1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774712 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{5915}:
Jorå, men deras trackrecord är av svensk jojokvalitet. Det får de gärna fortsätta med. Minst en av bröderna har fått sparken innan säsongen?

Tjurn : Linköping, Karlskrona och Örebro, vågar man hoppas på 2-3 poäng?

Auchinleck: för Rögle räcker det med att avancera från jojo till stabilt bottenlag för att Brynäs ska känna flåset

Forsberg 1978: fälth osäker bertilsson å granström skadade följer inte med på resa söderut på 3 bortamatcher

{5915}:
Svårbedömda båda bröderna i nya roller. Tyvärr (?) är det nog fler pusselbitar som behöver läggas till eller bytas ut för att RBK skall avancera från jojo till stabilt Elitserielag...

Läx Läxand

Skrubben: David är den bästa målvakten vi har och ska självklart spela så mycket det bara går. Så var även fallet förra året men... ja, vår supertalang måste ju få matchträning också...

Intressant att läsa Sanny Lindströms beröm om Cam Abbott, Rögles nya tränare. Är han rätt ute bara till en liten del finns nog en risk för att Rögle börjar plocka fler poäng.

Skrubben:
Oanade kreativa talanger, Skrubben. 😆

Skrubben: Tycker du gav en jäkligt bra sammanfattning av innehållet i gästboken.

Enaranger: Vad tillför det för relevans i diskussionen att dra upp hypoteser som vilken hockeyintresserad person som helst ser som mycket otroliga?

Då kan jag också börja "gissa och spekulera i att något kan ske".

Tänk OM Jensen, Clark, Gunderson, Palushaj och Bertilsson blir skadade resten av säsongen?

Tänk OM Rautio skadar sig för resten av säsongen och Bengtzén får för sig att låta Fernström och Sandström vakta kassen resten av säsongen?

Tänk OM någon får för sig att bränna upp Gavlerinken istället för julbocken denna vinter?

Du ser vilka meningsfulla diskussioner det skulle kunna bli om alla skrev sina inlägg på samma sätt som du.

KalleTeodor:
Vi borde jobba mer med ungdomlig entusiasm ("oförstånd") som verktyg när de äldre är tagna av stundens allvar. Publikfriande och effektivt. Tänker tex på jun-linan som tände lågan efter nyår.
Värva spets eller in med hormoner. 😆

Brynäsgubbe:
8 p plus målskillnad till play in.
12 p plus målskillnad till topp 6.

Lite att jobba med.

Enskilt viktigaste frågan att lösa. MV.
Det fixar play in.
Sedan behövs det antingen bättre skadesituation eller nyförvärv plus bra råg i ryggen för att nå topp 6.
Inte alls omöjligt.

Det går snabbt uppåt (och snabbt utför) när det väl börjar rulla...

pjåtor: Adam har gjort 5 mål och 6 p de senaste 4 matcherna så formen är onekligen god...

Skrubben:

Jag skrev: "Om de får lite bättre ordning på grejerna" och inte "NÄR de får lite bättre ordning på grejerna".

Liten skillnad på ett ord kan tyckas.
Man skriver NÄR då man är säker
på något. Och OM när man gissar
eller spekulerar i att något kan ske.

Det här blir det sista jag skriver om
det här. Det finns nog av långa stycken
med pajkastning mellan medlemmar
i den här boken, för att jag ska bidra
till ytterligare en harang av detta.

pjåtor: Adam 2 baljor mot Djurgården och sammanlagt 8 mål denna säsong av en back är ju ganska bra 👍

KalleTeodor: Bra analys. Lägg till att motståndet i CHL även var relativt enkelt och organiserat, vilket gjorde att många blev lite tagna på sängen sas när vi sen började möta tufft och organiserat motstånd i seriespelet. CHL-spel är ett tveeggat svärd, du får matchträning men samtidigt mindre träning på att spela SHL-spel.
Melinäventyret kan bli en dyr resa och man undrar om BZ nån gång funderade på att satsa på Sjödda/Janne från start.
Iofs en akademisk fråga idag, men ändå lite intressant...

Tabellen just nu. Har inte kollat på den på länge för det har varit så deprimerande.

10 Frölunda - 27
11 Mora - 24
12 Karlskron - 19
13 Brynäs - 19
14 Rögle - 11

Mest noterbart att Mora (!) redan har ett försprång, och Frölunda är 8p före. Vi får hoppas på ingenmansland tror jag.

{5915}: Jag skulle vilja säga att spelet i inledningen under Melin karakteriserades av oorganiserat spel men, inledningsvis, med relativt gott självförtroende. Vi var fortfarande SM-finalister och spelare som Clark och Palushaj satte t ex många av de chanser man fick. Mot slutet fick vi en kombination av usel organisation och dåligt självförtroende.
Under den tid som Sjödda varit tränare har vi successivt rört oss mot god organisation men självförtroendet har fortsatt varit vikande i takt med usla resultat.
Det är dock rimligt att att anta att tryggheten som en god defensiv/organisation ger kommer att bidra till ett bättre självförtroende och därmed också fler mål och poäng.

För min del var det lite av en symbolisk vändning att Blomman äntligen fick sätta en puck i nät. Dels så gör han ofta mål i viktiga lägen och dels så är det förstås svårt att vara en ledare när man har svansen mellan benen...

En annan sak som glädjer mig är att jag tycker Sjödda/Larsson börjar hitta egna lösningar. Jag tycker t ex att det var ett intressant experiment att sätta in Liljewall med Clark o Jensen. Det bidrog helt klart till att vi fick längre anfall på den kedjan och därmed även mer initiativ i matchen.

Jag tycker att det är ett klokt ledarskap att först satsa på att stoppa blödningen och
därefter successivt visa mer mod i sitt ledarskap.
Jag tror på ledarskapet och på Brynäs. Nu hoppas jag att nästa modiga drag blir att låta Adam Boqvist få chansen...

pjåtor: ne tror på Play- In

Någon som hört något om Bertil och Fälth?

{8356}: hoppas och tror att vi inte är med i kvalstriden när säsongen ska summeras!

Så skönt med en 3:a igår men samtidigt jobbigt att både Mora och Karlskrona vann sina matcher.
Örebro har börjat dippa lite. Tror ni att vi kan få med oss dem ner i kvalstriden?

Mösspojken: Vi får hoppas på det! Då målskillnaden har blivit bättre även räddningsprocenten och effektiviteten blivit bättre. Så något har hänt iaf. Sedan får man hoppas att poäng/match följer med. Det kan varar en fördröjning på den tills vågen tippar över. Om målskillnaden fortsätter att förbättra sig måste poängen börja trilla in ;-)

{7981}: Om jag minns rätt så var poängsnittet länge oförändrat när Bulan först tog över också, men nu som då ser iallafall spelet bättre ut

Auchinleck: Allt för att hitta en ljusglimt...😊

{7981}: En ganska talande statistik varför vi ligger där vi ligger är om man kollar på våra målvakters räddningsprocent. Uruselt helt enkelt.

En ljusning är dock att Rautio har nästan 95% i de matcher han stått efter att Melin fick gå. De matcher han stod under Melin var matcherna mot Växjö borta, Malmö borta, Färjestad borta och Skellefteå hemma. Alla dessa matcher var riktiga plattmatcher från Brynäs sida förutom den förstnämnda.

Rautio är en målvakt som ofta är stabil i kassen så länge utespelarna spelar ett kompakt försvarsspel. Därför tror jag att det blir en rejäl uppgradering med honom jämfört med Fernström som mer eller mindre gett bort vissa matcher.

{5915}: Om man tittar på poäng/match är det ganska oförändrat dåligt! Det som ser ut att blivit bättre är målskillnad, räddningsprocent och effektiviteten. Så vi får hoppas att det är de trenderna som får poäng/match att öka....

{7981}: Ok, jag försöker igen. Brynäs har blivit bättre men är fortfarande inte bra?

Dags att släppa upp Adam boqvist nu kanske om det nu är skador på några av våra backar ? Han var riktigt het i J20 mot Djurgården.

Gjorde även grafer med flytande medelvärde över 10 matcher. Då de förra graferna blir tröga desto fler matcher som spelats. Det är ett medelvärde på de senaste 10 matcherna. Så match 11 är statistiken match 2 till och med 11.
Uppladdat:

500x0-melelvarden10png.png

{5915}: Du får tolka dem precis som du vill! Det jag ville se om det fanns några trender som man kan GLÄDJA sig åt i en säsong som inte varit rolig.

Huge:
Kör du morgonyogan på huvudet nuförtiden?

Huge:
"ännu längre ner i tabellen"...?

Humor.

{7981}: Smyggt! Uppfattar jag graferna rätt om jag påstår att Brynäs gått från uselt till dåligt?

Gjorde lite statistik till morgonkaffet.
Detta är medelvärden så man kan se trender (derivatan). Alltså inte värden/match
Uppladdat:

500x0-melelvardenpng.png

Peja: Med Sjödda snittar Brynäs 0,2 poäng mer per match. Att tro att Brynäs är i en tillfällig svacka är lika troligt som att Rögle är det.

{2064}: Haha, ja där har du en annan poäng förutom min egen....😀

Huge: Det är bara olika grader i Helvetet...

Peja: Ointressant för min poäng: med nuvarande spel ger vi oss en betydligt större möjlighet att klättra i tabellen, jämfört med tiden under Melin.
Med fortsatt Melinspel så hade vi sannolikt legat ännu längre ner i tabellen, oavsett om man använder en tabell före Melins avgång eller efter.

Huge: Om man isolerar tabellen till att endast inkludera matcherna post-Melin, ligger väl Brynäs ändå långt ner?

Skrubben: "”Hörde på sportradion nu att Rögle har förlorat 8 raka. Och ändå är de "bara" 5 poäng efter oss, med en matchnmindre spelad. Om de får lite bättre ordning på grejerna så är ju risken stor att de snart går om oss också.”

Enaranger bortser tydligen från att VI är det lag som redan börjat få ordning på grejerna, nåt som knappst går att skönja hos Rögle.
Därför borde väl risken att VI drar ifrån skåningarna vara större än dom kommer att gå om oss.

KalleTeodor: Morrn på dig själv!

Ja, vi kan ju tyvärr inte påverka hur andra lag kommer att spela i fortsättningen men sannolikheten är nog rätt så stor att de lag ovanför oss och som vi främst måste försöka att nå, också kommer att få sina svackor eller perioder av lite sämre spel.
Vilket förstås ger oss goda möjligheter att förbättra vårt tabelläge enbart genom att fortsätta spela som vi gjort i stort sett sen Sjödda tog över.

Huge: God morgon!

Jag tillhör också dom som griper efter halmstrån. Jag kan tycka att det ligger lite i rollen som supporter, att man tillhör de sista som ger upp och stödjer sitt lag i alla lägen. Vad är man annars? Inte supporter i alla fall enligt min mening.

Så här kommer några av mina halmstrån:
Det defensiva spelet har fungerat som det ska de senaste matcherna och som jag var inne på så kommer det att innebära att även självförtroendet växer i andra änden av banan. I framförallt första perioden igår så såg vi prov på det spel som Brynäs står för på alla nivåer. Hög fart, men framförallt snabba passningar på "tapen" och även på spelare som är markerade men visar blad. som löser press i egen zon och ger bra fart genom mittzon och till anfall.
Att sen spelet blev krampaktigt i tredje är ju ganska naturligt för ett lag som är så illa ute som Brynäs är och även en följd av att två riktigt bra backar fick kliva av.

Jag håller med dig Huge att vi idag mer spelar som ett lag i mitten än i botten. Dessvärre måste vi nästan prestera som ett lag i toppen för att nå mitten med tanke på vår usla start men så länge trendkurvan för spelet pekar uppåt är jag nöjd.

Enaranger:”Du kanske ska vara lite försiktig med
att anklaga skribenter för att medvetet
misstolka inlägg.

Ungefär som när påstår att jag
skrivit att Rögle har STOR chans
att gå om oss. ”

Okej, förklara för mig hur jag misstolkade ditt inlägg:

”Hörde på sportradion nu att Rögle har förlorat 8 raka. Och ändå är de "bara" 5 poäng efter oss, med en matchnmindre spelad. Om de får lite bättre ordning på grejerna så är ju risken stor att de snart går om oss också.”

Peja: "Ja, special teams är bra, men ändå är man ett bottenlag. Säger allt om spelet i fem mot fem."

Ett bottenlag pga spelet under Melin, inget annat.
Sett till hur spelet sett ut under Sjödda/Janne så är vi inget bottenlag, isf mer ett mittendito.
Och det är väl spelet idag som vi måste utgå ifrån, Sjödda kan ju inte gärna göra det som gjorts under Melins tid ogjort sas.

Peja: Att fortsätta tro på en förbättring i spelet och tabelläget om vi idag hade spelat samma spel som vi presterade under Melin, DET hade varit att greppa efter halmstrån.
Kan dock inte se nån större form av halmstrågreppande om man tror att det finns bra förutsättningar att klättra i tabellen om vi fortsätter spela som vi gör just nu.
För övrigt en mkt bra match av Rautio igår, framförallt med tanke på frånvaron pga skada. Låt nu Felix vila i lugn och ro och förläng med Fernström, då har vi två kompetenta målvakter som ger oss goda möjligheter att klättra i tabellen.

{2064}: "och efter varje enstaka seger hoppas vi att det vänder men sen kommer nästa plattmatch."

Tycker du på allvar att det sett ut så sen Sjödda tog över?
Trots förlusterna sen Sjödda tog över så kan jag inte se att nån av dom har berott på nån plattmatch.
Oavsett anledningarna till den usla starten och det knackiga spelet fram till Melin fick gå, så förtjänade vi självfallet en bottenplats.
Att gräva sig ur den gropen kommer att kräva tid och tålamod, eftersom serien är så otroligt jämn och man måste vara på tårna i 60min i varje match för att lyckas vinna.
Den som inte kan se en markant förbättring mot ett stabilt grundspel sen Sjödda tog över och att många förluster sen dess har varit mkt knappa efter jämna matcher, måste ju vara totalt okunnig om hockey, alt helblind på båda ögonen.
Sjödda har tvingats börja om från början och har än så länge lyckats riktigt bra, bara att hoppas på att vi håller oss borta från skador och att självförtroendet börjar återvända till en ngt normal nivå igen. Nåt som dessutom talar för att vi har goda chanser att klättra i tabellen är att lag som hittills gått väldigt bra, normalt sett brukar få svackor efter en tid, och är vi då samtidigt på uppgång så gäller det att utnyttja detta break sas.
Så med tanke på hur spelet sett ut sen Sjödda tog över så stämmer ju Skrubbens påpekande väldigt bra: vi borde inte vara där vi är idag, det är gamla synder som gjort att vi ligger där vi nu ligger, inget annat.

{2064}: Ja, det finns ju inget lag i serien som inte har sina ljusa stunder. Brynäs är ett bottenlag och man förtjänar att vara det. Men jag kan ändå förstå att folk som försöker vara positiva greppar efter halmstrån.

« · 1852118 · »