MorganaLefaey

7549 inlägg · 30612 besäkare

Historik

· 45 ·
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: visst är det så. Minns nån C som intervjuades som svarade att han mestadels visade sitt på isen. Det och att han förmedlade kontakt uppåt. Det fanns så många som var bättre på att hålla tal eller agera pådrivare i båset.
Nu minns jag inte vem det var, men låter logiskt. Är man kapten gör man det man är bra på och försöker alltid stå i bräschen med det. Men finns det andra som är bättre på något så skall man inte hålla fast vid det bara för att det traditionellt förväntas av kaptenen

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Ska bli väldigt intressant att se hur Mange kommer prestera.
Nu har han haft 1,5 säsong i SHL efter det han spelade i HA. Förhoppningsvis så kan han med hjälp av våra duktiga yttrar spotta ut en del poäng. Gör han personbästa 26p så är jag nog nöjd. Detta då han numera verkar vara bättre defensivt.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Supertrött: Kul. Lär vara en liten morot. Kan man hoppas på live streaming tro.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Amitiel: Nog känns det lite som att vi från mindre orter kommer få nöja oss med att se HA. Underhållningsmässigt är kanske HA tom roligare. Mer svängigt och bergodalbanan av känslor man har under en match kan bli klart gubbigare i HA.
Sen är det väl inget snack att man ändå önskade Modo spelade i SHL.
Men nu gäller det att skapa en hype för HA och se till så att lagen faktiskt kan förhandla fram ett eget avtal. Då kanske det även går att gå upp framöver.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Hahaha. Hade helt glömt bort den filmen. :)

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Ja det är väl det vi får sätta förhoppningarna till. Tycker det ändå är lite fult att när andra lag har värvat ungt och oprövat så känner jag att de kommer utvecklas och att de ändå har bra meriter trots sin ungdom. När Modo plockar in ungt så känns det alltid som att det behövs någon äldre extra för att det är allt för orutinerat. Allt för osäkert. Kommer nog inte alls utvecklas. Han har producerat alldeles för dåligt.
Tror jag gått igenom för många tunga år med Modo för att egentligen tro på laget som ställs på isen. Men hur neggo jag än är så kan jag inte missa en match. Jag är skadat gods.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Inte helt oväntat att de unge har lite mer spänst skulle jag tro. Själv började förfallet för en 6-7år sedan och om det går att mäta mitt tafatta försök så är jag i alla fall säker på att en vanlig linjal skulle klara jobbet. :)

Nu går snubbarna på "semester" och vi har ännu ingen center till förstalinan. Jag börjar bli otålig. Speciellt med tanke på att jag tycker några andra lag gjort lite fynd bland sina center-förvärv. Ja både det och min övertygelse om att vi faktiskt skulle behöva 2st spelfördelande centrar. "Hjälp" snart har jag skrivit in mig i en depression eller något. . . . .

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Jo. Så är det ju. Man ska inte behöva få svar om man är kvar i serien eller inte när man redan har satt sin spelartrupp. Sen att få kontrollår på kontrollåret och sedan få böter på 25.000 när man är för sen säger ganska klart att vi inte vill sänka någon klubb oavsett hur ni sköter det hela. Som någon skrev så har man har nu ett referensfall som i stort säger att man får 3 chanser på sig minst. Och skulle straffet bara bli 25.000 om det var Modo eller Leksand. Jag är tveksam. Vilket gör det hela till än mer åtlöje.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Stämmer dessa uppgifter? twitter.com/Manskarlssonyao/status/880755693699072000

Klarade de licensen med 1500sek? Snacka om att vara på håret. Ja både ekonomiskt och tidsmässigt.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
MorganaLefaey: Tänkte speciellt på BIK. De har alltså tappat 60% av sin poängproduktion. Och det genom de 6 lirarna i toppen.
Vi har det ganska lugnt som bara tappat 22% när våra topplirare dragit.
Timrå som i alla fall jag tänkte "F-n va mycket poäng de tappat i Dahlén och Pettersson" har det inte mycket värre än oss med 26%.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
MorganaLefaey: Lite onödigt vetande.
Satt och hade lite att göra, så knåpade ihop en liten lista på hur mycket slagkraft man tappat bland sina topplines. Nedan ser man hur många poäng man tappat från sina 6 topplirare och hur många som lämnat samt lagets totala antal poäng.
HA är ingen snäll serie. En hel del lag som tappat många poäng/topplirare. Gäller att få allt att klaffa ett år. För går man inte upp så försvinner toppen.

AIK -36p 2st tot 371
ALM -124 4st tot 378
LÖV -44p 2st tot 355
BIK -247 6st tot 410
Pan -49 2st tot 345
LIF -72 4st tot 248
MOD -68 3st tot 309
IKO -80 3st tot 316
SSK -71 3st tot 254
TIK -85 2st tot 324
TAIF -131 5st tot 340
TRO -65 2st tot 438
VHÄ -41 2st tot 308
VÄS -112 4st tot 353

Vad jag ville bevisa med ovan info vet jag inte. :) Men någon kanske finner det intressant.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Du var väldigt nära med din personliga tanke.
6 Erikssson
15 Häggström
30 Marklund
31 Carnestad
44 Oskarsson

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Monno: Läser man denna artikel så låter det som att LIF, BIK, TIK och AIK kommer ligga i topp. Men man måste väl hålla med om att en del av deras förvärv faktiskt är riktigt intressanta.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/dKzgB/lagnelius-rankar-hockeyallsvenskans-50-basta-varvningar

Men vi skall inte skämmas för våra placeringar. 6,15,30,31 och 44. Fritt fram för de som inte har plus att gissa. :P

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Så vi byter ett lag som misslyckats med kontrollår 1 och blivit sen med info för kontrollår 2 till ett lag som direkt går in i kontrollår 1.
Känns som att pissa i byxan för att hålla sig varm.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Tarasov: Helt klart. Är inte lätt att från att vara en nobody helt plötsligt vara den som skall hålla laget flytande. Som jag sagt förut så ser jag hellre en spelare som spelat i AS och som varit produktiv där än en som inte är van att göra poäng och kommer från SHL.
Sen är det iofs lite skillnad på om det rör sig om en 18-20åring eller en som är äldre.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Tarasov: Jo det vore en intressant spelare att få in. Men i så fall så skall det vara utanför den center som vi är på jakt efter tycker jag. Men det är nog en spelare som skulle kunna utvecklas o bli ett riktigt utropstecken.

Såg denna artikel: www.allehanda.se/ishockey/hockeyallsvenskan/19-spelare-har-lamnat-ragnarsson-om-almtunas-langsiktiga-lagbygge-det-sket-sig

Där Ragnarsson klagade på de som kom från SHL ner till AS. Dvs att han inte tyckte Oskarsson var någon hit. Får hoppas han tar sig i kragen nu då under sin 2a säsong.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: absolut. Inte alls fel med både Timrå o löven i samma liga. Det ger både trevliga o ekonomiskt behagliga matcher

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: vet inte om det tagits upp här, men tydligen var första derbyt mot löven den matchdag som dragit in mest pengar sedan hallen byggdes.
Tycker det låter lite knepigt, men har de fått upp farten så mycket i barerna?

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: I see. Ja men då får man hoppas fallskärmen köpte ut dessa kostnader och att vi inte behöver ersätta den inkomsten för att kunna gå plus.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Hur mycket var fallskärmen på? Vilka förändringar gör man för att få in den summan på annat vis? Hoppas man kommer på lite bra förslag. För att banta kostnaden med samma summa som fallskärmen kan nog bli lite jobbigt.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Precis. Tar jag inte i så kommer någon sådan där junis och tar min plats. :)

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Jo. Jag är inte speciellt orolig. Tycker det bara är positivt att man lyfter upp junisar. Då får de träna med laget och får en sporre att ta i lite extra iom att man får bekräftat att man kan ta en plats alt få lite speltid.
Som de gamla gubbarna i mupparna så gillar jag att slå lite på domedagstrumman.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: Haha. Tycker det är bra att man flyttar upp de som eventuellt kan få speltid denna säsong. Tror inte att detta är något bevis på att vi inte lyckas finna vår 1a center. Men tänk om ditt ironiska inlägg faktiskt blir sanning. Ja då lär vi vara inne i samma gamla spår med att förstöra självförtroendet.
Dock tror jag man är smartare än så och tycker det bara är bra att man ger fler småttingar chansen. Ja så länge som vi har våra säkra kort.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Jadu. Jag börjar bli orolig över att man väntar för länge på något gott.
Att det kommer sluta med att man går ut med att det blir den befintliga truppen som kommer starta serien med mantran "Sen får vi se om rätt spelare dyker upp".
Slutar med att "Rätt spelare" dyker upp först efter att vi sabbat självförtroendet för alla i laget.

Nej, du har nog rätt i att det nog är på gång snart. SHL verkar så gott som klar. NHL fönstret är snart gånget och utan något belägg alls så skulle jag tro övriga ligor som kan erbjuda bättre lön än oss snart också är klar.
Trådar har säkert skickats ut och då kan vi börja föra seriösa samtal och då kanske tom det dyker upp något rykte. :)

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Man ser ju vad man vill se. Eller vad det brukar heta. Jag läste: Hört att bröderna Sedin är klara för RBK båda två men att de inte gått ut med det än.

Tänkte genast: Halvdant försök att vara rolig. :)

Hört det där jag också. Eller tror jag läste det någonstans. Taskigt för Almtuna om han försvinner så här sent. Men de kanske var medvetna om det och redan kastat ut krokarna.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Jo det har väl brunnit till rejält några gånger. Får bara hoppas på att det inte förstör för grabben. För han kan nog vara Modo till nytta en liten stund i alla fall. Inte superkoll på Lukas kontra andra som bör få chansen. Men hoppas på att han får visa lite i alla fall.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Tycker man hört detta om Magnus tidigare. Hotat med Skellefteå och dyligt. Tråkigt, men hur som så borde väl Lukas nu (17) vara i ett läge då det bör vara dags att slå sig in i HA på grund av sina prestationer.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Tarasov: tror alla tränare önskar att ha det så. Men om ledningen vill uppåt o laget sackar efter, så får man nog förvänta sig att de vill ändra om pengar/spelare finns.
Inte så länge kvar tills man får börja se bedrövliga träningsmatcher o klaga på hur formationerna är sammanställda. Längtar något enormt. Vem behöver semester? Spola framåt please

MoDo Hockey > Sv: Silly season
{5647}: sant, sant. Spelar ingen roll om spelare har kontrakt eller ej. De bästa sugs upp av shl eller tom Ahl/NHL.
Tycker Almtunas två Centrande nordamerikaner ser intressanta ut. Är de verkligen värda att rankas i botten?
AIK, Leksand, Karlskoga o Timrå kan ha något på gång. Timrå lite svårare att bedöma då varenda kotte mer eller mindre är frågetecken.
Jag tror dock Modo kommer få värva under säsongen.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Såg att Rögle ryckte i båda bröderna Sandin. Sandin d.y hade vart rolig att se i Modo. Snacka om en spelare som kunde få en att hålla andan av rädsla och/eller förvåning.
Men lycka till om det blir SHL. Om det blir HA och annat lag än Modo så får man väl hoppas på att det skiter sig. :)

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: Jag tror vi har nog med stånk och stök. Häggström och några av våra yttrar är ganska tunga att möta och bör kunna buffla in oss i matcher vi sackat efter i. Det som saknas är någon som kan lägga pass till våra yttrar i PP. En riktig skräck för motståndarna. Att som nu ha all kreativitet bland yttrar känns osäkert. Nu inte sagt att Castonguay inte skulle klara det. För jag tror han fungerar. Men om det skulle bli en till som Häggström tex så tror jag vi får problem. Säcken skulle säkert bli nöjd med en arbetande tok, men tror vi skulle förlora på det. Att ha fungerande PP är något som krävs om kvallir blir av.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Från Hörnefors: Även jag har alltid för höga förhoppningar. Anser att vi för att bli klar med bygget skulle behöva 2 centrar för plats 1 o 2 samt en back för plats 1.
Nu vet vi att det inte kommer hända. Men som jag ser det så kommer vi behöva förstärka under säsongens gång om vi skall försöka ha chans på att gå upp.

Men vi kanske har flyt och flera unga tar stora steg. Tycker det är riktigt lätt att se på unga i andra lag och känna att de kommer ta steg o bli bra, medans jag med våra unga ser osäkerhet och att de nog kommer misslyckas ta de behövliga stegen.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Almtuna verkar gå på ECHL spåret. Nu måste jag säga att både Pither och Vallorani verkar som smarta förvärv. Varit i Europa förut. Producerat riktigt bra på ECHL nivå. Vettig ålder.
Skall bli intressant att se hur dessa herrar presterar.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
WarEvryPractice: Om man lyssnade på allt han hade att säga så tycker jag att det inte låter allt för tokigt. De två sista åker ur och de bästa 2 går upp.
Men då är frågan hur man löser att de två som åker ur kanske båda borde höra till syd och de två bästa kanske är från Norr. Ska man göra en omfördelning varje säsong då gällnade vilka som hör till Norr och Syd. Men jag tror faktiskt det skulle göra det lite småroligt. Sen så blir det kortare resor för de lagen som är i ligan under och mer derbyn. Jodå. Låter bra.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
RagnarLodbrok: Står att han inte är så bulkig. Men nog verkar det som att han lagt på sig lite tuffhet.
Klubban ser dock inte helt reglementsenlig ut.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
{7814}: Hahaha. Det vore kung. Jag skickade ett e-mail i förrgår till en kollega och sa att just Vallorani hade börjat följa Modo på twitter, bara för att få han att gå igenom alla som följer Modo. Lite småbus liksom.
Mitt sjätte sinne kanske.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Ygge83: Jag skulle säga Nja. Inte den spelare jag skulle bli nöjd över. Fått gnugga på några år, högerskytt mm. Men allt som oftast har man fel, så vem vet.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Tarasov: Jo det bästa är väl att ha en vinge R och en L i varje formation. Det borde öppna upp för mest alternativ.
Karla - Molin
Björklund - Marklund
Eriksson - Alba.
Nej jag kan inte göra sådant här.
Men tänker man på yttrar så har vi det ganska gott.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Läste Öa's lista på tilltänkt toppcenter.
Vet inte vad jag ska säga. Men gjorde en ytterst kort sammanfattning av mina tankar. Sen hoppas jag nog på något alldeles för stort namn. Som vanligt.

Nicolas Deschamps: Ja tack
Kevin Goumas: Ännu mer Ja tack
Felix Schütz: Absolut.Men håller vid att jag vill ha någon som producerat i just HA.
Gustaf Thorell: Nja
Peter Quenneville: Hade vi haft 2 centrar kvar så hade jag inte klagat.
Éric Castonguay: Funkar för mig.
Joel Mustonen: Aldrig visat siffrorna som övertygar mig för en 1a.
Joey Tenute: Jo, men är han på väg nedför?
Riku Pitkanen: Ännu en.... om vi haft 2 platser kvar
Pontus Petterström: Nej tack. Ingen grinder som ska bli producerande.

Sen tycker jag tvärt emot Adam Johansson. Jag hoppas vår 1a center är Lefty så han kan lägga fina mackor till alla våra högerskyttar.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Tarasov: absolut. Men det skulle medföra att 1 av karla, Molin o björken skulle spela i 3e. Och det tror jag inte på så här i förväg. Men som jag sagt tidigare.
Vi har för bra yttrar i förhållande till centrar.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Tarasov: Just det där med "hellre att spelaren kommer från en stark säsong i allsvenskan än en sådär i SHL" håller jag fullständigt med om.

Vill ha in en som är van att producera. Som är van att få speltid i PP osv. Det skall vara en säker värvning (så gott det nu finns säkra värvningar).

Hur vi än ser på det hela så kommer vi ha en 2a center (Häggström/Öhman) som skall gå från "halvdan" produktion till produktion.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
RagnarLodbrok: Ingen aning om vilken position Kallio spelar på nu efter att han lämnade Frölunda. Men så vitt jag vet så har du i alla fall rätt när det gäller tiden i Sverige.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Silly: Bevaremigväl om det är Walters. Kommer in en förstecenter som mäktat med 5p på 21 matcher i HA. Då går jag under.
Sen så känns Santala, Plüss och Kallio lite för bra för HA. Även om de kommit till åren.
Men jag hoppas verkligen för nervernas skull att det snart släpps en nyhet med en riktigt fin center.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
{8198}: tyvärr har väl inte HA något avtal med liiga. Så hade varit mycket bättre med SHL.
Men gissar bara. Så rätta mig om jag har fel

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Tarasov: visst är det så. Sista 10-15 matcherna var han väl 2a center också. Men likväl har vi 3 centrar som sammanlagt gjorde runt 40p. En iofs i SHL men ändå. Inte så att det skriker spelfördelare till våra riktigt poängstarka yttrar.
Ska det in någon center så önskar jag att han lirat i HA förut o gjort det med bravur.
Ser hellre en poängmakare från HA än en från SHL som borde producera på HA nivå.
Modo måste hitta rätt på sista platsen.

Bland backarna så ser det ganska ok ut. Men varför bröt Almtuna med Oskarsson? Kan Sellgren fortsätta på sitt spår?
Håller Deutsch för HA osv.
Men jag kanske bara är en som grubblar för mycket och det egentligen bara är allmän oro som alla suportrar har i onödan innan säsongsstart.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Tarasov: Innan Häggström hade iaf jag en dröm om dessa två. Eller om det var goumas/lavoie. Men nu är en upptagen och bara 1 plats kvar.
Tycker det ser ut som att back o centerlinjen blir våra svaga punkter igen.

Men jag blir gärna motbevisad på 2*Öhman och ingen ersättare för Leman.

Men tar Hedman o skärper till sig lite o Öhman d.ä fortsätter som han slutade så kanske det blir skoj ändå.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
2 nordamerikanska nyförvärv presenterade för damerna.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Tarasov: Tänkte gå till Öa's silly season sida. Går in på www.oea.se och får heltäckande annons. Klickar på "Sport" och får en heltäckande annons. Klickar på "Silly season bevakningen" och får ännu en helsidesannons som jag måste klicka bort för att se något.
Borde komma en lag som förbjuder annonser som täcker hela sidan. Eller i alla fall förbud mot att ha lika mycket annonser när man betalar för tidningen. Då får det räcka i pappersvarianten.
Och medans man är i gång och klagar så borde det finnas förbud mot att ha längre reklamsnutt än själva nyheten när de kör med video inslag.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Tarasov: Aha. Jo jag har haft säsongskort, men sa upp det för 3-4år sedan.
Men tycker i så fall att han inte borde sagt att han ringt fel. Men jag kanske skrämde bort han då jag laddat upp inför telefonförsäljare.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
lhlh: Det där passade väldigt bra med min morgon. Får ett okänt nummer som ringer i telefon. Svarar helt inställd på att det är försäljare och säger nog inte mitt namn så tydligt. Personen på andra sidan börjar prata om vädret och känslan är att snart så kommer erbjudandet.
Snabbt som sjutton så avbryter jag och säger: Vem är du?
Varpå jag får svaret: Johan Widebro och vem är du?
Sen när han fått mitt namn lite tydligare så ber han om ursäkt för att han ringt fel.

Känns helt galet att just han skulle ringa fel. Men sen kom jag på att han kanske försökte få tag på en skäkting.

· 45 ·
Om MorganaLefaey
Hejar på: 0x20-modohockeylogosvg.png MoDo Hockey

Erfarenhet: Legend

är nu ONLINE

Från bullerbyn