1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 754507 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
nu kanske jag tjatar om Campese lite mycket men väldigt fina ord om honom av spelare och ledare i VSK bandy. speciellt när man läser Magnus Joneby's ord (lagkapten i VSK) om Campese där han bland annat säger

"du alltid får med dig människor runt dig"
"Du har också alltid känts som en extra spelare, hade du bara kunnat åka ens lite skridskor så hade du med garanti försökt ta dig in på planen."

blir ju nästan rörd fast jag inte supportar vsk i bandy

nu känner jag glädjen hos några härinne när damlaget värvar spelare åt höger och vänster aldrig har folk varit så inne i våran damhockey som denna silly. borde bli publiktryck iår?

{6984}: Ja, någon - men om vi tar bort Bertilsson så går ju inte det obemärkt förbi, så att säga.

Skrubben: Du är ju dumtok och läser inlägg lite som du vill. Oumbärlig är det ju inte jag utan SB & co som verkar se Palushaj som, då han verkar få hur lång tid som helst på sig av off-season innan ett svar kommer var han vill/tänker spela 18/19. Själv tycker jag så klart Aaron fyller sin plats i Brynäs-truppen men anser inte att han är så bra att han är värd all väntan och alla slantar för ett nytt kontrakt.

Angående farhågorna om att Danielsson "är för gammal".

Dackell gjorde 40 poäng säsongen 2008/2009.
Alltså den säsong som motsvarar Danielssons tredje
säsong på det här nya kontraktet med oss.

Och sen gjorde Dackell 33 respektive 36 poäng
på de två säsongerna därefter. Så en "hög ålder"
behöver inte betyda att man är slut som hockeyspelare.

Men det kan ju vara olika från spelare till spelare.

Han är ett år äldre än vad Janne Larsson var säsongen 1998/1999.
Och han lyckades ju rätt bra den säsongen.

Anders Berg: Så du likställer Anderssén och Lundberg med Sunken och Fälth?
S å g du n å g o n match föra säsongen?

HitTheLights: Målvakterna aningen bättre - backarna bättre om vi får behålla Bertilsson.

{8399}:

Så efter två bra säsonger i Skellefteå och en mindre bra säsong där.
Då har Växjö "utvecklat" Calof?

I så fall är det ju till den nivå han höll de två första
säsongerna i Skellefteå. För det var ju trots allt
Skellefteå som värvade honom som en rätt
oetablerad spelare.

Anders Berg: Så du tycker målvakterna och backarna är "lika bra" som förra säsongen?

Semic: Okej, som vanligt alltså; Brynäs blir inte BÄTTRE utan bara lika bra. Det är ju dock dyrt att ligga på topp.

Kort intervju med Nilsson uppe på hemsidan. Trevlig helg på er Brynäsare och ni få andra ;)

Enaranger: Calof 👍

Anders Berg: Är väl antagligen så att Danielsson ses som Clarks ersättare

Ska Palushaj ersätta både sig själv och Clark? Är han SÅ bra plötsligt?

Inkazar:

Vilka seniorspelare har Växjö "utvecklat" som
gör att du anser dem vara bäst på det?

Zappaholic: Det är ju ett av skälen till att klubbar som Växjö inte har i SHL att göra. De engagerar ingen. Få utanför orten gillar dem och få hatar dem. Det är liksom mellanmjölk...

Stefan R 63: Jag bryr mig inte så mycket om att Växjö vann. När Brynäs inte vinner är det egentligen egalt vilket annat lag som segrar. Jag stör mig egentligen inte alls på Växjö som klubb.

Växjö väcker inte några känslor. Klubbar som SAIK och FBK och Leksand ogillar jag betydligt mer. Jag tror du vet varför.

Peja: tycker nog Växjö är den klubb som just nu utvecklar spelare bäst. Dvs seniorspelare.
Ungdoms sidan kommer. Det är jag ganska säker på.

Som Stefan säger, Småland är stort och hockey är stort i Småland.

Peja: håller med att de just nu inte utvecklar men det är nog bara en tidfråga innan det kommer någon från det egna ledet! Vinnare föder intresse och småland har ju alltid varit ett hockeylandskap! Bif på 60 talet köpte färdiga spelare och finslipade dem till klasspelare:)

Stefan R 63: Vetefasiken. Växjö väcker inte känslor på samma sätt som Färjestad etc. Men det är självklart bra för svensk hockeys mångfald att olika föreningar kan vara framgångsrika. Kruxet är att Växjö inte bidrar med att utveckla spelare.

Zappaholic: jag kanske är en av de få som tycker det är bra med ett Växjö som vann! Det är bra med ett lag som ingen riktigt gillar, som alla vill vinna över! Tror det är bra för Shl för de andra lagen måste skärpa till sig och bli mer fokuserade! Genom åren har vi väl sett många exempel på det vårt brynäs på 60 70 talet som alla ville slå och hatade! Dif o fbk på 80 talet, äckliga :) mif på 90 talet! Brynäs på 60 o 70 talet plundrade ju Norrland på hockeyprodukter och det sågs inte med blida ögon av alla! Så jag ser fram emot nästa säsong och jag tror inte växjö vinner igen;)

tips gå in och läs och lyssna får väldigt bra vibbar av campese

micke63: ja med tanke på att nu clark "duger" åt en khl-klubb men inte fick nytt förtroende så behövs ju en väldigt bra spets! Jag är personligen lite fundersam över Danielsson men hoppas att han visar spets! När fbk värvade Dick så trodde jag på en flopp men det blev ju ganska bra o hoppas samma när det gäller Danielsson :). Känns mer säkert med kellman o Rohdin! Lite man vet vad man får! Hoppas på positiva besked av Bz snart nu;)

Chris11: Inget nytt att BZ är "bra på att snacka". Väldigt osvenskt men tycker det är kul. Synd att han är så tyst i motgång bara.

Leonardo: "trilla av stolen", har du länk på det?

Leonardo: Vore bra om beskedet kom från BZ så man kan slappna av och invänta att säsongen drar igång med en bra känsla.

ellis: Haha, vem är du egentligen? Vänder ju kappan oftare än Wennerholm. Igår var Palushaj inte oumbärlig för detta lag och idag är han helt plötsligt det...

ellis: Väntar fortfarande på de där nyförvärven som skulle få oss fans och medlemmar att "trilla av stolen" som BZ sade :) Kom igen nu BZ, det är nu laget skall sys ihop med de sista pusselbitarna....spets, spets,spets

Peja: Då har vi ännu ett tungt tapp på halsen. Trots en sämre säsong än den första kan man inte se det annat än så med Clark. Forwardssidan är i dagsläget i ett ordentligt bakvatten. Törs inte tänka på ett nej också från Palushaj nu...

{6984}: Hur vet du det?

Skrubben: Och det är DÄR kaptensrollen kommer in. Att visa vägen, Mana på och vara en LEDARE. I det brast Blomman.

Skrubben: Exakt, Melins ledarstil gick inte hem. Den har ju gått hem många gånger under åren, men att efterträda en så annorlunda ledare som Bulan är väldigt svårt. Åtminstone i ett läge där Bulan nyligen haft framgång och rimligtvis är omtyckt av spelartruppen. Hade varit en annan sak om Bulan och hans detaljstyre varit ogillat av spelarna, då hade de nog välkomnat Melin med öppna armar.

Tror också Brynäs försökte spela ett spel som man inte behärskade. Man överskattade spelarmaterialet. Det gick inte att skapa en balans mellan offensiv och defensiv. För många spelskickliga pjäser som lämnade inför förra säsongen.

Clark till KHL.

{6984}: Som jag förstår det handlade det inte om att spelarna inte gillade spelsystemet. Man spelade på ungefär samma sätt som under Bulan fast med ännu mer puckkontroll. Bråket handlade om att spelarna inte gillade att Melin aldrig tjatade om detaljer med spelarna. Han gav ett större ansvar till spelarna själva, vilket det visade sig att spelarna inte klarade av. Jag tror det är väldigt svårt att bara säga åt spelarna att ”ni får stå ut med detta”. Ingen spelade dåligt medvetet.

{6984}: Instämmer, det hade varit rätt sak att göra, men också en betydligt svårare sak att göra i jämförelse med att kicka tränaren. Genom att göra Melin till syndabock gav man spelartruppen en chans att skylla ifrån och rädda säsongen. Jag kan ändå förstå att ledningen valde den utvägen, sett till att man trodde truppen var tillräckligt bra för att kriga i toppen (grov felbedömning).

Peja: Bz skulle ha tagit sig ner i omklädningsrummet och sagt till spelarna ATT GILLA LÄGET. Att inte prestera på grund av att man inte gillar spelsystemet är fan tjänstefel. Personligen så hade jag rivit av C:et av Blomman tidigare. Visat vem som bestämde.

Peja: Melin var ingen röst, han sa ju ingenting.

{8399}: Det var ju Melin som VAR den nya rösten i båset...

Skrubben: Vi skulle nog ha haft mer tålamod med Melin, kanske tagit in en röst till i båset.

Precis tittat klart på Växjö-Brynäs från omgång 1 som Cmore visade repris av under kvällen. Det är väldigt tydligt att vi försökte spela ett helt annat spel då än vad vi gjorde under senare delen av säsongen. Vi var minst lika skickliga med puck som Växjö den matchen. Man såg tydliga mönster hur vår offensiv skulle fungera, där puckkontroll var en nyckelfaktor för Melin.

Däremot såg man redan i den här matchen tendenser till ett virrigt agerande i försvarsspelet. Nu gick den här matchen helt okej, men samtidigt kände man att vår defensiv var en tickande bomb. Med det där försvarsspelet skulle vi börja läcka bakåt förr eller senare.

Det var detta som Sjödda fick agera brandsläckare för. Tyvärr blev vårt anfallsspel (som var riktigt bra) som Melin satt under försäsongen totalt bortblåst. Jag hoppas att Sjödda (om han nu blir HC) kan bygga om vårt spel från grunden. Jag har förståelse för att offensiven blev lidande när vi var tvungna att börja om säsongen i oktober, men till nästa säsong vill jag se en bättre balans mellan försvarsspel och anfallsspel.

Brynäsgubbe: Lika som ni gjort laguppställningar med Scott, Rensfeldt och fan och hans moster. Så ser det ut på alla forum just nu.
Er lokaltidning har väl till och med nämnt Palushajryktet flera ggr. Så inte bara nåt som cirklar på Hovet.

Tungt tapp i Clark men antar att man valde Danielsson. Ändå ett uppköp.

Palushaj har då inte varit osynlig när jag sett er. Nästan alltid bäst på isen. Drömvärvning deluxe. Men gissar att han inväntar bra kontrakt från KHL/NLA.

ellis: Osynlig i etapper?? Som Skrubben så klokt skriver så var det inledningsvis. Resterande delen av säsongen var han grym. Sätter han sin signatur på ett kontrakt är det en av SHL:s bästa forwards vi får behålla.

Sluta trolla tack.

ellis: Palushajs enda dipp på hela säsongen var i början av serien. Men då var ju å andra sidan hela laget totalt under isen. Efter det gjorde han i princip en poäng varenda match han spelade.

Att han går in halvskadad i åttondelen mot Luleå och trots det dominerar i den matchen säger en hel del om vilken klass han besitter. Det vore riktigt korkat att säga nej till honom nu (när både Bengtzén och agenten säger att en förlängning är nära) och istället chansa på en ny spelare från AHL.

Skrubben: Med "bra" så menar jag att man håller en mer gedigen säsong rakt igenom än det Aaron gjorde. Tittar man tillbaka på säsongen så var han trots allt ganska osynlig i etapper. Ingen som lyfte laget under de djupaste perioderna. "Oumbärlig" tycker jag det verkar som SB nästan ser honom som eftersom Aaron verkar få så lång tid att komma med ett besked.

Semic: Bertilsson har kontrakt till skillnad mot Palushaj, Svar nej alltså,

Inkazar: Det hade jag missat! Tack för infon :)
Vet du om Palushaj har något liknande..? Antar att han inte har det eftersom du inte nämnde det

Semic: Berras klausul går ut 15e maj. Efter det är han garanterat Brynäs spelare.

ellis: Självklart kan man inte ge Palushaj all tid i världen, men faktum är att om man skulle välja ett annat spår så skulle det bli betydligt mycket osäkrare eftersom hans ersättare antagligen skulle hämtas från AHL, vilket alltid är en chansning. Jag hoppas väl att i Palushajs och Bertilssons fall så finns det någon sorts ”deadline” för när dom senast måste ha bestämt sig. Men anser samtidigt att det på ett sätt är ”naturligt” att det tar längre tid att få något besked av spelare i den klassen.
Jag hoppas som många andra att både Palushaj och Bertilsson stannar över nästa säsong. Det som oroar mig mest är att vi inte fått något slutligt besked angående Paille, väntas det för länge på den fronten är risken överhängande att det blir ett panikartat beslut med stor risk för en flopp...

ellis: Beror på hur du definierar "bra" och "oumbärlig". Han och Rödin har varit våra bästa offensiva spelare sedan SM-guldet. Inget snack om att han håller en egen klass för sig.

Jag tycker personligen att man inte ska ge Palushaj hur mycket tid som helst. Så jäkla bra och "oumbärlig" är han ändå inte.

« · 1897572 · »