Tips på hur tabellen slutar 15/16
Sen angående brynäs spelare porseland och vrana som du sa var andankade... Både porseland och vrana har haft en annan roll än vad de tidigare haft, därav den minskade poängproduktionen. Så kom inte och säg att de är avdankade precis som majoriteten av modos nyförvärv är!
Ha de
Redigerad kommentar
a) Kommer vara lika bra i en annan liga. I en del fall kommer dom till en bättre liga. (AHL, NLA) --> SHL
b) Kan skapa kemi mellan varandra.
Jämför du med Brynäs VET man att spelare som: Rödin, Scott, Ollas och Enterfeldt har hållit hög klass i Brynäs tidigare. Modo har inga motsvarande spelare, förutom Skröder, men har var bevisligen på nedgång under förra säsongen.
Med ert resonemang känns det som att ni underskattar den faktorn i ert lag ganska grovt.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Synd att du måste agera troll ibland. Vad är ditt problem?
Att få alla dessa avdankade köttprodukter att dra åt samma håll blir inte lätt, risken är att det blir färs av hela stycket.
Är iallafall ganska säker på att topp 4 är:
Luleå
Skellefteå
Färjestad
Växjö
Vilken ordning är svårt att säga, men tror dessa lag kommer vara topp 4.
Och dessa 4 i botten känns ganska troligt på förhand:
Örebro
Malmö
Rögle
Karlskrona
Vilken ordning är svårt att säga där med.
Sedan vilka som placerar sig mellan dessa båda grupper är väldigt svårt att säga, känns som det kan sluta hur som helst nästan.
Modo har ju värvat alla lediga som ryktas till SHL, och dessitom GAMLA avdankade spelare
1. Frölunda, som faktiskt tar hem både serien och guldet. Det är dags igen. Tyvärr.
2. Färjestad, lyckas i år få till det igen.
3. Växjö men åker ur redan i kvarten.
4. Saik. Så pass etablerade att de lyckas knipa en topp fyra.
5. Modo. Tror de har något på gång, hoppas jag har fel.
6. Luleå. Sjätteplatsen kan även vara en andra plats om det vill sig väl men....nä
7. Linköping. sjua? Ja varför inte?
8. Örebro. ett par panikköp i november som faller väl ut.
9. Brynäs. Men knåpar sig heroiskt vidare till semi.
10. Hv 71. Tokfloppar.
11. Malmö. Får ihop ett helt ok lag. Går som tåget fram till jul.
12. Djurgården. (Förhoppningsvis faller de ur serien igen, men turgården kan lika gärna gå till semi på rent flyt)
13. Karlskrona.
14. Rögle.
1. Färjestad (Tyvärr otroligt starka rakt igenom)
2. Växjö (samma som färjestad, starka rakt igenom)
3. Frölunda (hamnar alltid i toppen hur än de gör)
4. Skellefteå (räcker inte till att bli etta i år)
5. Hv71 (lyckas resa sig ändå trots kaoset)
6. Brynäs (blir farliga framförallt 1a och 2a kedjan)
7. Luleå (bra på papperet, men får inte ihop det)
8. Linköping (tappat de bästa och har ersatt m sämre)
9. Djurgården (klen backsida så de håller inte)
10. Modo (att värva alla lediga spelare håller inte)
11. Örebro (utan derek ryan blir det inget slutspel)
12. Malmö (ok, men inte mer än så)
13. KHK (bra tränare så de klarar sig
14. Rögle (inte en enda bra spelare som jag ser det)
1:Skellefteå
2:Färjestad
3:Frölunda
4:Växjö
5:Luleå
6:Hv71
7:Modo
8:Linköping
9:Brynäs
10:Djurgården
11:Örebro
12:Malmö
13:Rögle
14:Karlskrona
Visst tog han del felbeslut under åren (vem gör inte det) och det gnälldes från många håll, även mitt. Men i det stora hela så hölls klubben kvar i Elitserien när de var som värst sportsligt och ekonomiskt 2005-2008 och att han sedan med mycket arbete med juniorer tillslut kunde bärga guldet 2012 tycker jag gav honom ett fint kvitto på att han över åren gjort ett gott jobb. Sen kunde han ju bangat värvningen av Tyler Arnason såklart ;)
En rolig grej som Sundlöv ska ha beröm för är att varje spelare som jag talat med i efterhand är väldigt positiva till Sundlöv och detta täcker spelare från J-18 och J-20 till rutinerade A-lagsspelare.
Redigerad kommentar
Du fick det låta som att Guldlöv var ett vedertaget namn bland oss supportrar det var därför jag reagera. Det handla alltså mer om något du brukar kalla honom? Jag brukar nöja mig med att kalla honom för Micke när jag träffar honom. :)
Min poäng i sakfrågan är ju bara att Powerfade har en tendens att lasta enbart Sundlöv när det gäller det negativa som hänt och samtidigt är snabb att peka på att det minsann är andra krafter och inte bara Sundlöv som ska hyllas när det gällt positiva saker som hänt, ex guldet 2012.
Redigerad kommentar
KHK-callahan: Det som ser jobbigt ut med att Karlskrona på förhand är bredden på forwardssidan tycker jag. Kanske ingen superspets,men väldigt jämna hårt arbetande kedjor. Det gäller att åka till Karlskrona och ge 100% annars är man illa ute.
Ytterst ansvarig för att dessa junisar fick chansen är Sundlöv och ingen annan då han varit SC.
Känns annars lite oseriöst när du ofta pekar på andra personer som delansvariga så fort det gäller positiva saker men ensidigt lastar ex SC när det gäller det negativa som hänt.
Du säger ju själv att Sundlöv jobbat i tider med konkurshot, kriser osv. Det är kalla fakta och inget hypotetiskt. Och som du själv även säger och som är det vi diskuterar: vi vet vad Sundlöv gjort under dessa förutsättningar, och då måste väl betyget bli mer än godkänt hos en någorlunda objektiv bedömare.
Vad andra sportchefer ev gjort med samma förutsättningar är däremot hypotetiskt men samtidigt en helt annan diskussion och som inte har med Sundlövs faktiska prestation att göra.
HitTheLights:Det är klart att Sundlöv var med om att fatta beslutet men jag tycker att många glömmer ankaret i satsningen. Tomas Thelin. Är det nån som ska ha cred för unddomssatsningen så är det han.
Jag beskyller inte Sundlöv, men jag hyllar honom inte heller.
Att tippa hur det skall gå i vinter är ganska svårt, man kan hoppas och tro....
Det är lite lättare att bedöma historien. Sundlövs guldlag måste bedömas i relation till betydligt rikare lag som lyckas betydligt mera sällan.... Frölunda har 3 guld, andra storsatsande lag har inget (0) guld.
I min värld är det lite naivt att tro att det bara är att lämna in en beställning på guldmedaljer när säsongen börjar... blåögt och naivt.
Powerfade: Det var väl självklart inte bara Sundlövs förtjänst men när man pratar med de som var med när beslutet togs så var han i högsta del inblandad.
Om nu fallet är som du säger att rollen är högst begränsad så bör han väl varken beskyllas eller hyllas?
Powerfade: frågan är hur många sportchefer som har modet att göra samma ungdomssatsning som Sundlöv var med och drog igång när klubben stod på ruinens brant? Hur många hade valt att desperat köpt in ett gäng legoknektar för kortsiktig framgång För att blidka opinionen istället?
jag tar hellre 2 guld och ett par kvalserier än att som Linköping åka ut i semi varje år och aldrig ta guld.
Redigerad kommentar
Med de usla förutsättningar Sundlöv isf haft så är väl kvalspel snarare begripligt och förståeligt snarare än klandervärt och obegripligt.
Och lägger du då till ett guld så måste han ju få överbetyg alla dar i veckan, om man har det minsta sinne för proportioner.
Huge: Ja vad är måttet på skicklighet? Att ta ett guld vart 13:e år eller bedriva en stabil verksamhet utan att behöva kriga för sina liv mot andra lag eller myndigheter. Personligen så föredrar jag stabilitet. Mindre magsår.
Så ska man göra jämförelser sportchefer emellan vilken som är bäst så beror det på vad man prioriterar. Att Sundlöv lyckades så pass med så förhållandevis småmedel är bra i sig. Fast samtidigt så tycker jag att frekvensen mellan vågdalar och toppar är för stor.
Många sportchefer har suttit med bättre ekonomi och förutsättningar i övrigt och ändå inte gjort det bättre.
Så vem är egentligen den bästa sportchefen?
Den rike som inte lyckas särskilt bra eller den fattige som lyckas lika bra eller ibland bättre, sett till förutsättningarna?
Carl Lejonkräk:En sådan typ av supporter? Jag vet inte om min syn på stabiliteti en förening gör mig till "en sån typ av supporter". Gulden var givetvis jätesköna att ta. Men i andra vågskålen har vi långt mindre trevliga minnen med konkurshot, måstematcher för att hålla oss kvar i finrummet och liknande.
Din syn är som att stå ut i ett dåligt äktenskap och bara minnas hur härlig brölloppsnatten var.
Men om det gör mig till "En sån supporter" så är det väl så.
Redigerad kommentar
Powerfade: Jag är kommer då ihåg Sundlöv för gulden i alla fall. Guldstunderna är bland de bästa stunderna i mitt liv, alla kategorier och få är faktiskt förunnade att uppleva ens ett guld som supporter. Sundlöv var Guldlöv för mig långt innan han blev sportchef han kommer alltid att förbli en hjälte och legend för mig i alla fall.
Redigerad kommentar
Powerfade:två guld till ett pris av tre kvalserier känns som en bra deal.
Chris11: Jag kan köpa dina synpunkter. Jag delar dem inte helt, men det är ok. Att kalla nyförvärven för avdankade köper jag bara inte.
Ja, Ritchie kommer från en något sämre liga.
Ska vi ta de två spelarna?
Nicklas Danielsson gjorde 47 poäng i NLA ifjol och Ritchie 43. Ritchie var dessutom lagkapten. Tar du ett par säsonger tillbaka så har Ritchie alltid producerat medan samme Danielsson som var med och vann VM-guld inte alls varit lika statid. Jag är orolig för Ritchies ålder det medger jag, men någon dussinlirare är det inte.
Den andre från en sämre liga (?) är Bobby Butler. En kille som Skellefteå scoutat och varit sugen på. En kille som producerat cirka en halv poäng per match i NHL och som pendlat på gränsen hela tiden.
Sedan har vi även ett par andra inhemska killar som kan producera. Skröder hade ett tungt år med en mamma som gick bort i cancer. Han har definitivt potential att producera ordentligt i år när han får en center bredvid sig och när han nu äntligen valt bort landslaget för att kunna träna istället.
Possler har väl mål i sju raka matcher innan skadan kom för knappt två år sedan. Då var han given i JVM-laget. Ifjol hade han en hel del problem, främst på sidan av isen men också att han inte fick någon försäsongsträning. Nu har han fått träna ordentligt och fått ordning på sidan av isen. Jag tror att han kommer att bli en oerhört stadig målskytt i vinter.
Hur som helst så vet vi inte hur det blir. Kommer de nyförvärv Modo plockat in producera på den nivån de har gjort så blir Modo jättefarliga. På papperet är våra topp tre-backar sannolikt bäst i hela SHL, men det är på papperet. Vi har tagit in ett par forwards som mycket väl kan vinna poängligan, men det är samma sak där.
Får Modo ihop det? Får Huras ordning på spelsystemet med tanke på att han är en rookie i SHL (även om han har kanske 15 säsonger i europa)? Kommer Butler tillbaka ordentligt efter hälseneskadan. Är verkligen Whitney lika rörlig som innan benbrottet? Wilson hade en axelskada som spoilerade nästan hela fjolårssäsongen, men efter det producerade han riktigt bra i KHL. Kommer det att fortsätta så? Ja, det finns massor av frågor.
Dock är det en ickefråga att alla skulle vara avdankade. Det uttalandet tyder bara på att man är ett troll eller att man är rejält korkad.