Olympiska Spelen 2014
Ok, sant där..WADAS rekommendation var väl att inte ta medicinen inom 24h av matchstart, där håller jag med om att det är en blunder av läkarna.
Däremot är jag nyfiken hur värdena kan ha skenat..
Kvällpressen (min kunskapskälla i detta fall) meddelar genom diverse läkare väldigt spridda teorier/fakta om hur detta kan ha skett (värdet alltså)
Horace76c: Tycker det är svårt att få någon uppfattning alls som lekman. Flera olika läkare har ju olika teorier. En säger att det är möjligt att komma upp i dom värderna efter en tablett, en annan säger att det är omöjligt och att han måste ha tagit ren psuedoefedrin. Det känns som om vi kommer få vänta ett tag innan detta reds ut. Nu skrivs det ju att det kan vara så att IOK har blandat ihop enheterna, är det så är det ju den största skandalen.
Hursom kommer Bäckis få svårt att skaka av sig detta. Även om det reds ut och han är oskyldig så kommer vissa alltid komma dragandes med det här.
Håller med.
Det blir att svamla i mörker fram till det här är utrett klart.
Hur utgången än blir så är tyvärr Bäckis den stora förloraren.
Horace76c:
Då hade jag rett ut ngt ändå...
Skiter i värdena (just nu iaf)
Men en lagläkare som inte följer WADAs rekommendationer...I rest my case...
Jag anser fortfarande att du inte rett ut för oss varför Bäckis värden var höga, läkaren följde inte WADA, men det förklarar inte värdena.
"Däremot varför Bäckis hade sånt högt värde....kan inte svälja ditt påstående rakt av att Läkaren är ansvarig (ja, såvida inte du är läkare dvs.)"
Dom har ju en lång historik bakom sig vad gäller systematisk och medveten doping för att höja prestationerna. Klart att dom nu försöka förminska sina egna tabbar genom att överdriva den här skitsaken, fullt naturligt.
I princip kan Bäckisfallet jämföras med en som åker fast i en nykterhetskontroll med för högt värde i blodet.
Har du 0.6 promille (översatt till Bäckis värden) så är du rattonykter.
Hade du haft 0.4 promille så hade du betraktats som nykter (i Bäckis fall spelklar).
I båda fallen är personen ifråga i stort sett lika full eller nykter, bara det att gränsen måste dras nånstans.
"Problemet för Bäckström kan ligga just i att han följt rekommendationerna.
Olika rekommendationer
Det finns nämligen två olika - som skiljer sig åt.
– Wadas rekommendationer är att man ska låta bli att äta den typen av medicin 24 timmar innan tävling eller match. Medan ishockeyrekommendationen (från Internationella ishockeyförbundet) har varit att man klarar gränsvärdena med en tablett per dag, säger Reinebo."
Här kan faktiskt förklaringen finnas: Bäckis har gått på IHHF:s rekommendation och tar sin tablett samma tid varje morgon, en rutinsak helt enkelt. När vi sen möter Slovenien i en tidig match så räcker inte tiden till för att substansen ska gå ur kroppen innan matchstart.
En teori lika god som nån annan....
Huge:
Faktiskt tar jag inte det här så jäkla allvarligt. Vet inte om det är för jag anser att Bäckis eller inte så skulle vi förlorat mot Canada.
Vem som gjort rätt eller fel för mig är faktiskt sekundärt.
Det jag innerligt hoppas är att Bäckis bara har ätit den här ordinerade medicinen (har han tagit 1 eller 2 piller extra så fine), och inte tuggat annat som det finn riskt för ("sudafed" eller nåt har jag skummat förbi).
Vill bara att Niklas blir rentvådd...
wada hit, iok dit, läkare hit och dit.
allergimedecin, en eller 3tabletteter. Fuck it. Ta riktiga fuskare istället.
Bäckis for president!
Huge:"Ja, vissa kommer alltid att gotta sig i såna här fall, speciellt finnarna.
Dom har ju en lång historik bakom sig vad gäller systematisk och medveten doping för att höja prestationerna. Klart att dom nu försöka förminska sina egna tabbar genom att överdriva den här skitsaken, fullt naturligt."
Jag tror snarare att det enligt finnarna är fel att en spelare som skulle varit avstängd spelade mot dem i semin, därav upprördheten? Dvs, man är arg både på processen och den dopingmisstänkte.
96 Artisten:
instämmer fullkomligt. vi har inte gjort nånting det är dom andra som felat.
bäckis har fuskat lite och nu snackar hela världen om honom och ingen tycks minnas att han ju är nhl proffa och i staterna är helt ok att fuska och dopa sig.
Horace76c:
det är just precis som du skrivit. Om nicklas tagit något kan vi ju alltid rentvätta honom och säga att han inte gjort sig skyldig till nånting.
fint skrivet horace !
Horace76c:
vad bra å veta alltså. En tablett åt gången kan alltså räcka. Han är SÅ osyldig, alltså!
Horace76c: Skönt att kunna läsa en tablett dagligen kan ge värden över gränsvärdet. Läkaren skall ha all skit här och jag anser Bäckis vara rentvådd.
Hur det hade gått med Bäckis i laget är svårt att sia om men det såg ut som att hela laget spelade i någon sorts chocktillstånd. Jag sade skämtsamt till en kompis under finalen att jag undrade om spelarnas fruar blivit kidnappade och spelarna tvingade att lägga sig i matchen. Hela lagets agerande såg ytterst märkligt ut och denna soppa sabbade nog alla chanser till en jämn kamp och maxprestation från Tre Kronor.
Bittert........
Horace76c:
Klart det är allvarligt, jag förstår inte hur man " inte " kan kolla upp att det är ok att äta det i OS.
Att medlet är tillåtet i NHL oavsett mängd är ju orelevant, trodde Bäckström att han skulle spela NHL? Ja jag hade tyckt lika om det varit en leksing som gjort detta. Han fuskade naturligtvis inte medvetet men han borde kollat upp att det var ok att äta innan en OS final, medlet är ju dessuom med på WADAS lista över otillåtna preparat. Eller hur?
Redigerad kommentar
En Gävlebo intervjuar en Gävlebo...på engelska...känns lite komiskt...
I intervjun syns det tydligt Bäckis besvikelse på läkaren...
Redigerad kommentar
Horace76c:
Ser du inte problematiken i att läkaren rekommendation går emot WADAs rek tror jag inte vi har så mkt att diskutera...