Café

Grupper · 50537 inlägg · 1049 ämnen
« · 1094725 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: 3 från 1 idag
Poffa:

Denna från nya gillar jag bäst. Speciellt coolt är det med de österlänska inslagen:

Coldplay - "Yes"

www.youtube.com/watch?v=WsVPZGmLy08

Dags för lite "mainstream"-musik från ett band som alltid levererar. Här tre låtar från deras senaste skiva. En skiva som kandiderar till utmärkelsen årets platta.

Coldplay - Viva la Vida

Coldplay - Violet Hill

Coldplay - Lovers in Japan

Paddan: Då syltar jag på med lite musik också. (Bara för att jag är sjuk och inget har att göra.)

Funeral Pyre

se.youtube.com/watch?v=3QivgYdhzGg&feature=related

Start

se.youtube.com/watch?v=Xy3Qpi_XfDA&feature=related

Eaton Rifles

se.youtube.com/watch?v=lG0L86DRuC8&feature=related

Bonusar:

The Jam - Heatwave
se.youtube.com/watch?v=kFuTzcQbsHg&feature=related

The Who - Heatwave
se.youtube.com/watch?v=LdrDZAGezvQ&feature=related

hellge: Dags för lite musik igen.

French Horn Rebellion - Up All Night
se.youtube.com/watch?v=I6zPk0wVZuE

Sniper Twins feat. Rob Collier - Computer Friends (Stack the Memory)
se.youtube.com/watch?v=FNXe_3gVz6I&feature=related

French Horn Rebellion - Broken Heart
se.youtube.com/watch?v=ybdmk_VGua4&feature=related

Bonusmaterial:
Sniper Twins - Salad Wrap (Shake that Salad)
se.youtube.com/watch?v=3oMsxOxCIao&feature=related

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!

65selander: OpenOffice är skapat utifrån användarvänligt perspektiv, så där kan man under inställningar ställa in i vilket format filerna ska sparas som standard. Faktiskt är det så att OpenOffice i grundläge sparar som .doc, men frågar om du vill göra det eller ej.

Till skillnad från sur-Gates skitprogram som är så totalt överlägset i sin attityd att det tror sig veta bättre än användaren, vad användaren vill skriva. Som MG skrev tidigare:

"Nästa vall att bryta för M är att när man trycker ned första tangenten i ett tomt dokument, så bestämmer programmet vad man vill skriva, hur det ska se ut, och vart det ska mailas, alt. publiceras på Internet."

Poffa: menade mer att spara så att Office kan öppna upp dom. :-))

Läste någon förklaring till varför MS byggde om hela Office, men orkar inte leta efter det nu. Vi på FHS kör vidare på 2003, kommer antagligen gå över till 2007 när vi har bytt ut våran mailserver nästa år Q2.

65selander: Glömmer att spara dokumenten? De tänker jag inte ta bort, bara officepaket. Doh! :-)

Poffa: Office 2003 försvinner nu från denna dator, för alltid och evigt. Vi har dessutom startat processen att helt gå över till OpenOffice eller annan alternativ lösning på hela företaget. Skönt när man är överens med IT-killarna.

Problemet nu är väl att ni glömmer att spara ner dokumenten så att majoriteten av alla företag som har Office inte kan läsa era dokumentationer ;-)

Office 2007 pratade vi om för inte så länge sedan. Nu ska jag skriva av mig en del av min ilska under några minuter, så mina arbetskollegor, väggar med mera slipper bli lidande.

AAAAAAAAAAAARGH!!!! Den jävla idiot som kom på att Office 2007 som förstaval skall spara sina filer i docx/xlsx osv borde arkebuseras, men först skall han plågas genom att tvingas konvertera 2 triljarder docx/xlsx till doc och xls.

En sak är i alla fall helt säker, det handlar bara om att tjäna pengar. Man "tvingar" i princip användarna till att uppgradera sina fullt fungerande office-paket, alternativt ladda hem en skitdålig jävla uppdatering som fungerar CRAP!

Office 2003 försvinner nu från denna dator, för alltid och evigt. Vi har dessutom startat processen att helt gå över till OpenOffice eller annan alternativ lösning på hela företaget. Skönt när man är överens med IT-killarna.

Dokumentskapare världen över, förenen eder! Byt bort Officepaketet och få pappskallarna på M$ att börja gråta.

Sv: Roliga länkar
Poffa: Det var snabbt och korrekt. Man tackar, man tackar.

MorganaLefaey: Menar du Hipp Hipp:s Svenska för nybörjare?

Paddan: Har för mig att det någongång länkats till en youtube-film där de kör phonetisk skrift på skånska eller något. Är det någon som har kvar den länken?

Sv: Metal Guru's tråd med Udda Hårdrockscovers.

Volume 55.
Subject: 21st Century Schizoid Man (King Crimson)
Warning: Små nätta asiatiska flickor hanterar sina stråkar på ett sätt som får oss sitta stumma av total förvåning.

||: blood rack barbed wire, politicians funeral pyre, innocents raped with napalm fire :||

Internet blir allt viktigare att ha ständig kontakt med.
Därför är det bra att man får konfigureringshjälp då man kommer till nya ställen.

Imorgon får Sundsvall för ovalighetens skull internationellt musiklaiskt främmande i form a Neil Halstead. Det tänke jag fira med en 3 från 1 med just Neil Halstead. Han är väl mest känd som medlem i Slowdive och Mojave 3, men har även givit ut ett par soloskivor. Jag tror iofs inte att särskil många hockeysackae eller sundsvallsbor hört tala om dessa grupper heller...jaja. Som den sucker för shoegaze och gråtande gitarrer jag är så hade jag föredragit om ett återförenat Slowdive besökt byn, men man kan inte få allt.

I kronologisk ordning:

Slowdive - Slowdive
www.youtube.com/watch?v=adVyb86cfig

Mojave 3 - Love Songs On The Radio
www.youtube.com/watch?v=JbvXtXqXWe8

Neil Halstead - Hi-Lo and Inbetween
www.youtube.com/watch?v=BR_57fEPIb4

Sv: Peace and Love ??
Lumber Jack:

Dumma Dumma samvete skulle jag säga :)

Sv: Peace and Love ??
mattias - 74: hmm, ett av de få band jag inte sett live men verkligen vill se. Dumma dumma spriten...

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru:

Fan vad drygt

mattias - 74:

Läs kommentarerna här, så går det upp ett ljus.

Nån mer som haft problem med ett sthlms nummer som ringer till ens mobiltelefon. Det ringde nyss men svarade naturligtvis inte men numret sökte jag opp på hitta och adress saknas.

Nån som har ett tips om hur man spärrar dessa nummer från att inte ringa.

Det går väl inte att spärra enskilda nummer inom 08 området eller genom sin operatör??

Det finns en sida som heter Nix men där går det endast att spärra hemnumret från dessa nummer vilket vi också gjort.

Kan det vara ett sådant där nummer som när man svarar så kostar det massor med pengar??

Se länk

Stigsson:

Kan ju länka till denna också som Richey har skrivit själv.

Stigsson:

Ja det är helt osannolikt vad tiden flyger iväg. Låten som jag länkade till är en personlig favorit jag lyssnade mycket på dom tidigare och gör det än i dag om än inte så mycket. Låten gör en påmind om när man var ung :)

mattias - 74: Satan, är det redan 13 år sen?

hellge:

Med tanke på det tragiska faktum att Richey Edwards i Manic Street Preachers har dödförklarats av sina föräldrar efter att ha varit försvunnen i 13 år så lägger jag in deras största hit som en hyllning till honom. R.I.P Richey

www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article3838866.ab

Metal Guru: 12-year-old boy scouts offer to give free breast exams.

Metal Guru: Enough is enough.

scim:
Elva inlägg, och se'n så viker du dig bara sådär..?

Metal Guru: Nä, jag orkar inte.

scim:
Det tolkar jag som:

"Om man försöker lösa ett problem till vilket det finns ett specialdesignat verktyg som man har i sin ägo så är det korkat att använda Excel, som är avsett att lösa ett helt annat problem."

Ge exempel.

Metal Guru: I slutet.

scim:
Hur sätter du in Excel i ditt klartext-meddelande då?

Metal Guru: Då den mycket avancerade polygrip/hylsnyckelsats-metaforen tydligen var helt obegriplig så skriver jag det i klartext:

Om man försöker lösa ett problem till vilket det finns ett specialdesignat verktyg som man har i sin ägo så är det korkat att använda ett verktyg avsett att lösa ett helt annat problem.

scim:
Din kontenta är alltså att det är korkat att använda Excel, oavsett vad man ska göra och vilka verktyg man har tillgängliga?

Metal Guru: Nädu, jag skrev alla orden.

scim:
Här får du lite mer att förtydliga. Jag har gjort halva jobbet åt dig:

"Man KAN använda Excel till vad som helst, men det är lika korkat som att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats, när en hylsnyckelsats gör jobbet bättre, och man har en hylsnyckelsats tillgänglig."

scim: Innan du hittar något annat att anmärka på så gör jag ytterligare ett tillägg:

"men det är lika korkat som att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats, när en hylsnyckelsats gör jobbet bättre, och man har en hylsnyckelsats tillgänglig."

Metal Guru:

Jag trodde det var självklart (och jag är helt säker på att du förstod), men jag lägger väl till det:

"...men det är lika korkat som att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats, när en hylsnyckelsats gör jobbet bättre"

Nej, nu blandar du ihop dig själv, scim:

"...men det är lika korkat som att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats.""

Metal Guru:

Det är precis så en polygrip ska användas, ingen har påstått motsatsen.

scim:
"Man KAN använda Excel till vad som helst, men det är lika korkat som att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats."

OK. Lätt korkat uttalande.
Jag har ett en kort stump av ett rör som är inskruvat i en vägg. Jag vill ha loss den. Eftersom jag läst på Internet att det är korkat att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats, hämtar jag hylsnyckelsatsen...

Och för er som vill begrunda AC/DC i eget Excel-ark laddar ner filen här.(Jag fick sätta på makron i detta dokument för att kunna köra)

Metal Guru: Man KAN använda Excel till vad som helst, men det är lika korkat som att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats.

scim:
Excel ÄR lämpligt till vadsomhelst - enkel databas, listor, websidor, etc in absurdum.

Det sista jag hört är entusiasten som gjort en musikvideo på AC/DC i Excel.

Metal Guru:

Tja, mitt problem med Excel är mest att jag hela tiden glömmer bort de där tricken som gör programmet så användbart. Jag jobbar iofs inte runt folk som missbrukar Excel, där jag jobbar används det för listor och...listor och...ekonomiska redovisningar.

Metal Guru:

Och att folk tror att det är lämpligt till vadsomhelst, allt som behöver ordnas som en lista, webbutveckling, utveckling i allmänhet...listan är oändlig.

knaskamilla:
Det största problemet med Excel är väl att vem som helst kan använda det, hur stora brister man än har i sitt matematiska sinne.

Jaha, scim:

"Jag stör mig ärligt talat mer på Power Point och Excel. [...snip...] Jag hatar verkligen allt som slutar på .xls..."

Det är farligt att läsa fort.

scim:

Det största problemet med PowerPoint är väl att vem som helst kan använda det, hur stora brister man än har i sitt estetiska sinne.

« · 1094725 · »