1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775267 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Leonardo: Här har du. Ska verkligen tilläggas att NÄR Bz sade detta så höll de flesta med här inne då laget låg där de låg (ungefär samma plats som nu).

Leonardo: Tror han sa det nån gång när han tog över laget första säsongen i Brynäs

atilla: Vad är det tyskarna fått rätt i? Skit i dem nu. De är utslagna ur turneringen, eller hur. Brynäs har de facto på sportslig grund avancerat till kvartsfinal.

Auchinleck: Inte i närtid, men det har väl ingen krävt heller? Tror knappast någon förväntar sig att straffet ändras bara för att ett lag hoppar av. CHL skulle döda sig själv då. Däremot så kan man inte ge efter heller. Skadar Brynäs anseende rejält både mot supportrar och andra klubbar. Svaret från CHL behandlar ju inte ens hela problemet. Står inget om att avstängningen som egentligen skulle vara 20+ matcher endast blev 3. Har Brynäs inte fått mer svar än det där så är det verkligen som att ställa sig på alla fyra, vinkla baksidan till och öppna upp sig.

Jaken: Hängde inte med där...när sade BZ att laget var felbyggt..vårt eller något annat? Källa?

Jaken: Hade vi några kvalseriesäsonger med Sundlöv som sportchef?

atilla:
Svaret från Baumann CHL:
"We have decided to enforce our efforts in terms of DOPS harmonization in Europe, as Sweden is currently the only country who has strict legal regulations which affect both, national and international games, when a player gets suspended in any league. We will start discussions with national leagues with high priority and encourage them to open up to unknot the “bug in the system”. The CHL will do our best to initiate a discussion and bring this needed topic on the agenda of European ice hockey in order to develop not only our sport but also the player safety."

Tror du Brynäs i närtid kan göra om läget (beskrivet ovan) på egen hand?
Fokus på prestationen framåt är budskapet.
Trist, men rätt!

Skitturnering.

ellis: En förening som står upp för sin ståndpunkt (som för övrigt 99% av landet håller med i)? Nu viker man ju sig och ger tyskarna rätt. Vad jag vet har inte ens Brynäs uttalat sig efter tyskarnas svar utan endast backar undan. Tycker det är riktigt skamligt faktiskt.

Det skulle vara väldigt intressant att höra någon kommentar från Sundlöf om läget i Brynäs.
Tänker främst på BZ;S rätt nedvärderande kommentarer kring att laget var felbyggt....
Jag har då aldrig sett BIF så felbyggt som nu!

Tråkigt att konstatera att BZ;S "prägel på laget" nu slagit ut i full blom och att det innebär kvalplats....

munkas:
Jag hänger upp mig mer på att vi accepterar att spela i pajaströjor. Där gick gränsen för mig.
Jag vill se ett Brynäs som går i spets för att promota Elitserien utanför landets gränser med målet att bli Europas bästa liga (och konsekvent nog Brynäs som europas bästa hockeylag)!
Möjligt? Ja, går det att åka till månen så...

atilla: Håller inte alls med där. Vad skulle föreningen få för rykte om man tjurigt hoppar av en turnering man självmant gått med och gått till kvartsfinal i.?

{2064}:
Det blir DYRARE ju längre du väntar? 😃
Vi har bara 5000 biljetter till den här matchen?
Efteranmälan kostar 200 spänn extra?
Exklusivitet snarare än EPA-utförsäljning.

Men i grunden handlar det om varumärket och självbild.
Hur för sig ett topplag?
Kravnivån är hög på att bli underhållen i Gävle.
Topplag. Toppspel. Toppspelare. Topptränare.
Just do it!

Eller dö sotdöden på sikt.
Där nånstans är vi nu...

Eller?

atilla: De viker ner sig både på och utanför isen. Konsekvent i alla fall.

Huge: Hur kan du anse att Fernström agerade korrekt när han la en passning rakt på bladet till motståndaren? Han är ju omringad av spelare och ska stanna i nätet, alternativt lägga den hårt i rundeln. Fattar verkligen inte hur det var "korrekt" att lägga en smörpass till en HV-spelare?

atilla: Tråkigt och svagt.

Auchinleck: Ja, den är lurig. Man vad är nästa steg när det inte lockar folk ens när det är gratis?

Trist. Brynäs viker ner sig i frågan. Amatörförening.

{2064}:
Jag tror att vägen till bättre ekonomi är att utmana biljettköparna att vänta så länge som möjligt med att köpa biljetter.

Lunkan: Ny säsong, nya förutsättningar. Denna säsong har vi blivit tilldelade otur fram till januari men sedan har vi tur fram till mars.
Karlskrona, Rögle och Mora var inte heller överförtjusta i den SHL lottningen har jag hört.

Huge: Tror du Brynäs totalt sätt har mer otur än andra lag och att vi har fler domslut emot oss? Är det därför vi ligger där vi ligger? Ibland får jag för mig att du verkligen tror det.

Jag har säkert fel men tämligen ofta efter förluster pratar du om oflyt med ditten och datten, felstudsar, målvakter som egentligen är mycket bättre men pga bla bla bla.... Jag vet inte men känns det verkligen så nyanserat?

Enaranger: Juniorer + Alcen och Blomman. Men ekonomin är tillräckligt bra med AS-mått för att kunna välja bland de bästa AS-spelarna, åtminstone de första åren. Innebär inte att det är självklart med en återkomst till SHL. Slumpfaktorn väger alldeles för tungt. Och det är därför som Brynäs måste undvika kvalspel.

Lite förväntansfull.

Enaranger: Ska vi verkligen börja diskutera vilket lag som Brynäs ska spela i AS redan nu?
Det det ser inte bra ut spelet, det ska jag erkänna.
Men ge upp redan?
Nä, jag ger inte upp förrän det är över.

FORZA BRYNÄS❤️❤️❤️

Enaranger: Men Brynäs ekonomi är ju inte närheten av vad Modos och Timrås var när som åkte ut. Både dom lagen var konkursmässiga flera säsonger innan dom åkte ur. Vi har inte den situationen. Och oavsett varför skulle vi behöva ställa upp med ett division ett lag? Det är helt orimligt.

Vi har en trupp med mycket hjärta och lokal anknytning. Dom lag som åkt ur dom senaste åren har under flera år haft en stor omsättning på spelare och väldigt lite anknytning till stad och lag. Modos fall är ju en mardröm med deras transatlantiska katastrof.

Vi har många spelare som skulle offra allt i en kvalserie. Alcen, Blomqvist, Granström, Bertilsson, Gunderson, Sundqvist mfl. Dessutom har vi spets i Clarke, Jensen, och Palushaj. Som sagt visst kan Brynäs åka ur, och det måste finnas en plan B ifrån ledningen. Men jag kan inte se någon annan position än målvaktssidan jag skulle vilja göra en förändring på. In med Honken!

{5915}:

Okej.
Hur många spelare från dagens trupp tror du skulle bli kvar?
Eftersom du räknar med att vi skulle bli ett topplag i allsvenskan.

Zzz:

Det var ju inte så att Timrå och Modo var topplag i allsvenskan,
säsongen efter de åkt ur. Det är det väl knappt något lag som
klarat av. Och det har ju varit nära för Timrå att de fått lägga ner.

Åker man ut, med en redan dålig ekonomi.
Då blir det ju ännu värre att klara av spel i allsvenskan.

I det exempel på trupp det skulle kunna bli.
Då var jag ändå optimistisk och räknade med att bl.a.
Blomqvist, Alcén, Sundqvist och Ersson blir kvar.

Alla kontrakt upphör ju att gälla när ett lag åker ner i allsvenskan.
Och se på Modo. De tappade ju en massa unga talanger.
Även de som kom från "egna led", när de åkte ur.

Med press från agenterna så ser de flesta spelarna till sitt eget bästa.

Enaranger: Äh, jag tror vi blir ett topplag i AS och favoriter. Kan ju vara kul som omväxling till normalläget i SHL/ES de senaste 40 åren.

Förberedd men inte rädd.

Enaranger: Du brukar komma med vettiga inlägg, men vad är det här?
Varför skulle inte Brynäs kunna ha ett bättre lag i allsvenskan? Och varför skulle Brynäs inte behöva lägga ner verksamheten?
Det blir tufft visst, men lag som Timrå ock Modo har klarat av att överleva.

Visst finns det en teorietisk chans att Brynäs skulle kunna åka ur, men ta det lite lugnt och andas lite.

Undrar om de redan nu börjat kolla på en plan B?
I fall vi skulle åka ner i allsvenskan.

Det talas ju om att SHL-lagen kan tappa runt
50 - 60 mkr i intäkter, när man åker ur.
Eller kanske mer ändå.

För det första så lär väl "En bra start" få läggas ner.
Plus en hel del uppsägningar av personal göras.
Sen en rejäl bantning av spelarbudgeten på minst 75%.
För att bara kunna fortsätta existera som förening.

Så då skulle Brynäs trupp, vid spel i allsvenskan,
typ kunna se ut så här.

Ersson (J20)
Dackell (Helsingborg)

Sundqvist
Karl Markström (J20)

Ersson
Kinnvall (Timrå, inte så trolig att kunna värva)

Tim Henriksson (J20)
Adam Deutsch (Zagreb, typ)

Löf (Hudiksvall)
Westlund (Valbo)

Alcén
Blomqvist
Asklöf

Bjurström
Westfält
Hirsch (J20)

Daniel Ljunggren (Almtuna, också troligen svår att värva)
Oliver Nordberg (J20)
Joakim Axman (Valbo)

Martin Naenfeldt (Hudiksvall)
Marcus Lindblom (Valbo)
Erik Broman (Visby)

Manne Mattisson (Västerås)

Ett trupp som definitivt inte blir ett topplag i allsvenskan.
Utan får kämpa för att hålla sig kvar.

"Spetsvärvningarna" från de allsvenska konkurrenterna
skulle då alltså kunna vara Kinnvall och Ljunggren.

Och ni som tycker att det här är en överdrivet "dålig" trupp, pessimistisk i överkant.
Ni lär bli varse att vid allsvenskt spel, så får vi helt enkelt vara nöjda om Brynäs
kan fortsätta verksamheten överhuvudtaget.

Lunkan: Fast det är klart, finns säkert dom som menar att studsen via domarens hjälm innan trean och studsen vid fyran var intränade varianter från HV:s sida....

Auchinleck: Tragiskt att så många bra brynäsare spelar i andra SHL lag samt att lovande juniorer väljer att gå till andra lag . Obs! Ingen kritik mot brynäs jag bara funderar i min ensamhet över vad det är som händer? . "Oflytet" måste sluta snart ..ha en bra dag alla kämpa 💪

Lunkan: Ja, en hel del.
Felaktigt dömd straff och flytstudsar på trean och fyran. Plus ett olyckligt/oturligt utfall av Fernströms korrekta aktion vid ettan.
Ska det jävlas så ska det, lag i motgång har sällan samma flyt som lag i medgång...

{2064}:
Tyckte mig se att de har en Wännström på menyn på Kastets Pizzeria. Kan du kolla upp det, Huge? 😃

Huge: oflyt igen alltså?

Pigalle: Pudas och Palushaj har gjort lika många poäng hittills. 😄

mattiask: Bra analys. HV skapar inte så mkt men alla deras mål föregås ju i princip av flytstudsar och när vi inte sätter chanserna så blir det väldigt avgörande.

Hatar hockey just nu 👿 godmorgon

KulaShaker: "Ööööh hoppsan".

Så jävla slött. Han står och tänker på det MEN INFORMERAR INTE SIN MÅLVAKT OM DET?? Han är ju målvaktstränare?! Det är under all jävla kritik.

Pimpel: Ännu en hedersam förlust! Men i kvalet då jävlar kommer vi spela ut med pondus och självförtroende!

I varje intervju efter matchen så är Sjödin ändå hyfsat nöjd.... Detta gör mig tokig av ilska och besvikelse! Jag vill se desperation och förbannade coacher efter den här mardröm säsongen. Jag vill se bänkningar av så kallade stjärnor, jag vill se att de byter bort nyförvärven för denna säsongen och frigör kapital. En målvakt som är just målvakt, och kan vinna matcher för oss. En back som kan producera framåt och inte vara en säkerhetsrisk bakåt. En forward som är värd namnet stjärna!

Clarence:

Publiken i Gävle har ju några säsonger
endast varit beredda att betala biljetter
som ligger i nivå med allsvenskan.
Och ändå har det inte varit några
större skaror på läktarna. Tillslut
ger sånt utslag, och staden får ett
lag på den nivå som man är beredd
att betala för.

Det kommer troligen vara vi, Rögle
och Karlskrona som får tampas om
12:e platsen. Och alla miljoner det
innebär.

Allsvenskt spel kommer troligen
innebära ett inkomstbortfall på
minst 50 - 60 mkr. Om det ens
räcker. Så hur ett brynäslag i
allsvenskan skulle kunna se ut.
Det får jag återkomma till.
Men en sak är säker. Spelare som
vi nu fnyser åt som tänkbara spelare.
De kommer vara omöjliga drömspelare
vid allsvenskt spel.

Var det någon säsong som man inte
får åka ur. Så är det ju den här. Med
tanke på nästa säsongs ökade tv-pengar.
Naturligtvis blir vi då ett bottenlag.

Bengtzen har satt Brynäs i en svår sits.

Först anställer han Melin och har inte en tanke på att sparka honom innan matchen mot SAIK - då hälften av spelartruppen ryktats stält krav att Melin skulle sparkas omedelbart. Bengtsen faller till föga och sparkar Melin utan att ha någon meriterad ersättare påtänkt och tillgänglig.

Han låter istället Tommy Sjödin som HELT saknar rutin från att vara huvudtränare i SHL och Janne Larsson som har väldigt lite erfarenhet från att vara assisterande coach i SHL. Detta är enligt mig VANSINNE eftersom denna säsong är den viktigaste i svensk hockeys historia med tanke på det nya tv-avtalet och pengaskillnaderna mellan SHL och Allsvenskan. Är det någon här som känner sig bekväm med det tränarparet i ett eventuellt kval?

Kräftgången på isen gör också att publiken sviker ännu mer och tillsammans med Melins lönepost gör det att Brynäs inte har råd med några bra värvningar.

Bengtzen borde nu inse att det inte var Melins fel utan spelartruppens. Melin vände ju förra säsongen ett AIK som var sist i allsvenskan till att vara ett Sudden death avgörande från ett nytt kval till SHL. Så han har erfarenhet och grips inte av panik.

Jag är övertygad om att Bengtzen kommer tvingas anställa en ny tränare denna säsong när Tommy Sjödins skepp fortsätter sjunka....och frågan är om Tommy ens kan vara kvar som assisterande då?

Det ser onekligen mörkt ut för Brynäs och Bengtzens har ett tufft jobb att reparera alla misstag han begått.

bänknötarn: Men det är väl typiskt för ett lag som saknar självförtroende, spelar egentligen ingen roll vad för lag vi möter vi hittar ett sätt att förlora ändå.

mattiask: korrekt analys. borde blivit minst en poäng idag, HV måste tyckt de fick en skänk från ovan.... Men när de fick chanser missade de inte, det är kvalite det.

När man jämför spelarna som har ersatt de som har lämnat känns vår tabellplacering logisk.

IN
Roger Melin, allsvenskan
Louie Caporusso, DEL
Henrik Larsson, allsvenskan
Christopher Liljewall, nästan allsvenskan
Aaron Palushaj, KHL

UT
Thomas Berglund, Luleå
Ponthus Westerholm, Frölunda
Pathrik Westerholm, Frölunda
Tomas Zaborsky, HPK
Nick Johnson, oklart
Jonathan Pudas, Skellefteå
Oskar Lindblom, Philadephia

Nu kommer jag väl bli sågad av många här inne antar jag..
Visst vi skjuter 30 skott men samtidigt är många av dessa i PP samt att vi tyvärr är för uddlösa i många formationer.
Men just i dagens match kan vi inte direkt säga att Hv71 är bättre än oss.
Jag är övertygad om att vi hade vunnit matchen OM vi hade haft ett bättre och mer effektivt PP. För långa stunder har vi bra spel i PP i offensiv zon, men Linus gör några bra räddningar samt några billigare räddningar. Av den anledning att vi är fan så ineffektiva.
Men Hv är inte klart bättre än oss idag. Tycker stora delar av matchen är väldigt jämn.
Sen gör det ju inte saken bättre att Linus bjuder på ett mål samt att Henke Larsson fullständigt idiotiskt ger bort en straff och 2-1 till Hv.

Pimpel: Med de Cmore pengar som dräller in nästa år kommer troligtvis svårigheten att klättra upp bli ännu svårare. Men har har man ett ledarskap som kan få gruppen att över tid prestera på eller nära max kan det förståss lyckas.

Vem här inne höll Luleås trupp för bättre innan seriestart?
Bulan eller annan kompetent ledare, är han saknad?

Varför inte locka hem Niclas Danielsson, mycket duktig spelare med rutin samt grym på sin position i powerplay. Bakåt behövs en back som Ilka Heiskanen, då finns möjligheten för ytterligare hot från en powerplay uppställning. Dyrt? Svar ja. Men hur kul och ekonomiskt blir det att möta Västervik och Karlskoga nästa år??

Precis hemkommen från Gavlerinken och med tanke på hur otroligt uselt Brynäs agerar på isen så är jag glad över att mitt arbete hindrar mig från att se 75% av matcherna.
Det finns verkligen INGENTING som fungerar och INGEN spelare utmärker sig på ett positivt sätt... Att man skjuter runt 30 skott på mål och bara gör två mål, samtidigt som målskyttarna är en inlånad random snubbe från Allsvenskan och Mannberg, säger rätt mycket. När det gäller passningsspelet så sitter max 50% av puckarna på klubban eller i dess närhet, resterande 50% sitter på skridskorna, i midjehöjd eller bakom mottagaren, något som blir smärtsamt tydligt i pp-spelet där inte ens Gunderson, som trots allt var bra en gång i tiden, lyckas leverera passningar som gör att Palushaj kan få iväg sina direktskott. Och vart farten har tagit vägen, ja det vet i fan?! Mannberg är fortfarande snabb och energisk, men resten? Nja... Förstår att det är halvtomt på läktarna när det här är vad folk får för pengarna.

« · 1850918 · »