hellge: Medan ni gaggar Sabbath-titlar får ni lite sjusst polisongpop från '68, som också det är lika mycket förstadie till hårdrock som Hendrix, Zep och Sabs.
Et tu Brute: Skulle nog tro att det var en hel del propaganda bakom det hela. Sen så fick världen se att det kanske inte är så taskigt där borta. Sen att det kanske var en hel del, ni får bara vara på dessa områden och bara spela in film när ni är här och har vakter som ser att allt är ok. Men såg nu att det var någon som hade den på VHS för försäljning på tradera. Ska nog gå in och bjuda lite. Hittade bara dvd versioner på sidor man inte kunde beställa till sverige och då lär det väl handla om skivor där de rippat rakt över från vhs. Men det hade ändå varit bättre.
MorganaLefaey: 8 timmar -80-tal var det väl Metropol-gänget som stod för? Men ja, den spelades såklart in på kassett. Dock så spelades den över senare vid något obevakat ögonblick, varvid undertecknad bokstavligen talat grät blod. Ja, snudd på iaf. Detta misstag är numer åtgärdat, då denna milstolpe vad gäller musikhistoria finns som MP3.
Varsågod, det var så lite så. Sist i videon kan man se att det är inspelat 1988. Så det handlade väl i hög grad om glasnost och Gorbatjov. Minns jag inte fel så arrangerades detta också i samband med första maj firandet.
Man hade väl märkt att det börjat knorras ordentligt i leden. Den "nya" sovjetledning ville väl på detta vis, dämpa andra tongångar framför allt bland ungdomen och visa att man trots allt är lite "inne". Propagandatrick?
Et tu Brute: Man får tacka så mycket. Men nu har du egentligen bara gjort det värre. Nu måste jag hem till dem igen och söka vidare, för den lär väl inte finnas att införskaffa på dvd. Eller man skall inte vara så kvick och säga så. Ut på nätet och sök.
Dream Team: Jag kanske drog lite förutfattade slutsatser. Men nog skulle jag vilja ha kvar ett antal band bara för nostalgins skull. Nu har jag väl bara en enda bandspelare kvar och den sitter i en liten jukebox som jag fick när jag flyttade in i huset. Även om banden skulle hålla taskig kvalité så lovar jag nog att den där maskinen inte skulle göra dem bättre. Så det kanske är lika bra. Har för mig att jag sprang fram och tillbaka vid nyårsfirandet 89-90 för att byta sida och band då man inte kunde missa 8 timmar 80-tal med klabbe. De banden hade faktiskt varit ganska roliga att ha kvar då man lär ha glömt bort en hel del låtar som man numera skulle kunna skratta åt.
Et tu Brute: Nu var jag (och är ibland fortfarande, om jag ska vara helt ärlig) rätt barnsligt förtjust i "World Wide Live"-plattan, från -85, som jag tycker är en riktigt vass live-skiva. Men den är väl baserad på det lite äldre materialet förstås.
MorganaLefaey: Jag vet inte om jag har kvar en massa kassetter precis. Jag nämnde väl bara en kassett med Maiden? När man av olika skäl flyttar så har iaf jag tendensen att slänga mycket. Man skulle kunna sätta ordet väldigt före för att ytterligare betona att det är en del som går i slänget, så att säga. Bl.a, min kompletta samling musikkassetter, då. Ja, utom "The number of...", då, för den är inget man kastar bort. I övrigt gjorde jag väl upp så mycket med mig själv att det helt enkelt inte var lönt att ha kvar allting, då detta enbart skulle vara dammsamlare i nåt skåp nere i förrådet eller nåt. Lite mer kräsen än så rent kvalitetsmässigt har jag nog blivit genom åren.
Men det är klart - hur ofta sitter man med en BASF C-90, eller en Maxell C-60 i handen? Så för nostalgins skull så var det ju inget annat än en avrättning av densamma när jag gjorde mig av med allt. Men jag får väl leva på de än idag tydliga minnen från en tid då det bästa som fanns i den ibland rätt så anspråkslösa tillvaro man hade som tonåring var att spela in blandband samt att spela in Tracks med Kaj Kindvall på lördag e.m, bara för att få de allra "hetaste" vaxen direkt i sin egen stereo, när man så själv önskade.
Metal Guru skrev:"Scorps var riktigt bra fram till dess, ungefär. In Trance..."
Menar du fram till In Trance (1975) eller Animal Magnetism (1980)?
Jag är väl inne på samma linje. Scorpions ÄR uppsättningen med Uli Roth. På topp stod dom med Virgin Killer 1976. Liven Tokyo Tapes (1978) är också en höjdare och det sista herr Roth gör ihop med de andra killarna. Sedan går det bara utför, även om man måste erkänna att de ibland får till hyfsat radioskvall...
Dream Team: Lyckost som har kvar en massa kassetter. Själv vet jag inte ens vars LP-skivorna tagit vägen. Var nyligen hos föräldrarna och sökte förgäves efter två stycken VHS band som gick varm under en lång tid. From Russia with love som scorpions om jag inte minns fel spelade in under den första västerlänska rock spelningen i ryssland, samt då Queensryche - Operation mindcrime.
Metal Guru: Måste faktiskt säga att jag tyckte de var riktigt bra fram till Love at first sting och Savage Amusement. Men då kanske jag har några år mindre på nacken eller något.
Frisco: Man kan inte vara annat än avundsjuk. Scorpions kan verkligen rocka till det. Sen har jag svårt att hitta något annat band som lyckats så otroligt med ballader som dem. Man minns en tid då det var hårdrocksballader som avslutade kvällen ute. Numera kör de max en lugn låt och då är den inte ens i närheten av samma klass som vissa rockare lyckades få fram.
Tyvärr urartade Scorpions senare allt mer till tysk hårdrockschlager. Som de flesta artister är de första skivorna bäst, då de fortfarande har kreativitet och energi. Framåt skiva 30-40 känns det däremot mer som att man skriver trallvänliga låtar efter recept.
hellge: Jo jag blev så imponerad så jag hoppade vidare och sökte lite på stråkintstrument och kom att dyka på dessa 2 klipp där de verkligen kan hantera felan. Nu använder den andra av dem en loop maskin men kan lugnt säga att jag skulle skänka pengar om jag gick förbi han på stan. Och för att få det till 3st från stråkinstrument istället för 3 från 1 grupp så slänger jag in en Apocalyptica också.
Metal Guru: Jag håller med. Därav min tydliga markering av ändring rent genremässigt i mitt inlägg tidigare. Att jag sedemera skulle dyka djupt i Depecheträsket är en annan historia... dom hade precis börjat bli bra där och då.
Frisco: Få musikkasettband gick varmare på min mono-kassetttspelare än Scorpions utgåva Animal Magnetism från 1980. Ja, där och då, alltså. Den fick dock sin utmaninare när Iron Maiden släppte The number of the beast två år senare. Även den köptes självklart på kassett och den finns än idag kvar i min samling.
MorganaLefaey: Härligt med Scorpions. Hörde dem live på Råsunda 1986.
Coming Home Blackout Bad Boys Running Wild Lovin' You Sunday Morning Make It Real Big City Nights Coast To Coast Holiday Still Loving You Rock You Like A Hurricane Can't Live Without You Rock My Car Another Piece of Meat Dynamite In Trance He's A Woman, She's A Man Steamrock Fever The Zoo Can't Get Enough
Upptäckte att Scorpions låten White Dove är en cover dock med helt ny text. Så lägger in några andra versioner av den låten. Låten verkar i alla fall härstamma från östra europa och dessutom verkar den vara ganska stor där borta. Gillar verkligen den första versionen som kommer här.
hellge: Tänkte köra 3st annorlunda låter från Scorpions idag. Tyvärr så var kvaliteten inte så bra på vissa. Köpte en cd-singel med 2 av låtarna som om jag inte minns helt fel gick till något projekt för att hjälpa folk i 3e världen och måste faktiskt säga att jag är lite deppad över att man lyckats fimla bort den.
Kanske är det för lite cello i 3 från 1, kanske inte. Om jag inte minns helt fel hade Färjestad en hockeyspelare som hette Dag Bredberg som spelade cello. Ett klart underskattat instrument i dessa sammanhang.
Nåja, denne stillsamma och melankoliske irländare uppträdde även han på Peace & Love, tror jag. Dalarna fick Sveriges kanske bästa festival, vi fick nöja oss med ett guld. Är vi kvitt eller?
Speciellt trevligt är det när man hör hur han rör fingrarna över gitarrhalsen när han byter ackord. Grymt strippat, ickeproducerat och opluggat, o-i som vi säger norr om Dalälven.
Jo, allt behöver väl inte vara så fördömdat gammalt. Här kommer en kvartett från Las Vegas som blivit lite av en favorit. Kan hända har de lite U2-komplex, men ändå, trevligt och en smula oväntat med tanke på var de kommer från.
Nej, rajtan tajtan kanske inte är hennes grej, men de jag pratat med som har sett henne live (och som gillar hennes musik) säger att det bara är...tråkigt. Utan känsla, eller nå't sånt kanske.
mattias - 74: Om vi gör en 33 från 1 idag då. The Times har med anledning av Simpsonsfilmens premiär inom kort listat de 33 gästframträdanden de tycker är bäst.
Nej det såg jag inte. Visst var det fokus på "oss", men inte tillräckligt. Ofta när man ska visa miljöförstöring visar man en skorsten, en död isbjörn eller en smutsig flod. Egentligen borde man visa platförpackningen som osten ligger i, plast gjord på olja. När jag veckohandlar på Coop får jag med mig så oerhört mycket förpackningar. Ofta är jag emot förbud, men nog borde vi förjuda sånt som uppenbart skadar vårt enda jordklot
Hållbar utveckling handlar om att ta reda på sin egen skit.
Jag såg inte Foo Fighters men jag tycker det var konstigt att det så sällan svängde under denna maratonkoncert. Bäst av det jag såg tycker jag Beastie Boys var, speciellt deras Shure Shot som vi redan har har haft här i 3 från 1.
Annars tycker jag budskapet var bra. Lite konstigt var det dock att man inte nämde och problimatiserade livsstilsproblemet vi i västvärlden har. Det är vi i väst som står för 95 % av all miljöförstöring. Det är liksom lättare att fokusera på att Brasilien hugger av regnskogen eller att Kina skitar ned en flod. Det är USA som är den överlägset största skurken, lika självklar två är Västeuropa.
Det är tillverkningsindustin som byggt vårt välstånd och det är den som sabbar vår miljö. Damed if you do, damed if you don't...
Den enda populärmusikstil som inte härstammar från "black" music sägs vara country. Jag antar att det inte är den du far efter. Nu har jag i alla fall kastat bokstäver:
På tal om semster och sol så tillbringade jag en oerhört het dag i Köpenhamn någon gång i början på 80-talet. Vi träffade ett par danskor som drog med oss på kvällens bejublade framträdande på restaurant Huset. Där var det ännu hetare! Hade då aldrig tidigare hört talas om den kvällens artister:
hellge: Stuva om bokstäverna i "genrer" och du kan få ett icke politiskt korrekt ord som i sig sammanfattar det mesta av det bästa i musikväg från Amerika...
Ni kan fundera hur mycket ni vill om vilka som startade vad, men såg ni LiveEarth-sändningen alldeles nyss? Foo Fighters rockade ta mig jävulen hela Wembley sönder och samman! Det snackas om att Queen dominerade Live Aid -85, Live Earth 2007 dominerades definitivt av Foo Fighters. Jag har suttit och glott hela dagen och ingen har varit i närheten av det publikgensvar som Dave Grohl o co fick fram. Så inihelvetes jävla bra så att jag snudd på blir gråtfärdig här framför tv:n, och ändå är jag spik nykter. Missade ni det här så missade ni ca 25 minuters rockextas. Så inihelvetes jävla bra.
(sorry, jag var bara tvungen att få ur mig det, Foo Fighters är så satans bra live att jag inte vet var jag ska ta vägen, den som kan stå i publiken och inte ryckas med när de drar igång är bara att beklaga. Sådär, nu lämnar jag tillbaka tråden igen)
Medan ni gaggar Sabbath-titlar får ni lite sjusst polisongpop från '68, som också det är lika mycket förstadie till hårdrock som Hendrix, Zep och Sabs.