Olympiska Spelen 2014
han har ju gjort ett val och tagit pillrerna när han vet att man inte får käka det.
idiotiskt"
Imponerande, att du redan nu har kommit fram hur det hänger ihop....
Huge:om du tycker det, tyck det, alla har vi rätt till en åsikt.Jag har min och du har din. Men sluta provocera och kalla mina åsikter idiotiska.
Jag tycker det är idiotiskt att äta ngt som är dopingklasssat. Som elitidrottsman är det ju viktigt att veta vad man stoppar i sig.
Du påstår att Bäckis medvetet har käkat nåt otillåtet.
Hur fan vet du att han gjort det medvetet?
Sluta provocera med såna idiotiska påståenden, innan du vet vad som hänt.
"Jag tycker det är idiotiskt att äta ngt som är dopingklasssat"
Tror du på allvar att nån tycker annorlunda?
Enligt uppgift i studion har Bäckis tagit medicinen under 7 år.
Isf låter det knappast som att det är Bäckis som klantat sig, utan medicinstaben som inte kollat upp vad som gäller.
Forts följer....
Någon medvetet fusk är att tveklöst inte. Bara tanken är idiotisk.
J F K: Vi vet som sagt inte vad som skett, därför tar jag heller inte ställning i nån skuldfråga så här långt.
Men ponera att Bäckis har redovisat för ansvariga läkare vilka mediciner han äter och fått Ok från officiellt håll.
Kan inte se att Bäckis i det läget har nån som helst skuld i det hela.
För vem fan ska man annars kunna lita på, om inte de egna läkarna som sitter på listan över vad som är tillåtet och otillåtet?
Garanterat NHL som fördröjt Bäckis provsvar
Först fixar de domarna o nu detta...
IIHF:s läkare:
– Jag känner som en läkare att det inte är något dopning i detta. Och att han är ett oskyldigt offer. Vi stöder honom i detta.
Men jag antar att du har bättre koll?
| Emil K Lagnelius: – Han frågade mig om han fick ta en tablett och jag sa, säger Waldebäck som tar på sig att Bäckström fastnade i testet: – Jag kan sätta stort frågetecken på mig själv som ger en spelare en tablett som är klassad som dopning. |
Björn Waldebäck: "Han frågade mig om han fick ta en tablett och jag sa ja, säger Waldebäck som tar på sig att Bäckström fastnade i testet:
– Jag kan sätta stort frågetecken på mig själv som ger en spelare en tablett som är klassad som dopning."
Waldebäck må vara en usel läkare men all cred till hans moraluppfattning.
96 Artisten: Bäckisgate
96 Artisten: fan vilket fruktansvärt sur eftersmak.
bäckis, för mig är du precis lika stor idag som du var igår.
Ok.
Sveriges matchläkare ger OK att ta den där tabletten.
NHL:s och IOC:s läkare rekommenderade medicinen (enligt uppgift på presskonferensen).
Utöver detta omak som Bäckis tog sig att kolla, vad anser du i övrigt att han i rimlighetens namn borde ha gjort för att vara säker?
Gått en utbildning till läkare inför OS och dessutom skaffat jobb som assistent vid provtagningarna, för att verkligen se till att allt gått rätt till?
Helt rätt, om man gjort exakt ALLT som rimligtvis går att begära vad gäller att kolla upp om medicinen ifråga är Ok eller inte.
Enligt JFK borde Bäckis naturligvis inte ha litat på sin matchläkare.
Han skulle förstås ha gjort en egen grundlig undersökning med hjälp av medicinsk och kriminell expertis, för att undersöka ifall vår matchläkare ändå inte är lierad med kanadensarna på nåt vis. Dom gör ju som bekant allt för att vinna ett OS-guld och har självfallet sen flera år tillbaka hjärntvättat Waldebäck och fått honom att lura Bäckis att ta den där tabletten.
Så måste det ligga till....
Redigerad kommentar
Slarvig/felaktig procedur kring både provtagning och beslut verkar det som.
Lägg till skadorna på ett par viktiga NHL-spelare och du får ännu ett argument för din åsikt.
Det som skulle göra soppan än mer rörig är väl om det visar sig att Bäckis B-prov visar negativt resultat... :-)
Peja: Substansen är inte otillåten hos IOK heller. Det är först när mängden överstiger gränsvärdet dom bryr sej.
Nån hockeyledare slog huvet på spiken: "sila mygg, svälja kameler"
Nje jag anar verkligen ugglor i mossen i det här fallet.
Redigerad kommentar
Jag vet fan inte..jag känner Bäckis ungefär lika mycket som jag känner Ludmila eller Muhlegg..(vet dåliga exempel då "öst" har en med rotad dopingkultur än sverige, och längd är en med dopingdrabbad sport)
Hoppas innerligt att det inte är så att han "knaprat".
Men att 1 tablett av ett allergiläkemedel skulle ge såna här utslag låter ju onekligen jäkligt märkligt.
Nu dyker det fortfarande upp nya teorier, aå det verkar omöjligt att ens veta vad som är fakta.
Själv minns jag fler tuotalet år sedan då varannan NHL-spelare tog Suda Fed, som är innehåller ett annat preparat i gränslandet.
Horace76c:
"Men att 1 tablett av ett allergiläkemedel skulle ge såna här utslag låter ju onekligen jäkligt märkligt."
Håller med, läser man lite så ser man att dom dessutom har höjt gränsvärdet för detta med 10ggr när det infördes på listan. Tycker också att det låter konstigt att en tablett ska ge detta utslag.
Det hela verkar väldigt märkligt.
Arne Ljungqvist menar också att gränsvärdet för pseudoefedrin är väldigt högt.
– Förut fanns det ett gränsvärde på 15 nanogram per milliliter, då tillhörde jag dem som tillstyrkte att man tog bort pseudoefedrin från listan då det hade en svag stimulerande effekt. Men när det sedan återfördes på listan för fem år sen var det med ett gränsvärde som är 10 gånger högre än dåvarande nivå. Ett gränsvärde som ligger så högt att det krävs höga doser för att nå dit, säger han.
Horace76c: Kommer inte ihåg länken. Men det var nån artikel från 1998 om Efidrin (eller hur det stavas) och om hur det var vanligt bland NHL spelare att ta det innan match som en sorts "trigger" liksom lite uppåttjack.
Så risken finns ju att Bäckis har en vana att ta ett extra allergipiller innan match och tänkte att det inte var någon fara.
Sen ska man väl ha klart för sig att medecinerna i USA inte alltid är osm medecinerna hemma i svedala.
Å andra sidan så kanske det är så att 1 eller 2 tabletter av den här allergimedicinen KAN generera såna här värden, men det måste ju vara en baggis att ta fram svar på i ett labb.
Känner igen det du säger om NHL och uppåtshack.
Känns i min värld troligare att det är nåt annat än allergimedicin som gett dom här utslagen.
Hardcoredoping känns dock inte som Bäckis, men återigen...jag känner inte honom.
Kräver isf att Bäckis (medvetet eller omedvetet) fått i sig nån ny substans som ger utslag för PSE och inte nåt annat. Troligt? Morsning...
Antingen har Bäckis inte tänkt sig för och tagit för många tabletter, liksom han ibland gör i hemma i Washington.
Eller så har EN tablett för nära inpå match gett det här utslaget och där vår matchläkare missat att informera om tidsramen för när ett intag är Ok.
Oavsett vad som hänt blir debatten ändå lite av hårklyverier, eftersom substansen inte har nån prestationshöjande effekt, har funnits på den godkända listan från och till, vilket gör att man i realiteten inte kan tala om egentlig doping som är ämnad att höja prestationen.
Huge:
"Oavsett vad som hänt blir debatten ändå lite av hårklyverier, eftersom substansen inte har nån prestationshöjande effekt, har funnits på den godkända listan från och till, vilket gör att man i realiteten inte kan tala om egentlig doping som är ämnad att höja prestationen."
Oavsett vad du tycker och tänker så finns substansen på en lista med ett givet gränsvärde (dessutom med ett förhöjt gränsvärde jmf med tidigare) och ligger man över det så får man inte spela. Punkt slut.
Sedan kan vi tycka vad vi vill om detta, personligen tycker jag det är löjligt ifall den info som finns nu stämmer dvs 1 tablett dagligen. Är ju inte läkare så jag vet inte vad effekterna är av PSE, men ifall det är efedrin liknande så kommer det att höja prestationen, frågan är hur det påverkar ifall man ligger över gränsvärdet det är ju det som är intressant, sedan är det intressant att veta hur han kan komma över gränsvärdet när alla säger att en tablett dagligen inte ska kunna ge detta utslag.
Det enda faktum vi har just nu är att Bäckström tillsammans med läkare lyckades med att diskvalificera sig från en OS-final.
Ja, prestationshöjande eller inte...läkemedlet finns med på listan.
Sen så hade ju Bäckis trots allt en dos som var 15x högre det tidigare gränsvärdet som ansågs svagt prestationshöjande..(15x svagt höjande = mycket höjande?).
"Förut fanns det ett gränsvärde på 15 nanogram per milliliter, då tillhörde jag dem som tillstyrkte att man tog bort pseudoefedrin från listan då det hade en svag stimulerande effekt"
Horace76c:
"Enligt Peter Reinebo kan det räcka:
– En tablett kan under olyckliga omständigheter gå över gränsen. Och rekommendationen från Wada är att man ska vara tablettfri när det är tävling eller match."
Å fan, ja där ser man..1 tablett kan räcka alltså?!....ja det visar ju hur duktig man är på det där med läkemedel:s
Horace76c:
Två bovar;
Läkaren - gav Bäckis felaktig rekommendation
IOC o deras provtagningsprocessen - dröjde för länge m provresultatet, sabbade Tre Kronors matchförberedelser
Så där! Nu har jag rett ut frågan åt Er m två meningar....case closed
Tack för att du försöker reda ut åt oss, men för mig har du inte rett ut nånting som jag inte redan visste.
Att IOC har fuckat upp med provsvarstiden är nog alla rörande överrens om.
Däremot varför Bäckis hade sånt högt värde....kan inte svälja ditt påstående rakt av att Läkaren är ansvarig (ja, såvida inte du är läkare dvs.)
Jajjen: "DU förväntar! Och vem fan är du?"
vem fan jag är? jag är nån som inte tycker doping ska få förekomma
i idrott. Men vem fan är du då som tycker att man ska få stoppa
i sig vad som helst? bara man är svensk och helst har nån
anknytning till Gävle, lex Rahm.