Historik
Föregående · 10 · Nästa
Café > Sv: Puffes frizon för god musik
Rip Kirby:
"New Wave of British Heavy Metal (engelska, "New Wave Of British Heavy Metal"), förkortat NWOBHM, är ett begrepp som myntades av journalisten Geoff Barton i tidningen Sounds 1979.[1] NWOBHM brukar beskrivas som ett stilbrott inom hårdrocken vid slutet av 1970-talet och början av 1980-talet (framförallt mellan år 1980 och år 1982). Under denna tidsepok bildades hundratals nya brittiska hårdrocksband. De flesta kom dock aldrig förbi demostadiet, eller spelade endast in en enda singel.
Musiken de spelade anses ofta vara en blandning av brittisk 70-talsmetal och punk. Detta märks främst i att tempot är betydligt högre än i den musik band som Black Sabbath spelade.
Något annat som kännetecknar epoken är anhängarnas sätt att klä sig. Både band och fans började klä sig i skinn- eller jeansjackor. Ibland bars även jeansvästar över skinnjackorna. Fansen prydde sedan sina jackor och/eller västar med nitar och tygmärken. Fansen bar ofta också nitarmband och nitbälten. Vissa band så som Iron Maiden och Saxon bar även spandexbyxor på scen."
Exempel på band som kom fram under den här perioden:
Def Leppard, Diamond Head, Girlschool, Grim Reaper, Iron Maiden, Judas Priest,
Motörhead, Saxon och Venom.
"New Wave of British Heavy Metal (engelska, "New Wave Of British Heavy Metal"), förkortat NWOBHM, är ett begrepp som myntades av journalisten Geoff Barton i tidningen Sounds 1979.[1] NWOBHM brukar beskrivas som ett stilbrott inom hårdrocken vid slutet av 1970-talet och början av 1980-talet (framförallt mellan år 1980 och år 1982). Under denna tidsepok bildades hundratals nya brittiska hårdrocksband. De flesta kom dock aldrig förbi demostadiet, eller spelade endast in en enda singel.
Musiken de spelade anses ofta vara en blandning av brittisk 70-talsmetal och punk. Detta märks främst i att tempot är betydligt högre än i den musik band som Black Sabbath spelade.
Något annat som kännetecknar epoken är anhängarnas sätt att klä sig. Både band och fans började klä sig i skinn- eller jeansjackor. Ibland bars även jeansvästar över skinnjackorna. Fansen prydde sedan sina jackor och/eller västar med nitar och tygmärken. Fansen bar ofta också nitarmband och nitbälten. Vissa band så som Iron Maiden och Saxon bar även spandexbyxor på scen."
Exempel på band som kom fram under den här perioden:
Def Leppard, Diamond Head, Girlschool, Grim Reaper, Iron Maiden, Judas Priest,
Motörhead, Saxon och Venom.
+ 1
Café > Sv: Puffes frizon för god musik
mattias - 74: Priest funkar vilken dag som helst i veckan. Mitt all-time favoriband var gäller NWOBHM. Ni som fattar fattar ;)
+ 1
NHL > Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Logan Stankoven ger Carolina ledningen i spel i pp. Bara det andra målet i den spelformen under matchserien.
NHL > Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Ja, Nikishin tittar ju inte upp och tacklingen han åker på är verkligen stenhård!
Hur många matcher i SHL/HA?
Hur många matcher i SHL/HA?
NHL > Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Helt underbart spel! Sånt där är domarkåren och inte minst media absolut livrädda för här i Sverige?! "Hur ska våra ungdomar se på hockey om de får se sånt här"?, kan det säkert låta. Ja, jag kan ju upplysa om att du genast tänder gnistan hos en drös spelare som ÄLSKAR vad dom ser!!!
+ 1
NHL > Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Helt otroligt?!
Det är det jag menar. I SHL hade man krävt säsongen ut, minst.
Det är det jag menar. I SHL hade man krävt säsongen ut, minst.
+ 1
NHL > Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Den där åker Kleven på. En riktigt feg och ful tackling. Bort med sånt skräp och farligt spel inom hockeyn!
NHL > Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Pittsburgh börjar med Silovs inatt. Det har man ju sett innan hur "bra" det har gått.
NHL > Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Tidig match mellan Senators och Hurricanes där hemmalaget vid vinst gör en sweep och är vidare till andra rundan. Låt oss hoppas på det. Bonusen vore om Brady Tkachuk gör om misstaget och tar en fajt där han får stryk igen. Sopa!
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Nisse på Mon or: 3-0 nu. Trött, tröttare, tröttast på det gula laget ikväll.
+ 1
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Maktankan: Glöm inte bort Timrå i sena apríl och vårmånad. Idag har vi bjudits på omväxlande storm, pissregn, snöstorm och strålande sol. Och mitt i allt detta ser vi på Instagram vår nye restaurang/krog-ägare lägga ut bilder på sin nya och väldigt fina uteservering när snön bara yr. Där snackar vi taskig timing... ;)
+ 3
Övrig sport > Sv: Tennis
mattias - 74: Krävs något otroligt speciellt för någon annan att kunna utmana Sinner på gruset i Paris. Möjligen att Alcaraz är tillbaka och kan få revansch mot Sinner i Wimbledon där han blev duktigt satt på pottkanten 2025? ;)
+ 1
Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Villervalla: Ryktesvis ska förebilden i det försvarsspelet vara m0d0..
+ 4
Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Nisse på Mon or: Sen ska man ju veta att finska ligan traditionellt är svagare än SHL vilket kan vara bra att ha i åtanke vad gäller kravbilden.
+ 2
Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Saik-Småland: Nej, jag valde bort att lyssna på "experterna" den här gången, precis som efter alla andra matcher också.
Jag har nog ingen djupare analys på det jag skrev att bjuda på alltså. Det var mer en känsla jag hade, att jag hade förväntat mig ett ännu starkare Skellefteå på hemmaplan i finalmatch 1. Nu vinner ni rätt knappt ändå, 4-1 ENG. övertygar inte på mig. Men en seger är alltid en seger, oavsett hur tveksamt spelet ser ut, kanske har jag fel?
Jag har nog ingen djupare analys på det jag skrev att bjuda på alltså. Det var mer en känsla jag hade, att jag hade förväntat mig ett ännu starkare Skellefteå på hemmaplan i finalmatch 1. Nu vinner ni rätt knappt ändå, 4-1 ENG. övertygar inte på mig. Men en seger är alltid en seger, oavsett hur tveksamt spelet ser ut, kanske har jag fel?
Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Saik-Småland: Men en viss misständning kunde man allt se. Tur för er att Rögle var så jävla bleka.
+ 1
Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
TIK_TIK: Något man beundrar och i stora drag känner kraftig avund inför är den organisation Skellefteå byggt upp och den kravställan som råder i klubben som gjort att man under ett par decennier kunnat hålla en väldigt hög nivå och att man därigenom varit ett framgångsrikt lag i Elitserien och SHL.
En sak som jag tyvärr tycker missades fullständigt är när Lars Marklund var i Timrå som tränare. Lasse som varit en stor del i SAIK:s juniorsatsning, var aldrig tanken att han skulle införliva det tänket hos oss? Nej, jag menar såklart inte att man ska rippa hela systemet och tro att det ska ge framgångar. Men förebilder och inspiration är riktigt bra som strävansmål och här är Skellefteå överlägset bäst i klassen.
En sak som jag tyvärr tycker missades fullständigt är när Lars Marklund var i Timrå som tränare. Lasse som varit en stor del i SAIK:s juniorsatsning, var aldrig tanken att han skulle införliva det tänket hos oss? Nej, jag menar såklart inte att man ska rippa hela systemet och tro att det ska ge framgångar. Men förebilder och inspiration är riktigt bra som strävansmål och här är Skellefteå överlägset bäst i klassen.
+ 5
Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Andersson: Det lär vara på gränsen till omöjligt att hitta en spelare på samma nivå som Jonte Dahlén, så om alla bara slutar ha den förhoppningen kan vi nog landa i något som åtminstone liknar en realitet vad vi kan förvänta oss..?
+ 4
NHL > Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Det är ju bara sorgligt att han beter sig på det där viset. Varför gör han det ens?
NHL > Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Patetiskt av Crosby och han åker ju på "embellishment" där också. Där ligger t.o.m Brendan Shinimin i lä haha
Länkar:
- YouTube
- YouTube
NHL > Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Match 3 i Philadelphia och Pittsburgh kommer ut precis som man måste. Kraftfull skridskoåkning kombinerat med tufft fysiskt spel. Philly ser ut att vara på hälarna då man alltid är steget efter. Penguins gör också rättvist 1-0 i powerplay vilket man håller perioden ut. Period 2 är snart slut och matchen har vänt totalt. Philly är precis som i match 1 och 2 bättre på precis allt och man har gjort tre till synes relativt enkla mål. Skinner ÄR inte bra. Exakt vad trodde Pittsburgh om det där målvaktsbytet hade varit intressant att veta. 6 minuter kvar av andra.
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Labban: Tur att det där laget från Ö-vikstrakten är såpass täta att man kan ta flyget ner matchdagar, för att åka färjan över lär kunna bli halvdrygt. Been there done that när jag gjorde värnplikten (lumpen, för oss införstådda) för 34 år sen ;)
+ 3
Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Karlsson74: Nubben har blykoll hur klubben ska sälja säsongskort. Eller not...
+ 2
Föregående · 10 · Nästa
4-0 Buffalo nu. Publiken rätt missnöjd.