« Föregående · 284402 · Nästa »
Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Äntligen i sjun..åttonde himlen!!
Ärade Brynäsare.
Kolla in min nya status.
Trots att det bara finns 7 nivåer, har jag av ngn outgrundlig anledning lyckats nå högre: Nirvana..... :-)
Kolla in min nya status.
Trots att det bara finns 7 nivåer, har jag av ngn outgrundlig anledning lyckats nå högre: Nirvana..... :-)
Sv: Jaha!!
Sylf: "Det faktum att BIF värvat sämre än dom tappat visar ju resultaten sen 4 år tillbaka."
Ett dåligt resultat betyder väl inte automatiskt att man värvat sämre. Skador och annat fanstyg (se fjolåret) har väl också inverkan. Sådana saker kan man väl knappast gardera sig mot.
Om din teori stämde, skulle det t.ex innebära att det lag vi hade 1996 (Allsvenskt spel) var betydligt sämre än det lag vi hade året innan.
Lustigt isf att alla tycker att 1996 års lag var en av Brynäs bästa årgångar någonsin.
Man behöver bara gå tillbaka till fjolåret så ser man att ditt och Clarence´resonemang inte håller.
Eller ni kanske tycker att fjolårets lag såg sämre ut än det lag vi hade året innan?
Ett dåligt resultat betyder väl inte automatiskt att man värvat sämre. Skador och annat fanstyg (se fjolåret) har väl också inverkan. Sådana saker kan man väl knappast gardera sig mot.
Om din teori stämde, skulle det t.ex innebära att det lag vi hade 1996 (Allsvenskt spel) var betydligt sämre än det lag vi hade året innan.
Lustigt isf att alla tycker att 1996 års lag var en av Brynäs bästa årgångar någonsin.
Man behöver bara gå tillbaka till fjolåret så ser man att ditt och Clarence´resonemang inte håller.
Eller ni kanske tycker att fjolårets lag såg sämre ut än det lag vi hade året innan?
Sv: Jaha!!
Sylf: Läser dagligen (flera ggr) denna gästbok och blir lika förvånad varje gång. Ni talar hela tiden om att värva spelare, ersätta de som flyktat. Finns inte ekonomi för detta då blir det inga värvningar eller värvningar som ekonomin tillåter. Jag frågar mig ideligen "har Brynäs så dåliga juniorer så att de inte platsar".
Då är ju felet uppenbart.
Det Brynäs som jag lärde känna var känt för att ta fram egna produkter eller också låna från den närmaste omgivningen.
Är de ideerna helt borta nu.
Hade Conny vart coach i Brynäs hade klubbens A-lag drällt av egna produkter. Det första som gäller när man spelar i högsta serien är att se till att det finns egna produkter att fylla på med vid behov.
Om det är dåliga junisar som är det stora problemet så bör ju alla resurser sättas in där för att rätta till.
Sköta ev. värvningar så att inte ekonomin inte raseras och bara se till att bli kvar i högsta serien medans junisarna växer till sig.
Då är ju felet uppenbart.
Det Brynäs som jag lärde känna var känt för att ta fram egna produkter eller också låna från den närmaste omgivningen.
Är de ideerna helt borta nu.
Hade Conny vart coach i Brynäs hade klubbens A-lag drällt av egna produkter. Det första som gäller när man spelar i högsta serien är att se till att det finns egna produkter att fylla på med vid behov.
Om det är dåliga junisar som är det stora problemet så bör ju alla resurser sättas in där för att rätta till.
Sköta ev. värvningar så att inte ekonomin inte raseras och bara se till att bli kvar i högsta serien medans junisarna växer till sig.
Sv: Jaha!!
Huge: Den s.k. Fråga B är ju den som är av största intresse... Det förväntade slutspelslaget måste ju ersättas, inte KS-laget...
Det handlar det ju inte om att dom skulle fortsätta, mer att dom skulle ersättas på rätt sätt, trots skador och dåligt spel, med spelare kapabla att spela det vägvinnande spel som nämda herrar presterade nått år sedan... De skulle ha ersatts samtidigt som Bissett byttes ut, men Bissett fick ingen värdig ersättare förra året, och varken Janne eller Djoos blir ersatta med den kvalité de stod för två år sedan. Så egentligen skulle Bissett, Janne och Djoos ersättas i år om man vill ha tillbaks ett vägvinnande spel...
Samtidigt blir Ove, Kyrö och framför allt Sjödda ett år äldre... Vi kan inte hålla på på detta sätt längre, frågan är om det håller över kommande säsong, då måste förändringar till, för i år kan vi glömma att vi kommer att slippa ta lugnande piller...
Det handlar det ju inte om att dom skulle fortsätta, mer att dom skulle ersättas på rätt sätt, trots skador och dåligt spel, med spelare kapabla att spela det vägvinnande spel som nämda herrar presterade nått år sedan... De skulle ha ersatts samtidigt som Bissett byttes ut, men Bissett fick ingen värdig ersättare förra året, och varken Janne eller Djoos blir ersatta med den kvalité de stod för två år sedan. Så egentligen skulle Bissett, Janne och Djoos ersättas i år om man vill ha tillbaks ett vägvinnande spel...
Samtidigt blir Ove, Kyrö och framför allt Sjödda ett år äldre... Vi kan inte hålla på på detta sätt längre, frågan är om det håller över kommande säsong, då måste förändringar till, för i år kan vi glömma att vi kommer att slippa ta lugnande piller...
Sv: Jaha!!
P J Davydjoos:
Det får bli lite "Vi i femman":
På A svarar jag: Självklart förbättrat. Behöver väl inte kommenteras.
På B svarar jag: Vet inte.
Det intressanta är ju om vi kommer att få ett bättre lag nästa år med nyförvärven inklusive Soling, än om Rehnberg, Larsson och Djoos t.ex , hade fortsatt spela.
Isf tycker jag att det ser bättre ut nästa år.
I mitt tycke är de största förlusterna Djoos och Larsson.
Vi vet ju inte hur de skulle lyckas nästa, men prognoserna är väl inte direkt goda, eller...?
Det får bli lite "Vi i femman":
På A svarar jag: Självklart förbättrat. Behöver väl inte kommenteras.
På B svarar jag: Vet inte.
Det intressanta är ju om vi kommer att få ett bättre lag nästa år med nyförvärven inklusive Soling, än om Rehnberg, Larsson och Djoos t.ex , hade fortsatt spela.
Isf tycker jag att det ser bättre ut nästa år.
I mitt tycke är de största förlusterna Djoos och Larsson.
Vi vet ju inte hur de skulle lyckas nästa, men prognoserna är väl inte direkt goda, eller...?
Sv: Jaha!!
Huge: Det Clarence säger stämmer ju.Det faktum att BIF värvat sämre än dom tappat visar ju resultaten sen 4 år tillbaka."Man måste även ta hänsyn till framtida prognoser på spelare som tidigare varit mkt skadade" det snacket håller ju inte heller,dom senaste åren har det ju värvats rejält med porslinsgubbar,nu kommer Lind också,med en sjukjournal som en bibel.
Sv: Jaha!!
P J Davydjoos: Clarence tycker ju att Brynäs aldrig värvar bättre spelare än de som flyktar. Det är naturligtvis bara dösnack och vanligt gnäll, det var mest det jag reagerade på.
Värvarna måste ju titta både på vad de avgående har presterat, och förväntas prestera, när man skall jämföra med de nya.
Man måste även ta hänsyn till framtida prognoser på spelare som tidigare varit mkt skadade. Skall man chansa och köra ett år till, eller värva nytt?
Det är alltså inte så enkelt som att bara titta på vad t.ex Djoos och Janne presterade i sina bästa stunder.
I stort tycker jag att man lyckats förstärka laget
Värvarna måste ju titta både på vad de avgående har presterat, och förväntas prestera, när man skall jämföra med de nya.
Man måste även ta hänsyn till framtida prognoser på spelare som tidigare varit mkt skadade. Skall man chansa och köra ett år till, eller värva nytt?
Det är alltså inte så enkelt som att bara titta på vad t.ex Djoos och Janne presterade i sina bästa stunder.
I stort tycker jag att man lyckats förstärka laget
Mot ett nytt kval?
Har vi verkligen värvat Sveriges och Finnlands allra sämsta spelare till Brynäs i år? Hur kan detta vara möjligt? Är det inget possitivt med någon av de nya? Jag blir förvånad då jag läser om dem här på HS att så många tycks veta så mycket om alla olika spelare. Jag har gått på hockey, läst hockey och levt med hockey sedan mitten på 70-talet och jag vet då banne mig inte så mycket om de andra lagens spelare. Tom. de som kommer ifrån Allsvenskan tycks alla veta allt om! Vilket hockeykunnande vi besitter ute i stugorna.
Sv: Jaha!!
Huge: Om man ska ersätta enligt 50/50-modellen, så ska man väl åtminstone ersätta det som spelarna förväntades prestera året före, oavsett om dom var skadade eller misslyckades att prestera max ute på isen...
Alltså, det Djoos förväntades prestera ska man ersätta, det Larsson brukade prestera ska man ersätta, osv. osv.
Man ska alltså ersätta i ett vinnande koncept, inte i ett förlorande, då ska man förstärka...
Och förstärkt enligt detta synsätt har man väl inte lyckats med iallafall, eller vad anser du?
Alltså, det Djoos förväntades prestera ska man ersätta, det Larsson brukade prestera ska man ersätta, osv. osv.
Man ska alltså ersätta i ett vinnande koncept, inte i ett förlorande, då ska man förstärka...
Och förstärkt enligt detta synsätt har man väl inte lyckats med iallafall, eller vad anser du?
Sv: Jaha!!
Clarence: Jag tyckter att den enda "affär" som på papperet liknar en 50/50-deal är Wågen mot Johansson Jr. OBS! På papperet.
Verkligheten får väl utvisa om det är så.
Att man ersätter en spelare med en likvärdig är väl inget konstigt, det sker väl i de flesta lag i stort sett hela tiden. Naturligtvis vill man alltid försöka få en bättre spelare, men ibland kan man tvingas byta jämnt pga den ekonomiska situationen.
Denna situation som du och flera andra gnällspikar totalt ignorerar i så gott som varje inlägg. Dom där "glömmabortdetekonomiska"-brillorna verkar vara fastlimmade på din och flera andras näsor.
Med tanke på att man enligt dig i bästa fall kör på linjen 50/50, utgår jag från att du velat haft kvar en ojämn Ram, njurskadad Djoos, hjärnskakningsspelande Rehnberg, virrig Pekkala, omotiverad Larsson, "aldriglyckasblommaut"-Berka samt Wågström.
Verkligheten får väl utvisa om det är så.
Att man ersätter en spelare med en likvärdig är väl inget konstigt, det sker väl i de flesta lag i stort sett hela tiden. Naturligtvis vill man alltid försöka få en bättre spelare, men ibland kan man tvingas byta jämnt pga den ekonomiska situationen.
Denna situation som du och flera andra gnällspikar totalt ignorerar i så gott som varje inlägg. Dom där "glömmabortdetekonomiska"-brillorna verkar vara fastlimmade på din och flera andras näsor.
Med tanke på att man enligt dig i bästa fall kör på linjen 50/50, utgår jag från att du velat haft kvar en ojämn Ram, njurskadad Djoos, hjärnskakningsspelande Rehnberg, virrig Pekkala, omotiverad Larsson, "aldriglyckasblommaut"-Berka samt Wågström.
Sv: Sorry, vi kommer att missa slutspel
foldron: Och det är väll inte dåligt.Tänk på hur många tekare det finns.
Sv: Sorry, vi kommer att missa slutspel
jalla: Mickael Lind slutade på 24 plats i elitserien och på 5 plats i slutspelets tekningsliga
Sv: Sorry, vi kommer att missa slutspel
KungMartin: Såg att du tyckte att Micke Lind var en dålig värvning.Tänkte bara fråga om du någonsin tittat på Hockey.Micke Lind är ju förmodligen Sveriges bästa Teckare,han är världs klass.
Bojkotta Arbetabladet
Läst på ab-sporten om Soling, vad är det för TRAMS.
Detta hör hemma i skvallerpressen, men är det som ab ska hålla på med då håller jag med om att dom kan lägga ner ab-sporten.
Här får en "Reporter" en möjlighet att prata med våran Soling,
vad gör han? Inget.
Han klarar inte av att ställa dom fråger som vi vill ha reda på, undra om han kan tänka sport?
Eller är han brynäs hatare? Man undrar med det namnet.
Var är frågorna som vi vill ha svar på ex.
Hinner du komma ikapp i träningen efter skadan?
Vad säger läkarna?
Kommer du att hålla i år?
Är du fullt återställd?
Vad tror du om dina nya lagkamrater?
Vad var det för frågor till G Persson och Henning?
Skräp.
Vi skulle skriva till ab och kräva att "reportern" håller sej till skvalerpressen där sådana reportage hör hemma.
Detta hör hemma i skvallerpressen, men är det som ab ska hålla på med då håller jag med om att dom kan lägga ner ab-sporten.
Här får en "Reporter" en möjlighet att prata med våran Soling,
vad gör han? Inget.
Han klarar inte av att ställa dom fråger som vi vill ha reda på, undra om han kan tänka sport?
Eller är han brynäs hatare? Man undrar med det namnet.
Var är frågorna som vi vill ha svar på ex.
Hinner du komma ikapp i träningen efter skadan?
Vad säger läkarna?
Kommer du att hålla i år?
Är du fullt återställd?
Vad tror du om dina nya lagkamrater?
Vad var det för frågor till G Persson och Henning?
Skräp.
Vi skulle skriva till ab och kräva att "reportern" håller sej till skvalerpressen där sådana reportage hör hemma.
Länkar:
http://www.arbetarbladet.se
http://www.arbetarbladet.se
Sv: Brynäs 03-04
LUNDSTRÖM 6: Det där med att du säger att det lutar åt att "Honken" också kommer, vilket skulle vara grymt, att Nylander skriver på, visserligen lutar det åt det, men det gillar jag inte, för dom har sagt att efter nästa forward så är det slutvärvat, om inte Mårtensson t.ex. väljer att flytta hem... Så vad säger att det finns plats för 2 st överrasknngar då? Ditt önsketänkande?
Sv: Brynäs 03-04
Det lutar åt
Honken/Korhonen 3.e Lundström
1:a Sjödin-Andersson Soling-Miettinen-Anger
2:a Laitinen-Kuparinen Molin-Lind-Nylander
3:e Casselstål-Björck B Danielsson-Kyrö-N Danielsson
4:e Johansson-Petre Malmström-Johansson-Rönnqvist
res. M Karlsson J Engström
sedan finns det plats för 2st överraskningar.
Honken/Korhonen 3.e Lundström
1:a Sjödin-Andersson Soling-Miettinen-Anger
2:a Laitinen-Kuparinen Molin-Lind-Nylander
3:e Casselstål-Björck B Danielsson-Kyrö-N Danielsson
4:e Johansson-Petre Malmström-Johansson-Rönnqvist
res. M Karlsson J Engström
sedan finns det plats för 2st överraskningar.
Sv: Jaha!!
Huge: Jag vet inte hur det är med dig men själv gillar jag inte de "50/50-affärer" du snackar om när du tar upp och jämför spelare som tillkommit kontra de som gått. Men detta är ju Brynäs i ett nötskal numera. Man kör, i bästa fall!, på linjen "50/50-affärer" när man säljer en spelare och köper en annan. Det är därför laget aldrig blir såpass bra igen att det kan konkurrera i toppen av elitserien.
Honken imponerar
Houston Aeros fortsätter vinna med Honken i mål, leder nu med 3-1 i matcher i calder cup semin. Honken har 10 vinster och 3 förluster i slutspelet.
Länkar:
http://www.aeros.com
http://www.aeros.com
Sv: Jaha!!
"Wågen" var av Johan Olsson - klass. Det var helt rätt att peta honom. Jakob kommer att bli en bra mycket bättre center än "Wågen". Han lyfter förhoppningsvis brorsan sin så att man får se lite fler smörpass från backplats till snabba kontringar ( har saknat detta något grymt de två senaste säsongerna ) och Daniel har det kunnandet i sig.
Sv: Jaha!!
Huge: Njae, inte rak arm sådär. Men om du ringer arbetsförmedlingen i Gävle så får du nog snacka med honom. Han jobbar nämligen där har jag för mig. Det gjorde han åtminste för några år sedan när man var arbetsfri, då var han min handläggare på AMF. Han skulle åtminstone täcka upp mkt av målet idag tack vare sin kroppshydda.
Sv: Jaha!!
prosten: Jo för fan, det är Brynäs nya förhandlingstaktik.
Planen är egentligen att få hit Micke Nylander. Så här har man räknat ut det:
När Johansson Jr blir klar, basunerar vi ut att detta var ett krav från Danne för att skriva på.
Aha, tänker Lill-Nyllet.
Jag låtsa vara motsträvig till en början, fast jag egentligen helst vill vara kvar. När brynäs tvekar tar jag fram mitt trumfkort:
"Jag skriver inte på om inte storebror får komma hit"
Lill-Nyllet är ju på G att skriva på enligt ryktena och klubben.
Alltså, vår toppforward kommer att bli Stor-Nyllet.... :-)
Trovärdigt?
Inte mkt, men skaplig skröna eller hur...?
Planen är egentligen att få hit Micke Nylander. Så här har man räknat ut det:
När Johansson Jr blir klar, basunerar vi ut att detta var ett krav från Danne för att skriva på.
Aha, tänker Lill-Nyllet.
Jag låtsa vara motsträvig till en början, fast jag egentligen helst vill vara kvar. När brynäs tvekar tar jag fram mitt trumfkort:
"Jag skriver inte på om inte storebror får komma hit"
Lill-Nyllet är ju på G att skriva på enligt ryktena och klubben.
Alltså, vår toppforward kommer att bli Stor-Nyllet.... :-)
Trovärdigt?
Inte mkt, men skaplig skröna eller hur...?
Sv: Jaha!!
Huge: Jag mistänker oxå att det var ett krav från Danne J. att spela ihop med lillebror. Liksom Per Löfström krävde efter guldåret -99, att vi skulle plocka tillbaka Jonas från Tyskland. Det vägrade BIF å Per hamnade i Finland medans Jonas slutade i Tierp.
Lundström tror jag annars pallar för trycket. Däremot uppstår problem om Korhonen blir skadad och Lundström får magsjuka. Vem ska då vakta kassen. Sundlöv? Eller ska vi kalla in Länsman igen, den andra comebacken sker vid 60-års ålder??
Lundström tror jag annars pallar för trycket. Däremot uppstår problem om Korhonen blir skadad och Lundström får magsjuka. Vem ska då vakta kassen. Sundlöv? Eller ska vi kalla in Länsman igen, den andra comebacken sker vid 60-års ålder??
Sv: Jaha!!
micke: Hehe, ja det är tur att vi har Försäkringskassan. Kan man kalla dom en av våra sponsorer, kanske? :-)
Den uppvisning Malmström bjöd på i kvarten mot Malmö för 2 år sedan har jag inte glömt. Ngn garanti är det naturligtvis inte, men han ser intressant ut iaf.
Har väl inte funderat så mkt på konstellationerna ännu, det brukar ändå inte bli som man tror. Överlåter detta åt expertisen (GP och Sundlöv alltså, inte "expertisen" här på HS)
Skall jag drista mig till ett förslag så får det isf bli Henke ihop med Lind och Molin. Att spela Malmström och Anger tillsammans verkar vara lite av slöseri med resurser, eftersom väl båda gärna går på mål. Bättre att sprida på gracerna isf...
Hans stats är ju inte direkt imponerande, men att sitta i Bäckmans frysbox i 2 år ger inte många poäng. Var han inte dessutom skadad till och från innan dess? Möjligt att jag har fel på den punkten..
Wågen hade jag också helst velat ha kvar, har trott på honom hela tiden. Kanske det var ett krav från storebror för att stanna kvar, som gjorde att man "bytte" till sig lillebror? :-)
Är lite orolig ang målvakterna. Håller verkligen Lundström ifall Korhonen blir skadad?
Den uppvisning Malmström bjöd på i kvarten mot Malmö för 2 år sedan har jag inte glömt. Ngn garanti är det naturligtvis inte, men han ser intressant ut iaf.
Har väl inte funderat så mkt på konstellationerna ännu, det brukar ändå inte bli som man tror. Överlåter detta åt expertisen (GP och Sundlöv alltså, inte "expertisen" här på HS)
Skall jag drista mig till ett förslag så får det isf bli Henke ihop med Lind och Molin. Att spela Malmström och Anger tillsammans verkar vara lite av slöseri med resurser, eftersom väl båda gärna går på mål. Bättre att sprida på gracerna isf...
Hans stats är ju inte direkt imponerande, men att sitta i Bäckmans frysbox i 2 år ger inte många poäng. Var han inte dessutom skadad till och från innan dess? Möjligt att jag har fel på den punkten..
Wågen hade jag också helst velat ha kvar, har trott på honom hela tiden. Kanske det var ett krav från storebror för att stanna kvar, som gjorde att man "bytte" till sig lillebror? :-)
Är lite orolig ang målvakterna. Håller verkligen Lundström ifall Korhonen blir skadad?
Sv: Jaha!!
Huge: Tja. Det är bara att hoppas att du får rätt ang. Malmström. I sin powerforwardroll, tänkte du honom tillsammans med Miettinen-Anger eller Lind-Molin då? En pålitlig målspruta som går på mål. Det vore ju rena drömmen om han kunde göra tvåsiffrigt med poäng i högsta serien för första gången i sin karriär. Men jag tvivlar...
Wågen har väl inte direkt haft sånt digert register i sjukhusets skadejournaler? Det var ju först han kom till BIF som han var tvungen att operera sig. Det kommer nog ske för Johansson Jr oxå. Så fort han kliver av X2000 vid station så ramlar han och bryter fotleden. BIF ger ju alla tänkbara nyförvärv ett kort till högkostnadsskydd till sjukhuset vet du väl?
Wågen har väl inte direkt haft sånt digert register i sjukhusets skadejournaler? Det var ju först han kom till BIF som han var tvungen att operera sig. Det kommer nog ske för Johansson Jr oxå. Så fort han kliver av X2000 vid station så ramlar han och bryter fotleden. BIF ger ju alla tänkbara nyförvärv ett kort till högkostnadsskydd till sjukhuset vet du väl?
Sv: Jaha!!
micke: Har suttit och läst dina inlägg ett tag och som vanligt många kloka ord och bra klarlägganden.
Jag tror dock att du kan komma att få äta upp dina ord angående
Malmström. Potentialen har han, ny miljö och spelsätt kommer nog att få fart på honom. Som powerforward kanske han kan få fart på Molin igen, som väl behöver en murbräcka vid sin sida.
Bytet Wågen/Johansson Jr tycker jag också verkar vara en 50/50-affär. Wågen har ju varit skadad ganska mkt, kanske man tagit hänsyn till detta vid beslutet. Även möjligt att Wågen själv velat flytta på sig.
Som du säger, flera andra lag har fått hålla hårt i börsen, vi är inte ensamma om den saken.
LHC och Leksand är väl de lag som hittills ser mest intressanta ut nästa år...
Jag tror dock att du kan komma att få äta upp dina ord angående
Malmström. Potentialen har han, ny miljö och spelsätt kommer nog att få fart på honom. Som powerforward kanske han kan få fart på Molin igen, som väl behöver en murbräcka vid sin sida.
Bytet Wågen/Johansson Jr tycker jag också verkar vara en 50/50-affär. Wågen har ju varit skadad ganska mkt, kanske man tagit hänsyn till detta vid beslutet. Även möjligt att Wågen själv velat flytta på sig.
Som du säger, flera andra lag har fått hålla hårt i börsen, vi är inte ensamma om den saken.
LHC och Leksand är väl de lag som hittills ser mest intressanta ut nästa år...
Sv: Jaha!!
Lilljanne: Glöm inte bort att kvalserien gav oss ett plus på 1,5 mille. Ironiskt sett så är det väl just kvalserien som "räddade" oss ekonomiskt förra säsongen och ger utrymmet till att värva en toppforward.
Det vi gick back på förra säsongen annars var mindre sponsorpengar än planerat. Då tänker jag på de lokala sponsorerna. Som det skrivits tidigare så finns helt klart stora brister där, förhoppningsvis kan en del rättas till nu när Berg har slängts ut (krav från sponsorerna själv). Dessutom blev det 700.000 mindre från Hockeyligan eftersom de inte lyckats sälja ut alla reklamplatser.
Man ser annars att många lag har dragit åt svångremmen och fått det kämpigt föregående säsong. Det är inte många spektakulära nyförvärv till någon klubb. Med tanke på BIF:s situation förra året med skador, den stora svackan som resulterade i att många spelare underpresterade hoppas jag att vi i år kommer få åtminstone MIF, LHF, TIK och SSK bakom oss. Törs man hoppas på slutspelsplats mao?!
Det vi gick back på förra säsongen annars var mindre sponsorpengar än planerat. Då tänker jag på de lokala sponsorerna. Som det skrivits tidigare så finns helt klart stora brister där, förhoppningsvis kan en del rättas till nu när Berg har slängts ut (krav från sponsorerna själv). Dessutom blev det 700.000 mindre från Hockeyligan eftersom de inte lyckats sälja ut alla reklamplatser.
Man ser annars att många lag har dragit åt svångremmen och fått det kämpigt föregående säsong. Det är inte många spektakulära nyförvärv till någon klubb. Med tanke på BIF:s situation förra året med skador, den stora svackan som resulterade i att många spelare underpresterade hoppas jag att vi i år kommer få åtminstone MIF, LHF, TIK och SSK bakom oss. Törs man hoppas på slutspelsplats mao?!
Sv: Jaha!!
micke: Stämmer dina beräkningar så har vi en budget i balans säsongen som kommer. Återstår att hämta hem det underskott som gjordes denna säsong. Minns jag rätt så sa ledningen före jul att det lutade åt ett underskott på 3-5 miljoner. Med ett eget kapital på drygt 2 mille inför säsongen så betyder det att ytterligare 1-3 mille måste sparas. Ingen höjdare att som elfte lag i serien 02/03 behöva krympa budgeten inför nästa säsong. Det är bara att hoppas att spågubbarna som säger att samtliga nyförvärv kommer bli skitbra får rätt.
Sv: Jaha!!
Cassel, Björck, Lind, Johansson och Malmström har kostat BIF 1,9 mkr i utbildningsersättning. Wågen, Bacon och Asplund har inbringat 0,67 mkr. Vi ligger alltså drygt - 1,2 mkr där. Återstår väl att se om Jobs eller Floberg ger nånting.
Ram har ersatts av Korhonen. Där har vi säkert sparat in 0,9 mkr. Asplund ersätts av Lundström, där sparar vi pengar. Pekkala ersätts av Cassel. Här tjänar vi in stora pengar. Pekkala kom från den välbetalda österrikiska ligan och skulle vara en ersättare för Tuulola (det blev han åtminstone ekonomiskt). Cassel tjänade inte mycket i TIK och tjänar faktiskt ännu mindre i BIF, så han är inte dyr. Djoos, en av Brynäs mest betalde spelare ersätts av finske Kuparinen. Självklart en stor besparing på närmare halvmiljonen. Rehnberg och Björck tar säkert ut varandra. Larsson, en av Sveriges bästa centrar och betald därefter, tjänade nästan dubbelt så mycket som sin efterträdare Lind. Jag antar dessutom att Wågen tjänade bättre än Johansson Jr. Han kom trots allt från ett elitlag och var en av de mest framträdande i Löven. Johansson har ingen som helst eliterfarenhet och var inte eftertraktad. Halkade in på ett bananskal och lönen är därefter.
Dessutom har vi Luovi och Kösa som det inte har värvats ngn ersättare till. Deras löner tillsammans är säkerligen dryga 1,2 mille.
(Alla löner är inkl. sociala avgifter, arbetsgivaravgifter, som ligger på ca 35-36%)
På ovanstående personers löner har BIF säkert sparat in omkr. 3,7 mkr. Ta bort minuset på utbildningsersättningar så hamnar vi på en besparing på 2,5 mkr.
2,5 mkr. Det är väl ung. så mkt som vi höjde lönebudgeten med förra säsongen. Dra bort drygt hälften av det och värva en toppforward så är det ändå en besparing med dryga millen...
Ram har ersatts av Korhonen. Där har vi säkert sparat in 0,9 mkr. Asplund ersätts av Lundström, där sparar vi pengar. Pekkala ersätts av Cassel. Här tjänar vi in stora pengar. Pekkala kom från den välbetalda österrikiska ligan och skulle vara en ersättare för Tuulola (det blev han åtminstone ekonomiskt). Cassel tjänade inte mycket i TIK och tjänar faktiskt ännu mindre i BIF, så han är inte dyr. Djoos, en av Brynäs mest betalde spelare ersätts av finske Kuparinen. Självklart en stor besparing på närmare halvmiljonen. Rehnberg och Björck tar säkert ut varandra. Larsson, en av Sveriges bästa centrar och betald därefter, tjänade nästan dubbelt så mycket som sin efterträdare Lind. Jag antar dessutom att Wågen tjänade bättre än Johansson Jr. Han kom trots allt från ett elitlag och var en av de mest framträdande i Löven. Johansson har ingen som helst eliterfarenhet och var inte eftertraktad. Halkade in på ett bananskal och lönen är därefter.
Dessutom har vi Luovi och Kösa som det inte har värvats ngn ersättare till. Deras löner tillsammans är säkerligen dryga 1,2 mille.
(Alla löner är inkl. sociala avgifter, arbetsgivaravgifter, som ligger på ca 35-36%)
På ovanstående personers löner har BIF säkert sparat in omkr. 3,7 mkr. Ta bort minuset på utbildningsersättningar så hamnar vi på en besparing på 2,5 mkr.
2,5 mkr. Det är väl ung. så mkt som vi höjde lönebudgeten med förra säsongen. Dra bort drygt hälften av det och värva en toppforward så är det ändå en besparing med dryga millen...
Sv: Jaha!!
micke: Den enda på förhand givna kalkonvärvningen är Jesper B. Dom 400.000 ssk får för honom är dessutom troligen det som gör att dom har råd att behålla Juha Lind. Dom hade inte räknat med en spänn för JB. Malmström är väl den av nyförvärven som kan överraska mest. Rätt ålder och har tidigare visat landslagsklass. Men det vill nog till att fler höjer sej ett snäpp nästa säsong.
Kahn m.fl.: Jag har sett sponsorspaketen från ett annat elitserielag på nära håll. Tro inte att Brynäs är ensamt om amatörmässiga arrangemang. Men vi tycks vara helt ensamma om våra låga sponsorsintäkter.
Kahn m.fl.: Jag har sett sponsorspaketen från ett annat elitserielag på nära håll. Tro inte att Brynäs är ensamt om amatörmässiga arrangemang. Men vi tycks vara helt ensamma om våra låga sponsorsintäkter.
Sv: Rädda Brynäs !
Huge: Ett vittne som säger sig ha känt spritlukt kan räcka, fast då bör han ha känt spritlukten innan, under och/eller direkt efter körningen. Sedan får man bedöma vittnets tillförlitlighet (kan vittnet ha misstagit sig, sett fel på person osv) och trovärdighet. Har någon luktat sprit en timma efter att han kört bil och det inte har tagits några blodprov/urinprov som visar åt vilket håll den påstådda fyllan var på väg kan han ju ha lika gärna ha druckit efter körningen.
Hur det än slutar så lär ju Soling vara ostraffad sedan tidigare och lär ligga bra till för villkorlig dom med samhällstjänst.
Hur det än slutar så lär ju Soling vara ostraffad sedan tidigare och lär ligga bra till för villkorlig dom med samhällstjänst.
Sv: Jaha!!
micke: Jag tycker inte Mike Harder var så bra. Sen om du pratar omde överblivna NHL-spelarna, som icke tagit sig platser där i skiftet augusti-september, så kan jag hålla med dej. Såpass tidigt kan det absolut finnas guldkorn att hitta. Problemet är väl att elitserieklubbarna, däribland Brynäs, helst vill ha sin trupp spikad vid den tidpunkten och inte håller några platser öppna .
Sv: Jaha!!
bradberry: He he. Hälften så dyr såklart. Får skylla det på den alltför sena natttimmen och fredagshålligånget.
Lilljanne: Brynäs har ont om pengar ja. Därav en "MikeHardervärvning". En dylik värvning är relativt billig tack vare artistkontraktet. Jag tycker dock inte det är något att se fram emot, snarare tvärtom.
Clarence: Trot eller ej. Det finns relativt många killar som försörjer sig på att spela hockey ute i stora världen. Somliga av dem går kontraktslösa så långt in på säsongen. Vissa här höjde Harder till skyarna. Visst, det var en glad överraskning som kunde lira de få månader han var här. När värvades Harder? Jo, i januari. Nu tycker inte jag man SKA vänta till oktober/november (vilket är ett jäkligt udda datum för nyförvärv) innan man signar den kvarstående forwarden. Men faktum kvarstår att det i augusti/september kommer en drös med spelare som slagits ut i NHL:s trainingcamps och söker sig till europa. Spelare i gränslandet till NHL som, trots att de inte platsar i världens bästa liga, ändå väldigt hög klass och jag inte skulle ha ngt emot att se i BIF.
aphac: Ja, jag har sett många matcher i år. P3-AA slängde jag ihop eftersom de var de enda kvarvarande backarna. Jag anser såklart att BIF ska spela med tre backpar och då får de ingen istid och kommer alltså aldrig spela ihop. De fyller upp när ngn annan är skadad eller sjuk. P3 kommer väl såklart gå skadad hela säsongen ändå så det spelar ingen roll.
När du säger "Ketolavarning" på Malmström. Menar du då Ketolas förehavanden utanför isen eller på isen? Jag tycker annars Malmström inte är så billig. Det hade varit bättre att slänga ut de 400.000 + lönen på att värva en betydligt bättre utlänning eller spara in pengarna och flytta upp ytterligare en junior. Jag förstår faktiskt inte alls den värvningen...
Lilljanne: Brynäs har ont om pengar ja. Därav en "MikeHardervärvning". En dylik värvning är relativt billig tack vare artistkontraktet. Jag tycker dock inte det är något att se fram emot, snarare tvärtom.
Clarence: Trot eller ej. Det finns relativt många killar som försörjer sig på att spela hockey ute i stora världen. Somliga av dem går kontraktslösa så långt in på säsongen. Vissa här höjde Harder till skyarna. Visst, det var en glad överraskning som kunde lira de få månader han var här. När värvades Harder? Jo, i januari. Nu tycker inte jag man SKA vänta till oktober/november (vilket är ett jäkligt udda datum för nyförvärv) innan man signar den kvarstående forwarden. Men faktum kvarstår att det i augusti/september kommer en drös med spelare som slagits ut i NHL:s trainingcamps och söker sig till europa. Spelare i gränslandet till NHL som, trots att de inte platsar i världens bästa liga, ändå väldigt hög klass och jag inte skulle ha ngt emot att se i BIF.
aphac: Ja, jag har sett många matcher i år. P3-AA slängde jag ihop eftersom de var de enda kvarvarande backarna. Jag anser såklart att BIF ska spela med tre backpar och då får de ingen istid och kommer alltså aldrig spela ihop. De fyller upp när ngn annan är skadad eller sjuk. P3 kommer väl såklart gå skadad hela säsongen ändå så det spelar ingen roll.
När du säger "Ketolavarning" på Malmström. Menar du då Ketolas förehavanden utanför isen eller på isen? Jag tycker annars Malmström inte är så billig. Det hade varit bättre att slänga ut de 400.000 + lönen på att värva en betydligt bättre utlänning eller spara in pengarna och flytta upp ytterligare en junior. Jag förstår faktiskt inte alls den värvningen...
Sv: Jaha!!
Hugin: Du är helt snett ute om du tycker att man ska utestänga folk med ett förflutet inom föreningslivet. Brynäs skulle dra stor nytta av hockeykunnigt, kompetent folk från förr, som spelare eller tränare/ledare. Såna personer ihop med marknadskunnigt folk vore den optimala styrelse- och ledningssammansättningen i klubben.
Sv: Jaha!!
Lilljanne:
Det har även med ideologi att göra dvs ge oss pengar, så sköter vi resten. Det finns ytterst få människor som stödjer en sådan förening. Sedan MÅSTE man skaffa en Huvudsponsor av rang. Gevalia är DÅLIG minst sagt, men det är väl därför de får vara kvar, ställer inga krav..........
Bort med alla fundamentalistiska ideologer från 70-talet, läs: föreningsmänniskor, och in med marknads- och hockeykunniga människor i styrelsen. I annat fall blir det slut så småningom.
Det har även med ideologi att göra dvs ge oss pengar, så sköter vi resten. Det finns ytterst få människor som stödjer en sådan förening. Sedan MÅSTE man skaffa en Huvudsponsor av rang. Gevalia är DÅLIG minst sagt, men det är väl därför de får vara kvar, ställer inga krav..........
Bort med alla fundamentalistiska ideologer från 70-talet, läs: föreningsmänniskor, och in med marknads- och hockeykunniga människor i styrelsen. I annat fall blir det slut så småningom.
« Föregående · 284402 · Nästa »
Generationsväxlingen, Huge, generationsväxlingen!
Det faktum att stommen inte alls bytts ut sedan åtminstone 99 har gett en stagnerande utveckling. Nu kommer pensioneringen av stomspelarna att ske under en eller två säsonger vilket innebär stora problem att hitta ersättare som har förmåga på samma nivå som de som lämnar laget.
Kvaliteten på laget som helhet är en liten annan fråga.
Beroendet av ett fåtal spelare som håller uppe laget är olyckligt.
Nu kommer prövningarna av föreningen, EK, laget och GP...
Intressant att se vilka som står upp i blåsten.