Kärnkraftsfrågan.
Vi sitter på ett klot fyllt med energi i flytande form. Jag undrar om någon kommer att ge sig på att utvinna den på allvar? Då snackar jag mer hardcore än bergvärme och gejservatten...
Vad jag menar är att vi till att börja med måste tänka om rejält i vårt användande av energi, sluta leta efter den stora häftiga pryl som ska försörja oss alla med den energi vi vill ha och istället börja tänka på hur vi i det lilla kan hitta nya former för energiförsörjning.
"Stora upptäckter har ofta kommit av misstag, någon har letat efter något och hittat något annat. Att tänka ut saker är inte alltid enkelt och framtiden är väldigt svår att förutse. Det som verkar genialiskt idag kan framstå som idiotiskt om ett par år."
Håller jag absolut med om, frågan är varför det blir så. Einstein gjorde stora upptäckter men gick bet på den största. Ett halvsekel senare utgår Hawkings från Einsteins forskning och når ett steg till, trots att gamle Albert var känd för att kunna tänka in i det okända, framtiden om du så vill, varför? Hawkings sa en gång att Einstein kanske grubblade lite för mycket...less is more.
Vätgastypen är den vanligaste ja, och är lagring av energi. Men läste du noga vad jag skrev så frågade jag bara om ni hade funderat på Bränsleceller och hävdade att sådana KAN bli ett bättre alternativ till att driva våra bilar i framtiden. Och du liksom jag vet nog att forskningen kring bränsleceller numer går längre än vätgas, och för den delen metanol eller bensin.
Men det var som sagt bara en lite snabbt utkastad fråga i mitt inlägg, resten av inlägget/inläggen som jag själv tycker var den intressanta biten gick dig tydligen förbi.
Stora upptäckter har ofta kommit av misstag, någon har letat efter något och hittat något annat. Att tänka ut saker är inte alltid enkelt och framtiden är väldigt svår att förutse. Det som verkar genialiskt idag kan framstå som idiotiskt om ett par år.
Sedan, återigen, är det någon som allvarligt tror att man kan ersätta vår gigantiska fordonspark? Eller den världsomspännande infrastrukturen som backar upp den?
Har någon av er funderat på bränsleceller?
En teknik vi visserligen också redan kan men som genom ny forskning så småningom kan bli ett bättre alternativ till att driva våra bliar än dagens drivmedel.
Tänk ett steg till, vad krävs för att driva en kolbaserad enhet?
Sol och vatten undantaget, fundera på det en stund...
Redigerad kommentar
Sten, sax, påse, lizard, Spock?
Apråpå transportsektorns beroende av olja, vad som är än värre är jordbrukets beroende av olja. Det är inte bara traktorerna som slukar mängder diesel, en övervägande majoritet av konstgödslet och bekämpningsmedlen är deriverade från olja...ja förutom alla eviga transporter då. 10 kalorier för varje kalori mat som sagt...
Till just jordbruket såg jag en möjlig lösning på en dokumentär häromveckan. Den handlade om permakultur, dvs att man odlar flera kompletterande grödor tillsammans, istället för den monokultur som hela jordbruksindustirn numera är uppbyggd kring. Jag har även för mig att jag hört något liknande på SVT's "Ställ om".
Salle:
Jäpp. Dels måste vi finna nya vägar att gå.
Samtidigt måste vi se till att de konumtionsökningar av dagens energi blir så lindriga som möjligt, dvs vi måste framför allt se till att de införs snabbast där de ger mest effekt. Där det finns mycket nyuppbyggnad.
Vi = Mänskligheten.
scim:
jord och våg finns också.
jag tror att man måste tänka både små- och storskaligt, och utveckla tekniker för alla möljiga miljöer.
Hörde t.ex för något år sedan om ett företag i Italien som utvecklat en fönsterruta, som genererade lika mycket ström som ett hus gjorde av med. Ett fönster per hus skulle alltså göra dem självförsörjande.
Ett problem var dock priset på fönstret. Då fanns det ingen som skulle köpa det, eftersom det var abnormt högt.
Sedan håller jag med dig, vi har det relativt bra i Sverige, även om omställningen kommer göra ont även här. Än värre är det USA där de flesta städer är så unga så att de är helt uppbyggda kring bilar och lastbilar. I västvärlden går det idag åt 10kalorier energi för att producera 1kalori mat, försök lösa den ekvationen med vågenergi, solceller och allehanda marginallösningar.
There's no such thing as a free lunch, undantaget var olja.
Då är transportens utsläpp småpotatis i jämförelse.
uppgifter från länken nedan
Elproduktion: 1.16 triljon kWh (1998)
Elproduktion per källa:
fossilt bränsle: 93%
vatten: 6%
kärnkraft: 1%
annat: 0%
Sol och vind är väl de tekniker jag tror mest på i långa loppet. Synd bara att forskningsanslagen till dessa tekniker är en liten fraktion av vad man kastar på felande banker.
Salle:
Ett stort problem är ju massorna i Indien och Kina som ska skaffa/har skaffat sina första bilar. Det hade varit så bra om dessa bilar hade varit små energisnåla saker drivna på ett effektivt sätt, istället för av kolvdrivna förbränningsmotorer från en svunnen tid.
Nu innebär givetvis inte peak oil att oljan tar slut över en dag, men jag har svårt att se hur vårt ekonomiska system som kräver exponentiell tillväxt (hittills påeldat av olja) kommer klara flera år av ekonomisk nedgång.
Cyklar är trevligt, tåg också.
Men att elda kol är inget miljövänligt alternativ och vindkraft och andra nya tekniker är än så länge på tok för marginala.
Sedan bör man även ta de här påståendena om att det finns fyndigheter för att täcka våra behov av uran för flera hundra år framöver med en nypa salt. De flesta högvärdiga fyndigheterna har redan hunnit sina, och den mängd energi man behöver investera för att bryta uranen stiger ständigt. Detta skulle möjlligtvis vara hållbart i några decennium ifall vi hade en stadig produktionsökning av olja. Dessvärre har den planat ut de senaste åren, vilket kan vara ett tecken på att vi redan passerat peak oil.
Och säger någon etanol så tar jag fram skjutvapnen...
Wayne Gresky:
Vi hade kommit extremt långt på att använda energin mer effektivt.
Jag kan tyvärr inte delta just nu i så mycket mer diskussion i ämnet, så ni får prata med varandra.
Billig el är en fördel både då det gäller svensk konkurrenskraft på industrisidan och när det gäller att fasa ut olja.
Innan dess kan vi se till att inte bygga upp system som kräver ny kärnkraft, men försörjningssystemet i Sverige år 2010 gör det, och gärna ytterligare 1-2 netto-reaktorer jämfört med dem som vi har på papperet idag.
Redigerad kommentar
Wayne Gresky:
Jag tror inte kärnkraften är lösningen på världens energiproblem.
Detta är oavsett hur kallt det är i Sverige under en omsorgd vald kort period.
Se'n kan man diskutera prissättningar på el, hur vi hanterar den energi vi har och mycket annat, men det är en annan historia.
Jag håller hellre i ett halvkilo kadmium än i en tiondel så mycket plutonium. :0)
I dom varma länderna behöver dom elström till sina luftkonditioneringar, den elströmmen skapar du inte mig veteligen med geotermisk energi.
Den olja vi har kvar skall vi använda smart, och med smart menar jag inte att använda använda oss av flyg kortare sträckor än ca 75-80 mil. Till dessa sträckor kan man åka tåg, för mer bråttom än så kan man inte ha.
citat mGuru från denna tråd:
"Vi måste hitta alternativa drivmedel till bilar, jäpp."
"Jag tror att vi redan om 5-8 år kommer vara nära total infarkt vad gäller fossila drivmedel, om inte något markant inträffar."
"Helt klart att att vi mycket snart måste bort från förbränningsmotorerna."
Jag skulle vilja säga att vi behöver den olja som finns kvar att göra plast av. Att elda upp den i motorer eller för el/värme är rätt korkat.
Ändå är ju oljan en mycket mindre miljöbov än kolen genom att den bryts och eldas i så otroliga mängder.
Nu är det soffan, popcorn & NFL som gälller.
"än så länge för billigt att elda fossilbränslen" är, tror jag, ett rätt kort perspektiv - eftersom vi redan passerat den punkt på tidsaxeln, där vi utvinner mest olja per år.
Det intressanta med Desertec är ju att den dessutom använder "spillvärmen" till att avsalta havsvatten för dessa ofta torra länder att använda.
Du kan hitta fler alternativa källor som är riktigt intressanta. Beroende på var man är är olika alternativ olika heta.
Men det du alltid kommer fram till är att kärnkraften är alldeles för dyr för att bli någonting annat än en parantes i sammanhanget.
Och det var väl det som trådskaparen funderade kring, fast tvärt om, vid inledningsinläggets författande.
[url=en.wikipedia.org/wiki/Desertec]Desertec[/url]
[url=www.guardian.co.uk/environment/2007/dec/02/renewableenergy.solarpower]Scientists estimate that sunlight could provide 10,000 times the amount of energy needed to fulfil humanity's current energy needs. Transforming that solar radiation into a form to be exploited by humanity is difficult, however.[/url]
Tyvärr inte AC/DC
Redigerad kommentar