1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759368 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
Chanzone: Bellman? Boqvist? Palushaj/spetsforward?

Inte för att vara dryg eller negativ nu. Har vi någonsin haft en, på pappret, svagare forwardsuppsättning? Vad säger ni?

Det låter inte skitbra att det bara ska in en ”spetsforward”. En skada på Danielsson och den killen floppar. Vem ska kliva fram och göra mål då?

Forzzen: Vad är en vanlig säsong?
Förra säsongen var inte helt olik den som Brynäs fick efter förra framgången. Det är tydligt att framgång efterföljs av kaos. Klubben vet inte hur man ska hantera framgång.
Skadehelveten är också regel snarare än undantag, känns det väl som?
Hur som helst ... .ja, om spelarna köper tränarens idéer så är det ett bra utgångsläge. Detsamma kunde sägas om Melin inför förra säsongen. Och alla andra tränare i världshistorien.
För övrigt, vad är egentligen Sjöddas spelidé?

Peja: Nu var förra säsongen ingen vanlig säsong med all turbulens både med tränare och spelare + väldigt många skador efter åttondelen så att bedöma han efter det tycker jag är svårt MEN om spelarna är med på sjöddas idéer så är det ett bra utgångsläge.

Forzzen: Givet att en tränare kan lyfta sig - men att Sjödda eventuellt kan lyfta laget nästa säsong kan knappast ligga med i bedömningsunderlaget när man bedömer hans insats 17/18...

Forzzen: Absolut. Och jag tycker man ska ge tränare tid. Man har anställt en tränare för man tror på det sättet tränaren vill spela på.

Jag tyckte dock Robban gjorde ett bra jobb första året också. Vi hade även bra underliggande siffror redan då så mycket talade för att resultaten skulle komma också.

De sk experterna är väldigt resultatinriktade där det är väldigt svart eller vitt.

Sen borde jag väl kommentera vår silly då jag var säker att det skulle komma en forward till in till laget. Tyvärr har en del kontraktsförlängningar(Adam, Davidssons,Högström,Vejdemo) kontrakt där vi nu måste betala hela lönen(Urbom och Bergfors betalde vi bara 50% av senaste säsongen) och värvningen av Josefson och Hultström(som var utanför budget ifjol) ätit upp budgeten. Ekonomin är stabil men vi har inte riktigt lust/råd att lägga för mycket pengar på någon spetsspelare när det finns väldigt mycket kvalitet i laget. Dock om vi tappar Ante(skadan), Jonte(NHL) eller Vejdemo(NHL) så kommer det värvas. Finns också pengar undanlagda om det behöver spetsas under säsongen eller om Fjällby vill ta ett år till i Sverige.
Laget ser ändå riktigt bra ut om vi inte åker på någon skada. Dessutom finns det nu större chans att vi får se Grewe och Holtz(två av sveriges absolut största talanger) redan denna säsong.

Realistiskuppställning till en premiär
Adam(Jensen)

Högström-Pettersson
Urbom-Hultström
Bernhardt-Nilsson
Alsing

Lilja-Ante-Bergfors
Vejdemo-Josefson-Brodin
Possler-Davidsson-Jonte
Ågren-Strandberg-Bemström
Henrik E

majk: Var det inte så att Robert O fick utstå mycket kritik första säs i DIF pratades om sparken bland de sk. experterna för att sedan
i föregånde säs varit tokhyllad ?

{8399}: Tommy J var ännu bättre så går vi efter vad dom presterat i Brynäs skulle vi ha tillbaka honom.

{8399}: 10:a(dock hoppa in i dåligt läge),10:a,5:a, kvart,åttondel,final. Sen sjua med Luleå och ut i åttondel. Spelmässigt såg det inte så bra ut i Luleå denna säsong heller. Ska dock ge det mer tid än så. Men är inte Bulan lite väl överskattad som tränare?
Svär jag i kyrkan när jag ifrågasätter honom här på forumet.

{8399}: Fantastiskt bra? Brynäs presterade ungefär likadant om jag minns rätt under Sjödins tid jämfört med Melins tid om man kollar på de underliggande siffrorna. Möjligen en liten förbättring. Det är väl inte fantastiskt bra. Dock bra mycket mer tur med utdelningen än Melin.
Se om spelet kan bli bättre också när han får vara med från start. Som utomstående ser jag inte Sjödins storhet som tränare.

Forzzen: Bulan var ju fenomenal i Brynäs

{8399}: Vet inte varför alla hyllar Bulan ? Är det för att han är en energisk coach eller för att han tog oss till finalen ifjol? Tycker absolut han har mer att bevisa för att hamna i toppen av tränarna i SHL.. Egentligen lyckades Tommy bättre ifjol med den turbelens och skade lista vi hade än vad Bulan gjorde.

{8399}: OM det stämmer att Bulan och Rönnqvist delade på ledarskapet i Luleå, som Bulan ofta försökte få det till i intervjuer, så hade han överlägsen erfarenhet gentemot Sjödda som var en renodlad assistent till Bulan.
Nej, jag har aldrig påstått att de som roterar mellan klubbarna är de bästa. Men jag hävdar att Sjödda inte har tagit en sååå lång väg som du vill få det till. Tvivlar på att han hade fått Brynäs-giget utan sin spelarbakgrund.

Peja: Kolla Bulan eller Tommy Jonsson, de var inte mer erfarna än Tommy när de tog över Brynäs och de gjorde det bra. De flesta tränare kommer underifrån faktiskt och de tränare som roterar mellan SHL klubbarna är inte alltid de bästa.

Peja: Sjödda vände skutan och avslutade med ett fint slutspel trots mycket frånvaro, bra jobbat.

{8399}: Vad var fantastiskt bra med Brynäs 17/18? Bottenlag som förvandlades till mellanmjölk efter tränarbytet... Ingenting att hylla, direkt.

Tycker det är olyckligt att Sjödda aldrig varit HC på elitnivå innan han tog Brynäs. Div1-2 i all ära, men de är amatörer. Hans nya kollega har däremot gått den långa vägen på riktigt.

Brynäsgubbe: Tommy gjorde det fantastiskt bra förra säsongen och får nu dessutom erfaren hjälp i båset så vi står väl rustade känner jag. Inte många lag i SHL jag skulle vilja att Brynäs bytte tränare med faktiskt (Luleå och Lakers kanske).

{8399}: Hoppas Sjödda är villig att lära sig, tycker fortfarande han är väldigt grön som tränare. Tommy var ju erkänt envis, nåt sånt har visat inte råd med.

Skrubben: Det måste ju finnas andra tränare, det gäller bara att man får anstränga letandet lite. Undra vilka han har försökt med?
Sedan om Bengtzen ska snacka om SM-guld så räcker det ju inte bara med en bra defensiv, vi måste få in lite spets framåt.

Skrubben: Jag tror på Sjödda, en tränare som gått den långa vägen från lägre divisioner, vidare till andretränare i SHL för att slutligen ta steget fullt ut till huvudtränare.
Sundqvist har jag hört ställer hårda krav och är en pådrivare så set blir nog bra.

Magnus kanske blir våran Hallam vem vet, en allsvensk huvudcoach som växer till headcoach i shl

Intervju med Campese ett par minuter in i programmet. Låter ju väldigt bra med allt han säger om att skapa ”en ny storhetstid” mm.😋
Hoppas det blir lika mycket verkstad som snack bara.

Kent747Socker: Denna lösningen var långt ifrån en chock för mig. Att Sjödda skulle bli huvudtränare kändes givet med tanke på hur död tränarmarknaden är. Jag tar ändå honom före Jonsson och Samuelsson alla dagar i veckan.

Sundquist har jag för dålig koll på, men han har fått fina lovord från en del håll i hockeysverige. Jag tänker inte såga den lösningen redan nu i alla fall.

Det märkliga är att man förlänger Sjöddas kontrakt med ytterligare en säsong. Men vad vet jag, det kanske var ett krav från hans sida?

{8482}: Ja, det var ju ingen jättespännande konstellation. Men ser man till hur andra klubbar värvar tränare så kanske det inte finns så mycket att välja på, trots allt.

Det finns dock potential i vår trio. Hoppas de kan trigga varandra att nå nya höjder. Jag tror det är viktigt att få in någon utifrån.

Jag gillar den här konstellationen på förhand. Det enda jag haft synpunkter på med Sjödda är att han inte tagit time out i "rätt" (ur min synvinkel) lägen. Dålig fingertoppskänsla i coachingen, har varit min känsla. Men det är mest en känsla. Annars älskar jag hans engagemang och Brynäshjärta. Att få in en ny assisterande känns som lagom mycket dynamik.

Forsberg 1978: Vem hade du velat ha in och har du koll på hur dom här 3 kommer att funka när dom får starta säsongen?

Modo och LHC signa ju 2 tränare, nån av dom du vela se? Eller vem?

Klart du får va besviken men dom måste väl få chansen innan vi dömer ut teamet?
Jag hoppas det blir kanon, för jobbigt att tänka negativt i maj redan=)

Jahapp besviken å det grövsta!

Nä det här känns inget vidare. Att vi signar upp Sjödin som huvudtränare måste vara ett tecken på att marknaden är död.

Jag hoppas dock han motbevisar mig.

Spännande. Känns svårt att ha en rejäl åsikt i dagens läge, har bara hört gott om Sundquist och det han gjort med Tingsryd de två första säsongerna är meriterande. Sen får vi se om han är rätt man för oss.

Positivt är att Sjödda och Sundquist har lite bra kemi sen tidigare (tränarkursen), det minskar ju i alla fall risken för prestigebråk och dylikt.

In med lite forwards nu.

Inkazar: Bra jobbat Bengtzén!!! 😆🔫
#ironi

Skrubben: det blir väl helt enkelt ett nytt kontrakt och BZ standard HC kontrakt är på 2 år.

Konstigt att det bara står kontraktstid på Sjödda? Och varför förlänger man Sjöddas avtal med ett år till?

Aja, det hade kunnat vara sämre...

Vuollerim: Av de båda ser jag hellre Sjödda som HC så arbetsfördelningen är jag nöjd med. MS får vara mysfarbror som får alla att må bra.

bradberry: I en modern organisation eller tränarkonstelation spelar det knappt någon roll vilka titlar man har, man arbetar tillsammans kring alla frågor. Jag tror detta blir bra! Gillar hur Sundqvist pratar om kravställning och vinnare, han kan bli en bra komplement till övriga stab.

Vuollerim: Sundqvist (vår nya Sunken..) var väldigt populär i Tingsryd av spelarna. Många ute efter honom.

moment22: Magnus Sundqvist blir ass tillsammans med Janne Larsson och Sjödda fortsätter som huvudtränare enligt Brynäs.

{8482}: Sjödda blir HC...

Känns inte optimalt...

{8482}: 😄, men det var mera andemeningen de ville åt med ölliknelsen är jag rädd. De sa också att han hade ganska mycket dansk hockeykultur i sig..... Men jag håller tummarna att det blir bra.

Zappaholic: dom jag känner är väldigt nära laget, (det är iofs de flesta i Tingsryd, inte världens största ställe😄). Jag hoppas innerligt att de har fel, för någonting bra gjorde han ju definitivt de första säsongerna i Taif. Hoppas bara att det kan funka hos oss med.

moment22: Hehe har tagit nån öl med personer i och runt Brynäs och dom har också vart sköna att ta nån öl med=) Vore väl värre om dom inte va det.

Tror nog man kan ha vad som krävs iallafall.

moment22: Tänk så olika msn kan höra. Jag har hört att det är en rätt tuff jävel när så krävs.

nu blir farsan nöjd, han hejar på Västerås i hockey men resten av familjen på Brynäs och sen Bulan stack har han tjatat till mig om att Magnus borde ni värva, farsan känner nämligen honom på ett hörn och brukar vara och käka på vår familjerestaurang på sommarn.

SH: Känns inte alls bra! Några Taifare jag känner beskrev honom som en skön person att ta en öl med men att han absolut inte har vad som krävs på en högre nivå. Han tar det lite som det kommer och är en glad skit. Inte alls vad vår curlade trupp behöver om man får tro på vad de säger😭

{8399}: Låter jävligt bra. Han ställer höga krav både under match och träning. Det behövs

{8482}: den lösningen kan jag absolut leva med

{8399}: Magnus som huvudtränare och Sjödda backcoach tror jag.

Nu ska utvecklingen och tävlandet höjas, spännande tycker jag.

SH: Magnus om sig själv:

"– Jag är en tränare som vill vinna. Jag ser mig själv som en glad och ärlig människa som själv tycker att jag har en bra känsla för när och var man ska göra saker och ting. Jag är inte någon som bara står och tittar, jag agerar och om jag tycker något så faller hammaren. Jag kräver disciplin och hårt jobb, men allt ska göras med glädje. Spelarna kommer veta vem som bestämmer men utan att jag ska vara en belastning"

Auchinleck: Visst men det är inte så lätt att tappa en liten publik.

Vad ska man tro om det här då...

Intervju med Sundqvist på hemsidan.
En riktig hedersman och bra representant för Brynäs.

« · 1897964 · »