« Föregående · 137032 · Nästa »
Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Sv: Mårs
Natten:
Håller med om att man måste bestämma sig för vad man egentligen vill med de unga killarna (inte bara Mårs), annars tappar man (SK, Esko OCH Brynäs!) i trovärdighet gentemot unga talanger som väljer framtida förening.
Frölunda har hamnat helt rätt i sin satsning, Leksand och Brynäs har det lite svårare att spela in de yngre. Det ger effekt på vilken klubb de största talangerna väljer, tyvärr!
Mårs behöver spela i den roll han behärskar.
Skulle förvåna mig mycket om han inte är draftad för att gå som defensiv ytterforward i en tung checking line i ett framtida Columbus. Brynäs envisas med att låta honom gå som center mellan Floberg och Jobs för tredje säsongen i rad. Klipskt, eller?
Men Brynäs (SK och Esko) måste bestämma sig för om de skall göra som tex Frölunda. Lita på de man satt under kontrakt! Annars är det bara att göra som FBK och ta bort de unga i laget och köpa in ärrade veteraner som producerar från dag 1...
Håller med om att man måste bestämma sig för vad man egentligen vill med de unga killarna (inte bara Mårs), annars tappar man (SK, Esko OCH Brynäs!) i trovärdighet gentemot unga talanger som väljer framtida förening.
Frölunda har hamnat helt rätt i sin satsning, Leksand och Brynäs har det lite svårare att spela in de yngre. Det ger effekt på vilken klubb de största talangerna väljer, tyvärr!
Mårs behöver spela i den roll han behärskar.
Skulle förvåna mig mycket om han inte är draftad för att gå som defensiv ytterforward i en tung checking line i ett framtida Columbus. Brynäs envisas med att låta honom gå som center mellan Floberg och Jobs för tredje säsongen i rad. Klipskt, eller?
Men Brynäs (SK och Esko) måste bestämma sig för om de skall göra som tex Frölunda. Lita på de man satt under kontrakt! Annars är det bara att göra som FBK och ta bort de unga i laget och köpa in ärrade veteraner som producerar från dag 1...
Sv: Trött
Cusken:
Inte bara målsättning, Cusken!
De har realistiskt sett även titeln inom räckhåll, det är inte bara visioner eller målsättningar. Just nu fördel VFHC och HV som verkar vara de starkaste lagen och har de bästa målvakterna.
Om man ser Brynäs i det perspektivet så kan det i alla fall inte gå sämre när man är 12:a av 12 lag. Det kan bara bli bättre...
Inte bara målsättning, Cusken!
De har realistiskt sett även titeln inom räckhåll, det är inte bara visioner eller målsättningar. Just nu fördel VFHC och HV som verkar vara de starkaste lagen och har de bästa målvakterna.
Om man ser Brynäs i det perspektivet så kan det i alla fall inte gå sämre när man är 12:a av 12 lag. Det kan bara bli bättre...
Sv: Mårs
gordo: Vad brynäs behöver är en en center som är bra nu och inte om 1-2 år alltså borde det vara bättre att köpa en sån och låta Mårs utvecklas i ett lag där han får spela vilket han inte får i daxläget i brynäs, hur mycket utvecklas man då? Men det kan nog vara bättre att låna ut han till nån klubb i AS.
Aftonbladet analyserar Brynäs Kris
Klassiska Brynäs IF är ett lag i djup kris och finske tränaren Esko Nokelainen har en tuff uppgift framför sig.
Han måste få ordning på spelet - och på de spelande tränarna i laget.
Annars kan hans tid i klubben bli mycket kort.
Sju raka förluster och sist i tabellen.
Nej, Esko Nokelainen hade knappast räknat med den starten på sin karriär som elitserietränare i Brynäs. Några förluster till och han får se sig om efter ett annat jobb.
Frågan är hur han ska vända den onda trenden?
Många starka ledare...
Att vara tränare i Brynäs - när det går emot - är förmodligen elitseriens svåraste uppgift. Anledningen till det är alla spelande tränare i laget.
Pär Djoos, Jan Larsson, Ove Molin, Tommy Sjödin och Roger Kyrö har spelat i elitserien sedan elitserien kom till - nästan - och Esko Nokelainen måste lyssna på dem. Ibland.
Samtidigt får han inte ge veteranerna allt för fria tyglar för då kommer de sakta men säkert att käka upp den sympatiske finländaren och till sist själva ta över befälet i båset.
Han måste hitta en gyllene medelväg.
Nokelainen har en auktoritär ledarstil. Han är van att peka med hela handen och det fungerar inte i Brynäs. Mot Södertälje bänkade han Pär Djoos och Henrik Rehnberg och förklarade efteråt att han var tvungen att markera.
I Brynäs markerar man inte ostraffat.
Förre tränaren Roger Melin var annorlunda i sin ledarstil. Han gav de "spelande tränarna" ansvar och på det sättet fick han dem att ge sitt yttersta i match efter match. Problemet var att han tillslut själv tappade sin roll i laget och på slutet var det spelarna som bestämde.
...men bara en tränare, lirare
Nu handlar det om en kulturkrock.
Esko Nokelainen har kommit till ett lag där spelarna är vana att vara med och ha åsikter om allt från hur träningarna ska skötas till laguttagning och coachning - och det är där Brynäs stora problem sitter i dag. Av veteranerna är det bara Tommy Sjödin som kommit upp i normal standard och för att Esko Nokelainen ska lyckas vända den negativa trenden måste han få igång Djoos, Larsson & Co också. Annars är Nokelainen och Brynäs väldigt illa ute.
Vad ska Brynäs göra då?
Ett alternativ är givetvis att klubben gör sig av med alla spelande tränare, men det är inte realistiskt. Istället borde Nokelainen köpa sig en bok om psykologi, ta ett resonemang med sina kollegor i båset och hitta en lösning som passar alla. Spelarna å sin sida måste acceptera att det bara finns en tränare, en coach och en ledare i laget.
Då är krisen snart över i Brynäs.
Han måste få ordning på spelet - och på de spelande tränarna i laget.
Annars kan hans tid i klubben bli mycket kort.
Sju raka förluster och sist i tabellen.
Nej, Esko Nokelainen hade knappast räknat med den starten på sin karriär som elitserietränare i Brynäs. Några förluster till och han får se sig om efter ett annat jobb.
Frågan är hur han ska vända den onda trenden?
Många starka ledare...
Att vara tränare i Brynäs - när det går emot - är förmodligen elitseriens svåraste uppgift. Anledningen till det är alla spelande tränare i laget.
Pär Djoos, Jan Larsson, Ove Molin, Tommy Sjödin och Roger Kyrö har spelat i elitserien sedan elitserien kom till - nästan - och Esko Nokelainen måste lyssna på dem. Ibland.
Samtidigt får han inte ge veteranerna allt för fria tyglar för då kommer de sakta men säkert att käka upp den sympatiske finländaren och till sist själva ta över befälet i båset.
Han måste hitta en gyllene medelväg.
Nokelainen har en auktoritär ledarstil. Han är van att peka med hela handen och det fungerar inte i Brynäs. Mot Södertälje bänkade han Pär Djoos och Henrik Rehnberg och förklarade efteråt att han var tvungen att markera.
I Brynäs markerar man inte ostraffat.
Förre tränaren Roger Melin var annorlunda i sin ledarstil. Han gav de "spelande tränarna" ansvar och på det sättet fick han dem att ge sitt yttersta i match efter match. Problemet var att han tillslut själv tappade sin roll i laget och på slutet var det spelarna som bestämde.
...men bara en tränare, lirare
Nu handlar det om en kulturkrock.
Esko Nokelainen har kommit till ett lag där spelarna är vana att vara med och ha åsikter om allt från hur träningarna ska skötas till laguttagning och coachning - och det är där Brynäs stora problem sitter i dag. Av veteranerna är det bara Tommy Sjödin som kommit upp i normal standard och för att Esko Nokelainen ska lyckas vända den negativa trenden måste han få igång Djoos, Larsson & Co också. Annars är Nokelainen och Brynäs väldigt illa ute.
Vad ska Brynäs göra då?
Ett alternativ är givetvis att klubben gör sig av med alla spelande tränare, men det är inte realistiskt. Istället borde Nokelainen köpa sig en bok om psykologi, ta ett resonemang med sina kollegor i båset och hitta en lösning som passar alla. Spelarna å sin sida måste acceptera att det bara finns en tränare, en coach och en ledare i laget.
Då är krisen snart över i Brynäs.
Sv: Trött
gordo: Ja, just nu får man nöja sig med det lilla. Men man undrar lite i bland över vilka som döljer sig bakom vissa nicks. Genuina Brynäsare eller medgångssupportrar eller t o m motståndare som vill sprida panik i leden. När vissa t o m svänger UNDER en och samma match från att HYLLA laget till att SÅGA så undrar nan ju onekligen. SÅ fort förvandlas knappast ett lag från världsbäst till sämst..Skärpning på den fronten tack!
Sv: Trött
Huge: Först och främst har inte jag nämnt något tränarbyte el. dylikt. Det är inte rätt väg att gå. Min poäng är väl den att målsättningen i Brynäs på sistone inte är att vara ett topplag utan att "göra det bästa av situationen med det som finns att tillgå".
Jag tycker förvisso inte en direkt jämförelse med andra lag är helt rättvisande men se ändå på FBK som värvar mitt i säsongen en NHL-meriterad spelare trots redan bred trupp. Då har man höga målsättningar. Vad gör Brynäs efter en bedrövlig säsongsupptakt? Inget!
Med dagens utdragna system med 50 omgångar måste varje lag räkna med skador. Brynäs gör inte det. Ett par skador och du har en tredjefemma fylld av juniorer. Jag tycker det är bedrövligt.
Truppen är för tunn punkt slut. Nu med Wågström borta hela säsongen ser inte heller ljusare ut. Men det är min åsikt.
Jag tycker förvisso inte en direkt jämförelse med andra lag är helt rättvisande men se ändå på FBK som värvar mitt i säsongen en NHL-meriterad spelare trots redan bred trupp. Då har man höga målsättningar. Vad gör Brynäs efter en bedrövlig säsongsupptakt? Inget!
Med dagens utdragna system med 50 omgångar måste varje lag räkna med skador. Brynäs gör inte det. Ett par skador och du har en tredjefemma fylld av juniorer. Jag tycker det är bedrövligt.
Truppen är för tunn punkt slut. Nu med Wågström borta hela säsongen ser inte heller ljusare ut. Men det är min åsikt.
Sv: Mårs
Natten:
Oj, nästan en hel match och några träningar. Då är han riktigt usel eftersom han inte ens får chansen vid skador.
Kjell Larsson (Columbus) får se sig om efter ett nytt jobb som slösar en 87: plats i draften på en sån gråsten...
Då är det bättre att satsa på Nylander som har framtiden för sig i ett allt bättre Brynäs.
Oj, nästan en hel match och några träningar. Då är han riktigt usel eftersom han inte ens får chansen vid skador.
Kjell Larsson (Columbus) får se sig om efter ett nytt jobb som slösar en 87: plats i draften på en sån gråsten...
Då är det bättre att satsa på Nylander som har framtiden för sig i ett allt bättre Brynäs.
Sv: Mårs
lindberg: Detta kan väl bara tyda på att Esko tittar sig omkring efter en ny center? Nu när vi får klara oss utan Wågström också..
Det betyder att vi helt skadefria har endast tre centrar i laget!
Beror väl lite på när Wågen kommer tillbaka, brynäsare brukar ju komma tillbaka en månad tidigare än planerat för att sen slita upp den gamla skadan.. (se förra säsongen)
Men nåt måste ju göras, frågan är om det är rätt att sparka spelare och börja röra om i truppen...
Det betyder att vi helt skadefria har endast tre centrar i laget!
Beror väl lite på när Wågen kommer tillbaka, brynäsare brukar ju komma tillbaka en månad tidigare än planerat för att sen slita upp den gamla skadan.. (se förra säsongen)
Men nåt måste ju göras, frågan är om det är rätt att sparka spelare och börja röra om i truppen...
Sv: Mårs
gordo: Mårs spelade ytterforward i fjärdefemman (Jobs-Wågström-Mårs) mot lada togliatti så har han säkert fått prova det på träningar med utan större framgång...han har juh även fått spela back i en försäsongsmatch. Fast om det är rätt att lösa honom nu när Wågström blivit långtidsskadad är väll lite riskabelt om nån av dom tre andra blir skadad eller håller SK på tt leta en bättre ersättare?
Sv: MIF-BIF
Tja!
Veckans plus och minus lista kommer här .
+++++ : en poäng mot MIF är bättre än ingen alls tycker jag .
++++ : Jan"Janne"Larsson har gjort 567 Elitseriepoäng nu och gått förbi Håkan Loob som hade 566 poäng och nu är Janne poängkung i Elitserien genom tiderna , tack Janne du är bäst!!!
+++: Imorgon är de hemmamatch mot Timrå IK och de är också 8 dagar kvar till hemmaderbyt mot Leksand .
++: Roger Kyrö är skadefri nu och gjorde mål i boxplay mot Malmö igår .
+ : Kyösti Karjalainen gjorde sitt andra mål i Brynäsdressen sen återkomsten , bra jobbat "Kösa"!
-----: att Brynäs släppte en klar 4-1 ledning mot MIF igår .
----: att Henrik Rehnberg är skadad.
---: att Brynäs sparkade junioren Per Mårs , VARFÖR???
en utlåning hade väl varit bättre...???
--: en svår match mot HV71 på torsdag borta , lite enklare spelprogram hade varit bättre.
-: att J-18 laget förlorrade med 6-3 borta mot Mora .
Ett länktips : hockeykultur.com
M.V.H Tor!
Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!
Veckans plus och minus lista kommer här .
+++++ : en poäng mot MIF är bättre än ingen alls tycker jag .
++++ : Jan"Janne"Larsson har gjort 567 Elitseriepoäng nu och gått förbi Håkan Loob som hade 566 poäng och nu är Janne poängkung i Elitserien genom tiderna , tack Janne du är bäst!!!
+++: Imorgon är de hemmamatch mot Timrå IK och de är också 8 dagar kvar till hemmaderbyt mot Leksand .
++: Roger Kyrö är skadefri nu och gjorde mål i boxplay mot Malmö igår .
+ : Kyösti Karjalainen gjorde sitt andra mål i Brynäsdressen sen återkomsten , bra jobbat "Kösa"!
-----: att Brynäs släppte en klar 4-1 ledning mot MIF igår .
----: att Henrik Rehnberg är skadad.
---: att Brynäs sparkade junioren Per Mårs , VARFÖR???
en utlåning hade väl varit bättre...???
--: en svår match mot HV71 på torsdag borta , lite enklare spelprogram hade varit bättre.
-: att J-18 laget förlorrade med 6-3 borta mot Mora .
Ett länktips : hockeykultur.com
M.V.H Tor!
Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!
Länkar:
http://hockeykultur.com
http://hockeykultur.com
Sv: Nu kommer segern!
TimråIkPower: Ni har inte vunnit i Gävle se´n Sundsvall brann och ni lär nog få vänta till nästa eldsvåda av samma format....
Sv: Mårs
lindberg: Sanningen är väl den att vi bara har 2 juniorer som håller måttet för tillället, Jobs och Floberg. Att låta Mårs stanna tror jag är att göra honom en björntjänst, bättre att han får spela någon annanstans. Det som hänger i luften just nu är väl om Wågen skall ersättas. Isf hoppas och tror jag att SK redan jobbar i kulisserna på ngt namn, ngn på artistkontrakt förmodligen. Harder?
Sv: Nu kommer segern!
Gurravictor: Håller med dig.....försök hänga med. Mitt tips
BIF-TIK 1-4
FORZA TIMRÅ!
BIF-TIK 1-4
FORZA TIMRÅ!
Sv: Trött
Cusken: Hej igen. Det har inte slagit dig att det kanske är alla gnällspikar här på sidan som blundar för verkligheten. Jag förstår att många är otroligt engagerade och förhoppningarna efter försäsongen var naturligtvis, med all rätt, stora på laget. Skador, dåligt sjävförtroende och därmed knackigt spel har ju gjort att vi ligger där vi ligger. Många verkar tro att man trots dessa faktorer borde kunna prestera topphockey men det funkar ju inte riktigt på det viset. Att efter 9 omgångar och med 3-poängssystemet dessutom redan börja yra om AS, tränarbyte, SK:s avgång osv tyder väl knappast på ngn större verklighetsförankring....
Mårs
Vill tydligen Brynäs göra sig av med trots Wågströms skada, motivering att han inte kan spela ytterforward. Innebär detta nu att Esko fegar ur helt när det gäller att spela på fyra femmor.
Länkar:
http://www.gd.se
http://www.gd.se
Sv: MIF-BIF
Var det inte den gamla ljumskskadan han slog upp? I så fall kan det ju med lite otur (ovanligt?) vara allvarligt. Rehnberg behövs så vi kan väl hålla tummarna.
Länkar:
http://www.gustgryvel.com
http://www.gustgryvel.com
Sv: Nu kommer segern!
Smurfen: Lycka till mot Timrå.............försök hänga med när Timrå trampar igång.....
Sv: MIF-BIF
claesw: Ja för tyvärr är det så att när Djoosen har pucken i rundeln i egen zon får man ju magont på en gång. Vad som helst kan ju hända. Tycker att försvarspelet var kanon första halvan av matchen tufft och aggresivt.
I 3:e perioden så verkar det som om man ger upp egna blå för lättvindligt backar ner för djupt i egen zon samt alldelens för långt mellen lagdelarna annars var det en ok fajt.
A:A´s tackling var ju klockren! där såg nog Sjogren stjärnor ett bra tag. Gillar även Sjöda och Janne larssons mangling av Daniel Rydmark..hehe mera sånt.
I 3:e perioden så verkar det som om man ger upp egna blå för lättvindligt backar ner för djupt i egen zon samt alldelens för långt mellen lagdelarna annars var det en ok fajt.
A:A´s tackling var ju klockren! där såg nog Sjogren stjärnor ett bra tag. Gillar även Sjöda och Janne larssons mangling av Daniel Rydmark..hehe mera sånt.
Sv: Nu kommer segern!
mike66: Tänk på att säsongen är LÅNGT från över, ÄN har ni inte vunnit SMguld...
Sv: Nu kommer segern!
westerlind:
Är som jag alltid har sagt, inte nog med att ni numera även är både talanglösa som mållösa. Ni är även nästan poänglösa både i era inlägg som i ES-tabellen.
Läste också någonstans härnere att det var någon som tyckte att Timrå var överreklamerade inför denna säsong?
Tips: BIF - TIK......2 - 3 (str)
Är som jag alltid har sagt, inte nog med att ni numera även är både talanglösa som mållösa. Ni är även nästan poänglösa både i era inlägg som i ES-tabellen.
Läste också någonstans härnere att det var någon som tyckte att Timrå var överreklamerade inför denna säsong?
Tips: BIF - TIK......2 - 3 (str)
« Föregående · 137032 · Nästa »
Om man inte tror på Mårs är det väl bättre att lösa honom från kontraktet och satsa pengarna som en delfinansiering av en högklassig center...