Uppehållssnack
"Är Pavel Brendl den jobbigaste spelaren du haft i ett lag?
Leif Boork: Absolut inte. Jag gillade Pavel. Det var en intelligent spelare och en begåvad person, men med ett kroppsspråk som ett ösregn."
Kroppsspråk som ett ösregn
= )
GävleLasse:
Haha, ibland stormar det i vattenglaset. Mycket kan man väl säga om det här stället genom åren, men någon rasism har väl knappast genomsyrat, mer än möjligtvis något inlägg, i undantagsfall. Och det har väl i så fall blivit raderat ganska omgående.
Att däremot kunna använda sig av klicheer, tyder på kunskap om både sina egna och andras fördomar. Det är de som påstår att de inte har några eller har färgats av fördomar, som man skall akta sig för.
Dessutom skall man nog använda sig av bärplockare med en viss försiktighet numer. Det stora flertalet, som inte är så insatta, kan ju tro att ni har en thailändare som tränare :-)
Men detta är inte kärnan i frågan utan nu har det kommit till en nivå där man beskyller folk för att vara rasister och detta baserat på att man kaller en person, dessutom helt svensk, för Bärplockare eller "polacken". Jag vet inte om det är tillmälena eller beskyllningarna som är värst.
Att man skriver om ledare/spelare med öknamn tillhör supporterkulturen. Visst, jag håller med dig i ditt resonemang med sågningen av det egna laget och dess ledare. Men samtidigt så får man förstå att det blir en reaktion när man anser att saker och ting görs på fel sätt. Att blunda och hoppas eller skylla på alla tänkbara orsaker ligger inte i allas natur och detta tar sig uttryck på olika sätt. En del gnäller öppet andra inte.
Det viktiga just NU är nivån här inne, eller snarare vart gränsen går för det tillåtna.
"Tallefjant" och Sillstrypare" tror jag de flesta räknar mer som smeknamn eller liknande och att just de uttrycken till största del är sagda i hatkärlekens namn, sas.
I sak har du helt rätt i att "bärplockaren" egentligen inte känns värre än andra saker som personer härinne får heta emellanåt.
Men samtidigt känns det lite konstigt att du till ditt "försvar" pekar på att ANDRA minsann gör samma sak.
Man behöver ju inte sjunka till samma låga nivå, även om jag vet att det ibland är svårt att inte låta bli, särskilt om man själv är den som först blivit "påhoppad" sas.
Min huvudsakliga invändning är istället den att en supporter i grunden bör supporta sitt lag villkorslöst, oavsett vad man tycker om ex tränaren eller nån spelare/ledare.
Dvs att det borde vara under ens värdighet att kalla sitt eget lags tränare för diverse öknamn, som de facto är ämnade att svärta ner eller förlöjliga "offret".
Det känns helt enkelt lite ovärdigt en hemmasupporter att dissa sitt eget lag på det sättet.
Som konkret exempel för att visa vad jag menar kan du ta skillnaden mellan benämningarna "Mormor" och "Sunklöv" på vår Sportchef.
Två helt olika laddningar och värderingar i de båda benämningarna.
Hur som helst så kommer i alla fall jag att försöka föregå med gott exempel i fortsättningen. from nu så kommer CZ att kallas* av mig. Tolkningen ligger därmed fri.
Används "norrmannen" för att beskriva Hansen i negativ mening?
En bit från ämnet men ändå en ganska intressant retorik. Jag förstår din poäng helt till fullo i den meningen om att man säger "polack" i en nedsättande ton som om denne skulle vara en sämre människa just på grund av att han är polack. Men varför han ingen reagerat när jag och flera med mig kallat Hansen för "Norrmannen", eller när man kallar motståndarsupportrar för Tallefjantar, skoterraggare eller Sillstrypare?
Man måste dra en gräns någonstans. Absolut men jag vill inte ha det här forumet "totalt sönderblåst" om man skall använda en sportterm. Men är det så att majoriteten här vill ha ett strikt forum så kommer jag som forumledare att införa detta. Men vad blir följden? Vilket rättsnöre skall tillämpas?
"Jag minns en idiot jag träffade i Uppsala, han höll på Brynäs men han gillade absolut inte Jonas Soling. "Varför inte?", undrade jag. Det visade sig att han var nazist, mer eller mindre. Ruskig typ."
Är själv inte särskilt positiv till CZ men håller mig ifrån mossiga uttryck som kan uppfattas som direkt rasistiska år 2009. Hör ju heller inte hit och kastar dessutom ett löjets skimmer över vilken diskussion man än deltar i.
Att diskutera Sveriges invandrarpolitik passar sig bättre på andra forum.
"Twisten" tycker jag snarare var jävligt osmidig än rolig.
I ordet "finnjävel" finns det en svordom kopplat så det är begripligt.
Oftast handlar det om avståndstagande när du lägger in ett sådant attribut, dvs. någon försöker påvisa att personen är annorlunda.
Att kalla någon för "polacken" är väl inte värre än att kalla någon för "svensken". I sådant fall är bara ett mått på betraktarens okunnighet.
Polen är inte längre något fattigt öststatsland utan har större befolkning+ ekonomi än Sverige och snabbast växande BNP i Europa. Det är snarast vi som är den fattiga kusinen från landet numera, t.o.m. om du bara jämför i Norden.
Vi har haft väldigt högt i tak här i Brynäsboken och jag tycker att så skall förbli. Man ska kunna kalla andra för dysterkvistar eller vad det nu kan vara.
Som ledare för Brynäsboken så borde jag egentligen föregå med gott exempel men jag tycker inte gränsen ligger vid Bärplockare som snarare är ett mer ironiskt epitet. Då finns det värre saker att kalla en männsika.
Men twisten var iofs underfundig.
Det spelar ingen roll vad man kallar honom det finns alltid olika definitioner på öknamn. I dagens läge är det rasistiskt att ha negativa åsikter om sveriges invandrarpolitik.
När det gäller CZ så tycker jag att han coachar som en bärplockare och du har tydligen missat min "twist" jag skrev att Cz var en bärplockare som ledde en massa blåbär.
Om jag höjs eller sjunker i dina ögon kunde inte spela mindre roll...
Nja nu börjar bli lite tillmälen på det etniska planet. Läge för en moderator att kliva in eller att använda knappen "anmäl" vid inlägget man inte gillar
- Där sjönk du i mina ögon!
Fy fan va lågt...
ska spela tilsammans om dom fungerar.Om det visar sig att det
blir Nordan som blir tredje länken och det fungerar så har vi en bra
kedja.
Ska dom splittra den då bara för att sprida ut "spetskompetensen"?
Alla lag söker en riktigt bra formation som dom andra blir skitnödiga
inför.
Om man sprider ut dom riskerar spelarna att tappa allt.
Typ som det ser ut nu.
Jag minns en idiot jag träffade i Uppsala, han höll på Brynäs men han gillade absolut inte Jonas Soling. "Varför inte?", undrade jag. Det visade sig att han var nazist, mer eller mindre. Ruskig typ.
Jag håller med...så omoget att kränka nån annan med ord här!Lägg ner sånt...behandla folk med respekt.Väntar med spänning på Nordan hur han kommer in i spelet..och personligen gillar jag Czarnecki!
Var har jag sagt det?
Jag säger att vi har ett spel som till största del bygger på rörlighet och snabbhet och då krävs det inte att alla spelare är Kudroctyper eller liknande.
Trots det så har vi spelare som absolut borde kunna utnyttja fysiken lite mer och gå rakt på mål.
Det är den biten som tyvärr glöms bort eller blir lidande i ett lag som gärna vill spela pucken ända in i mål, sas.
Skulle absolut behövas åtminstone en (1) Ledintyp i laget om nu inte nån annan kan ta på sig den rollen.
"Men att kalla Brynäs för snidare/tekniker är en stor överdrift. De flesta spelarna är värvade för sina defensiva egenskaper och med för många defensiva spelare så blir det svårt att leverera framåt i allmänhet och med en defensiv taktik i synnerhet."
Så bara för att spelarna underordnar sig ett överenskommet och i grunden defensivt grundspel så innebär det att dom inte är tekniska och spelskickliga?
Jag har redan sagt det härovan: vi bygger vårt spel på tekning och rörlighet i första hand och då krävs det faktisk tekniska och spelskickliga spelare.
Kalla det snidare eller vad du vill, vi är iaf knappast kända som nåt tungt fysiskt spelförstörande brunkarlag.
"Står man och är nöjd efter en period mot vilket lag som helst och har presterat i snitt 7 skott på mål i en period som man haft flera PP i så har jag svårt att köpa att man som tränare vara nöjd."
Var och när har du hört att tränarna skulle vara nöjda efter en sån prestation?
Men att kalla Brynäs för snidare/tekniker är en stor överdrift. De flesta spelarna är värvade för sina defensiva egenskaper och med för många defensiva spelare så blir det svårt att leverera framåt i allmänhet och med en defensiv taktik i synnerhet.
När man sedan lägger ner en stor del av lönebudgeten på tre offensiva spelare i form av Somervuori, Kahnberg och Nordqvist så blir det svårt för dem att hävda sig offensivt. Just pågrund av spelidén och matching av kedjorna. Du hörde väl vad Somervuori själv sa om vad han tyckte om hockeyn som förväntas av Cz
Står man och är nöjd efter en period mot vilket lag som helst och har presterat i snitt 7 skott på mål i en period som man haft flera PP i så har jag svårt att köpa att man som tränare vara nöjd. Det första som måste ändras är det mentala.
Molin är ödmjuk. Måste säga att han växte en del i mina ögon nu efter detta uttalande.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockeybladet/sverige/elitserien/brynas/article6059439.ab
Men sen kan jag inte förstå varför alla vill ha Kahnberg och Somervuori i samma kedja? Visst det har sett bra ut hittills när dom lirat tillsammans, men jag ser hellre att dom särar på dom så vi har en riktig målskytt i varje kedja (första och andra). Sen ser jag hellre att dom ger Sandin speltid istället för både Lauritzen och Silfverberg.
Lauritzen har växt väldigt mycket och har en bländande teknik. Men allt som oftast väger han för lätt och spelar för svårt. Varför inte försöka spela enklare och komma till bättre lägen.
Sen ser jag ett stort minus i BIFs lag tyvärr. Jag vill mer än gärna ta Hv som ett exempel. Där har du Ledin, Laine, Melin, Tedenby osv som alltid smäller på. Om en back precis ska spela iväg pucken så viker alltid Brynässpelarna av istället för att tackla som tex Hv gör.
Vafan smäll på lite, den enda som gör det riktigt bra är Dixon. Sen smäller Sandin på lite men jag vill se lite mer som Ledin osv. Detta vinner man otroligt mycket på!
Fast å andra sidan är det väl snart vi svenskar som åker till Polen och plockar blåbär!!
Tror inte det är nåt större fel på den eller de gameplans man har.
Det som krävs är mer aggressivitet och spel rakt på mål i PP.
Mer avslut och gärna fler som vågar sticka in näsan framför målet och ta en smäll.
Såna här problem är inte ovanliga i lag som har många spelskickliga typer som gillar att hålla i pucken och spela sig fram till målchanser.
Börjar man i den änden och iaf försöker att spela lite mer grishockey i PP så brukar resten komma automatiskt sas.
Hoppas att du nu förstod att ovanstående är en ÅSIKT jag har, trots att jag inte började inlägget med orden "Min åsikt är......"
Alltså nu får det vara nog. Visa Brynäs tränare lite respekt!!! Bärplockare, vad sjutton är det för himla sätt att kalla honom för det?
Så det är alltså spelarna som ska lösa det här. Vad ska Bärplockaren göra då? Om det inte är det här som är hans jobb så vet jag inte varför vi har honom överhuvetaget.
Nej här tycker jag att att Cz får sätta sig ner med Janne Larsson och göra en ny gameplan när det gäller PP
Steg ett... Ta bort Hansen från allt vad PP heter. Han är ju så dålig offensivt att han utgör ett mindre hot målmässigt än Markan. Och Markan kan vara riktigt målfarlig ibland.Fråga FBK
Vilket tydligen också CZ anser.
Och att det är spelarna som måste lösa problemet och inte tränaren.
Vilket också CZ säger mellan raderna.
Du borde vaccineras så här i svininfluensatider.
Mot din läsförståelsesjuka...
Ullström fick matchstraff – ska han bli avstängd också?
– Det struntar jag faktiskt totalt i.
Faktiskt inte alls någon dum idé. Om man kan utveckla sådana målisar som Pecka Alcén kan, så tyder ju det på att han är riktigt kunnig (för att inte säga - en av dom bästa mv tränarna i världen kanske). Ta in honom att förklara för forwards och backar hur man ska skicka pucken bakom en målvakt. Men i BIF härskar ju Kung Jante, så det lär väl aldrig hända.