Historik
Föregående · 235 · NästaNågra nyheter inför helgens race på Estoril.
Alex Hoffman, Kawasaki, har skadat sin handled i ett PR-event och kommer inte att kunna delta i helgens tävling och ev missa ännu fler då denna typ av skada kam ta tid att läka.
Ducati kör utan sitt innovativa motorbroms-system efter problem under racet i Jerez. Det ledde tydligen till chassi-oroligheter under inbromsning som dom inte upptäckt tidigare. Då både Capirossi och Checa är lite småskadade så vill dom inte utsätt dom för denna extra påfrestning på den redan ojämna Estoril-banan.
Härmed överlämnar jag stafettpinnen för detta GP till någon hågad. Jag tar HS-permission till söndagkväll för diverse jobb & nöjesrelaterade händelser i huvudstaden. Hoppas att kunna se Racen på söndag em för att kunna lämna mina, sedvanliga, rapporter så fort jag kommit hem.
Randy Mamola, Eurosports expertkommentator som vi tyvärr inte få höra inflika synpunkter och depåintervjuer, ger sin syn på incidenten.
[url=www.eurosport.com/home/pages/v4/l0/s39/e9333/sport_lng0_spo39_evt9333_sto707890.shtml]Tyvärr på utrikiska...[/url]
Kort säger han att Sete glömde att regla den stängda dörrren och att Rossis provokativa segergester var det som gjorde honom besviken och hoppas inte att Rossi fortsätter att bete sig så här osportsligt.
Har Frisco bytt karriär? Google visar upp en ny banner/logga på sin sida där Leonardo da Vinci hedras.
Poffa: Härligt med helg. Jajamän. Det värsta är väl att det inte lär bli så vilsamt denna helgen (heller). Stockholmresa imorrn em, vårkonferens & firmafest lör och hemresa sön kväll.
Sen halvdansmaran nästa lördag. Är det inte semestertider snart...
Hoppas man kan flukta in MotoGP i Spånga el Märsta under söndagen så man inte tvingas nattvideotitta igen.
Frisco: Du verkar ju ha varit lite här och lite där i ditt fotograferande. Men banner-bilden och den innan är tagen ifrån Backgatan (aka Museebacken) ser det ut som. Där den svänger vänster (om du kommer från stan) strax nedanför korsningen Back-/Skogs-/2:a Långgatan.
Poffa: Nu tar du i.
Frågan är ju om man skall ha VIP- eller seriekort. VIP (3500:-) gäller slutspel, inkluderar en #21-replica (wow) och innebär förtur till ståplatskort i nya arenan. Serie (2500:-) gäller bara grundserien och ger inte ens förtur till slutspel.
Så det lutar ju åt VIP, för replican skull förstås :-), men nog vill man se lite fler kontrakt innan jag skickar iväg papperet.
Poffa: Usch vad hemskt det kommer bli att se Warg blomma ut hos lillebror. Han visade ju potential till och från men fick aldrig ansvaret med en egen femma under längre tid i år. Hade han bara fått chansen så...
Wennerberg kommer nog att passa in i lillebrors fartfläktiga hockey.
Synd på två st lojala hockeyarbetare (3 med Janne Ö). Nu gäller det för Hedin att visa upp lite namn igen. Annars dröjer det nog innan man skickar in Årskorts-ansökningen som kom postledes idag.
Helg Ernest: Inte tror inte att [url=www.alainrobert.com/photos/album/grandes/1997-0101_gamma_tour-eiffel.jpg]Alain "Spiderman" Robert [/url]var först då tornet funnits ett bra tag men jag chansar.
Nikki: Hörde ett rykte idag om Pasi Nurminen.
Inte bara som målvakt utan även som busschaufför såklart. :-)
Poffa: Jag såg annonsen idag (E4 badhusbacken norrut högersida) och inte läste jag "Nigger + lakrits = sant" såsom Stig Wallin, ordförande för Centrum mot Rasism, gjorde fast avståndet var rätt långt. Snacka om att vilja få sin röst och förening hörd i mediabruset. Eller så är ett optikerbesök på sin plats.
Skulle dom döpt glassen till Nigger så kan jag förstå reaktionen (fast det skulle nästan varit roligt & coolt om GB vågat göra det).
Frisco: Talande bilder minsann. Race incident må det vara men det är klantigt av Rossi från det han provar på insidan trots Setes defensiva spår.
Här ser man bild för bild att Rossi hela tiden har en högre fart och svänger mindre (pga det) än Sete trots att han har innerspår och därför (enligt fysikens lagar) borde/måste köra långsammare och svänga mer.
Hade Sete kikat över axeln ordentligt, vikt "utåt" för att sedan vika in innanför så hade han sett Rossi skulle kört rakt fram ut i gruset.
Mera Vasaloppetrelaterat vill jag se, Vasaloppskommentatorn framför alla andra, Sven Pettersson anno 1964.
Nikki: Tack för den.
Nu när man läser den igen så är den banne mig ändå fjantigare än vad jag tyckte först.
"– Vi blev hela Sveriges jävla fulingar. Det gav motståndarna rätten att gå hårt åt våra killar, menar Håkan Loob."
Hade FBK nån klausul med hockeyligan eller nån om att deras spelare var "untouchable" eller vad innebär egentligen den meningen?!?!
"Slovakiske världsbacken Zdeno Chara, som spelat tufft och bestämt genom elitserien och slutspelet,"
Det är inte TUFFT att crosschecka folk i bakhuvudet, njurarna eller inte ens i ansiktet.
Loob visar att han är en stor förlorare, NOT, i Expressens pappersupplaga.
Hittar inte artikeln på nätet så nedan är min korta resumé av vad som stod.
Han skyller förlusten på Kent Forsberg (i princip). Det var nämligen han som startade mediakriget om fulspelande FBK under kvartsfinalerna. Detta ledde till att Chara, Souray, Nordström mfl inte kunde spela som dom brukar.
Frisco:
[bild]oxberg.mora.se/bilder/SuneVasaloppsseg-59_WEB.jpg[/bild]
Mera Vasaloppet. Om godkänt så vill jag se, Vasaloppskommentatorn framför alla andra, Sven Pettersson anno 1965.
NuMo: Vill inte vara den som är den men jag hittade detta i mittt googlande.
"However, around this time, a Finnish policeman, Pauli Siitonen, started experimenting with keeping only one leg in the groove and using the other for pushing off. Of course soon one leg would get tired and he'd have to switch legs. This was known as the 'Siitonen Step' or 'half skating'."
Redan tomt i Kålleseum?!?! Trodde det skulle vara allsång och jubel ett bra tag till där.
Klent av Fyran att inte visa Prisutdelningen live förresten.
Poffa: Instämmer till fullo.
Det är bara att ta av sig mössan och buga djupt för Frölundas säsong.
[url=web.telia.com/~u52506885/stella.htm]Årets vinnare av Stella-priset eller Only in the US of A[/url]
Raceresultat MotoGP:
Första loppet visade på dramatik och spänning och detta är nog bara början. Sete och Rossi kommer att fajtas kåpa mot kåpa (bokstavligen) under hela säsongen. Sedan kommer några att kunna hänga på hyffsat precis som idag.
Ettan Rossi och tvåan Gibernau har jag redan pratat nämnt.
Synd att Hayden satsade lite för mycket på att komma ifatt de 2 i täten. Han skulle bevakat sina poäng och satsat på att hänga med i VM-tabellen.
Mycket starkt av Marco Melandri som verkar återfått sitt självförtroende på den mycket konkurrenskraftiga Hondan. Barros kom starkt på slutet men måste vara med på griden för att ha en ärlig chans. Nakano stred bra men däcken var nog det som avgjorde till Barros fördel. Bayliss OK inte mer. Biaggi & Tamada får underkänt på det materialet. Hopkins en STOR besvikelse. Duccarna där man förväntas se dom, speciellt på en så här "långsam" bana.
| Results Spain - Grand Prix | |||||||||
| Time | |||||||||
| 1 | V. Rossi | Yamaha | | 45:43.156 | |||||
| 2 | S. Gibernau | Honda | | 45:51.787 | |||||
| 3 | M. Melandri | Honda | | 46:01.616 | |||||
| 4 | A. Barros | Honda | | 46:10.094 | |||||
| 5 | S. Nakano | Kawasaki | | 46:10.815 | |||||
| 6 | T. Bayliss | Honda | | 46:11.665 | |||||
| 7 | M. Biaggi | Honda | | 46:13.774 | |||||
| 8 | M. Tamada | Honda | | 46:20.043 | |||||
| 9 | C. Edwards | Yamaha | | 46:20.764 | |||||
| 10 | C. Checa | Ducati | | 46:22.834 | |||||
| 11 | A. Hofmann | Kawasaki | | 46:25.439 | |||||
| 12 | A. Elias | Yamaha | | 46:38.613 | |||||
| 13 | L. Capirossi | Ducati | 46:45.528 | ||||||
| 14 | J. Hopkins | Suzuki | 47:02.502 | ||||||
| 15 | R. Rolfo | Ducati | 47:16.763 | ||||||
Raceresultat 250cc:
Tyvärr lider denna klassen av lite för dålig konkurrens på maskinsidan. I princip bara 2 märken (Honda & Aprilia) är potentiella vinnare. En Yamaha och två Fantic (som ingen vet vad dom kör med för motorer) klarar inte av dessa två samtidigt som dom satsar för lite. Hoppas KTM börjar nästla in sig här snart. Sedan skiljer det ofantligt mellan rena fabrikshojar och de fabrikstödda stallen.
En mycket imponerande uppvisning av Dani Pedrosa från start till mål. Porto och De Puniet (till han kraschade) kunde nästan hänga på. Enbart Pedrosa själv står mellan honom och en ny VM-titel och med tanke på hur lite Dani är så kan dom ge han titel & pokal redan nu.
| Results Spain - Grand Prix | |||||||||
| Time | |||||||||
| 1 | D. Pedrosa | Honda | 45:36.679 | ||||||
| 2 | S. Porto | Aprilia | 45:38.815 | ||||||
| 3 | A. De Angelis | Aprilia | 46:06.361 | ||||||
| 4 | A. Dovizioso | Honda | 46:13.218 | ||||||
| 5 | H. Barberá | Honda | 46:14.178 | ||||||
| 6 | J. Lorenzo | Honda | 46:14.407 | ||||||
| 7 | R. Locatelli | Aprilia | 46:21.717 | ||||||
| 8 | A. Debon | Honda | 46:33.018 | ||||||
| 9 | S. Corsi | Aprilia | 46:39.523 | ||||||
| 10 | M. Giansanti | Aprilia | 46:47.387 | ||||||
| 11 | C. Davies | Aprilia | 46:57.469 | ||||||
| 12 | R. Rous | Honda | 46:57.629 | ||||||
| 13 | A. Baldolini | Aprilia | 46:58.345 | ||||||
| 14 | A. Ballerini | Aprilia | 46:59.258 | ||||||
| 15 | G. Leblanc | Aprilia | 47:01.321 | ||||||
Raceresultat 125cc:
Ett mycket tätt och underhållande race (som vanligt). "Den särklass tuffaste klassen" enligt gamle dubble världsmästaren Kent Andersson "då man inte får göra några misstag för då är man efter"
Här kunde många haft podiumchanser men några vurpor och haverier gjorde att det till slut var 3 utkristalliserade.
En mycket snygg manöver in i sista kurvan av finnen Mika Kallio gjorde att han knep 2:a platsen.
| Results Spain - Grand Prix | |||||||||
| Time | |||||||||
| 1 | M. Simoncelli | Aprilia | 42:27.960 | ||||||
| 2 | M. Kallio | KTM | 42:29.378 | ||||||
| 3 | F. Lai | Honda | 42:29.470 | ||||||
| 4 | M. Pasini | Aprilia | 42:36.242 | ||||||
| 5 | G. Talmacsi | KTM | 42:36.890 | ||||||
| 6 | M. Poggiali | Gilera | 42:41.611 | ||||||
| 7 | H. Faubel | Aprilia | 42:42.550 | ||||||
| 8 | J. Olive | Aprilia | 42:45.124 | ||||||
| 9 | J. Simon | KTM | 42:45.222 | ||||||
| 10 | M. Hernandez | Aprilia | 42:59.107 | ||||||
| 11 | M. Di Meglio | Honda | 43:02.697 | ||||||
| 12 | P. Nieto | Derbi | 43:02.761 | ||||||
| 13 | J. Carchano | Aprilia | 43:05.106 | ||||||
| 14 | A. Espargaro | Honda | 43:17.551 | ||||||
| 15 | N. Terol | Derbi | 43:19.589 | ||||||
Karin, Paddan, Frisco mfl: Ett halvt dygn försent (bra med video) så har jag nu sett dagens race.
Vi tar väl den stora grejen dvs Rossis prejning av Sete i sista svängen. Rossi borde varit bra mycket modestare på sitt invarv för den "omkörningen" är INTE snygg. Skulle jag vara inom Movistar så skulle jag protesterat å de grövsta men det lär inte bli nåt annat än en "raceincident". Hade inte Sete bromsat upp Rossi hade Valentino lekt offroad... Iofs älskar jag dekalbyte men jag vill inte se Capirossi-( & Schumacher-)fasoner på roadracingbanorna igen. Men detta bådar gott inför fortsättningen. Eller som Eurosport säger i sin liveracekommentering: "15:02 The Spanish crowd goes mad as Rossi holds up the trophy... The 2005 MotoGP has been kicked off in style!!!!"
Sete kommenterar PR-dresserat på [url=www.motograndprix.com/en/motogp/index.htm]Motograndprix.com[/url]:“It’s going to be a long and hard championship. I don’t want such a great race to be reduced to what happened in the final corner. I love this sport and I don’t want to get involved in politics, I just want to stay strong and calm and remain focused on our dream. I led the race from the start, I wanted to have a look at Rossi’s pace and I think it was the right strategy. We have to keep going now.”
Chief: Kunde du inte hittat en coolare bild på Snake Plissken???
Men om NuMo (bara) godkänner min fjärilsbild så ger din ormbild dig klartecken att önska.
NuMo:
[bild]stevemcqueenweb.free.fr/images/papillon.jpg[/bild]
Om detta är riktigt så vill jag se en annan fånge som på ett annat sätt slogs för sin frihet en cool film. Dock var det i en storstadsdjungel som flykten utspelade sig. "Dont call me Snake..." är en ledtråd.
NuMo: Då jag missat i mina garderingar så får jag väl godta din Spitfire MkI av märket Triumph.
Jag ville dock se en sån här:
[bild]www.supermarineaircraft.com/Images/About/gpjones%201a.jpg[/bild]
[url=www.supermarineaircraft.com/About.htm]Supermarine Aircraft Spitfire MkXXVI[/url]
NuMo: Med risk för förvirring. Det är ingen riktig Spitfire utan en stor modell, så stor att det finns en variant med 2-sits cockpit (tandem).
Ähh det är en replica helt enkelt.
Paddan: Bra försök men ett mynt byggs inte. Det präglas eller gjuts.
Gör om, Gör rätt...
Jag vill se en Spitfire. Men den skall byggd helt i metall (till skillnad från många replicor som i mångt och mycket använder trä och plast/polymerer) och byggd på 90-talet eller senare. Länk till sidan skall bifogas för verifikation
För trött för att få länkarna rättt också... Ni klarar nog av att få fram bilderna själva för nu skall jag knoppa in.
Karin: Du får 2 bilder för att jag är för trött att välja en av dom.
[url=www.laskowsky.de/Tankschiffe/cVinga_Helena-06.jpg[En grå dag i handelsflottan[/url]
[url=www.hasenpusch-photo.de/bilder/s_tanker_chemie_produkt/Vinga%20Helena%20(251002-2).jpg]Flitens lampa lyser även på natten[/url]
Jag vill se en Spitfire. Men den skall byggd helt i metall (till skillnad från många replicor som i mångt och mycket använder trä och plast/polymerer) och byggd på 90-talet eller senare. Länk till sidan skall bifogas för verifikation.
Karin:
[Bild]www.doowopcenter.com/doo-wop/images/gw-bonus.JPG[/bild]
Wish Away....
Karin: Här ser vi Häkkinen på insidan av Schumacher. Bakom Mika kan vi skymta Ricardo Zonta som säkert ficklov att byta kalsingar efter denna ursnugga och oväntade manöver.
[bild]digilander.libero.it/Paolinomclaren/foto/sorpas.jpg[/bild]
Lägger till en bonusbild som kanske förklarar smeknamnet "The Flying Finn"
[Bild]digilander.libero.it/Paolinomclaren/foto/mikafly.jpg[/bild]
Jag vill se en gammal (före andra världskriget ger bonuspoäng) tiotusenkronors sedel.
Innan nån påpekar det så rättar jag mig själv. Canada vann semifinalmatchen.
Frisco: Canada ser ut att kunna vinna hemma-VM i curling i skrivande stund. Isarna har varit tuffa iår men jag vill se en curlingbild från den tiden när isarna var naturlig tuffa.
Föregående · 235 · Nästa
Glömde ju att tippa...
1:a Sete Gibernau
2:a Alex Barros
3:a Nicky Hayden
Rossi opallad, som synes, efter en tur i gruset (dock inte oschysst utprejad av nån) som ev leder så långt som en oplacering.