(Fucking jävla) XP
Friman SR:
Jag har beredskap denna vecka, vilket betyder nyktert och städat. Skönt att det finns sådana veckor också.
Vad det gäller din dator så borde ni på firman definitivt köra riktiga licenser. Det är höga böter om de kommer på er. I övrigt borde du när du fått dessa licenser se till att använda dem som det är tänkt. In med den nya licensierade versionen, uppdatera via Microsoft Update och känn dig sedan trygg.
Man kan få belöning om man tipsar [url=www.bsa.org/sweden/report]BSA[/url]
65selander:
Vi är inne i samma fas. På servrarna kör vi 2003 Server Enterprise, medans alla nya datorer och alla som måste installeras om får XP Pro. Men alla kvarvarande kör 2000 Pro så länge. 2000 är faktiskt extremt stabilt och säkert än, så det är ingen ko på isen.
It has been reported that the following Web sites may contain malicious files that trigger the exploit:
[]h0nest.org/[REMOVED]/12.exe (IP address 195.0.210.192)
[]kube.isa-geek.com/[REMOVED]/wen/up.exe (IP address not found)
[]charmedmadgic.free.fr/[REMOVED]/sdbot05b.jpg (IP address 212.27.63.117)
[]69.50.171.122/[REMOVED]/test1.php
[]www.jerrynews.com/[REMOVED]/calc.exe (IP address 211.100.26.169)
[]apperception.biz/[REMOVED]/main.exe (IP address 66.226.64.19)
[]apperception.biz/[REMOVED]/calc.exe (IP address 66.226.64.19)
[]sploso.com/[REMOVED]/starter2.exe (IP address 72.5.54.36)
[ftp://]x.www2.ninoa.com/[REMOVED]/pub/ied.exe (IP address 205.177.28.180)
[ftp://]x.www2.ninoa.com/[REMOVED]/pub/epl.exe (IP address 205.177.28.180)
[]www.freecat.biz/[REMOVED]/tr/pawn005.exe (IP address not found)
[]www.freecat.biz/[REMOVED]/tr/pawn002.exe (IP address not found)
[]fullchain.net/[REMOVED]/apa/dex.exe (IP address 192.225.177.21)
[]235.regvista.com/[REMOVED]/liveupdate.exe (IP address 85.255.115.197)
[]fiv.bestswf.com/[REMOVED]/zob.exe (IP address 62.214.98.56)
[]imkportedoor.com/[REMOVED]/images/ny.wmf
[]www.studiolacase.com/[REMOVED]/images/msits.exe
[]123greetings.2mydns.com/[REMOVED]/up.exe
hunggar.info/[REMOVED]/e.exe
card.twbbs.biz/[REMOVED]/up.exe
tftp –i 86.135.149.130 GET h1.exe
[]luckyboy2000.go2.icpcn.com/[REMOVED]/1230.exe
[]expl.us/[REMOVED]/web.exe
[]expl.us/[REMOVED]/bin/file1.exe
[]regtop.info/[REMOVED]/tur.exe
Är bara min antispamserver som går på 2000 nu om man räknar serverparken. Däremot så har vi väl en ca 800 klienter med 2000 men dom kommer att fasas ut eftersom dom studerande muckar.
Dream Team:
Det knäcktes inom 24 timmar efter att det kom. Så länge behövde man inte vänta.
Dream Team:
Snack. Det finns vägar runt "Genuine Advantage" som serial-checken kallas. Sök på google eller skicka en bubbla så hjälper jag till.
65selander:
Du är ju en vecka efter. Är det så du behandlar Kronans servrar? ;-)
************************************************************
Blixtmeddelande från Sveriges IT-incidentcentrum - Microsoft Windows
************************************************************
Nej, den startar inte från den hårddisken längre. Den gjorde det i min gamla dator. Nuförtiden sitter den snällt och slavar. (Nä, snällt var fel ord.)
Nej, jag ser inte bägge partitionerna. Det är ju det som är problemet - den vägrar visa att jag har två.
Men det är inte så att enhetsbeteckningen krockar med en annan enhet? Gå in och kolla om du ser båda partitionerna i diskhanteraren och se så att den har en enhetsbeteckning och se även vad den säger om din partition den saknar.
Såhär är det: När jag fick min nya dator flyttade vi över hårddisken från min gamla dator till den nya. Den hårddisken har två partitioner, en jag körde Windows ifrån och en där jag har alla mina bilder och sådär. I den nya datorn fick den bli slave, vilket den inte var i den gamla.
Det här är det problem som uppstod först: Datorn hittade hårddisken, men vägrade låta oss komma åt den. Till slut konstaterade min bror att det berodde på att jag hade haft Norton GoBack installerat på hårddisken. Efter diverse manövrar lyckades jag få tillbaka hårddisken till NTSF, vilket Norton på något vis hade ändrat den ifrån. (Åtminstone tror jag att det är vad jag gjorde/vad som hade hänt.)
Lyckan var dock inte långvarig. Det visade sig nämligen att datorn bara hittar den ena partitionen, vilket naturligtvis inte är den jag har alla mina personliga prylar på, utan den jag körde Win ifrån. Datorn tror nu att min HD är på 14 gig, när den egentligen är på 80, och vägrar helt sonika att plocka fram den roliga partitionen.
Någon som har något tips på lösning?
Jag vill bara berätta att jag var på kurs förra veckan tisdag till torsdag i samma stad som den allra första PC:n togs fram av IBM på den tiden Selander fortfarande åkte Zündapp i Härjedalen. Innan jag kom dit hade jag ingen aning om detta faktum. Frågesport - var var jag?
Förresten, vad har Expressen med den här trådrubriken att göra?
Paddan: Äh, nästa gång förväntar jag mig ett Bjästa-TIFO.
Men jag tror att jag har en gammal Remington i garderoben. Jag kanske skulle prova att surfa med den...
Skrivmaskiner i all ära men du kan inte surfa med dom på HS ,-)
Tror jag övergår till skrivmaskin...
65selander:
Kör 2000 istället. Funkar bra jämfört med "Öppet för alla som inte stänger allting och därför lika svårforcerat som en bit kreppapper"-XP...:-)
Hög tid för alla datorinnehavare att kontrollera så att ni får in patcharna från Microsoft eftersom det har ramlad in en hel del i kväll. Se länk
OT: Nu väntar vi bara på det vanliga kacklet att jag kör med Linux eller annat Pingvinsystem ;-)
Just bristen med drivrutiner kan jag hålla med om, men stabiliteten hos OS/2 warp var totalt överlägsen jämfört med t.ex. win95. Nåja, det hela är i dagsläget en rätt hypotetisk diskussion om vad som kunde ha hänt. Det största felet IBM gjorde var att dom missförstod marknaden. Det är väl det som ledde till missarna i marknadsföring, och att man kanske inte satsade på att det skulle var lätt att använda. Att tanken var god men inte nådde hela vägen fram har väl en viss sanning, men samtidigt tycker jag att MS med windows hade rätt mycket som "inte nådde hela vägen fram".
Det är inte för inte det var en stor konflikt mellan IBM och MS, och MS gjorde mycket fula grejer enbart för att sabotera för sina konkurrenter. Just det faktum att dom har jobbat för att få ett monopol med en stor del av sin energi gör att jag undrar om det inte hade varit mer inovationer inom datorvärlden utan MS som tryckte ner alla små företag som försökte komma fram (syftar nu mer på vad som hände efter att MS tog över marknaden med Win95/98 och NT).
"Aldrig hade blivit något utan hjälp från Microsoft" ? Förstår inte riktigt vad du syftar på, OS/2 Warp som IBM utvecklade själva var bra mycket bättre än de versioner av Windows som fanns då (bortsett från avsaknaden av program, som berodde på dålig/obefintlig marknadsföring mot utvecklare).
Det är möjligt att MS genom sin marknadsföring bidrog till spridningen till gemene man, men jag tycker inte att man ska överdriva deras betydelse. Tekniskt sett så låg dom efter, även efter att dom hade tagit över nästan hela marknaden. T.ex. så körde OS/2 både DOS och Windowsprogram, bortsett från när Microsoft i vanlig anda gjorde om sin API för att ta sönder andras kompabilitet.
När det gäller utveckling ska man aldrig underskatta vad IBM kan, det är inte för inte dom har sjukligt många patent. Big Blue kan, och kunde, men dom trodde tyvärr att det räckte med att ha den bästa tekniken, när det man behövde var den bästa marknadsföringen...