutingen (i vid mening) är fortfarande amatörmässig. Detsamma gäller teambuilding och prestationsutveckling. Det räcker fortfarande inte med att "bara" ha varit spelare för att platsa i en proffsig organisation!

Ove Myling: "Tycker du alltså att BZ tog fel beslut angående Capuroso och han skulle fått chansen att spela upp sig?"

Jag tycker fortfarande att ansvariga med insyn och kunskap är bäst lämpade att avgöra om en spelare håller måttet eller inte, eller om denne kan tänkas förbättra sig under en ny tränare.
I övrigt säger jag inget annat än att det inte går att bedöma Caporussos möjligheter att förbättra sig under Sjödda, oavsett om han hade försvunnit innan Sjödda tillträdde (minns inte hur det var här...) eller om det var Sjöddas bedömning att C inte skulle kunna förbättra sig med en ny tränare och ett annat spel.

Huge: Skönt att Bengtzen har insynen och kompetensen som behövs för att värva alla fantastiska spelare han tagit in denna säsong. Skönt också att han hade sin insyn och kunskap till sin hjälp när han tog in Melin som tränare trots att så många var skeptiska.

Auchinleck: Då kan väl du som står på fast berggrund berätta för oss vilka alternativ som BZ hade när Fernström värvades, och som isf med rimlig säkerhet och för oss utomstående hade känts bättre.
Det är väl först när vi känner till alternativen som det går att någotsånär försöka bedöma om man tycker att BZ valt rätt eller inte.

Huge:
Haha, försöka duger. Ger mig inte in i kvicksanden alls. Trampa på du... Fernström-lover... = )

{8399}: Så bara för att några skeptiker härinne kring Melin råkat få rätt och att sportchefer ibland missar, så innebär det att dessa skeptiker per automatik är bättre lämpade när det gäller att bedöma och värva spelare, än vad en erfaren och kunnig sportchef i SHL är?
Även en blind höna kan hitta ett korn, liksom läktarcoacher ibland råkar få rätt...

Huge: Det intressanta egentligen är ju inte Bengtzens kunskap och insyn jämfört med fansens utan hur han presterar jämfört med övriga sportchefer i SHL.

Ingen härinne har väl påstått att dessa skeptiker(fans)är mer lämpade än Bengtzen att värva spelare. Däremot är många förundrade över och kritiska till att Bengtzen trots sin kunskap och insyn så ofta misslyckas med sina värvningar.

Som Bengtzen presterat denna säsong så undrar man faktiskt om det är han som är den blinda hönan (tänker på Palushaj här).

{8399}: Helt seriöst och utan att vara självgod med min kunskap om SHL så hade ju jag och många mer härinne kunnat göra ett bättre jobb än BZ. De hade räckt med att inte värva Liljewall,Ludvig Nilsson och Fernström. Istället skulle man tagit in Rensfeldt, Wännström och Honken.
Bengtzens jobb denna säsongen är tveklöst bland de sämsta jobb som gjort inom professionell idrott inom modern tid och ifrågasätter man det så ljuger man.

{8356}: Om Rensfeldt och Wännström var villiga att komma vet vi ej så där kommer ju snacket om insyn väl tillhands men annars har du förstås rätt i det du skriver.

I vilket/vilka SHL-lag skulle Ikonen, Öhlund och Boqvist kunna gå in och ta en självklar plats i en 2dra formation tycker/tror/spår/vet ni idag?

{8399}: Exakt, BZ sportchefsgärning måste rimligtvis jämföras med andra sportchefers dito och inte supportrar. Det är en obegriplig måttstock att jämföra med supportrar.

Läste om om någon som hade förjävligt ont efter en operation eftersom kirurgen hade glömt kvar ett föremål inuti hans kropp. Med Huges logik borde patienten inte få kritisera detta eftersom han inte hade kunnat genomföra operationen lika bra själv...

Huge: Men om det nu inte går att bedöma Capurosos möjligheter, hur kunde då kunnigt branschfolk sparka/låta honom gå? Det måste väl vara att skjuta sig själv i foten? Jag menar här snackar vi en prestigevärvning som presenterades mitt under brinnande säsong (lika som Danielsson). Kan det kanske vara så att sportslig ledning rullade över på rygg och såg sig besegrade.

Att något okunnigt läktarfan sen skriver att man inte kan bedöma spelaren ger ju bara ett löjets skimmer.

{8356}: Från en intervju 7 september 2017 med BZ GÄVLE.

"Han är en av de mest erfarna sportcheferna i Sverige. För Stefan Bengtzén, som gjort sig känd för att ha en ytterst hög träffprocent på sina nyförvärv, handlar det om att värva en människa och inte bara en spelare.

– Naturligtvis gör erfarenhet att man får en känsla för det. Jag vill komma nära och djupt på spelaren, innan jag värvar, säger Brynäs sportchef."

Det handlar alltså mycket om personkemi och har inte BZ det till en "toppspelare" t.ex då blir det kalla handen....undrar vad han har för inställning till Lindbäck, Svedberg, Enroth, Eriksson etc....

Leonardo: Är det meningen att vi ska tro att BZ kände Palushaj, Caporusso, Fernström etc "på djupet" innan de värvades?

Det stämmer säkert i vissa fall, typ Henrik Larsson, men knappast i alla.

Ove Myling: Klart att ansvariga är kapabla och kan bedöma spelares möjligheter, jag uttryckte mig nog lite felaktigt.
Jag menar att Caporusso mkt väl kunde ha funkat med Sjödda som tränare, det funkade ju inte med Melin. Frågan är ju om man bestämt sig för att sparka C under Melin och innan man ens börjat fundera på en ny tränare eller om man bedömt det som att C heller inte skulle funka med Sjödda.

« · 1874467 · »