1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 767720 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
mattiask: Lucas påbörjar sin cross med klubbskaftet nära Djuses kropp, vilket gör att kraften lindras markant och det blir mer av en skjutande/bortstötande rörelse än en vad det hade blivit om han påbörjat stötande med skafter längre ifrån Djuses kropp. Tror att det hade räckt med 3 matcher om inte Lucas bedömts som en återfallsförbrytare.

Huge: Det ska bli väldigt intressant att se hur sån situationer kommer bli bedömda i slutspelet.

Utvisning absolut, avstängning ja kanske. 5 matcher, aldrig! Hade räckt med en eller två matcher.

Dessutom tycker jag det är fult att Djuse tar chansen att ligga kvar. Vart är Wikegård och rasar nu?? Han hatar ju när spelare ligger kvar på isen.

5 matcher är på tok för mycket!
Jakob Lilja fick 6 matchers avstängning för sin tackling på Jens Olsson för några säsonger sen.

Jämför man dessa händelser så är Carlssons avstängning på bara en match mindre en skandal! Denna tackling är inte på något sätt i närheten av lika allvarlig.
Lucas försökte till skillnad från Lilja inte heller skada.

Oförståelig avstängning på alla sett. 2 matcher, MAX 3, men isåfall skulle Lilja också haft ett mycket hårdare straff.

Chanzone: Djuse gick väl till och med ut och sa efter matchen att han låg kvar bara för att vars försiktig, inte för att han blev skadad eller kände att den tog illa.

{8179}: Nä. Jag menar att om detta blir 5 matcher. Så vet vi ju var nivån kommer att ligga.
För att jämföra.
Kolla på smällen som Bertilsson åkte på förra året.
Är Kucad värd 5 matcher för detta?

Sjukt patetiskt. Och det står jag för.

Chanzone: Det värsta är ju att då kommer Wiken säga det tuffa tag tillhör slutspelet.

Ju mer jag ser det, ju mer förbannad blir jag på domen.
Vad kommer att ge utvisning?
Vad kommer att ge avstängning i färre matcher.

Jo överdrivet målfirande ger ju utvisning.

Armbåge i ansiktet som ger hjärnskakning ger inget.

FY FAN VAD ARG JAG ÄR.

{6984}: Kanske dags att bojkotta SHL också? Brynäs till KHL kanske?

Pilen32: Ja precis. Visst man kan väl ha förståelse att man blir orolig över en smäll mot nacken. Men ta dig till båset om du kan, vila där.

{8399}:
Till NHL. 😆

Den här situationen ledde väl inte ens till avstängning och då var ju ändå bertilsson borde resten av slutspelet. När ska disciplinnämnden granskas?

Hittar ingen presskonferens från igår ??

{4783}: Det blev väl inte ens utvisning på den situationen

pjåtor: Ibland kör dom inge presskonferens efter matchen..jag har också letat :) Han kanske var sur Bert?

Inte heller denna tacklingen ledde till någonting alls.
Tycker absolut att huvudtacklingar ska bort ifrån ishockeyn, men då måste man vara konsekventa.
Omöjligt att acceptera avstängningarna på Sunken/Carlsson när C.Persson och Stålberg medvetet går in för att skada våra spelare, och de får ingenting alls för det.

{8356}: Klubbor skall inte vara i nacken eller i huvudhöjd överhuvudtaget, så både Sunkens o Carlssons gärning skall ju ha ett straff på 5 matcher

....dock trodde jag att Carlsson skulle blivit utvisad igår

Varför har disciplinnämnden blivit så hårda helt plötsligt? 5 matcher för båda våra spelare? De som brukar ge typ 2-3 matcher som mest.

Leonardo:
Precis, klubborna skall inte användas till att röra motståndaren överhuvudtaget... det får aldrig löna sig att haka eller slå. Hockey är en hård kontaktsport, den som kan åka skridskor och tajma ett närkampsspel klarar de situationerna... men klubban skall inte användas för att hindra motståndaren.

Två minuter i båset för alla slag med klubban... efter tio omgångar har de flesta lärt sig!

Brynäsgubbe: Enl Daniel Sandström på twitter fick Carlsson +2 matcher för återfallsförbrytare.

KulaShaker: Som jag trodde då.
”Huge, om sanningen ska fram”. 👊😉

Skrubben: Tack Skrubben 👊undrar varför den inte ligger på våran sida?

KulaShaker: japp. Här är hela beslutet i pdf format.

Straffet blir helt klart rimligare då.

Inkazar: Nu hoppas jag att alla checking to the head ger minst fem matchers avstängning.

I vissa fall kan ju spelare huvudtackla medvetet och disciplinnämnden ger blanka fan i det.

pjåtor: dom verkar ha haft nå ?tekniska bekymmer?. Ingen microfon och antagligen ingen kamera heller. Dedär är ju filmat med en mobiltelefon.

Inkazar: Finns inga mobiler i Gävle eller 😂

pjåtor: Kanske ingen kreativ nog att slås av tanken...

KulaShaker: Man kan göra så men det är inte rätt ( yrrol)

Brynäsgubbe: För att de tar till alla uppkommande möjligheter att straffa ut oss för säsongen...

Det här dagsaktuella som nu skrivs om att Brynäs är ute efter Markus Svensson. Betyder det att Bengtzén inte heller nu ser Eriksson/Lindbäck som ett huvudspår?

ellis: Föredrar väl en äldre lite stukad målis med två sämre säsonger med få matcher i Spartak Moskva än någon med Brynäsbakgrund.

ellis: Ska oavsett bli intressant att se vad dessa målvakter hamnar till nästa säsong Eriksson, Enroth, Svedberg, Lindbäck , Dansk, Rautio och flera andra SHL målvakter som har utgående kontrakt....lika intressant att se vilka andra spelare som bli aktuell för Brynäs, vilka som försvinner....Ikonen tror jag inte blir kvar..tyckte han såg ensam ut i båset med hängande huvud, han är helt osynlig

ellis:
Klubban i isen och armbågarna borta från huvuden så håller vi oss i rätt bås. Tex...

ellis: Lindbäck är jag rätt säker på att han blir kvar i NA nått år till. Karln går riktigt bra i AHL och ger nog inte upp det än.

ellis: Även Lindbäck är ett av spåren

Leonardo: Känns som köparens marknad givet namnen och kontrakten. Flera också i ”återvändar-åldern”. Intresset för Svensson kan också vara ett sätt att pressa ner ev. löneanspråk från Lindbäck/Eriksson.
Spelet sker inte bara på isen så här års.

{2064}: Hoppas även BZ jobbar hårt på Molin och Rensfeldt. Sen tycker jag att Tor Immo är en spelartyp vi saknat sedan Daniel Brodins dagar. Målfarlig som få dessutom. Låna ut Asklöf, Bjurström samt bryt med Liljewall.
In med Lindström och Boqvist och adieu till Sunk och Fälth.

{2064}: Hoppas du får rätt. Om Brynäs bryter med Liljewall under våren kommer jag ta ett print screen på pressmeddelandet och lägga in som bakgrundsbild på datorn. Så mycket hoppas jag på att Bengtzén dumpar honom 😂

{2064}: Nä så är det, det är ju som ett schackspel, det är nu genidragen skall göras!

Vissa klubbar kommer att vara generösa och andra kommer att försöka hålla nere spelarlöner, jag tycker om man harvar i AHL som målvakt så borde inte dessa spelare ha alt för höga löneanspråk, det är ju annat om du är riktigt toppspelare...

Rautio tror inte jag finner sig att gå ner i lön och stanna i Brynäs som en andremålvakt, det känns konstigt isåfall..frågan är hur BZ kommer att agera där om man skall satsa på Ersson, någon till junior och ha en ny förstemålvakt?

Personligen anser jag att både Carlsson och sunken medvetet gick in fysiskt. Men i Sunkens fall tycks mig syftet vara att tackla (han lutar in) och pressar efter med armbågen - Carlssons fall var det att spela fult (inte hårt) och det tar extra olyckligt.. Så inget konstigt med Lucas alls.

{2064}: Immo?

xxx BIF xxx:
Vi tittar framåt mot nya fula tilltag. Och kanske nån vinst också.

Pettisbif: Ha spelar väl i Troja-Ljungby!

xxx BIF xxx: Ganska solklar avstängning och bland på Carlsson, bland de fulaste tilltagen i vinter faktiskt.

Brynäsgubbe: Nästa år lär de också ha Erik Gustafsson och Jesper Sellgren i sin defensiva uppställning. Kommer Omark också så får SAIK finna sig i att vara tvåa däruppe.

{8399}: Överdriv lite mer. Om man sätter sig in i spelarens perspektiv, så ska Carlsson markera sin närvaro framför mål och visa att det gör ont för motståndarna att vara där. Problemet är att han är oaktsam och crosscheckingen därför träffar Djuse olyckligt. Det var inte bra, men det är sånt som händer när man delar ut hundratals crosscheckingar framför mål under en hel säsong. Det hände väldigt mycket oftare för Sanny Lindström, Tollefsen, Ragnarsson etc. För Carlssons del är det extra oturligt i och med att han inte är särskilt lång, mindre sannolikt att hans crosscheckingar träffar olyckligt. MEN med det sagt är avstängningen ändå solklar, Carlsson är ansvarig för sin klubba och måste vara mer aktsam i den situationen.

Peja: Vad är det du anser att jag överdriver?

{2064}: Tror Gustafsson kommer göra stor skillnad om han hamnar i SHL. Inte bara en riktigt bra back på SHL-nivå utan också en stor vinnarskalle. En spelare som gör medspelarna bättre.

{8399}: Att Carlssons crosschecking skulle vara ett av de fulaste tilltagen i vinter är löjligt överdrivet, tycker jag iaf. Ungefär som att det tillhör samma kategori fulspel som Larkins överfall på Paille etc.

xxx BIF xxx: Det som Carlsson försöker göra är att markera sin närvaro framför målet ,visa att det gör ont att stå där. Skulle säga att det är standardförförande hos SHL-backar förutom de allra minst fysiska. Sedan träffar crosscheckingen väldigt olyckligt, om den hade träffat lägre hade det antagligen inte ens blivit en tvåa. Som sagt, Carlsson har ansvar för sin egen klubba och det är rätt med avstängning, men det är ingen större skillnad mot när Sundqvist skulle sätta in en tackling som dessvärre tog olyckligt = också rätt med avstängning. Carlsson måste vara mer aktsam, i Sunkans fall hade han möjligheten att inte gå in så hårt som han gjorde, men han valde att fullfölja fullt ut.

Bra att disciplinnämnden är hårda mot tilltag som skadar motståndare, nu får vi hoppas att de fortsätter i samma stil. Problemet är när de varvar avstängningar med att strunta i likadana situationer i nästa match.

« · 1876556 · »