Inlägg: 2988410
Svarskommentarer
Sv: A proposito de nada
Skrubben: På sätt och vis. Men hur sker urspelen och vad är nästa steg? Handlar det om uppspel på felvända forwards som ofta resulterar i rena dumpningar eller sargspel, eller handlar det om uppspel som sätter upp forwards i fart etc? Kopacka är den som är tydligast ”drabbad” av att kvalitén på uppspelen har blivit sämre. Sen skulle man gärna vilja djupdyka i den där statistiken som Alcén refererar till.
Tyckte även Heino hade en bra poäng kring Brynäs anfallsspel för några månader sedan. Det blir statiskt i och mycket utsida offensiv zon eftersom backarna är så begränsade, de kan inte ”göra sin gubbe”, ofta inte hitta andra lösningar än att lägga ner pucken i sargen etc.
Men du har ju rätt i att målvaktsbiten har varit och är ett större provlem.
Tyckte även Heino hade en bra poäng kring Brynäs anfallsspel för några månader sedan. Det blir statiskt i och mycket utsida offensiv zon eftersom backarna är så begränsade, de kan inte ”göra sin gubbe”, ofta inte hitta andra lösningar än att lägga ner pucken i sargen etc.
Men du har ju rätt i att målvaktsbiten har varit och är ett större provlem.
+ 3
Med det sagt hade nog alla önskat en Söderström som den sista pusselbiten i denna säsongs backsida. Men det blir lite skevt att tala om spelskickligheten på backsidan som en stor förklaring till denna säsongs svaga resultat. Boxplay och målvakterna är mycket, mycket större problem.
Även om man bortser från just den statistiska parameter Alcén hänvisar till, och istället kollar på hur vi driver spelet i 5v5. Där är vi topp 3 i serien. Och det kan man helt enkelt inte vara med en backsida som saknar tillräcklig spelskicklighet. Då blir man uppkäkade direkt av motståndarnas forecheck.