HV 71-Brynäs IF lördagen den 28/1-12
Helvete, 1 pinne är godkänt men vårat PPsög i kväll. Normal utdelning på PP i 3 poäng hade varit gjutna!!!
Olycklig Ekholm. Lurad vid utvisningen och lägger pucken på domaren före målet. Daniel Larsson landslagsmässig. Brynäs det bättre laget och borde haft 3 poäng. Surt.
Petrasek, förstås. Där ser du, Sundlöv, det betalar sig att skaffa in spelare t o m sent i januari...
Ändå än bra insats där vi var det bättre laget över tre perioder.
Ja det är surt.
Det är ju en match vi ska vinna,chanser saknades ju inte.
Men för mjuka avslut ikväll.
Bara bita ihop och ta LHC på Måndag och låna seriledningen nåt dygn.
Slutspelskaraktär på matchen. Tror det kommer se ut så här i kvarten också mot vilka de än möter. BIF kommer vara med i matchserien men inte ha det sista extra. Bittert att när laget försvarsmässigt gör det bra då finns det ingen skärpa i offensiven.
Ja det är inte undra på att han fått kicken från två ryska klubbar under säsongen.
Jag tror HV kommer få problem med honom,ruskigt sävlig.
Och varför har helt plötsligt Brynäs börjat dumpa in puckar i PP?
Gillar det inte.
Patetiskt tvåa dock för en slashing i förlängningen. Ingen av våra jagande spelare nuddade ens Kolan, som dessutom fick chansen att avsluta.
Varpå huvuddomaren förstås lyckas stå i vägen för Ekholms rensning i rundeln så att Davidsson kan servera Petrasek ett smörpass.
Nä, det vi lyckades med vad gäller effektivitet senast mot Modo fick vi tillbaka med råge i den här matchen.
Sen gör ju Larsson en kanonmatch i deras mål, hans räddning på Silfverbergs friläge avgör matchen.
Sammantaget en bra match från bägge lag, högt tempo och lagom grinigt.
Med Dackell och Lauritzen tillbaka får vi ännu mer spets och tyngd i offensiven.
Nu väntar vi bara på Kakelmannen som kommer att berätta hur tråkig hockey vi spelar... :-)
En stabil defensiv back som jag tar alla dar i veckan.
Även om han och laget definitivt inte var värda nån poäng idag.
Men shit happens, det är hockey och inte alltid som det bättre laget vinner...
LJ tokrusar upp på skytt utan att ha minsta koll på vad som försiggår bakom hans rygg. Sen när blev det hans uppgift??"
Löjligt, du ville bara hitta ett fel från LJ:s sida.
Det pinsamma är ju att du lyckas hitta ett fel där han gör rätt.
Ingen går på skytten och LJ står mitt i slottet rättvänd och har Sunken bakom ryggen som ska markera Kristiansen.
Vad fan ska LJ göra i det läget anser du?
Uppenbarligen släppa fram deras skytt och backa ner i knät på Honken.
LJ tokrusar dessutom inte på deras skytt, som du påstår.
Inte en siffra rätt från din sida i det här fallet.
Huge: Pettan defensiv? Har Elitserierekordet i flest poäng av en back på en säsong... Härlig match för övrigt, intensivt och grinigt precis som det ska vara =)
Danne Larsson spelade makalöst idag och gav oss chansen att vinna för att Brynäs hade chanser och borde vunnit kan man inte säga något om. Jag måste säga att jag är imponerad av ert PP, bättre än HVs när det var som bäst, intressant att få uppleva det i motsatt riktning!
Lev väl Brynäsare och tack för en god match, tror ni kommer få en väldigt roligt vår, det är ni värda efter några år av besvikelse.
Hahaha.
Ja den "defensive" Petrasek vann poängligan för backar för ett par säsonger sedan.
Men det är inte alls samma Petrasek idag.
Men du har kanske bättre koll...
I övrigt en helt Ok match av LJ.
Och som sagt: har aldrig påstått att Petrasek är nån utpräglat defensiv back, bara att han är stabil i defensiven i komb med bra offensiva kvaliteter.
Uttryckte mig kanske lite otydligt där.
Inte ofta man sitter med känslan att det ordnar sig och sen är missnöjd med en pinne efter att ha mött er i KA.... ;-)
Clarence: Tycker det vore fel om inte Brynäs satt mål på SM-Guld för truppen i år. Fantastiskt skickliga spelare och det verkar vara många vinnarskallar. Nästa år är många tongivande spelare borta, detta är Brynäs år och vinner man inte i år kommer det dröja.
Måste tillägga att om HV inte vinner hoppas jag Brynäs gör det, majoriteten av de framträdande spelarna är unga och svenska och spelar rolig ishockey.
Vad hände med Bifs PP??
Avd övermod/kladd i F Y R A minuter, helt plötsligt stod alla still och dumpar puckar till höger & vänster HELT utan tanke.
Detta gjorde att vi tappa 2 minst sagt viktiga pinnar.
Sedan Widing, ska an skratta eller gråta? Lasse J ser ut som en Nhl stjärna mot han..
Nordan följer med deras puckförare i sarghörnet men kan inte hindra passet som kommer snett inåt/uppåt i banan. LJ står mitt emellan passningsmottagaren och målet i det läget och har full koll på vad passningsmottagaren ska göra. LJ avvaktar en aning och passningsmottagaren slarvar lite med mottagningen och tvingas vända upp mot blå innan han får riktigt kontroll på pucken.
I det läget stöter LJ helt korrekt mot puckföraren istf att bara passivt avvakta och låta denne avancerar mot målet. Puckföraren tvingas då att skicka ner pucken mot Honken, som släpper en halvbillig retur varpå Sunken blir enkelt bortvänd av målskytten.
T.o.m en blind kan se att det är Sunken som isf inte håller sin markering.
Du vet i mellanmjöllkens förlovande land får man inte sticka ut hakan och säga att man ska vinna SM.
Kul att du tycker att Brynäs spelar en rolig hockey.
Det är ju faktiskt de tre översta lagen som spelar den moderna hockeyn som bygger mycket på fart.Det är kul att det ger utslag.
Sen är det ju några i den här GB:n som har det lite jobbigt denna säsong nu när Brynäs är ett topplag.
Vad gäller Lasse Jonsson så gör han ikväll en bra match,med Lassemått;)
Hoppas det är på väg åt rätt håll nu.
För någon backvärvning blir det inte.
Men jag hade helt klart förväntat mig lite mer produktion från hans sida, även om han i övrigt gör ett riktigt bra vattenbärarjobb sas.
Isf är väl Widing en större gåta så här långt, om vi nu ska jämföra spelare som hittills har varit lite av besvikelser.
Nä....
Bra match faktiskt, det syns att Brynäs blir en kandidat till guldet.
Trevlig kväll alla
Oroväckande att man bränner så många frilägen.
Jag räknar med att det blir en liknande insats imorgon.
4-3 efter straffar Wänna sätter den avgörande.
Är väl dags att slå LHC nu,det är ju det enda laget som Brynäs inte vunnit mot denna säsong.
Lär väl bli samma uppställning som igår om inte Lauritzen fortfarande är redo för comeback.
Jag tycker man skulle kunna byta plats på Martin Johansson och Wännström,MJ känns som perfekt för en fjärdelina just nu.
Haha, du har lika mkt fel här.
I stort sett hela Sveriges samlade expertis med tränare osv i spetsen ställde sig mer eller mindre frågande till sparkningen, när Färjestad och CZ äntligen lyckats komma tillbaka från den dåliga starten och såg ut att ha fått ordning på spelet igen.
Så lägg ner ditt yrande om att alla anade att han skulle få sparken i det läget. Det stämmer inte med verkligheten, du vet det där området där någotsånär kunniga supportrar befinner sig.
CZ och den assisterande tränare hade lite olika syn på matchningen av laget och ledningen ansåg dessutom att det saknades lite av den energi som laget alltid stått för genom åren, att tiden var på väg att rinna ut och att man inte ville chansa genom att låta CZ forsätta med dennes lite mer långsiktiga arbete med laget.
Sparkningen berodde alltså mer på saker som man knappast kunde förutse skulle bli problem vid anställningen och då valde man den enklaste vägen ut, utan att man fördenskull ansåg att CZ gjort ett dåligt jobb och vara en tränare som inte passar för laget i ett lite längre perspektiv.
Allt enligt Loob själv i intervjun.
Vilket visar att du inte haft en siffra rätt i den här debatten.
Mer än att CZ fick sparken.
Ett konstaterande som ingen öht har ifrågasatt.
Huge: Avdelning okunnig och blind alltså??
På dig låter det som om HV-spelaren är på väg framåt i denna situationen och då kanske du ska ta och titta på highlights en gång till. Tycker du då fortfarande att HV-spelaren är på väg framåt kanske det i så fall är du som ska inköpa blindkäpp...
Vår högerforward har gott om tid att plocka upp HV-spelaren om han skulle vända framåt. LJ stöter för högt, inte tokrusar dock som jag skrev i stridens hetta, varpå Sunken blir själv framför målet. Där tycker jag LJ skulle varit närmare Honken och vårt mål.
Vår högerforward markerar deras vänsterback som inledningsvis inte syns i bild men man kan skymta hans klubba vid ca 1.13 minuter in i inslaget.
Vår vänsterforward har koll på deras högerback, återstår bara LJ och Sunken.
Passningen kommer sen från hörnet snett inåt/uppåt så att deras mottagare som LJ har markering på, tvingas vända lite tillbaka mot blå innan han får kontroll på pucken. I det läget stöter LJ lite lätt framåt men puckföraren hinner lägga ner ett halvdant skott och sen vet vi vad som sker: Sunken blir bortvänd och är isf boven i dramat, alt en bra bortvändning av Kristiansen.
Kan heller inte se hur vår högerforward ska hinna plocka upp HV-spelaren som får passet från hörnet. Han har ju för fasiken markering på deras vänsterback i det läget och kan inte gärna dela på sig själv och ta två markeringar samtidigt.
Hade varit annorlunda om vår högerforward hade släppt sin markering på deras vänsterback och verkligen försökt plocka upp HV-spelaren, men det gjorde han ju de facto inte.
Det blev istället LJ:s uppgift att fullt naturligt stöta mot/försöka närmarkera puckföraren i det läget.
Alternativet för LJ i det här läget är väl isf som du själv säger: att försöka vara närmare Honken och vårt mål. Men då uppstår ju nästa problem: deras puckförare kan i godan ro avancera mot vårt mål oattackerad och sen sitter både LJ och Sunken i knät på Honken samtidigt som båda (LJ och Sunken) markerar samma spelare (Kristiansen):
Vete fan om det hade varit ett bättre val än de LJ nu gjorde, och som dessutom var helt korrekt enligt uppgjorda planer vad gäller vem som ska markera vem.
Nä, du får nog ta tillbaka det där med blindkäpp, men eftersom det verkar vara du själv som är i behov av en sådan så kan jag sträcka mig till att sponsra dig... ;-)
Huge: Svamlar? Det är ju du som skriver en halvtaskig uppsats i ämnet och inte jag...
Vår högerforward är nära deras back men stöter ju inte dit när LJ stöter upp. Sen har du din åsikt och jag min över hur LJ agerar.
Ok, jag ger mig om blindkäppen och nöjer mig om du åtminstone köper ordentliga glasögon ;-)
Zappaholic: Så du tycker alltså att LJ är en bidragande orsak till Hvs 1-0 igår?
Frågan är då vad du tycker att han ska göra istället för det han gör? Han gör helt rätt och är det någon som ska kritiseras för det målet så är det Sunken, men det ska han inte för Kristiansen gör det bra.
Vår högerforward försöker initialt att stoppa/blockera ett ev pass från deras hörnspelare upp till egen vänsterback, syns klart och tydligt på bilderna. När passet sen kommer inåt banan istället så ser man att vår högerforward försöker att stöta mot puckmottagaren men hinner inte dit.
Isf är det väl högerforwarden som gör fel som tar markering på fel gubbe från början, så nu får du bestämma dig: ska han ha markering på deras vänsterback eller på mottagaren som får passet från hörnet?
När passet kommer från hörnet tvingas puckmottagaren backa tillbaka en aning men hinner slänga ner pucken mot mål eftersom LJ i det läget inte har hunnit få närmarkering på mottagaren.
Mkt möjligt att man då kan tycka att LJ borde ha försökt ta närmarkering i ett tidigare läge så att mottagaren aldrig fått möjlighet att lägga ner pucken mot mål, men allt går mkt snabbt från när Nordan inte lyckas blockera passet från hörnet till att passet når fram. LJ hinner helt enkelt inte dit för att skära av passningsvägen. Det viktigast är ändå att puckmottagaren är relativt ofarlig när han får pucken och knappast utgör nåt större hot i det läget.
Om du sen tittar ytterligare lite grann på vad Sunken gör så ser du att han stirrar på puck alldeles för länge. Och det är därför som han inte ser att Kristiansen smyger upp bakifrån målet och tränger sig emellan Sunken och Honken och hinner på så sätt in framför Honken, tar emot passet/skottet från slottet och vänder sen enkelt bort Sunken.
Hade Sunken varit lite mer observant så hade han aldrig låtit Kristiansen komma in framför sig, en dödssynd för en back att placera sig bakom den forward man ska markera framför kassen.
Så jag vill fortfarande framhålla att det är Sunken som syndar mest, alt Kristiansen som gör det jävligt smart och bra.
LJ befinner sig ungefär mittemellan Honken och puckmottagaren när passet kommer från hörnet.
Vad tycker du isf att LJ istället borde ha gjort i det läge han då befann sig?
Redigerad kommentar
70 Rodrigues: Vid-rigt!
Och det äckligaste med allt är att han BORDE blivit syndabock istället, då Martin Johansson skulle satt sitt friläge. Nu gör han ju "dundersuccé i comebacken" istället.
1 poäng som borde varit 3 - USELT!