Historik
1 · NästaMora är tillbaka i SHL och Tomas Skogs är tillbaka i Mora. Den här gången var han inte med om avancemanget upp. Han fortsatte elitserie-äventyret med Skellefteå SM-guld och kommer närmast från Färjestad.
3:e målvakten Isak Wallin är också han från Mora. Men har spelat med MoDo J20 nu senast och tog med dem guld. Han lånas direkt ut till MoDo kommande säsong.
Mikael Johansson blir 2:e tränare. Han kommer närmast som 1:e tränare för Vita Hästen och 2:e tränare för Djurgården. Som spelare är meritlistan lång, tröja hängandes i taket hos Djurgården och Kloten, toppat med 11 guldmedaljer.
Aleardi och Hjort söker andra klubbar samtidigt som Deck slutar med hockey och Engvall har signat för HV71.
Daniel Grillfors kommer närmast från HIFK i SM-Liiga.
Med HV71 tog han SM-guld och minns det klassiska MIK-HV 7-1.
Nu är forwarden Kristian Jakobsson tillbaka igen. Han lånades ut från MoDo tidigare men har nu signat kontrakt.
Hilmersson och Lassen förlänger sina kontrakt.
Jacob Nilsson blev framröstad av spelarna i hockeyallsvenskan till årets motståndare.
Kevin Gagné blev utsedd av juryn till årets back.
Med mest spelade minuter blev han också årets iskung.
Gagné spelar i Rögle kommande säsong.
Sebastian Hartmann närmast från Almtuna där han tidigare var lagkamrat med Haga.
Michael Haga norsk landslagsman. MIK tar överkontraktet han hade med SHL-rivalen Örebro. Tidigare lagkamrat med Hartmann.
Jacob Lagacé gjorde poäng varje match i allsvenskan. Kommer närmast från SHL-konkurenten Luleå.
2 av kanske 3 målvakter klara då Pettersson och Engstrand förlänger.
Samtidigt som Eriksson, Pethrus och Gagné lämnar lockas Engvall över Atlanten.
Mitell tränar AIK kommande säsong.
Hartmann näste man in i Moras trupp - Mora IKNorsk Landslags forward till Mora IK - Mora IKMora IK gör klart med kanadensisk forward - Mora IK
Hans kommer närmast från Färjestad där han var tongivande i slutspel.
Lustigt sammanträffande är nu 2:a gången han kommer till en klubb som Colliton lämnar.
Ny tränare är Mattias Karlin som med relativt små medel har tagit Västervik upp från Div. 2
Tidigare förlängde Lilliehöök och Bailey med klubben.
Mora IK har gjort klart med första nyförvärvet - Mora IKMattias Karlin blir ny huvudtränare i Mora IK - Mora IK
Ska bli intressant att se hur fel de har i år...
Lycka till kommande säsong Leksands IF.
Div1/Allsvenskan mer och mer belagd med klassiska lag och nya plastiga lag fick husera i ES.
Det tog MIK 30 år att återhämta sig efter att vara ett självklart lag i högsta serien sen 1945. Här började man spela hockey 1935, vilket är långt tidigare än många aktiva SHL-klubbar.
Så nog kan jag bara hålla med men samtidigt har jag inga problem med att Sveriges bästa klubbar spelar i högsta serien.
Kanske blir det inte tydligt förän SHL-laget faktiskt har degraderats. Då kommer en lång serie händelser som får en att förstå att SHL handlar bara om pengar. Efter att fenomenet pengar våldsamt har skalats bort genom passagen ner i HAs börjar med tiden något annat växa fram som får maskineriet att fungera.
Trotts SHLs ständiga försök får de mycket motvilligt ibland ändå en glimt de gånger en "ny" klubb tar steget upp.
Att vinna en matchserie på 7 matcher ska vara omöjligt för ett lag med en 3:e del av den andres spelarbudget. Fenomenet som ändå gör det möjligt är HA grundstenar. Det är svårt att beskriva med ett ord, men jag väljer att kalla det för ishockey.
dt.se
SHL handlar om pengar och AS handlar om ishockey...
Visst har pengar en själ? Menar att jag läst det någonstans...
DT.se
VIK:s 1-1 mål gick upp till videogranskning pga spelare i målgården. Mål dömdes.
MIK:s teoretiska 1-3 (alt. 0-3) gick till videogranskning. Målet dömdes bort.
Nu till min fråga...
Är det inte så att det ända som kan fastställas med videogranskning är om pucken är inne i målet eller inte?
Där om ligger ligger inte problematiken, heller inte hur vida domaren redan hade blåst för offside i målgården respektive högklubba.
Antar att domaren själv har känslan av att han är på väg att göra en felbedömning och behöver rådfråga sina kollegor.
Som MIK-supporter är jag partisk i min bedömning, det är jag så klart medveten om.
Undrar om Daniel Winge från Leksand är helt opartisk i sin...
Glömde nämna att vår tänkte förste målvakt Ervins Mustukovs fick 92,86% i sin AS premier, 10 seriematcher efter skadan mot Lillehammer.
Stigsson: Mycket... Faceoff 31-26. Roligare att spela i offensive-zon kanske?
MIK - Troja 4-2 skott 36-28
Ännu en gång har Anze gjort skäl för lönen med ett mål och massa vunna tekningar. i AS Faceoff ligan har han en välförtjänt 1:a placering. Andra på top 25 listan är Westerling, Lagkapten och Ricci. Totalt sett har MIK faktiskt också AS bästa tekare.
Kul att vår egen målskytt Viksten ser ut att ha kommit igång, mål och två assist idag, 11:a i AS målliga.
Och ett utropstecken för vår favorit sniper på backlinjen Vikstrand, åter igen 2-målskytt, med en 6:e placering i AS målliga och 5:e effektivaste i AS. Så klart toppar han backarnas AS poängliga och backarnas AS målliga. På AS poängliga har MIK fem spelare på top 25, flest av alla klubbar, Lagkapten, Anze, Beck, Viksten och Vikstrand.
MIK 7-1: Om nu någon mot förmodan har funderingar runt matchstraffen så beskriver HockeyExpressens bloggare Nils Montan-Lund överfallet väldigt bra.
Annars finns ett klipp mitt i intervjun med Alcén.
Nils Montan-Lund – Sveriges bästa hockeysajtAlcén: "Det var solklart matchstraff" | Premier League | Premier League
MIK 7-1: Linus Ullmark, en mycket lovande framtidsmålvakt med helt rätt inställning, som vi förhoppningsvis får se i MIK-tröja resten av säsongen.
Intervun av Mats Bråstedt för Sport Expressens pappersupplaga avslutas med...
"Hur länge blir du kvar i Mora?
-Det får andra avgöra, de som bestämmer. Nu kör jag på som att jag blir här hela säsongen. Efter det här derbyt som är det häftigaste jag varit med om, njuter jag i fulla drag. Vi är ju bäst i Dalarna"
mattias - 74: ja, de är ju ungefär i samma klass;-)
För övrigt så ett "stilla leende harmoniska lugn" precis lagt sig över Siljan:)
läxan-Mora 2-3 e.st
En olycklig studspuck från mittlinjen (2-2), och fem minuter ineffektivt PP (50:58-55:58) med ett i övrigt bra fungerande PP-spel (40%). Antar att läxingarna är nöjda med sin poäng för de såg länge ut att kamma noll...
Känns ändå bra att summera matchen med... slutet gott, allting gott:)
Mora - Djurgården 5-4, sraffar 1-0. Skott 42-15.
Man får vål ändå säga att det var en underhållande match ikväll, även om jag inte tycker DIF var värda poäng. Efter knappt halva matchen spelad hade de avlossat endast 10 skott, men gjort 4 mål. Att de fick lite väl enkla mål beror väl på flera saker men slutar med att Ullmark får chansen, storspelar och stoppar alla straffar.
Den stora snackisen inför matchen var så klart Anze. En världsspelare som få ens hade drömt om att få till lilla Mora, vars ishockeylag dessutom placerat i gärdesgårdsserien. Trotts enorm press gjorde han en bra första match, med bla en assist, och såg allt mer bekväm ut i sin AS-kostym ju längre matchen led.
Mest tongivande blev nog ändå våran ordinarie 1-lina med bäck, lagkaptenen och Alcén, mål och assist. Viksten såg till att inte bli mållös med sin straff. Sen får vi hylla tvåmålsskytten Vikstrand lite extra så klart.
Djurgården har under tidigare möten i ES haft stora problem i FMMA. Av poängen det spelats om i i Mora ser fördelningen ut så här, kvällens match ej inkluderad... 24-6 och målen är fördelade som följer... 39-21. Det här var också första gången en match lagen i mellan i FMMA slutade oavgjort efter 60 minuter. Tidigare möten har kanske ingen betydelse för MIKs del men kanske minns ännu Djurgårdens mest meriterade spelare detta. Kanske kan man rent statistiskt se det som att DIF har ett mycket bra lag eftersom de faktiskt lyckades sno åt sig en poäng. Eller att MIK har det som spelade jämt med ett xES-lag.
Hur som ska det bli mycket intressant att följa Anze Kopitar i vinter och önskar honom välkommen till Mora.
MIK 7-1: Är man naiv om man hoppas på Pavel Skrbek och Marcel Hossa också?
Ska bli intressant att se vad Jens Hellgren och Kim Nabb går för.
Hellgren, stor back från defensivt starka Borås, ung dalmas draftad av Colorado.
Nabb, rightare med många lyckade säsonger i Mesti och "kvalserie"-erfarenhet, pratar svenska och känner, förhoppningsvis, spelare i truppen.
5 backar, 5 forwards och tränare just nu under kontrakt
Hakan Olsen & zeb: Vad gnäller ni om?
Ni två borde verkligen vara helnöjda, ni satt ju och dillade om kval till Div1 för bara nån månad sedan och nått KS var inte på långa vägar tal om.
Det tragiska är att en del personer blir aldrig nöjda med vad nån annan gör och se någonting positivt, som nån annan utför, verkar nästan lika hopplöst.
skulle sitta fint med en så tung skalp:)
Alisandali: Då vet du hur vi brukar ha det, ombyte förnöjer;)
Att MIK skulle få spela hemmamatch i Ejendals Tegera Arena hade nog få kunnat ana.
Att det skulle bli så enkelt att vinna där hade nog ingen kunnat tro.
Ni var helt klart värda ärevarvet i ett kokande FMMA.
Nu åker vi till läxan och hör "MIK är dom bästa" eka mot de tomma stolarna.
Det bästa är att oavsätt resultat kan vi åka hem med ett leende på läpparna.
Den kommande matchen betyder ingeting, Slaget om Siljan är redan avgjord,
alla vet redan vilka som ÄR BÄST I DALARNA!
Passa på att redigera nu när horcoff lärt dig stava;)
Skönt att Slaget om Siljan en gång för alla är avgjord.
Vädret är vackert och förkylningen har släppt, till och med ledkrämporna är borta.
Tänk vad gott lite idrott kan göra:)
65selander: Kul att höra:)
Starkt av grabbarna att få med sig 1 poäng, men man känner ändå viss besvikelse.
6-5 dömdes efter video-granskning i 65:e minuten, alltså när vi väntade på straffar.
Rent spontant går orden "domar skandal" runt i mitt huvud,,,
63.15 6 - 5 PP1 RBK 29. HIMELFARB, Eric
Men vad säger egentligen regelboken?
Laget har i stort sett bara vunnit sedan juluppehållet,
det är allt...
1 · Nästa