Inlägg: 1833691
Svarskommentarer
Sv: Försäsong 2017/2018
Inkazar: Du blandar ihop olika regler. Det finns ingenting som säger att den som haft lägre skatt under de tre första åren i Sverige måste hålla sig utanför Sverige i 6 månader.
Den så kallade expertskatten gäller för utländska medborgare som inte varit bosatta eller stadigvarande vistats i Sverige under de fem kalenderår som föregår det kalenderår då arbetet påbörjades i Sverige. Vistelsen i Sverige får vara avsedd att vara i högst fem år men skattelättnaden gäller under de tre första åren. Skattelättnaden består av att spelaren skattar på 75% av lönen och klubben betalar arbetsgivaravgifter på 75% av lönen.
En spelare som begränsat skattskyldig i Sverige betalar A-SINK på lönen. Denna skatt är på 15%. För att spelaren ska vara begränsat skattskyldig får han inte vara mer än 6 månader i Sverige. Både svenska och utländska medborgare kan vara begränsat skattskyldiga.
Den så kallade expertskatten gäller för utländska medborgare som inte varit bosatta eller stadigvarande vistats i Sverige under de fem kalenderår som föregår det kalenderår då arbetet påbörjades i Sverige. Vistelsen i Sverige får vara avsedd att vara i högst fem år men skattelättnaden gäller under de tre första åren. Skattelättnaden består av att spelaren skattar på 75% av lönen och klubben betalar arbetsgivaravgifter på 75% av lönen.
En spelare som begränsat skattskyldig i Sverige betalar A-SINK på lönen. Denna skatt är på 15%. För att spelaren ska vara begränsat skattskyldig får han inte vara mer än 6 månader i Sverige. Både svenska och utländska medborgare kan vara begränsat skattskyldiga.
+ 5
Sv: Försäsong 2017/2018
Inkazar: Nej precis, det är vanliga skatteregler som gäller vid om du arbetat i ett annat land men flyttar tillbaka till Sverige.
+ 1
Ska man Spela i shl längre måste man hålla sig utanför landsgränserna i 6månader. Det är därför Sweatt inte kommer till HV förren september. Men ska vara med å spela bortamatcherna i chl.
Det finns inga speciella regler kring KHL och shl.
Det är så enkelt som så att den som spelat i KHL kan inte spela i Sverige innan det blir ett nytt skatteår för att dom ska slippa skatta på KHL pengarna dom tjänat under året.