Historik
Föregående · 116 · Nästa
Café > Sv: Valet 2022
{9742}:
Ja var nästan säker på att det skulle bli såhär, trots att jag skrev att man skulle hålla god ton klarar inte vuxna människor av att diskutera politik, känsligt ämne.
Kanske skall jag be om ursäkt för att jag startade denna också
Kan någon forumledare stänga den här tråden. Diskussionen kan vi ha via bubblor
Ja var nästan säker på att det skulle bli såhär, trots att jag skrev att man skulle hålla god ton klarar inte vuxna människor av att diskutera politik, känsligt ämne.
Kanske skall jag be om ursäkt för att jag startade denna också
Kan någon forumledare stänga den här tråden. Diskussionen kan vi ha via bubblor
+ 1
Café > Sv: Valet 2022
{9682}:
Nästan 8 % i den senaste opinionsmätningen för KD, den där Uppsalabruden har verkligen lyft partiet till nya höjder om detta stämmer.
Var någon farbror som sa på radion häromdagen om vilka han skulle rösta på. Jag röstar på Ebba för hon är vacker, är beredd och hålla med. Undrar hur mycket röster hon får pga sitt utseende?
Nästan 8 % i den senaste opinionsmätningen för KD, den där Uppsalabruden har verkligen lyft partiet till nya höjder om detta stämmer.
Var någon farbror som sa på radion häromdagen om vilka han skulle rösta på. Jag röstar på Ebba för hon är vacker, är beredd och hålla med. Undrar hur mycket röster hon får pga sitt utseende?
+ 1
Café > Sv: Valet 2022
{8839}:
Jag är uppväxt i Borlänge i Dalarna, en stad som alltid varit S styrt och ansedd som en arbetarstad, nu har jag fått höra av vänner som har föräldrar som skall byta parti inför valet pga vad denna regering ställt till med som de uttryckte sig, det jag inte förstår bland dessa äldre som röstat samma parti varje gång är varför de alltid säger i något i stil med, " jag har alltid röstat på dom, varför skall jag byta? "
Är äldre människor mer trångsynta och inte uppmärksammas vad som sker när det kommer till Politik än yngre väljare eller vad tror du?
Jag är uppväxt i Borlänge i Dalarna, en stad som alltid varit S styrt och ansedd som en arbetarstad, nu har jag fått höra av vänner som har föräldrar som skall byta parti inför valet pga vad denna regering ställt till med som de uttryckte sig, det jag inte förstår bland dessa äldre som röstat samma parti varje gång är varför de alltid säger i något i stil med, " jag har alltid röstat på dom, varför skall jag byta? "
Är äldre människor mer trångsynta och inte uppmärksammas vad som sker när det kommer till Politik än yngre väljare eller vad tror du?
Café > Sv: Valet 2022
Klåparna:
Om du har svårt för de som inte tycker som du föreslår jag att du inte diskuterar öht eller så diskuterar du som en vuxen.
Om du har svårt för de som inte tycker som du föreslår jag att du inte diskuterar öht eller så diskuterar du som en vuxen.
+ 2
Café > Sv: Valet 2022
Kan vi försöka hålla god ton som jag skrev, detta gäller alla, det var nog ingen vågad gissning att detta skulle va ett känsligt ämne.
Kan någon moderator ta bort tråden om det spårar ännu mer?
Man måste kunna diskutera som vuxna människor för jag antar att vi är det alla här inne?
Kan någon moderator ta bort tråden om det spårar ännu mer?
Man måste kunna diskutera som vuxna människor för jag antar att vi är det alla här inne?
+ 2
Café > Valet 2022
Med en dryg vecka kvar till valet så måste vi väl ha en diskussionstråd.
Jag själv väljer dock att hålla för mig själv vad jag röstar på men vill någon annan berätta så är det såklart ok, sedan hoppas jag inte tråden ballar ur men personangrepp och pajkastningar.
Håll god ton ;)
Vilken är den viktigaste valfrågan enligt er och varför?
Jag själv väljer dock att hålla för mig själv vad jag röstar på men vill någon annan berätta så är det såklart ok, sedan hoppas jag inte tråden ballar ur men personangrepp och pajkastningar.
Håll god ton ;)
Vilken är den viktigaste valfrågan enligt er och varför?
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
munkas:
Är du inte lite väl hård nu?
Kollar man erat lag denna säsong är det betydligt bättre än förra säsongen, iaf på papperet
Det skall dock spelas om det, jag tror ni kommer mellan 6 -8 någonstans om ni får laget och funka, enda orosmomentet är målvaktssidan, går lindbäck sönder är det ett stort ansvar som vilar på finnen, jag tror och hoppas ni kommer klara er bra.
Matcher på försäsongen betyder inte något, eran akilleshäl är målvakterna
hoppas Lindbäck får va skadefri då tror jag det kan gå bra, han är enligt mig SHL bästa målvakt, iaf på papperet
Är du inte lite väl hård nu?
Kollar man erat lag denna säsong är det betydligt bättre än förra säsongen, iaf på papperet
Det skall dock spelas om det, jag tror ni kommer mellan 6 -8 någonstans om ni får laget och funka, enda orosmomentet är målvaktssidan, går lindbäck sönder är det ett stort ansvar som vilar på finnen, jag tror och hoppas ni kommer klara er bra.
Matcher på försäsongen betyder inte något, eran akilleshäl är målvakterna
hoppas Lindbäck får va skadefri då tror jag det kan gå bra, han är enligt mig SHL bästa målvakt, iaf på papperet
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zappaholic:
Exakt så ser jag på det med, detta med Ryssland har fått absolut för stora proportioner hos många svenska idrottare
Det är som vilket jobb som helst att spela hockey på elitnivå, tror inte de som skriver på för KHL klubbar bryr sig om vad vi i Sverige tycker, om jag får jobb i Ryssland så skall jag alltså tacka nej pga det Putin sysslar med? Jag avskyr krig och diktaturer men vill jag gå vidare i min arbetskarriär måste jag få göra det utan att massa svenskar skall tycka jag är en idiot och skriva ut om det på sociala medier.
Man säger att mani inte skall blanda in idrott och politik och att det inte hör ihop men här är det så och det är så tråkigt.
Låt hockeyspelarna som spelar i KHL representera Tre kronor också, är rätt säker på att många av dom kanske alla som spelar i Ryssland är emot Putin.
Ovechkin har uttalat sitt stöd för Putin, i mitt tycke har han all rätt och göra det, det är väl det som är Demokrati? man måste låta folk få ha åsikter oavsett hur konstiga dom är utan att bli idiotförklarad.
Trevlig kväll
Exakt så ser jag på det med, detta med Ryssland har fått absolut för stora proportioner hos många svenska idrottare
Det är som vilket jobb som helst att spela hockey på elitnivå, tror inte de som skriver på för KHL klubbar bryr sig om vad vi i Sverige tycker, om jag får jobb i Ryssland så skall jag alltså tacka nej pga det Putin sysslar med? Jag avskyr krig och diktaturer men vill jag gå vidare i min arbetskarriär måste jag få göra det utan att massa svenskar skall tycka jag är en idiot och skriva ut om det på sociala medier.
Man säger att mani inte skall blanda in idrott och politik och att det inte hör ihop men här är det så och det är så tråkigt.
Låt hockeyspelarna som spelar i KHL representera Tre kronor också, är rätt säker på att många av dom kanske alla som spelar i Ryssland är emot Putin.
Ovechkin har uttalat sitt stöd för Putin, i mitt tycke har han all rätt och göra det, det är väl det som är Demokrati? man måste låta folk få ha åsikter oavsett hur konstiga dom är utan att bli idiotförklarad.
Trevlig kväll
+ 2
Timrå IK > Sv: Försäsong 2022
+ 12
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
+ 5
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{9682}:
Vet inte om ni uppmärksammat detta men det har ni väl
Hursomhelst så kommer det igen här i så fall
Vet inte om ni uppmärksammat detta men det har ni väl
Hursomhelst så kommer det igen här i så fall
Länkar:
Stjärnan Victor Hedmans nya hedersomnämnande ? tar nu plats på tokmäktiga NHL-listan: "Han är unik"
Stjärnan Victor Hedmans nya hedersomnämnande ? tar nu plats på tokmäktiga NHL-listan: "Han är unik"
+ 9
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jugge:
Jag tycker Ljungkrantz har sett riktigt bra ut av det jag sett hittills av Brynäs, jag skrev redan förra säsongen att jag hoppades han skulle få chansen rejält i SHL denna säsong
Killen har en enorm utvecklingspotential. Hoppas verkligen Manner ger honom mycket speltid denna säsong
Jag tycker Ljungkrantz har sett riktigt bra ut av det jag sett hittills av Brynäs, jag skrev redan förra säsongen att jag hoppades han skulle få chansen rejält i SHL denna säsong
Killen har en enorm utvecklingspotential. Hoppas verkligen Manner ger honom mycket speltid denna säsong
+ 15
Fotboll > Sv: Premier League
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
bradberry:
Tack för att du gillar mina inlägg på HS
Tråkigt att du tror pandemin hjälpte Leksand, det är ingen som vet hur det hade gått i ett kval, inte ens spelarna men vi var riktigt usla när pandemin slog till så förmodligen har du rätt
Det jag skrattar åt är att det finns Leksand hatare som på allvar tror man stoppade säsongen bara för att gynna Leksand, skrattretande
Jag tycker absolut inte illa om Brynäs, Hata är ett starkt ord men jag njuter när FBK förlorar, alltid ogillat det laget och inte blev jag gladare förra säsongen när de prickade formen i rätt tid och vann rättvist.
De flesta leksingar jag känner tycker det känns skönare att slå Djurgården eller FBK än Brynäs, jag vet inte vad det beror på men personligen anser jag att en seger mot Brynäs slår det mesta, inget emot er supportrar utan detta beror såklart på att rivaliteten alltid funnits där sedan jag började följa Leksand och jag njuter varje match vi vinner mot BIF
Det här såhär idrott skall vara, har en nära vän som håller på AIK och han blir glad varje gång Djurgården förlorar
Utan rivalitet betyder inte idrotten inte ett skit
Tack för att du gillar mina inlägg på HS
Tråkigt att du tror pandemin hjälpte Leksand, det är ingen som vet hur det hade gått i ett kval, inte ens spelarna men vi var riktigt usla när pandemin slog till så förmodligen har du rätt
Det jag skrattar åt är att det finns Leksand hatare som på allvar tror man stoppade säsongen bara för att gynna Leksand, skrattretande
Jag tycker absolut inte illa om Brynäs, Hata är ett starkt ord men jag njuter när FBK förlorar, alltid ogillat det laget och inte blev jag gladare förra säsongen när de prickade formen i rätt tid och vann rättvist.
De flesta leksingar jag känner tycker det känns skönare att slå Djurgården eller FBK än Brynäs, jag vet inte vad det beror på men personligen anser jag att en seger mot Brynäs slår det mesta, inget emot er supportrar utan detta beror såklart på att rivaliteten alltid funnits där sedan jag började följa Leksand och jag njuter varje match vi vinner mot BIF
Det här såhär idrott skall vara, har en nära vän som håller på AIK och han blir glad varje gång Djurgården förlorar
Utan rivalitet betyder inte idrotten inte ett skit
+ 12
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge:
" Att det sen råkade vara just Leksand som vi förlorade mot lägger jag ingen större vikt vid. Det där rivalsnacket la man av med i slutet av tonåren... ;-)"
Menar du att det inte finns någon rivalitet längre öht?
För mig betyder matcherna mot Brynäs lika mycket nu och har lika mycket prestige som på 80 talet när jag började följa Leksand
Finns ingen härligare känsla än när Leksand slår Brynäs, tror det är ömsesidigt från många även hos er när ni vinner
" Att det sen råkade vara just Leksand som vi förlorade mot lägger jag ingen större vikt vid. Det där rivalsnacket la man av med i slutet av tonåren... ;-)"
Menar du att det inte finns någon rivalitet längre öht?
För mig betyder matcherna mot Brynäs lika mycket nu och har lika mycket prestige som på 80 talet när jag började följa Leksand
Finns ingen härligare känsla än när Leksand slår Brynäs, tror det är ömsesidigt från många även hos er när ni vinner
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{8399}:
En artikel om hur Brynäs pp skall bli bättre
Vet inte om den postats förut
I så fall ber jag om ursäkt
Ingen idé och gräma sig efter en dålig försäsong
Betyder inte ett skit när serien startar även om det inte såklart är bra att torska mot sina rivaler 2 gånger på 2 dagar
En artikel om hur Brynäs pp skall bli bättre
Vet inte om den postats förut
I så fall ber jag om ursäkt
Ingen idé och gräma sig efter en dålig försäsong
Betyder inte ett skit när serien startar även om det inte såklart är bra att torska mot sina rivaler 2 gånger på 2 dagar
+ 7
Leksands IF > Sv: Den eviga resan mot nästa guld
Jalapeno:
Spelar väl ingen roll vem det är? Lika korkat oavsett
Lär snart stå på flashback men hittar ingen tråd nu
Spelar väl ingen roll vem det är? Lika korkat oavsett
Lär snart stå på flashback men hittar ingen tråd nu
Leksands IF > Sv: Silly season
Saltmasen:
Syns även att Lindholm bidrar med den defensiv vi saknade förra säsongen då vi släppte in alldeles för mycket mål
Syns även att Lindholm bidrar med den defensiv vi saknade förra säsongen då vi släppte in alldeles för mycket mål
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jugge:
Nu kanske jag är ute och cyklar men varför spelar inte Larsson med Scott och Rödin? De flesta lag har ju sina 3 bästa forwards i samma kedja, palve är bra men är han tillräckligt bra för första kedjan?
Nu kanske jag är ute och cyklar men varför spelar inte Larsson med Scott och Rödin? De flesta lag har ju sina 3 bästa forwards i samma kedja, palve är bra men är han tillräckligt bra för första kedjan?
+ 1
Brynäs IF > Sv: Larsson borde ha C:et
Fofi :
Tänkte jag också på, det må vara en träningsmatch men en kapten skall prata exakt som Larsson gör
För övrigt är det inget att hänga läpp över för er, bara en träningsmatch, skillnad när serien startar
Det enda man kan ha synpunkter på är varför den där jävla trumman får fortsätta ljuda i Tegera, hade jag fått bestämma hade jag förbjudit trummor i alla arenor, ett jävla ofog
Trevlig kväll från Borlänge
Tänkte jag också på, det må vara en träningsmatch men en kapten skall prata exakt som Larsson gör
För övrigt är det inget att hänga läpp över för er, bara en träningsmatch, skillnad när serien startar
Det enda man kan ha synpunkter på är varför den där jävla trumman får fortsätta ljuda i Tegera, hade jag fått bestämma hade jag förbjudit trummor i alla arenor, ett jävla ofog
Trevlig kväll från Borlänge
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Silfverkroken:
Enligt FlashScore stod det 0-1 i paus?
Helt omöjligt
Inga gör mål på Leksand 😎
Ingen vidare första period av något av lagen
Märks att det är träningsmatch
Nu hoppas vi på lite mer fysik även om det är träningsmatch och lagen håller igen
Enligt FlashScore stod det 0-1 i paus?
Helt omöjligt
Inga gör mål på Leksand 😎
Ingen vidare första period av något av lagen
Märks att det är träningsmatch
Nu hoppas vi på lite mer fysik även om det är träningsmatch och lagen håller igen
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Kommer Dahlen så blir nog Timrå ett lag för topp 6, kanske ännu högre om Lander också levererar
Ni känns som ett av de lagen som värvat bäst inför säsongen tillsammans med Brynäs " svider och säga det som leksing " haha
tror absolut det kan bli en rolig säsong för er. Sedan finns det såklart svagheter i alla trupper på förhand.
Vad ser ni för svagheter i eran trupp som ni förfogar över?
Ni känns som ett av de lagen som värvat bäst inför säsongen tillsammans med Brynäs " svider och säga det som leksing " haha
tror absolut det kan bli en rolig säsong för er. Sedan finns det såklart svagheter i alla trupper på förhand.
Vad ser ni för svagheter i eran trupp som ni förfogar över?
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Pettisbif:
Problemet idag är att debattklimatet blivit tuffare och fjantigare på nätet för vissa , folk blir så lättkränkta nu för minsta lilla, jag har varit medlem här länge, spelar egentligen ingen roll vad man skriver i andra lags gästböcker så är det alltid någon som tar det negativt och blir kränkt, jag älskar mitt lag Leksand men jag är man nog att kritisera om det går dåligt men att bemöta motståndafans med massa skit och dryga kommentarer gör att man får mindre respekt som person på forumet.
hade jag varit moderator i Brynäs gästbok hade jag rensat rejält, mycket dagisnivå här inne, lekands gästbok är inte lika aktiv men snälla, de flests här inne är vuxna
Hoppas många av er här inne växer upp och skärper er.
Puss och kram från Dalarna
Problemet idag är att debattklimatet blivit tuffare och fjantigare på nätet för vissa , folk blir så lättkränkta nu för minsta lilla, jag har varit medlem här länge, spelar egentligen ingen roll vad man skriver i andra lags gästböcker så är det alltid någon som tar det negativt och blir kränkt, jag älskar mitt lag Leksand men jag är man nog att kritisera om det går dåligt men att bemöta motståndafans med massa skit och dryga kommentarer gör att man får mindre respekt som person på forumet.
hade jag varit moderator i Brynäs gästbok hade jag rensat rejält, mycket dagisnivå här inne, lekands gästbok är inte lika aktiv men snälla, de flests här inne är vuxna
Hoppas många av er här inne växer upp och skärper er.
Puss och kram från Dalarna
+ 11
Leksands IF > Sv: Silly season
Tarasov:
Jag har faktiskt inte sett så mycket av träningsmatcherna, aldrig lagt så stor vikt på dom, det är när serien startar som det verkligen gäller.
Kanske Saltmasen har mer koll.
Jag har faktiskt inte sett så mycket av träningsmatcherna, aldrig lagt så stor vikt på dom, det är när serien startar som det verkligen gäller.
Kanske Saltmasen har mer koll.
NHL > Sv: Allmän tråd för NHL
dempa:
Ja jag är oilers fan,
Islanders är iskalla, jag tippar att de blir ett av ligans sämsta lag tillsammans med Dallas
carolina känns spännande även denna säsongen, likaså Florida och Detroit
Ja jag är oilers fan,
Islanders är iskalla, jag tippar att de blir ett av ligans sämsta lag tillsammans med Dallas
carolina känns spännande även denna säsongen, likaså Florida och Detroit
IF Björklöven > Sv: Helt tomt
Klåparna:
Du har ingen koll, Mora har inte ens en klack, Leksand har 4 - 5000 i snitt på matcherna, Mora har 1200
Tycker du är en skam för eran supporterskara som går in i diskussioner enbart för att provocera, varför?
Du har ingen koll, Mora har inte ens en klack, Leksand har 4 - 5000 i snitt på matcherna, Mora har 1200
Tycker du är en skam för eran supporterskara som går in i diskussioner enbart för att provocera, varför?
+ 8
IF Björklöven > Sv: Helt tomt
Klåparna:
Haha
Löven har ju mer plastfans än Manchester City, 1 - 2 bra säsonger och hybrisen når nya höjder.
Du är pinsam
Haha
Löven har ju mer plastfans än Manchester City, 1 - 2 bra säsonger och hybrisen når nya höjder.
Du är pinsam
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Som utomstående fattar jag inte hur man kan som Brynäsare och timråit kan avgöra vad som händer med säsongen efter en betydelselös träningmatch
Klart det inte är bra att släppa in 8 mål i sin första match för säsongen men det betyder inte ett skit i slutändan
Jävla dagisnivå i båda forumen just nu
Hockeysnack börjar spåra ur på riktigt.
Varit medlem här sedan Jesus gick i kortbyxor typ 😂
Vi slog Färjestad i en match med 6-1 för massa år sedan på försäsongen och en del leksingar blev som tokiga och ropade SM-guld mm
Vi åkte ur 😂😂😂
Saken är den att i lilla Leksand är det bara hockey som gäller året om
Har vänner som bor där och det är bara hockey året om som snackas på byn
Liten ort som har ett lag i högsta serien är otroligt imponerande
Försäsongsmatcher betyder inte ett jävla skit
Lycka till i höst / vinter
Soliga hälsingar från Dalarna ❤️
Klart det inte är bra att släppa in 8 mål i sin första match för säsongen men det betyder inte ett skit i slutändan
Jävla dagisnivå i båda forumen just nu
Hockeysnack börjar spåra ur på riktigt.
Varit medlem här sedan Jesus gick i kortbyxor typ 😂
Vi slog Färjestad i en match med 6-1 för massa år sedan på försäsongen och en del leksingar blev som tokiga och ropade SM-guld mm
Vi åkte ur 😂😂😂
Saken är den att i lilla Leksand är det bara hockey som gäller året om
Har vänner som bor där och det är bara hockey året om som snackas på byn
Liten ort som har ett lag i högsta serien är otroligt imponerande
Försäsongsmatcher betyder inte ett jävla skit
Lycka till i höst / vinter
Soliga hälsingar från Dalarna ❤️
+ 16
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
{7043}:
kanske inte men jag tror de åker ur, eller hoppas snarare
Oskarshamn känns svårbedömda med
Hade Leksand fått behålla sina spelare som drog till NHL förutom max då som var självklart hade jag vågat påstå att vi hade haft ett lag för SM final men nu känns det såklart väldigt osäkert trots en bättre defensiv än förra säsongen med Lindholm och Alsing
kanske inte men jag tror de åker ur, eller hoppas snarare
Oskarshamn känns svårbedömda med
Hade Leksand fått behålla sina spelare som drog till NHL förutom max då som var självklart hade jag vågat påstå att vi hade haft ett lag för SM final men nu känns det såklart väldigt osäkert trots en bättre defensiv än förra säsongen med Lindholm och Alsing
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Kebab_House:
Tack jag är osäker på vissa lag men Timrå slipper kvala det är jag säker på. Känns som om Linköping kan bli säsongens flipp tillsammans med er samt att örebro och malmö floppar.
Tack jag är osäker på vissa lag men Timrå slipper kvala det är jag säker på. Känns som om Linköping kan bli säsongens flipp tillsammans med er samt att örebro och malmö floppar.
+ 3
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
mikenomad:
Här kommer min tabell inför säsongen
Luleå
Rögle
Färjestad
Skellefteå
Frölunda
Linköping
................
Brynäs
Växjö
Leksand
Timrå
...............
Oskarshamn
Hv
...............
Örebro
Malmö
Här kommer min tabell inför säsongen
Luleå
Rögle
Färjestad
Skellefteå
Frölunda
Linköping
................
Brynäs
Växjö
Leksand
Timrå
...............
Oskarshamn
Hv
...............
Örebro
Malmö
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jag gjorde en tabell i maj tror j ag det var ännu kanske ännu tidigare och sa att jag skulle göra en ny innan serien startar, och eftersom jag tror att ytterst få lag får in någon riktigt bra namnkunnig spelare fram till serien startar kommer här mitt slutgiltiga tips, detta är baserat på trupperna och hur lagen värvat inför säsongen, har för mig att jag tippade Brynäs 11 innan Larsson kom och såhär i efterhand var det kanske en väldigt låg placering, men jag är inte mer än människa och erkänna det så här kommer min slutgiltiga tabell
Luleå
Rögle
Färjestad
Skellefteå
Frölunda
Linköping
................
Brynäs
Växjö
Leksand
Timrå
...............
Oskarshamn
Hv
...............
Örebro
Malmö
Hoppas Örebro åker ur och jag tror dessvärre LHC kommer gå en bra säsong till mötes
Leksand känns självfallet sämre än förra säsongen med tanke på alla tapp till NHL men får man försvaret och stämma kan det bli topp 6 om våra forwards får va skadefria
Malmö känns överlägset sämst på papperet
Vad tror ni?
Luleå
Rögle
Färjestad
Skellefteå
Frölunda
Linköping
................
Brynäs
Växjö
Leksand
Timrå
...............
Oskarshamn
Hv
...............
Örebro
Malmö
Hoppas Örebro åker ur och jag tror dessvärre LHC kommer gå en bra säsong till mötes
Leksand känns självfallet sämre än förra säsongen med tanke på alla tapp till NHL men får man försvaret och stämma kan det bli topp 6 om våra forwards får va skadefria
Malmö känns överlägset sämst på papperet
Vad tror ni?
+ 7
Fotboll > Sv: Premier League
Jonasson:
Harry är så kass, ronaldo verkar in bry sig, fernandes är kass, vad händer med united?
jag borde va skadeglad men nu vet uniteds supportrar vad vi liverpoolfans gick igenom under Hicks / Gilett
Frågan är ändå varför Eriksen går till en klubb som united som är i totalt förfall, pengar såklart
Harry är så kass, ronaldo verkar in bry sig, fernandes är kass, vad händer med united?
jag borde va skadeglad men nu vet uniteds supportrar vad vi liverpoolfans gick igenom under Hicks / Gilett
Frågan är ändå varför Eriksen går till en klubb som united som är i totalt förfall, pengar såklart
Leksands IF > Sv: Silly season
Saltmasen:
2 mål av Kandegård ikväll mot Frölunda, torsk med 4 -3 efter förlängning
Hoppas han tar chansen igen i SHL, otroligt underskattad spelare,
2 mål av Kandegård ikväll mot Frölunda, torsk med 4 -3 efter förlängning
Hoppas han tar chansen igen i SHL, otroligt underskattad spelare,
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Charles:
Grattis Brynäs till en sjukt bra värvning på förhand.
väl mött i v höst / inter
SHL blir en profil rikare, kommer bli roligt och följa Lander och Larsson i SHL, tror båda lagen kan få ett rejält lyft med dessa spelare i laget.
Jag sätter mitt hopp till Queenville, han har varit " enligt folk som sett försäsongen " äckligt bra, men det återstår att se.
Trevlig Helg
Grattis Brynäs till en sjukt bra värvning på förhand.
väl mött i v höst / inter
SHL blir en profil rikare, kommer bli roligt och följa Lander och Larsson i SHL, tror båda lagen kan få ett rejält lyft med dessa spelare i laget.
Jag sätter mitt hopp till Queenville, han har varit " enligt folk som sett försäsongen " äckligt bra, men det återstår att se.
Trevlig Helg
+ 22
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Silfverkroken:
Grattis till en bra värvning, hoppas inte han gör för bra ifrån sig i början för då är det nog ganska säkert att han drar till utlandet om han har en klausul i kontraktet som någon skrev om.
Larsson är grym, skönt att han valde SHL
Hoppas han gör er brynäsfans lyckliga, tror jag han gör med
Grattis till en bra värvning, hoppas inte han gör för bra ifrån sig i början för då är det nog ganska säkert att han drar till utlandet om han har en klausul i kontraktet som någon skrev om.
Larsson är grym, skönt att han valde SHL
Hoppas han gör er brynäsfans lyckliga, tror jag han gör med
+ 21
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Silfverkroken:
Lite off topic men någon som vet hur vanligt det är med prestationslöner i SHL?
Man läser bara om olika klausuler i kontrakten
Bergerons nya kontrakt i Boston innehåller prestationsbaserad lön
”The Boston Bruins have re-signed forward Patrice Bergeron to a one-year, $2.5 million contract.
The contract also includes an additional $2.5 million in performance based incentives.”
Lite off topic men någon som vet hur vanligt det är med prestationslöner i SHL?
Man läser bara om olika klausuler i kontrakten
Bergerons nya kontrakt i Boston innehåller prestationsbaserad lön
”The Boston Bruins have re-signed forward Patrice Bergeron to a one-year, $2.5 million contract.
The contract also includes an additional $2.5 million in performance based incentives.”
Föregående · 116 · Nästa

Nu dags för Tomas Ros analys av Leksand.
Målvakter Betyg: 4 av 5 plus
Axel Brage har ersatts av Mantas Armalis, invärvad från Djurgården. Det är givetvis en förbättring för Leksand som sedan tidigare har Kasimir Kaskisuo under kontrakt. Kaskisuo inledde förra säsongen strålande för Leksand och fansen på ståplats fick snabbt en ny favorit i målet och belönade honom med en egen sång. Men precis som hela Leksand så tappade ”Kas” formen och sjönk i de flesta målvaktsligor.
Mantas Armalis har plockats in från degraderade Djurgården.
Mantas Armalis har plockats in från degraderade Djurgården.
Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
Till burväktarnas försvar, gällande förra säsongen, ska sägas att Leksands defensiv var skadedrabbad och stundtals ihålig. Det är nu åtgärdat när Anton Lindholm samt Olle Alsing värvats in. 04-backarna Anton Johansson och Lian Bichsel kommer också förbättra för målvakterna på ett helt annat betryggande sätt jämfört med 21–22.
Tanken är att bästa målvakten står i Leksand. Det vill säga att man inte har en utpekad förstekeeper som man haft de senaste åren med Axel Brage som båsöppnare. Den nya situationen borgar för konkurrens för målvakterna och att man inte är så känslig för en skada. Träningsmatcherna mot Brynäs och den mot Färjestad i Malung var goda tecken på att både Mantas Armalis samt Kasimir Kaskisuo kommer att höja Leksands nivå på det så viktiga målvaktsspelet.
Backar Betyg: 4 av 5 plus
Här är det en rejäl uppgradering. Visst är Calle Själin, som belastades enormt förra säsongen, borta och signerad av NHL. Men sedan har Lian Bichsel samt Anton Johansson blivit ett år äldre och på kontot för nya backar har Olle Alsing samt Anton Lindholm tillkommit. Alsing var klar för Djurgården i våras, men när stockholmarna åkte ur högsta serien kunde Leksand nypa den skridskoskickliga backen och ge ett förmånligt kontrakt. Lindholm har varit utomlands i sex säsonger och hunnit med att spela i NHL, AHL, KHL samt VM i våras i Tammerfors. Han är en gedigen back, rörlig och en bidragande faktor i alla zoner. Kanske är han Leksands viktigaste nyförvärv 2022.
Leksand har just nu nio backar på kontrakt, med Johan Fransson som inte kommer att spela någon mer ishockey.
Olle Alsing är tillbaka i Leksand.
Olle Alsing är tillbaka i Leksand.
Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
Jonas Ahnelöv, Matt Caito och nämnda nyförvärven Alsing och Lindholm är ryggraden på backsidan, och Caito lär få ett större förtroende i powerplay nu när Själin är borta.
Det som oroar är skador förstås. Ahnelöv har en historik av att vara borta en del under säsongen. Han snittar strax under 40 matcher i SHL de senaste åren.
På det hela taget är laget uppgraderat på backsidan. Speciellt när de yngre juniorbackarna jagar och vill ha speltid. Och ska ha istid. Det har de bevisat på försäsongen.
Forwards Betyg: 4 av 5 plus
Isak Rosén, Emil Heineman, Nils Åman och (inte minst) Max Veronneau har alla lämnat för NHL. Ett otroligt tapp för en SHL-klubb som inte ens tog sig till kvartsfinal i SHL.
Men ett bevis på att Leksands ungdoms- och juniorutveckling med Mattias Ritola och Jesper Ollas – och flera andra kompetenta ledare – fungerar och dalalaget är återigen en plantskola att räkna med.
Leksands största utmaning den här säsongen blir att få en fungerande kedja där Marek Hrvik är motorn. Det löste sig 2020–2021, men inte i våras när slovaken kom tillbaka till klubben. Nu befinner sig inte Hrvik med laget eller kan delta i träningsmatcher på grund av skatteskäl, och det kan straffa sig när han kommer till laget i oktober. Jag syftar på att det blir en inkörningsperiod och det kanske inte Leksand har råd med den här SHL-säsongen, som kan bli jämnare än på länge. Dalmasarna har gjort en storvärvning i John Quenneville, som spelat med Carter Camper i AHL och förra säsongen öste in poäng för Zürich i den schweiziska ligan. Han är storväxt och kan både vara målskytt och framspelare. I rätt omgivning kan han göra 20 mål i SHL.
Marek Hrivik måste komma igång igen.
Marek Hrivik måste komma igång igen.
Foto: SUVAD MRKONJIC / BILDBYRÅN
Största utmaningen för Leksand blir att få ihop två vassa kedjor. Justin Kloos, Carter Camper, Patrik Zackrisson, Marek Hrvik, John Quenneville, Mikael Ruhomaa, Carter Ashton och kanske Oskar Lang ska kokas ned till två giftiga enheter och där har tränartrion en utmaning.
Det blir också intressant om exempelvis Nils Åman och Emil Heineman kommer hem till SHL efter att ha ratats av respektive NHL-klubb. Då blir det många spelare att ta hänsyn till för Leksand. De indikationer som Leksand har fått är att Heineman ska spela i SHL en till säsong. Kanske ett lyxproblem,
Mikael
Mikael Lönnquist
men också en utmaning att välja korrekt och rätt komponenter i kedjorna.
Björn Hellkvist.
Björn Hellkvist.
Foto: DANIEL ERIKSSON / BILDBYRÅN
Tränare Betyg: 3 av 5 plus
Björn Hellkvist och Mikael Karlberg är kvar sedan förra säsongen.
Ny är Pär Styf som ska ta rollen som ansvarig för defensiven samt spelet i boxplay.
Det är upp till bevis för Hellkvist nu. Han har tagit laget till slutspel två år i rad, men åkt ut i första omgången. Leksands fans tycker att laget har kraft och kvalité för att komma topp-fyra, såväl i grundserien som i slutspelet. Kraven ökar på Björn och hans ledargäng. Vi får se om han kan vrida till spelet i de avgörande matcherna så att Leksand blir vinnare i vår.
Nyförvärvet John Quenneville, till höger, har spelat drygt 40 NHL-matcher.
Nyförvärvet John Quenneville, till höger, har spelat drygt 40 NHL-matcher.
Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN
Nyförvärv Betyg: 4 av 5 plus
Mantas Armalis, mv, Djurgården, John Quenneville, f, Zürich, Olle Alsing, b, Barys Nur-Sultan, Anton Lindholm, b, Minsk, Marcus Karlberg, f, Borlänge, Kalle Östman, f, Malmö.
Kommentar: Backvärvningarna håller hög klass. Anton Lindholm kan bli Leksands bästa värvning på länge och eftersom han är i rätt ålder och att KHL inte är ett alternativ för de flesta hockeyspelare 2022 kan han stanna i Dalarna i sju-åtta år till.
På forwardssidan har laget tappat Nils Åman, Emil Heineman och Max Veronneau. Det är tuffa tapp. Och de har inte ersatts med samma kaliber. Där måste Leksand lita på att laget gör jobbet. Inte stjärnorna eller individerna.
Det behöver laget framöver: En målskytt. Men det behöver alla lag. Jag kan se att det blir många speldosor också i anfallszonen. Det känns som att Leksand skulle må väldigt bra om Emil Heineman blev kvar ett år till med den spetsen gällande direktskott och sin lite aviga stil i offensiv zon. Laget måste också bli bättre på att hantera snabba omställningar, det syntes i träningsmatchen mot HV71 senast.
Så spelar laget:
Målvakter
Mantas Armalis, Kasimir Kaskisuo.
Backpar
Anton Lindholm–Matt Caito
Olle Alsing–Patrik Norén
Jonas Ahnelöv–Lian Bichsel
Alexander Lundqvist–Tobias Ekberg
Kedjor
John Quenneville–Marek Hrivik–Carter Camper
Justin Kloos–Mikael Ruohomaa–Oskar Lang
Emil Heineman–Patrik Zackrisson–Carter Ashton
Martin Karlsson–Jon Knuts–Marcus Karlberg
Oskar Lang.
Oskar Lang.
Foto: ULF PALM / TT
Utropstecknet på försäsongen: Oskar Lang har sett pigg ut. Han har vuxit sedan VM och är mogen för en ordinarie plats i powerplay. Gäller att han lyckas förvalta målchanserna när de väl kommer. Då tar han det där sista viktiga steget till SHL-stjärna. Även backarna Lian Bichsel samt Anton Johansson har uppträtt rejält. Kedjan med Justin Koos, Mikael Ruohomaa och just Lang har sett grym ut på försäsongen.
Frågetecknet på försäsongen: Carter Camper kan mycket mer.
Förväntningar: Fansen hoppas på topp-fyra. En plats runt sex–sju är mer rimligt. Men då måste Marek Hrivik leverera på samma sätt som han gjorde för två säsonger sedan. Det är nyckeln