MorganaLefaey

7548 inlägg · 30612 besäkare

Historik

· 40 ·
MoDo Hockey > Sv: Oskarshamn - Modo
Tarasov: Modo får ruskiga problem med lag som stressar o checkar högt o snabbt.
Och Dessutom är 90% av passen till tomma ytor där oftast en oikare är först på plats. Att åka runt o passa bakom rygg o flippa över motståndarna är absolut snyggt o fint när det fungerar.
Men i en match där de flesta verkar ha 10% känsla bör man tagga ner o göra enklast möjligt

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Tarasov: sant.
Tycker bara det vore dumt att splittra den formation som går som klockan.
Men du har rätt. Om splittra den formationen skulle medföra större plus i en annan eller sin egna ja då är det ju smart.
Finns säkert alt då det är godkänt att den kedjan blir lite sämre.
Och för en gång skull tror jag faktiskt att vi har en tränare som kan se och göra ändringar utan att allt blir kaos

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Tarasov: Låter ovanligt korkat. Säkert möjligt. Men vår pråm-formation är den enda som känns som att vi lyckats nå spelarnas topp när de spelar ihop.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Bad_Brett: Tror du har helt rätt när du skriver att de aldrig skulle ställa upp halvdant.
Att inte hoppa in i laget kan bero på många ting. Mättnad, rädd för skador eller helt enkelt att man är en person som inte kan gå halvhjärtat in i något.
Och där tror jag Sedinarna är. Ska något göras ska det göras med 100% energi o hjärta.

Har inte speciellt svårt att förstå att det inte finns driv o energi för att hoppa från NHL till HA.
Helt galet att vi har Enström i laget. Skulle det bli så att vi skulle ställa upp med 3st spelare som hade kunnat spela i NHL, ja då skulle nog jag bli inlåst i ett madrasserat rum på rosa villen skrikandes SM guld i HA, SM guld i HA.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
{5647}: Serien är lång, men jag håller med. En kvalitetscenter är ett måste.
Varken JJ eller KJ har visat att de är bra nog att leda vår förstalina. Speciellt om det skulle bli tal om kval.
Sen tycker jag Hagelin försvunnit helt och hållet sedan man bytte plats på han och wernblom. Eller hur nu bytet var.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Robin Ztorken L: Helt allvarligt så lovar jag att de skulle vara nog så tränad för att kliva in i kväll om de fick för sig att göra det. Oavsett om de skulle vara lite långsam och ringrostig så skulle de dominera.
Det är det som gör det så tråkigt när man "vet" att de inte kommer att dyka upp.

Låt dem vara familjefäder och enbart spela hemmamatcher fram till slutet av säsongen. Ordna en staty av dem bredvid sörköraren på torget.
Uppkalla en del av övik efter dem.
Lägg en fasad mot benen på kranarna i hamnen och låt Carsten Höller måla deras porträtt på fasaden.
Erbjud dem precis vad som helst för att få namnteckningen på ett kontrakt.

MoDo Hockey > Sv: Modo - Västerås
Nucky: visst fanns det lite osäkerhet.
Men han gjorde också några finfina räddningar.
Helt ok måste jag säga.

MoDo Hockey > Sv: Modo - Västerås
Confusius: Du menar 5 dagar försent?
Jag tar gärna post nord dealen

MoDo Hockey > Sv: Modo - Västerås
Tarasov: vill minnas att han vann vår poängliga första säsongen o senast skadad. Men håller med. Han ser ju ut att kunna åka grillor o ta i överallt på banan.
Gillart

MoDo Hockey > Sv: Modo - Västerås
{5647}: precis. Att bara säga ett värde lämnar ju två okända variabler.

I övrigt måste jag säga att båda lagen blandar o ger. Men i 2a så gör vi faktiskt mål på våra lägen o halvlägen.
Vik däremot mestadels gett vår vägg mjölksyra

MoDo Hockey > Sv: Modo - Västerås
MorganaLefaey: haha. Det är ovanligt att Modo förlorar 1a perioden.
De vinner nämligen 50% av dessa.

MoDo Hockey > Sv: Modo - Västerås
{5647}: tycker Västerås vid flera tillfällen väljer en lång diagonal passning ut på högersidan. Inte bara vid målet.
Håller med om överkreativa modolirare som spelar fast sig i egen zon.
Sen måste vi in i mitten. Just nu spenderar vi tid i offensiva zon, men händer inte allt för mycket.

MoDo Hockey > Sv: Tips säsongen 2018-2019
{5647}: inte bara löven som felar. Tror många inte vågat tippa Modo så högt som de ligger enbart på tidigare besvikelser

Sen allt för många medelhöga+mittenlag.
Hade en grupp med AIK, LIF, Modo, oik, bik, khk, Almtuna, löven samt SSK som alla ville in på 8 platser. Men egentligen bara en sörja. Hade nog blivit bättre om jag lottat in dem.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tittar på vgk vs phi och det är snyggt med svart bakgrund o vita outlines på svarta siffror. Men ack va vidrigt mycket svårare att se siffrorna.

MoDo Hockey > Sv: Modo - Västervik
{5647}: tycker han är pro Modo.
Lite underton att Modo är bättre.
Men men. Kanske söker fel..

MoDo Hockey > Sv: Modo - Västervik
{8384}: kommentatorn är nog sämst denna säsong.

MoDo Hockey > Sv: Karlskoga - Modo
{5647}: Där håller jag båda tummarna upp. Räcker inte med en gilla knapp.

"Både Tom Hedberg och Viktor Berglund spelar snudd på lika svårt som Djuse gjorde då, men nu har vi råd med det "

Det är det här som är så viktigt. Hedberg o Berglund gör ett antal knepiga beslut / övertro på sig själv per match. Och så här långt så är det helt ok. Det bör vara rejält utvecklande. Men kan de stänga av detta om det blir knapert?
Om vi hamnar i kval?
Jag hoppas de utvecklats tillräckligt för att spela sitt spel och samtidigt minska riskerna.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{8384}: Det enda rätta är att lägga ner HA.
Sen så skapar vi en ny liga som själv bestämmer vilka regler och annat som ska gälla.
Sen köper vi en gammal neddankad tv-kanal och sänder våra egna matcher där.
Tack vara vår större spridning och kniven på strupen spelstil så slår vi kort därpå med
den kanal alla vill ha.

MoDo Hockey > Sv: Karlskoga - Modo
{8384}: känns bakfullt. Sömndrucket o vindögt. vi har släppt till fler frilägen i denna match än vi gjort i alla tidigare tillsammans.
Starkt att fortfarande ha vinstchans efter alla dessa utvisningar o slarvpass.

Hedberg måste va den i laget med högst risk i sitt spel.

MoDo Hockey > Sv: Karslkrona - Modo
{5647}: Lite lurt att svara så här lång tid efter. Kan mycket väl surrats om det jag tänker skriva nu. Men då jag inte ögnat igenom allt så får ni leva med det.

Sämst på banan igår måste Tom Hedberg varit. Hur många indianare rådde han för.
Hur många utrensningar missade han? Och passningarna kändes inte alls fokuserade. Men han är typ en Enström light. Får han fortsätta och faktiskt lyckas med sina saker, ja då kan självförtroendet göra honom grym.

MoDo Hockey > Sv: Modo Leksand 29 9 2018
mikenomad: Så länge vi håller oss ifrån krasch i 2a blir det nog bra.
Sa de 38-15 i skott?

Lite finlir där i sista pp. Värt ett mål.
Och björka verkar ha blivit passningsgeniet.

För tidigt dock att dra nå slutsatser.
Och man ska inte glömma ett Leksand saknade lite fint folk.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Confusius: blir Depp när man ser bilder från panterns match. Hallen mindre än kb65's?

Och inte är det mycket bättre i almtunas

MoDo Hockey > Sv: MODO - Almtuna
{5647}: Så kan det vara. Inte speciellt insatt i hur Enström är som person eller vad han anser att han kan betala tillbaka till klubben.
Spelar han gratis? En symbolisk summa? En ok Allsvensk lön? Eller finns det andra alternativ? Kanske någon utifrån som går in o står för hans lön?
Ingen inside info där från mitt håll.

Sen kan man väl enkelt säga att om Enström tog över Carnestads kontrakt så måste det anses som ganska snällt då han absolut är ett uppköp, uppköp och ett uppköp från Carnestad.

Det tråkiga är att vi skulle behöva gå upp i år när vi (återigen 2 matcher är väldigt liten sample size) har hemvändande NHL-spelare och juniorer som verkar tagit rejäla steg.
För nästa år kanske Toby inte spelar och junisarna kanske dragit vidare.
Usch o tvi, kommer aldrig riktigt fatta att vi är i HA.

MoDo Hockey > Sv: MODO - Almtuna
Rytter: Ja, snittar vi 2p/match de första 5 så skulle jag vara nöjd. Börjar vi ännu bättre så ser det riktigt bra ut.
Men som han sa. Måste se över våra 2a perioder. Hur många gånger kunde inte modo få ut pucken utan att lyckas. Men nu ska jag glömma dessa perioder och invänta en match där vi spelar bra i alla tre och nitar AIK.

Men då Carnestad stack så måste det bli en del pengar över. Och jag ser ingen annan plats som det behöver spenderas på. Så om det blir förvärv.
Ja då hoppas jag på en center. Men personligen så tror jag inte de värvar något alls.
Inte innan det är klart att vi får kvala / spela uppsamlings heat.

MoDo Hockey > Sv: MODO - Almtuna
Rytter: Tänkte på det också. Vi har en 1a som inte sticker ut allt för mycket.
Både Johnson och Tim har 0p, men 2matcher är väldigt litet urval.
Så får vänta några omgångar till innan motorsågen kommer fram.

Dock har jag önskat en 1a center sedan truppen mer eller mindre blev klar.
Än så länge har vi klarat oss utan. Men efter att ha sett Mårtensson så får man
drömma lite igen.

Sen kan jag inte annat än hålla med. Oftast sägs det hur viktiga poängen på slutet är. Men poäng är lika viktiga varsnär du får dem. 6p på banken mot tippade topplag är inte alls dåligt. Och nu är det väl 3 svåra matcher till. Ser vi till att plocka hälften där så är jag nöjd.

MoDo Hockey > Sv: MODO - Almtuna
mikenomad: mm blir det plus powerbreak

MoDo Hockey > Sv: MODO - Almtuna
Webmaster: hate you. :)
Ser att cmore stream släpar efter.
Går in här o ser 2-1 o sen blir modoit utvisad.
Får låta bli sidan känns det som. :(

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: det vore inte alls fel. Speciellt då vi möter 5 lag som tippas på övre halvan.
Leksand 3-3 o nyss klarat ett jobbigt pp.
O nu har de PP själv.
AIK hade tungrott.
Som sagt, inte fel möta toppen då poäng faller hit o dit.
Värre förlor 3 mot botten bara för att de inte hunnit inse att de suger. :)

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
mikenomad: har saknat att ducka , rycka fram o tillbaka , åka bergodalbana känslomässigt.varför utsätter man sig för det?

5 förluster i rad och så fort vinsten kommer så får jag svaret på ovan fråga.

MoDo Hockey > Sv: Björklöven - Modo
bisterfinnen: känns som dåtida Modo.
Alltså förlorande part

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
MorganaLefaey: galet rolig förlägning Skellefteå-Timrå

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{8384}: byter lite snabbt o tvärt till:
Skellefteås kub ser ganska fet ut.

Timrå lyckades tappa 0-2 till 2-2. Klarar de 9min till?

MoDo Hockey > Sv: Tips säsongen 2018-2019
{5647}: Roligt. Då får vi se om avstickarna bara var smartare än oss i pöbeln. :)
Men om vi är 32st så blir det medelvärdet mellan plats 15 o 16.
Bara om vi är udda det blir ett enskilt värde.
Gissat 1,5,6,7 och 8
Då tar vi bort lika många på båda sidor så tar bort 1 o 5 och 7 o 8.
Med 32 tar vi bort 15 högsta samt 15 lägsta o tar snittet på de två som blir kvar.

MoDo Hockey > Sv: Tips säsongen 2018-2019
{5647}: Säg att du radar upp alla placeringar på Modo som tippats från topp till botten. Sedan tar du bort 1 från topp o 1 från botten samtidigt. Tills bara 1 finns kvar. Dvs det är det värde centret av rösterna har. Säg att vi är 5 som gissat Modo på plats 1,5,7,8 och 8. Då skulle medeltalet vara 5.8 medans medianen är 7. I små undersökningar kan medianen lättare visa vad som anses normalt.
Detta då enstaka avvikelser kan påverka allt för kraftigt.
Skulle vi vara ett jämnt antal som gissat så finns ingen ren median utan då tar man medelvärdet på de två sista som är kvar.

MoDo Hockey > Sv: Tips säsongen 2018-2019
{5647}: alltid roligt att se.
Blir det en med medianvärdet på varje lag också? 😁

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Snipan: Iofs så hade vi en kanadensare som var väldigt slipad i intervjuer.
Ja han hade väl dokturerat i hockey typ. Men se vars det bar.

Jag säger att jag ska vänta med ev sågningar och ge dem 10-12 matcher.
Men det är väl ungefär lika troligt som att Eurojackpot dimper ner på kontot på fredag.

MoDo Hockey > Sv: Tips säsongen 2018-2019
{5647}: Så jäv*a skönt. Jag fick ligga bäst till vid 1 tillfälle i alla fall. :)

MoDo Hockey > Sv: Tips säsongen 2018-2019
{5647}: En sak som jag funderade på vid läggdags var. Ska verkligen det vara värt lika mycket att ha 2st som är 1 plats fel som att ha ett lag på rätt plats och 1lag som är två positioner fel?

En tanke var att rätt plats gav -1p för att det är svårare att faktiskt träffa rätt.
En annan var att det kan vara tiebreak.

Vad som blev mitt slutgiltiga svar vet bara John Blund.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Nucky:

Har varit ruskigt ointresserad den här sillyn.
Så ber om ursäkt i förväg för att genera er när ni förlorar mot en som EP-scoutade
5-6 lag och sedan duttat ut lag efter förutfattade slutsatser och gammalt gnoll.



AIK
Leksand
________
Löven
Almtuna
Oskarshamn
MODO
Karlskrona
Södertälje
________
Karlskoga
Tingsryd
Västervik
Västerås
_________
Pantern
Vita Hästen

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: hörde att det var 10 tappra på läktaren

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Om man förlorat alla på försäsongen så ser jag en anledning att möta dem.
Men som läget är just nu så skulle jag nog säga att ett topp 10 lag från HA inte varit så dumt. Få känna lite på vad toppen i HA har att erbjuda.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Från Hörnefors:
Det kan nog vara bra att ha lite backup. Speciellt pga j-landslaget.

Efter att ha sett alla försäsongsmatcher så kan jag säga att både Berglund o Hedberg har känsliga handleder. Men de har också en förmåga att ha övertro på vad de kan komma undan med.
Senaste matchen stod väl Berglund för 3 tabbar som alla slutade med bra målchanser.
Inte bara det att vi har skador som spökar. Vi kanske ibland måste kyla ner sådana spelare med att skicka in någon som kan slå sarg ut.
Det tråkiga är väl att Ericsson också är en sådan som är duktig på att spela fast sig. Och tänker vi på att Ericsson saknar handleder så borde det kanske vara bättre att ta in en junis som helt enkelt får i uppdrag att spela sarg ut. Har vi någon sådan på lager eller?

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Tarasov: Jag är inte alls insatt i skatt, moms och arbetsgivaravgifter/inkomstskatt på spelare och dyligt utan spånade bara på.
Men låter som att du räknar att all publik kommer ifrån orten. Vi har långväga fans plus motståndarfansen.

Håller dock med om att stadens mervärde är svårt att räkna ut och därav nämnde jag fjällräven. Som troligast under ett år lockar hit fler turister.
Men jag är som sagt ekonomiskt okunnig o ointresserad.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Tarasov: först genererar Modo skatt in, sen spelarna, sen publiken som spenderar pengar i staden, sen folk som får upp ögonen för Övik pga MODO.

Men frågan är om en säsong med Modo tex genererar mer in än tex fjällräven som alltid har bilar som campar på parkeringen o deras tillverkning osv.

Men jag tycker Modo ska ha mer. Någonstans runt Sekab låter bra

MoDo Hockey > Sv: Silly season
{5647}: Jag hoppas Toby är ett billigare alternativ än Ericsson o Aronsson.
Sen har vi den där fonden att tillgå. Men som någon sa tidigare: varit lite tyst om den senaste tiden.
Men de pengarna kanske sparas tills man märker att det finns en chans på kval.

Laget blev i alla fall klart mycket mer intressant IOM Enström *2

MoDo Hockey > Sv: Silly season
puffe: Ruskigt skönt med Toby på kontrakt. Kan det betyda att Ericsson frigörs? Svårt att se han ta plats om inte få en bänkplats bara för att kunna hoppa in på vilket position det än behövs på.

En center i klassen 14-28a i AS och vi måste närma oss favoritskap.

MoDo Hockey > Sv: Sca-cupen 2018
Gavelo: Nu ska man inte vara den som verkar surast och bara spyr galla.
Men när man sett de två första matcherna så känns det nästan som att jag ser "The making of" den inte allt för fina benämningen hackkyckling.
Aronsson har inte imponerat. Men får väl lite på att det blir något av killen då
vår sportchef verkar digga han rejält.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Det kan vara så att man ger bort 15miljoner för målning av de fula kranarna i hamnen. Dessutom skulle det kunna hända att projektet aldrig blir klart och bara bitvis är målade och fina.

Pengarna skulle ju dessutom kunna gå till SEKAB och sedan när hela miljarden är borta, ja då kan vi i stort sett skänka bort delar av de införskaffade elementen till den som är ansvarig att hitta köpare.

Eller varför inte fylla på lite mer till snöröjnings-teamet. Eller vänta..... Det vore ju faktiskt en bra idé. Om det skulle medföra att de faktiskt kom ut fortare så man slipper köra på en tvättbräda.

Eller skänka lite pengar till Fenix Outdoor eller vad nu Fjällräven heter. Då de drar hit folk som parkerar en vecka med husvagn för att få tid med köp och vad de nu kan tänkas göra.

Går nog att snacka om vad som vore smarta investeringar och hur mycket olika satsningar skulle kunnat inbringa. Men en sak är i alla fall säkert. Det val som görs kommer mest troligt vara fel.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Tänker inte kommentera domen i sig.
Utan i stället ställa en fråga/fundering:

Hur skulle andra sprorter se ut om de tillät alla tjuvknep, skitsnack, gruff och bråk.

Dra in en ricktigt sen tackling i Pingis.
Och varför inte gå och slå lite på motståndaren med sitt racket i tennis.
Eller varför inte slänga vattenflaskan i framhjulet på motståndaren i tour de france.

Nu menar jag inte att man ska ta bort dessa moment i hockey.
Men knepigt att hockey i sig är så förlåtande.
Det är inte ens så mycket gruff o skit i NFL eller MMA.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Jo, så är det nog. Ingen ny in, dvs. Samtidigt så sa de väl vid presentation att Jellvert och Sylwander inte var värvade som centrar. Kan minnas fel , men vill minnas något sådant. Det skulle betyda att Öhmans , Wahlgren, Pettersson, Tjernström med flera får slåss om kvarvarande.

Som du säger så är lag på papperet ingen garanti. Men kommer inte ifrån att de har så stort förtroende för övriga killar. En väldigt gambling skulle jag vilja säga.
Men jag kanske glömt bort någon som skulle passa bra som center.
De kan ju alltid också ändrat sig och tänker köra med Jellvert mfl som center. Vad vet jag liksom

- Johnson
-
-
- Häggström

· 40 ·
Om MorganaLefaey
Hejar på: 0x20-modohockeylogosvg.png MoDo Hockey

Erfarenhet: Legend

är nu OFFLINE

Från bullerbyn