1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775566 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Zzz: Men har vi inte redan det? Civilrättsligt finns det väl en 6-7 kända fall de senaste 20 åren. Alla har väl varit händelser där i princip alla involverade (utom den anklagade givetvis) anser att gränsen för vad som är tillåtet/avsiktligt har överskridits.
Det SHL måste göra är att skärpa straffen för tacklingar som t.ex. Bertilsson på Berglund, Hedmans alla svinaktigheter, Jakobssons på Bellemare osv.
Men javisst, gråzoner finns här också. Men det gör det i princip i all civilrätt. Hockeyn är på intet sätt unikt.

Zzz: Jaha, några andra samhällsområden där svensk lag inte bör gälla? Arbetslivet, skolan?

{2064}: Har du något exempel på när en händelse på isen hanterats civilrättsligt? Jag kan inte komma på en spelare som stämt en annan spelare för en incident på isen.

Manduin: Finns ett par på bifogad länk.

EDIT: Kanske missförstod vad du var ute efter.

Manduin: Jo, det var något slagsmål i mitten av åttiotalet där den ena parten anmälde den andra. Men jag tror åtalet ogillades.
Men ja, de andra fallen var straffrättsliga.

{2064}:
Hade hockeyn skött sitt hade det inte behövts åklagare... CHL/med flera ligor har att göra.
Hårt men schysst.

Vart går gränsen då det ska gå till civil domstol?
Det finns ingen... ska nåt gå till civil domstol så är det ju det här. Tycker det är värre än både Lilja och den där Röglespelaren. Men det är ju omöjligt att dra en gräns.

{7510}: Finns ju åtminstone två myndigheter som inte gör annat än bedömer var gränsen går. Polis och åklagare är nog också vassare än hockeydomare på att hitta den där gränsen.

{2064}: Jag håller med om att avstängningar och bötesstraffen måste skärpas i SHL och framför allt CHL,

Men vi tycker olika, jag tror att dra det till domstol kommer ge effekter på fysisktapel inom hockeyn generellt och inte enbart på det grova våldet. Börjar det anmälas och komma fällande domar riskerar det dra igång en cirkus som är oåterkallelig.

Bertuzzi, Lilja och Röglespelares hjärnsläpp ligger utanför detta.

{5915}: Men ska dom hitta på en lagbok för hockey då för man får ju inte gå runt på stan och cross-checka folk. Du får väl inte ens haka nån på stan😊 Alltså gäller inte vanliga lagar inom hockeyn.

{5915}: Hög nivå.
Boxning, MMA och diverse kampsporter.

Om du och en polare bestämmer er för att spöa skiten ut varandra så åker ni dit på det ändå även om ni hade samtycke. Så ja, det finns andra organiserade former där svensklag inte ”gäller”.

Zzz: Svensk lag gäller där också. Blir nån ihjälslagen kommer polisen även till en oktagon..

{7510}: "Det är omöjligt att dra en gräns"

Det är just därför man prövar fallet rättsligt.

{5915}: Ok, men inte om man slår eller knäar någon på käfften väl?

{7510}: det finns undantag för idrott/sporter.

Men då ska det vara en del av utövandet. Det var inte Larkins överfall.

Vart gissar vi på att Jimmie Eriksson hamnar då? Det blir ju iallafall Sverige sa han....

Såg nu SK Lejon å hockeyettan...

Zzz: Om någon skulle knäa en motståndare som ligger på marken i huvudet tex, så skulle nog även det testas juridiskt om personen i fråga blev skadad.

Zzz: Nej, är en del av sporten (vansinnigt nog).

Zzz: Att medvetet skada en annan människa är vedervärdigt tycker jag. Har själv kamsportat men har aldrig haft som mål att skada någon. Så om målet är att skada motståndaren så har jag inga problem med att en sådan person blir lagförd.

Zzz: Vi har haft rättsfall ända sedan 80-talet. Tycker du det har spårat ut?

dAVydov: Men gränsen enligt samhällets lagbok är bra mycket lägre än enligt hockeyns lagbok.

{2064}: Framför allt har det funnits en restriktiv hållning till att Polisanmäla. För visst kan vi väl hitta några fler fall till som skulle kunna vara aktuella?

Det vi diskuterar nu är väl en uppluckring iom att hockeyn inte klarar att hantera det?

{5915}: Precis, det måste väl räknas som undantag?

Tänk om CHL/DEL kunde låna lite ballar av UEFA. Nog för att det är mot en supporter, men något i den stilen hade varit rimligt.

{7510}: No shit. Men det innebär inte att du får göra vad som helst bara för att du spelar hockey.

Någonstans måste gränsen gå, och den gränsdragningen sköter rättsväsendet.

Zzz: Att försöka ta livet av nån är inte undantaget i nåt sammanhang bortsett från krig. Eller menar du att om nån MMA-snubbe tar med sej en kniv och använder den så räcker det att matchdomaren agerar så är allt frid och fröjd?

{5915}: Nej så klart inte. Vad har det med saken att göra? Men lagen är undantagen i flera idrotter och du frågade ju efter undantag?

Zzz: Lagen tar ju hänsyn till att proppar får delas ut enl. Idrottens regler. Samtycke är ledordet. När Larkin tar lagen i egna händer passerar han gränsen för samtycke = blåljus.

Zzz: Parallellen med MMA faller. Båda deltagarna i en MMA match är införstådda med regler och vad de "ger sig in i", skador som uppkommer genom sportens utövande inom reglernas ramar är svårt att göra något av. rent juridiskt.
Men rena överfall som i Larkins fall är en helt annan sak. Därav så kan åklagare göra en grej av det.

Zzz: Finns en del i Finsk hockey men som lagts ner av polisen iom det har tolkats som "ringa" slagsmål" i grupp..men i Sverige vet jag att Mats Christensen i AIK som rammade Rögles Mikael Gath blödandes på isen men det var iof 2008 men inte speciellt ofta har det hänt i Sverige, vet att domstolarna accepterat idrottens eget regelverk att polis hanterar mindre överträdelser. Men det finns även exempel som varit tydliga fall av brutal misshandel och solklara övergrepp. Det kan handla om en spelare som sitter på en liggande spelare och matar in knytnävsslag som har hänt...Tomas Sandström för många år sedan i NHL fick hela käken brutalt avslagen i en match och det vart ingen polisaffär....det är väl hockeyförbundet som skall se över detta!

"- Jag förstår att fansen är frustrerade. Jag har läst en del och sett att de inte varit nöjda. Klart att de får vara det, men jag tror att tålamod är väldigt viktigt nu. Vi har ett bra lag på pappret och fortsätter alla jobba och fansen stöttar laget kommer det gå bra."

Citat; Calle Järnkrok. (om Brynäs läge)

Skönt när våra NHL-proffs benämner "Brynäs" med "Vi"...

{8302}: I detta fall var det ett brutalt och medvetet överfall av en grinig och osportslig avdankad hockeyspelare vilket ofta händer tyvärr...det finns en del i SHL som ligger på gränsen i huvudtacklingar också tycker till "medvetet" skada sen får expertfjantarna sitta och försvara hur mkt de vill....det är bara att backa alla videospelningar från smällar så skulle kunna döma spelare i efterhand!

{6984}: Parallen med MMA hade inget med huvuddiskussionen att göra. Det var ett sidospår.

Men hur särskiljer man överfall som Larkins mot tex. Bertilssons vs. Berglund rent juridiskt? Det blir en fråga om uppsåt, men vem om inte hockeyn själv är bäst att bedöma det? Vem ska avgöra det?
Förstå mig rätt, Larkins får gärna dömmas till fängelse. Men jag är rädd att även andra fall tas vidare.

Domen finns förklarad på video på CHL:s hemsida. CHL hävdar att Larkins vill åt Kilström men att Paille kommer mellan. Det är ju absurt, men det är alltså hockeyfolk som kommit fram tlll det.

Zzz: Den stora skillnaden ligger givetvis i uppsåtet. I Larkins fall så är det 40 sekunder kvar av matchen och den känns mer eller mindre avgjord. Hela situationen lyser av att Larkin är frustrerad och vill få ut denna med att fegt tackla Paille som inte ens är med i spelet utan åker en bit ifrån. Larkin har alla chanser att byta riktning men väljer att fullfölja tacklinngen.
Bertilssons tackling har jag inte full koll på men jag vill minnas att Bertilsson blev avstängd rätt länge för den grejen så med andra ord så visade SHL att de själva kan hantera situationer som den. I Larkins fall så misslyckades CHL att göra detta. Så som signal till CHL OCH Larkin så har det nu blivit anmält till den civila domstolen.

Zzz: Kikade på Bertilssons tackling på youtube nu och det går inte att jämföra situationerna. Berglund sträcker sig efter pucken och Bertilsson kommer in sent i tacklingen. Fult Javisst och Bertilsson fick betala både böter och blev avstängd.
Men den stora skillnaden är att Berglund och Bertilsson befinner sig i en match situation där även pucken är med i spelet. För hade inte pucken varit där så hade inte Berglund sträckt sig efter den och hade inte ens blivit tacklad. Bertilsson "Stod upp" men tajmade dåligt.

{6984}: Precis, dom nyanserna som du tar upp kan du som hockeykunnig ta hänsyn till för det är uppenbart en viktig del.
Men det fungerar ju inte att rättväsendet tar hänsyn till hur mycket det var kvar av matchen eller om SHL bestraffat hårt eller slappt. Det är nog mer fyrkantigt gissar jag utan att vara någon expert.
Det krävs spelsinne för att kunna göra dessa bedömningar så jag tror hockeyn hanterar det bäst. CHL motsäger dock det.

Tror Bertilsson fick sju matcher. Den finns att se på youtube. Vill minnas att vi var rätt
många inkl. jag själv som tyckte att Berglund borde titta upp.. Vi var ju färgade, så även i Larkin fallet.

{6984}: Nja, jag resonerade lika som du gjorde när det hände. Men det finns ingen respekt i den tacklingen. Berglund är heller inte puckförare per definition även om, pucken passerar i Berglunds ”yta”.
Men jag är säker på att Bertilsson vet att den kommer ta, även om han inte hade för avsikt att skada. Jag tror inte Bertilsson hade satt in den idag utan valt smartare.

Ingen jämförelse med Larkins hjärnsläpp i övrigt.

Zzz: Det viktiga är uppsåtet.

Kom igen nu Sverige, någon på plats?

Bratwursten : tyvärr inte..hade varit fint o åka ner till Milano på måndag iofs..

Zzz: ja, så din oro är alltså att iom att hockeyns kontrollorgan inte fungerar så träder Svea Rikes Lag och gör jobbet för dem?
Så är det inom alla områden, titta på t.ex. finansmarknaden. När den inte självreglerar så kommer ett pärlband av lagar från EC och SEC.
Bostadsmarknaden blir galen, vad händer? Osv.
Ibland behövs det att ”storebror” agerar.
Varken du eller jag gillar det, men där vi skiljer oss är att jag tror det är nödvändigt tyvärr.

Bratwursten : japp på plats riktigt mäktigt faktiskt

Tjurn : vilka är det som lirar?

{5915}: gipskatterna mot schweden

Inkazar: VM?

{5915}: såg en snubbe med brynäs hockeymatchtröja I Italien klacken, då kan de väl inte vinna

Lunkan: 😂😂😂

{6984}: Jag tycker det helt fel att blanda in polisanmälningar i hockeyn. Kommer bara bli mer och mer i framtiden isf. Nä allt sånt där aka skötas inom hockeyns väggar.

Rumpelstiltskin: Jag tycker det helt fel att blanda in polisanmälningar i hockeyn. Kommer bara bli mer och mer i framtiden isf. Nä allt sånt där aka skötas inom hockeyns väggar.

Varför det? Det var en racing tävling i USA nyligen. Där en medtävlare lackade ur på en annan tävlande. Han som var arg gick ur sin bil och slät ut den andra ur sin och misshandlade honom. Polis kom och tog med den arge. Det blev givetvis civil ärende av det hela. Varför ska då hockey vara skyddad verkstad vid grov misshandel, överfall mm.

« · 1849883 · »