1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 754552 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
Markus Svensson till FBK...

majk: Undrar hur det ska gå för Tommy att coacha LHC ! Hoppas han inte får sparken men att det går sämre än för Brynäs 😉

Ingen som tagit upp spelschemat? Tycker det ser rätt bra ut för våran del. Totalt 11 lördagsmatcher och 3 ytterligare på fredagar. Liksom förra säsongen har vi väldigt få lördagsmatcher i början av säsongen, vilket jag antar är något Brynäs gett bort i förhandlingarna. Tidigare säsonger har dessa matcher alltid inneburit dåliga publiksiffror.

{2064}: Bra värvning av Luleå. Har dock fått information från flera olika håll av bland annat personer som känner Erik om att han helst ville till Brynäs, detta av personliga skäl och att hans agent jobbat för att han ska gå till Brynäs. Men det hade väl varit omöjligt med tanke på att det är en förstaback och att det förmodligen bara hade fungerar om vi inte hade haft Gunderson (både ekonomiskt och till spelet).

dAVydov: Danielsson-klass på denna värvning. Sen dessutom Brodecki som jag tror väldigt mycket på. LHC har börjat sillyn bra.

{2064}: De sa i LHF-live att Grahn och Johansson jobbar de med på utlåning till allsvenskan och Johnston och Mikkelson letar de nya klubbar till. Deras plan är att gå in med åtta backar. Kan kosta en hel del att bli av med transornas kontrakt.

{2064}: Little verkar nu klar för LHC. Kanske tagits upp redan.

Pettisbif: Han var grym redan i år tycker jag. Jo, att Johnston skulle bort visste jag och att Johansson lånas ut känns säkert, men Grahn spelade mycket förra året och Mikkelson ryktades stanna kvar sist jag såg.
Men undrar varför de värvar Styrman i ett sådant läge....

{2064}: Johnston och Mikkelson är på väg bort. Därav att dom har 12 st. Sen är det väl två rena junisar som kommer lånas ut. Räknar inte in Nils Lundqvist där som kommer vara grym nästa sässe i shl.

Skrubben: Mest ert faktiskt. Det känns som ett av de mest aktiva och var lätt att regga sig och man håller sig inloggad automatiskt osv. Så mest en slump. Sen tyckte jag ni gjorde så mycket rätt förra säsongen från SM-finalen och hela sillyn undantaget Liljewall. Men satan vad fel man fick(rätt angående Liljewall dock). Tycker för det mesta det är bra nivå och jag får vara lite dryg emellanåt utan att få allt för mycket skit. Hoppas jag kan bidra med något. Älskar ju snacka hockey och har ett kneg där man kan vara rätt aktiv på forum samtidigt och mycket tid att döda.

Sen är ändå Brynäs ett lag man ändå bryr sig om en del(läs HATAR) medans de flesta andra lagen i SHL inte väcker många känslor. Var riktigt skadeglad förra våren när Önerud avgjode så ni inte kröp ett guld närmare.

12 backar, undrar om det är Bulans tanke med att stärka defensiven....

Har det stått någonstans att Linus Ölund skrivit på "för NHL"?
I så fall måste jag ha missat det.

Så det betyder att nu är minst 240 000 dollar säkrade åt Brynäs.
Plus de drygt 200 000 dollar vi får för Felix Sandström.

Om Lucas Carlsson skriver ett NHL-kontrakt så blir
det minst 240 000 dollar ytterligare.

Och om det skulle bli fler än 10 spelare från Sverige som "går till NHL".
Då ska man kunna räkna ut hur mycket extra ersättning det blir
med den här formeln.

Extra ersättning per ersättningsår i dollar
= (21250 * (AntalSpelareTotalt - 10)) / AntalSpelareTotalt

majk: Får man fråga om du hänger på övriga SHL-lags forum? Eller ska vi känna oss hedrade över att du valde just oss? 😜

Oerthört tyst kring ny tränare, lite oroväckande. Sjödin i all ära, men jag ser hellre att vi får en huvudtränare så att Sjödin kan fortsätta med arbetet han gjorde tidigare.

För övrigt är ”Majk” mer än välkommen. Han håller god ton, diskuterar intressanta aspekter och håller forumet vid liv. Vill du inte läsa, hoppa över.

Chris11: Japp. Riktigt bra att vi tar hand om våra brynäsare medan dom är ute på utlandsäventyr. Nästa säsong kan vi se en återförening med Rödin och Scott :)

Charles: Era juniorer har väl kommit lite längre? Denna kull är ovanligt dålig faktiskt. Men sen kommer supertalangerna. Våra Järnkrok och Silfverberg men ännu större talanger i Grewe och Holtz.

majk: Okej, när Brynäs räknar att dem har 2 forwards som ska in så räknar man in juniorerna på de 13 spelarna som man har. fast man inte räknar med Paille då

Charles: Brodin har förlängt. Ska förmodligen bara in en forward till kanske två. Brodin blir som ett nyförvärv då han knappt spelat ifjol och var inte på sin vanliga nivå då. Hoppas han kan komma upp till sin nivå igen. Både ni brynäsare och jag vet vad man får av honom.
Två av våra kontrakt är juniorkontrakt(Wiå och Walli Walterholm). De lör inte spela många minuter om vi inte får skador. Sen ska vi spela CHL och skador kommer säkert.

Charles: Majk är mer än välkommen att skriva hör. Han har bra kvalité och substans i sina inlägg. Även kul med lite info om DIF att jämföra med. Just nu så känns det som att Vi leder sillyn jämfört med dem 😁

Daniel Brodin förväntas förlänga med Djurgården då har man 15 forwards, ska man köra extra brett lag nästa år?

Majk: du behöver inte ursäkta dig för att vara här och skriva i min mening. gnäller man över det så har man för få problem i världen

Huge: Du får med andra ord inte ut greenfeens fulla värde 😂😂😂

Skrubben: ser att Rödin är med där i bakgrunden också

pjåtor: Skall vi gissa att Nordberg tar samma väg? (Bägge överåriga)

Brynäs försöker åtminstone ändra damverksamheten. Men är det rätt att Ågren och co hjälper till där? Min erfarenhet är att när en person går från ett ansvarsområde till flera så finns det risk för att kvalitén i deras jobb brister för att man måste hinna med mer på samma arbetstid.

Peja: Fått det mesta sagt om världens finaste klubb för denna gång. Alltid kul att snacka med utomstående om sitt lag. Inte meningen att ta över.

Peja: Jobbigt för majk att debatera med sig själv
Men å andra sidan så funkar det i Saik- boken😀😀

majk: Bra snack om Djurgården - men ni borde ta det i Djurgårdsforumet istället. Vore ju kul att damma av det :)

{2064}: Bra frågor. Brodin har varit skadad en hel säsong och bevisade inget när han kom tillbaka. Givetvis finns potential men han kan inte räkna med att vara speciellt högt upp i hierarkin direkt. Dessutom har vi det väldigt tjockt på högerforwardssidan.

AJF kommer förmodligen spela i nordamerika annars kommer han tillbaka.
Vi har både Vejdemo och Bemström som kan spela center också och om vi märker att Ante inte kan spela så har Jocke sagt att man ska leta en ny center också.

Vi har tyvärr ett glapp där vi inte har några jättevassa juniorer att flytta upp redan nu som tar plats(Wiå och Walli Walterholm dock på juniorkontrakt).Grewe och Holtz lär flyttas upp till nästa säsong dock.
Ågren är för att bredda laget. En spelare som passar in i vårt spelsätt och har hög potential. Men ett osäkert kort. Men mycket hellre än Ludvig Nilsson som ni vrvade till exempel.
Det känns också bra att vi värvar efter en röd tråd med mycket skridskostarka spelare och dessutom har alla bra underliggande siffror och är välscoutade.

Lilja är kanske inte om man ser i ren produktion en spelare för förstakedjan men låg på 0.57 ppg. Rätt bra ändå. Men han är rätt lik Peppe i spelstilen. Peppe kom upp i sina bra siffror först denna säsong. Men jag ser gärna en till vänsterforward.
Vi har tydligen snackat med Kuken men det hoppas jag inte det blir något med.

Peja: Kollektiv härdsmälta är bara förnamnet..... ;-)

Okej, nu släpper vi Djurgårdssnacket i den här boken (har ni inget eget forum att hänga i förresten?)

Brynäs presenterar lite förändringar gällande damverksamheten. Dom kommer få hjälp av herrlagets materialare och fystränare. Dessutom ska man påbörja en tjej-satsning i hockeyregionen. Samtidigt meddelas att Anna Borgqvist lämnar för Leksand (!).

Nu väntar vi tålmodigt på lite nyheter från Bengtzén :)

majk: Ser bra ut om man tittar till fjolårets prestation. Hyfsad första, väldigt bra andra och tredjelina men varför inte köra in juniorer i fjärde med Brodin?
Vad skall ni med Ågren till?
Hur är det med Brodin och AJF? Den senare ville väl helst stanna men kommer verkligen Brodin göra det om han faller så i rankingen?
Ser inte Lilja som en spelare för förstalinan, så bra är han inte. Ni lär behöva fem centrar givet Enqvist problem men Vejdemo har väl också spelat på den positionen?

{2064}: Fast ser inte riktigt problemet här. Vi har värvat ungt med potential. Det ena utesluter inte det andra. Vårt lag när vi är färdig kommer förmodligen se ut något i stil med detta:
Lilja-Ante-Ny(Palushaj,hehe)
Vejdemo-Josefson.Bergfors
Possler-Macdavid-Jonte
Ågren-Strandberg-Brodin
Bemström/Hank

Jonte om han nu blir kvar borde spela högre upp såklart då han är en av seriens bästa spelare men vill sätta honom med brorsan. Ryktas om en vänsterforward till också så vi får se hur det blir till slut.
Tycker det ser riktigt bra ut.

majk: Jo, det är samma visa vi hörde från BZ när han fyllde upp våra 3e/4e linor till bristningsgränsen....
Jensen har väl sin förklaring i att han kommer från juniorleden från början, han värvades hem helt enkelt.

{2064}: Absolut frågetecken. Alla är värvade för vårt spelsätt. Skridskostarka spelare som ska klara av att spela det spelet vi vill. Det var vl lite si och så med spelare som Falk och Ahlén.
Bemström är den jag är mest nyfiken på. Vi snackar ändå om en kille som förmodligen spelar JVM till vintern. Två eller tre år i DIF och sen till nordamerika. Blir det så är han så gott som gratis med tanke på NHL-pengarna och den låga lönen han har.
Jensen känns bra men är väl kanske ett litet nedköp mot Jocke. Men Jocke var inte speciellt bra denna säsong. Också svårt att ha två målvakter med förstamålvakslön. Då var det naturliga att dumpa Jocke som presterat under förväntan.

majk: Jo, fast du måste erkänna att det finns en del frågetecken kring dem. Alsing och Lilja kan jag förstå. Jensen känns väl sådär jämfört med Jocke E, Ågren kan bli just det och Bemström andas nepotism (han borde ha någon säsong till i Allsvenskan). Men, precis som du skriver så kommer det in ett par toppnamn till vad jag (också) hört.

Peja: 5 bra värvningar tycker jag men varit rätt hårda ord mot Jocke också angående dessa värvningar. Bara Lilja som förväntas ta en påats högt upp i hierarkin men ändå går folk bananas.

Skrubben: alla nyförvärv är på plats från och med idag. Finns en kort intervju med Andersen och Rohdin på instagram också.

Skrubben: Danielsson i alla fall, Lundgren känner jag inte igen..

{8399}: Tycker mig se att Lundgren och Danielsson är på plats i gymmet också.

Peja:Kolla Berras frilla på SHL Insta haha

Peja: Absolut härdsmälta.
Men man räknar nog med attteänarna ska kunna utveckla spelarna.
Kan Sjödda detta med våra spelare?
Har sagt länge nu.

Det absolut viktigaste för Brynäs utveckling framåt, är att få in en ny modern röst, som kan sätta eld i röven på framförallt våra ” äldre” spelare.
Men även kunna ingjuta mod i våra yngre spelare.

Det är det enskilt viktigaste.

majk: 5 långsiktiga budgetvärvningar som ni offentliggjorde idag. Hade varit kollektiv härdsmälta här om Brynäs värvat de 5 och offentliggjort samtidigt.

Ser förresten att Brodecki lämnar Växjö. Han verkar vara aktuell för LHC.

Skrubben: Bourque,Ridderwall,Jocke och Peppe hade höga löner. Ljungh hade hyfsad lön. Linus J,Falk,Fjällby och Ahlén hade låga löner. Vi har gjort en nyemission som gjort att vi fick in 16 mille(om jag minns rätt,dock ska inte allt av dess gå till spelarbudget) och de nya tv-pengana Har sen tidigare ett större eget kapital än er och lär gjort ett bättre resultat denna säsong.
Vi kommer givetvis inte bara värva utvecklingsbara spelare. Vi kommer också värva etablerad spets. Palushaj ville vinha redan ifjol och jag tror Jocke kämpar för att få hans kråka nu också. Tyvärr blir han mycket dyrare nu när han visat att han håller högsta SHL-klass.

{6984}: Inte en chans. Endast 2 bunkerbesök på 10 rundor i St Andrews, klart godkänt.
Stabilt spel med 78 slag på Old Course, 74 på Jubilee Course och 73 på Eden Course som bästa resultat. Kanonvecka med fint väder, golfsäsongen är äntligen igång. Förstår att Forsberg m.fl saknat mig, men ni får ge er till tåls ett tag till, det är ju bara Silly Season än så länge....👊😉👍

majk: Varför är ni så inne på Palushaj? Borde ju finnas massa andra spelare från AHL ni kan värva.

Forsberg 1978: Han sitter nog fast i en bunker nånstans på en golfbana...

majk: Palushaj är en värvning som känns väldigt olikt Djurgården att ens försöka göra. Det är bara att titta på vilka typer av spelare som ni värvat under Jocke E. I princip bara utvecklingsbara spelare som fortfarande väntar på ett genombrott. Likadant med spelarna ni värvade idag.

Sedan fattar jag inte varför ni skulle ha mycket stålar över till spetsvärvningar? Spelarna som lämnat er har väl haft väldigt låga löner.

majk: är det den sista spelaren som ska in?

« · 1897190 · »