1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 768210 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Forsberg 1978: Då har vi 6 lika i poäng denna säsong mot DIF och har samma mot HV och har spelat en seger mot Växjö och ytterligare två till OT...vi är bra mot de bra :)

pjåtor: Kung Simon, så jävla glad att han är i Brynäs :)

Hoppas Brynäs behåller den här känslan nu. Vi kan vinna mot alla lag, men alla spelare måste VILJA VINNA och göra jobbet.

Leonardo: verkligen en klippa . Tar vi Frölunda av bara farten nu eller ?😉

Nu lär vi väl matcha Fernström kan jag tänka....

14 poäng ner till Rögle 5 matcher kvar, är inte helt klart än, men dags för folket som sagt att Rögle kommer gå om att börja ändra sig.

pjåtor: Ja det gör vi, vi har vunnit två mot dem redan och jag tror vi tar dem hemma...såg du HV förlusten 8-2 till FBK, HV har ett uselt försvar!

Leonardo: ooops med det missade jag . Vem stod i deras mål ikväll ?

"Studsa mot Malmö imorgon. Kommer bli en helt annan match med två lag som vill spela offensiv hockey.Inte som brunsås som spelar (ett i och för sig bra) försvarsspel i 58 minuter."

Lolll, för att inte ens spela slutspel förra året är de plötsligt väldigt breda i käften. Fast det är man ju van vid...

pjåtor: Wentzel

Leonardo: -4 på nr 51!!!!

Berra tillbaka, Brynäs blir ett helt annat lag. Gör honom till kapten nästa sässe om han stannar!

Leonardo: Bra Brynäs 1a perren bland de bästa i år, ger ett litet litet litet hopp om chans till en kvart. Rautio har en riktigt hög högsta nivå.

{8302}: Ja fruktansvärt men hur kan man låta Wentzel släppa in 8 mål, man byter ju i regelmålvakt efter 4-5 insläppta?

Lunkan: 5p upp till HV och Luleå, LHC just nu på plats 7 med 74p.....spelar vi med denna attityd ges chansen till fler segrar innan slutspel, hoppas det kan komma lite folk imon!

Leonardo: Hoppas folk går på matchen i morgon för det har ju varit löning trots allt

pjåtor: Jag går iallafall!

pjåtor: Ja, Ryan Lasch Frölunda är nog inte med imorgon, såg ut att ha fått en rejäl skada idag....

Bratwursten : He, he gå över gatan bara :) Såg de hade 4 nya lediga lyor där nu, Balder som skall ta över nu och då blir det inget kösystem, först till kvarn, jag tar fanimej en etta där på 29 kvm om så det behövs :)

Leonardo: Mm fick min via fastighetssnabben

Bratwursten : Ja jag vet, dom hade en dålig attityd idag, nu är dom ute ur leken där du bor iaf! Hela den byggprocessen har ju varit lite sådär....men nära till allt, Gavlerinken, travet, Stigslund där jag kommer från...vi tar och ses sen när jag kommer hem igen och går på hockey :)

Vill sätta ett plus på Ludvig Nilsson som gör en bra match idag. Man kan tycka vad man vill om den värvningen, men han gör ett förbannat mycket bättre jobb på att vara rivig i fjärdekedjan än vad Liljewall gör.

Skrubben: Ja det håller jag med om!

Skrubben: Jag stämmer in trots att jag sågat den värvningen, ger man ris får man ge ros!

Charles: Rögle går inte om Brynäs. Punkt.

Skrubben: Mm, håller med om att Nilsson var bra, men samtidigt kommer han in med energi i ett läge där många andra har gått på 'serielunk'. Det skulle vara konstigt om Nilsson inte gjorde ett positivt avtryck första matcherna.

Leonardo: ”hoppas det kan komma lite folk imon!”

Jan hoppas på mycket folk!

Skrubben:
Håller med att han var bättre än liljewall.
En ass. på två mål var också halt ok ju.
Klart han vill visa laget vem han är och vad han går för (sekundärt för fansen också) och borde vara topptaggad.
Men jag sågar värvningen ändå för 18/19.
Han är inte vad vi behövde lägga kr på.

Hursom 3 pinnar var extremt skönt,
Miller hade steppat upp. Många som ville idag. En laginsats. Viktigt med nollan för Rautio också. Skitkul. Berra var grym i deffen. Ryan gjorde också bra.
Jensen vill, det syns, men det går inte hans väg och då tar han clarken med sig. Faktiskt hade jag mer att önska från alla i 1 och 2 linan offensivt - någon gick bättre än andra, men överlag måste det steppas upp offensivt här om jag skall våga tro något, trotts en bra genomförd kämparvinst.

{8399}: jamen haha såklart....

Nu har vi verkligen något viktigt att kämpa för – nämligen att masa oss upp på en sjunde/åttondeplats. Dels så får vi hemmafördel i ett play-in, och dels så slipper vi Växjö redan i en kvartsfinal.

Jättefin seger idag, nu har man lite hopp om en spännande vår!
Men tänk, tänk om vi hade gjort jobbet mot seriens just nu 2 sämsta lag och tagit 6/6 mot Örebro och KHK. Då hade vi haft häng på topp 6... senaste gången vi slog ett lag som låg under oss i tabellen var snart 2 månader sedan, då var de Mora 6:e januari.

Steenm: Av dom lagen som ligger topp 6 tycker jag vi spelat bäst mot Växjö, vi borde haft positiv statistik mot dom i år igen om inte Fernström skitit på sig i senaste matchen.

pjåtor: tänka sig att finalisterna ligger 9:a och 10:a efter 47 omgångar. Det var det där med att förvalta framgång.

{8399}:
HV tappade ju bra med spelare och fick börja om på ett helt annat sätt än BIF fick.
BZ kunde ju inte få ett bättre utgångsläge. Men totalfloppade ändå..

xxx BIF xxx: Fast samtidigt så har HV haft massor av makaroner att handla för.

{8399}:
Stor personalomsättning ligger väldigt sällan till grund för uthålliga resultat.

Auchinleck: Trots allt uppseendeväckande att de går så dåligt dessa två lag. Övre halvan kan man tycka definitivt.

Auchinleck: ser man lite på alla fantastiska experters tips så var HV tippat att bli ett topp 4 lag.

www.expressen.se/sport/hockey/shl/experternas-dom-sa-slutar-shl/

{8399}:
Det har ju visat sig förr att en stor plånbok att köpa klasspelare för inte är en självklar lösning till ett guld.

Gruppsammansättningen och gruppdynamiken har stor betydelse.
Ju mer folk som kommer in nya med starka viljor och stora egon ju längre tid tar det att få gruppen "mogen". Har man inte lyckats under sommaren och hösten att sätta "rollerna" i en sådan grupp kan osäkerhet och småkonflikter vara vardag, och som spegla spelet då serien kommer igång, låser spelet sig blir det en faktor till som hämmar mognadsprocessen. Sitter inte den outtalade "naturliga" hierakin och tränare börja stuva om i kedjor - ja såklart får det konsekvenser i omklädningsrummet om tränaren inte kan läsa signalerna i gruppen - som visar sig på plan.

Därför kan jag inte fatta hur BZ misslyckats så katastrofalt, om målet var topp 4, att få oss till topp 6 i serien - när vi hade kapital från slutspelet att bygga för och få positioner att fylla.

{8399}:
Ja, förmågan till kontinuitet saknas bevisligen. HV-stommen (Davidsson & CO kan vi väl kalla dem) som de levde på tidigare är pensionerad. Samma grej som Jönsson-ligan i FBK osv. Beror på rekryteringspolicy delvis. Men också på att utbudet av ligor och lag ökat.
En tydlig värvningsfilosofi och stenhårda prioriteringar är motvapen!

xxx BIF xxx:
Kan ju vara taktiskt att ha 2 snippers i 2 linor, men annars undrar jag sedan en bra tid tillbaka varför det inte funkar med sharken och clarken ihop för att skaka liv i anfallet och varför man vägrar skilja JJ och Clark?

xxx BIF xxx:
Kloka tankar ang plånbokens betydelse och gruppdynamik m.m.
Ett område som jag inte ser någon klubb behärskar tillfullo. Hockey kan man hyggligt, men mjukvaran (inkl prestationsutveckling) är fan i mig en vit fläck på kartan fortfarande. Verkar inte som att "man" ser det heller... amatörmässigt.

xxx BIF xxx: Nä, det är inte självklart att mycket pengar betyder SM-guld men chansen ökar avsevärt. Chansen att ett gäng utan gott om stålar vinner ett SM är mikroskopisk. Brynäs var väl det sista laget som klarade det.

{5915}:
"Brynäs var väl det sista laget som klarade det."

Skall vi inte ta och avliva myten om Brynäs som seriens fattiglappar en gång för alla?
Bättre att fråga var pengarna tar vägen!?

"Mer pang för pengarna!"

Auchinleck: Numera är Brynäs inte fattigast i serien. Det är ju det som gör BZ:s misslyckande så mycket större än Sundlövs. Brynäs var under många år seriens fattighjon. Jag antar att det vände under den stora saneringen (2007?) och tillsammans med att serien utökades. Vips så är Brynäs medelinkomsttagare.

Auchinleck: Förresten, det var Mike Helber som menade att Brynäs var det sista laget utan ekonomiska muskler som vann ett SM-guld 2012.

{5915}:
Både Helber och 2012 är historia... = )
Orkar dessutom inte gräva i årsredovisningarna för 2012... men för Brynäs var ju 2012 ett väldigt bra år ekonomiskt!
Synd att de följande åren visade minus, minus, minus och MINUS.

Tycker Brynäs ska spela som dom gjorde igår i alla matcher, tänk på hur dom blev tillbaka tryckta (långa sekvenser) i semin och finalen under förra säsongen, skillnaden var att då ramla inte puckarna in på samma sätt. I matcher jag sett i år har puckarna hoppat och studsat några centimeter fel mot förra säsongen. Man ser att spelarna påverkas väldigt mkt psykiskt när det blir många 50/50 studsar som studsar fel så jag tror det mesta sitter i spelarnas huvud... Brynäs är ett bra hockey låg även i år.....

Auchinleck: Nu var det ju efter säsongen som ett strålande bokslut redovisades. Lönerna budgeterades efter föregående års bokslut. De spelare som fixade guldet var lågbetalda rookies. Kommer aldrig att upprepas utan en välfylld kassa.

« · 1875213 · »