Historik
Föregående · 2 · Nästa
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Ticko : Scott har gjort det förväntade i sin roll. Däremot har Hillström gjort det väldigt bra i hans ställe, skulle kännas rimligt om han blir ordinarie fjärdecenter nästa säsong. Mycket mer potential där än hos Kvist/Birgersson/Ohlsson, som var spelarna som senast lyftes upp från J20 för att ta den rollen.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Treklövern1912: Symtom på hjärnskakning kommer inte alltid direkt. Andersson kan känna sig okej och redo att spela själv men det finns ingen anledning till att ta några risker.
+ 6
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Brynäs hade en räddningsprocent på 83,96% (i 5v5) i finalspelet. Luleås räddningsprocent var i jämförelse 93%. Det är nästintill omöjligt att vinna en sådan matchserie.
Hade man haft större chans att vinna med Bertilsson? Såklart, men det hade oavsett varit extremt svårt med det målvaktsspelet. Det var Brynäs klart största problem.
Hade man haft större chans att vinna med Bertilsson? Såklart, men det hade oavsett varit extremt svårt med det målvaktsspelet. Det var Brynäs klart största problem.
+ 6
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jugge: Varken Frölunda, Montreal, Modo, och nu Brynäs, har lyckats gräva fram den här stora potentialen som Norlinder tydligen innehar. Det hade nog gått att hitta en billigare spelare i Allsvenskan som gör ett relativt lika bra jobb.
Blir inte förvånad om han hamnar i typ Finland efter att kontraktet med Brynäs går ut.
Blir inte förvånad om han hamnar i typ Finland efter att kontraktet med Brynäs går ut.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Lirarn77: Tyckte det var rätt där och då. Det fanns fortfarande kvar förhoppningar om att en ganska potent back skulle kunna värvas istället, typ Wolanin eller en spelare mer åt den profilen. Hade man vetat att den back som till slut skulle vaskas fram var Witkowski, så tror jag att de flesta valt De Haan utan att tveka.
Har förövrigt någon i media ställt frågan till Alcén om tanken är att en ytterligare back ska in? Har missat det i sådana fall.
Har förövrigt någon i media ställt frågan till Alcén om tanken är att en ytterligare back ska in? Har missat det i sådana fall.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
OveJärnkrok: Kempný och Norlinder ska ersätta D’Astous och Söderström men ingen får ens spela PP just nu trots att en ordinarie PP-back i Djoos är borta. Det säger en del om var deras spelskicklighet ligger just nu.
Man får lite flashbacks till hur frågan ”ersättare” på backsidan har hanterats förut. Minns när Gunderson lämnade inför säsongen 14-15, likt D’Astous och Söderström helt omöjlig att rakt av ersätta, men då som nu gjorde man inte ens ett rimligt försök att till viss del göra det. Ingen spelskicklig back värvades, Djoos skulle istället ta över Gundersons roll (gick ju sådär). Att Niclas Andersén blev Brynäs poängstarkaste back den säsongen är rätt lustigt.
Sen lämnade ju Gunderson återigen inför 19-20, samtidigt som Bertilsson. Istället tog man alltså in Lindelöf och Sigalet, Lindelöf var katastrof och Sigalet bröt man kontraktet med i förtid. Åtminstone fick Söderström ett litet genombrott den säsongen men var inte i närheten så bra då som senast.
Man får lite flashbacks till hur frågan ”ersättare” på backsidan har hanterats förut. Minns när Gunderson lämnade inför säsongen 14-15, likt D’Astous och Söderström helt omöjlig att rakt av ersätta, men då som nu gjorde man inte ens ett rimligt försök att till viss del göra det. Ingen spelskicklig back värvades, Djoos skulle istället ta över Gundersons roll (gick ju sådär). Att Niclas Andersén blev Brynäs poängstarkaste back den säsongen är rätt lustigt.
Sen lämnade ju Gunderson återigen inför 19-20, samtidigt som Bertilsson. Istället tog man alltså in Lindelöf och Sigalet, Lindelöf var katastrof och Sigalet bröt man kontraktet med i förtid. Åtminstone fick Söderström ett litet genombrott den säsongen men var inte i närheten så bra då som senast.
+ 12
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
BIF Kungen: Det finns ingen motsättning i att utvärdera lag/spelare genom att både använda statistik och det man ser. Jag tycker att båda behövs för att kunna se helhetsbilden.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
BIF Kungen: Ingen säger att det till 100% speglar verkligheten. Bara för det blir det inte totalt värdelöst.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
BIF Kungen: Rödin har varit grym den här säsongen, det är väl inte jättemärkligt att hans kedja har bra underliggande?
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Cardigan Daffipoff: Det var Witkowski. Men det är rimligt att se fel, Brynäs har valt en font på siffrorna som har urkass läsbarhet på TV.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: ”Dessutom var det övertydligt att vi saknade defensiva backar i slutspelet.”
Brynäs gick igenom kvarts- och semifinal relativt enkelt och var antagligen en oskadad målvakt ifrån att ta hem allt. Jag har extremt svårt att se på vilket sätt det är så ”övertydligt” att defensiva backar saknades.
Brynäs gick igenom kvarts- och semifinal relativt enkelt och var antagligen en oskadad målvakt ifrån att ta hem allt. Jag har extremt svårt att se på vilket sätt det är så ”övertydligt” att defensiva backar saknades.
+ 6
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: Taktiskt problem. Jag tror att Rögles spelare rörde sig mer under sina 10 sekunders PP, än vad Brynäs gör under hett helt PP.
Brynäs BP är för det mesta lika statiskt, medan Rögle jagade som tusan där.
Jag tror inte att tränarna har bytt spelfilosofi i special teams sedan dom själv spelade, man kan bli galen på hur omodernt det ser ut. Det blir så fruktansvärt tydligt när man möter ett Rögle som har en helt annan taktik.
Brynäs BP är för det mesta lika statiskt, medan Rögle jagade som tusan där.
Jag tror inte att tränarna har bytt spelfilosofi i special teams sedan dom själv spelade, man kan bli galen på hur omodernt det ser ut. Det blir så fruktansvärt tydligt när man möter ett Rögle som har en helt annan taktik.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Vem hade kunnat ana att Sveriges långsammaste PP får problem när ett lag ligger på så hårt som Rögle.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{11102}: Svrcek var besviken över speltiden men betonade att ”Det börjar med mig själv”:
hockeysverige.se/intervju/michal-svrcek-om-sasongsinledningen-i-brynas-jag-ar-besviken/
Det är nog, oavsett, en lågoddsare att Svrcek spelar kanadensisk juniorhockey nästa säsong, eller AHL om Red Wings tycker att han är redo för det.
hockeysverige.se/intervju/michal-svrcek-om-sasongsinledningen-i-brynas-jag-ar-besviken/
Det är nog, oavsett, en lågoddsare att Svrcek spelar kanadensisk juniorhockey nästa säsong, eller AHL om Red Wings tycker att han är redo för det.
+ 9
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Blå grottan: Menade rent generellt, syftade inte direkt på Källgrens siffror som över hela säsongen var dåliga.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Och med bra underliggande siffror vinner du fler matcher över tid.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Eller Lucas Carlsson, men vid det här laget skulle man nästan inte bli förvånad om han går i pension som AHL-spelare. Söderström har ”bara” 5 assist på 12 matcher än så länge i Providence, Boqvist har inte fått mycket speltid i Islanders, vet inte om det beror på skada eller petning. Skulle vara grymt att få in åtminstone en av dessa nästa säsong, två hade varit en dröm.
Den här säsongen kan vi ha omgångar där Hägg, Bertilsson, Kempný och Witkowski är 4 av 6 backar. Nästa truppbygge kan inte se ut så.
Den här säsongen kan vi ha omgångar där Hägg, Bertilsson, Kempný och Witkowski är 4 av 6 backar. Nästa truppbygge kan inte se ut så.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Enda anledningen till varför Brynäs inte ligger i botten i PP-statistiken är att man har så många bra individuella PP-spelare. Taktiken är usel, om det ens finns några taktiska direktiv överhuvudtaget.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mattias - 74: De Haan kändes som fel spelartyp och tyckte det var helt rimligt att man tackade nej. Men just då var känslan att det närsomhelst skulle komma in en mer spelskicklig back, nu sitter vi här efter snart halva säsongen och den back vi har fått är en 35-årig Luke Witkowski och ingen har någon aning om den där riktiga backvärvningen någonsin kommer.
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Har ifrågasatt rimligheten förut att ha en målvaktstränare som sitter på så många olika stolar. Det säger sig självt att Hansson inte har lika mycket tid att jobba med målvakterna som andra målvaktstränare, när han samtidigt ska jobba med statistik- och videoanalys, kanske en del scoutingarbete, samt vara iväg med landslaget under uppehållen. Nu hade vi kanske suttit här med dåligt målvaktsspel oavsett, men det är kanske dags att försöka hitta en bättre lösning?
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{11102}: Brynäs backuppsättning förra säsongen var antagligen bäst i ligan på att spela sig ur press, den här säsongen har man haft enorma problem med det. Witkowski kommer inte göra det bättre heller, tyvärr.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Erat: Brynäs hade antagligen vunnit guld om man hade en hel målvakt, samtidigt som man inte mötte en målvakt som gjorde sitt livs insats. Brynäs har haft sin beskärda del tuffingar på backsidan förut för att sedan åka ut direkt i slutspelet.
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Det är jätteenkelt: Man ger inte en spelare ett treårskontrakt på 200-250.000/månaden för att spela i en fjärdekedja/checkinglina (om man inte är HV71, men tror ingen annan än Nubben tyckte Tikkas kontrakt var rimligt).
”…inget fel att ha en dyrare spelare som Fjällby i en checkande fjärdelina”. Problemet är att man kan ta en allsvensk spelare i den rollen för en tredjedel av kostnaden och låta resten av pengarna hjälpa till att finansiera en riktig topp 6-forward. Eller en spelskicklig back, för den delen.
”…inget fel att ha en dyrare spelare som Fjällby i en checkande fjärdelina”. Problemet är att man kan ta en allsvensk spelare i den rollen för en tredjedel av kostnaden och låta resten av pengarna hjälpa till att finansiera en riktig topp 6-forward. Eller en spelskicklig back, för den delen.
+ 19
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Mattson: Man sitter i en rätt kass målvaktssituation om inte Clara blir mer stabil. Allt hopp ligger på Källgren, som inte spelat på länge, som var dålig förra säsongen, och som faktiskt hade rätt usla siffror säsongen innan det (en av de sämsta AHL-värvningarna statistiskt enligt Hockeylabbet). Delia försvinner förmodligen så fort Källgren är spelklar.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{11102}: Utifrån uppgifterna i NSD (som är en lokaltidning som faktiskt då och då kommer med lite insider-info och rykten) blir jag inte förvånad om Tardif ändå hamnar i Luleå till slut, om han själv så gärna vill dit. Att Luleå inte velat släppa Liedes i motsatt riktning, som gjort 0+1 på 18 matcher, är rätt märkligt.
Går rätt trögt för båda ex-Brynäsarna i Tardifs Kärpät förövrigt, Sandström 87,4% och Björk 1+5 på 20 matcher.
Går rätt trögt för båda ex-Brynäsarna i Tardifs Kärpät förövrigt, Sandström 87,4% och Björk 1+5 på 20 matcher.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huss888: Maskens tränarmeriter innan den här sejouren: En säsong i Leksand för 20 år sedan, där han som sportchef klev ner i båset, samt Häradsbygden i division 3. Tycker inte alls man ska göra några förändringar där nu, men det skulle inte vara helt ovälkommet om man i framtiden försökte få in lite nytt blod någonstans bakom Gällstedt.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Mickesgolf: Det är en sällan skådat usel silly season.
Delia, Fjällby och Bellows är tre klara floppar. Räknar nog in Norlinder där också, han har 0+3 efter 18 matcher. Är det närmaste man kommer till ett försök att ersätta D’Astous/Söderström, men har på sin höjd ersatt Lindstein.
Hägg har inte levt upp till sin kostnad. Kempný blandar och ger, dålig insats idag. Hade man kunnat byta bort honom mot en spelskickligare back hade man gjort det utan att blinka.
Bäckström är som sagt en no-brainer. Pettersson är en sådan spelare man tar på ren chans, kostar i princip ingenting, low risk - high reward osv. Ändå är det den solklart bästa värvningen, oavsett lön kontra insats, vilket säger en del.
Delia, Fjällby och Bellows är tre klara floppar. Räknar nog in Norlinder där också, han har 0+3 efter 18 matcher. Är det närmaste man kommer till ett försök att ersätta D’Astous/Söderström, men har på sin höjd ersatt Lindstein.
Hägg har inte levt upp till sin kostnad. Kempný blandar och ger, dålig insats idag. Hade man kunnat byta bort honom mot en spelskickligare back hade man gjort det utan att blinka.
Bäckström är som sagt en no-brainer. Pettersson är en sådan spelare man tar på ren chans, kostar i princip ingenting, low risk - high reward osv. Ändå är det den solklart bästa värvningen, oavsett lön kontra insats, vilket säger en del.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bockensdricka: Christian Wolanin är fortfarande ledig, man undrar dock om det beror på skada osv. Sen finns det lite lösa rykten om karaktär och löneanspråk där men det får man nog ta med en nypa salt.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jompe: Fast matchen mot Skellefteå var ju sådär, Skellefteå ägde spelet stora delar av matchen, Brynäs vann på effektivitet och bra målvaktsspel. Men Clara är för ojämn för att vara förstemålvakt just nu, han var kanske den sämsta målvakten i ligan rent statistiskt förra säsongen.
Synd då att alternativet är den klart sämsta målvakten statistiskt den här säsongen.
Synd då att alternativet är den klart sämsta målvakten statistiskt den här säsongen.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bockensdricka: En forward hade varit bra också. Snively och Hudon levererar medan AJF och Bellows i vanlig ordning är totalt uddlösa.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Dålig insats rent spelmässigt men går inte att säga att det är något annat än rättvist att vinna en sådan här match just nu. Bara att hoppas att man är tillbaka på banan mot Djurgården och tar med sig målvaktsspel och BP från den här matchen.
+ 3
Föregående · 2 · Nästa

För någon månad sen skrev TV4:s Henric Larsson att det såg ut såhär:
xGF% med Kinnvall: 67,0%
xGF% utan Kinnvall: 44,2%