sundsasen

113 inlägg · 28 besäkare

Historik

1 ·
MoDo Hockey > Sv: BBs statistikhörna
Varnar för långt inlägg, men gruppdynamik intresserar mig verkligen. Som chef till vardags brottas jag med sånt här dagligen, så här kommer mina egna reflektioner.

Jag tror att man ofta fastnar lite i ordet kravställan. Det blir lätt ett modeord. Alla kan säga att man har höga krav, att man vill ha bra träningskultur, att spelarna ska vara professionella och att alla ska göra jobbet varje dag. Men den verkliga frågan är ju inte om kraven finns på papper eller i teorin.

Den verkliga frågan är: vad händer när kraven inte uppfylls?
Det är där en gruppkultur sätts.

På en arbetsplats är det ofta ganska tydligt. En grupp kan ha hur fina rutiner, värdeord och processer som helst, men om vissa personer tillåts göra lite som de vill utan konsekvenser, då lär sig gruppen väldigt snabbt vad som faktiskt gäller. Inte vad chefen säger gäller, utan vad organisationen accepterar i praktiken.

Och det där är jävligt farligt. För det påverkar inte bara den enskilda personen som slarvar. Det påverkar alla runtomkring.

De som gör rätt börjar undra varför de ska fortsätta anstränga sig. De yngre lär sig fel beteenden. De ambitiösa blir frustrerade. De tysta och lojala får bära mer än de borde. Och till slut kan det nästan bli en omvänd kultur där de som försöker hålla nivån blir jobbiga, medan de som glider undan ändå får fortsätta som vanligt.

Det är samma sak i en hockeytrupp, tror jag. Det räcker inte att ha en bra fystränare, ett bra upplägg eller fina planer om det inte finns en struktur för uppföljning. Om någon inte följer träningsprogram, kostråd, rehab, närvaro eller det man nu kommit överens om, då måste det först fångas upp. Sedan måste spelaren få hjälp och stöd att göra rätt. Men om det ändå inte händer något, då måste det också få konsekvenser.

Inte för att man ska straffa folk för sakens skull, utan för att skydda gruppen.

En bra arbetsgrupp är inte en grupp där alla är exakt lika eller där alla är stjärnor. Det är snarare en grupp där rollerna är tydliga och där olika typer kompletterar varandra. Man behöver några som driver på. Några som är extremt noggranna. Några som är trygga och erfarna. Några som är hungriga och vill uppåt. Några som inte syns mest men alltid levererar. Och helst några med hög status som också visar vägen i vardagen.

Det sista tror jag är helt avgörande.

För om de med högst status, högst lön eller störst roll också är de som slarvar mest, då har man ett jätteproblem. Då spelar det nästan ingen roll om det finns en fjärdekedjespelare eller junior som tränar stenhårt och försöker driva gruppen. Hierarkin säger ändå något annat. Gruppen tittar på vilka som premieras, vilka som får istid, vilka som får förtroende och vilka som kommer undan.

På en arbetsplats är det precis likadant. Om en senior person med hög lön får bete sig sämre, leverera mindre eller runda gemensamma arbetssätt, då tappar chefen snabbt trovärdighet. Då blir signalen att ansvar inte hänger ihop med position. Och det skapar missnöje, även om folk inte alltid säger det rakt ut.

Därför tycker jag att ledningen alltid äger den här frågan i slutänden. En grupp kan absolut kravställa internt, och de bästa grupperna gör det. Men det fungerar bara om ledningen backar upp det. Om tränaren, fystränaren eller lagkamraterna försöker sätta nivå men ledningen ändå låter vissa glida vidare, då blir kraven ganska tandlösa.

Samtidigt tror jag inte på att bara gå hårt fram direkt. Första steget måste alltid vara tydlighet och stöd. Vad är kravet? Har spelaren förstått det? Finns rätt förutsättningar? Behövs tätare uppföljning? Är det skada, motivation, rollmissnöje, privat situation eller bara dålig inställning?

Men när det är utrett måste organisationen våga agera.
Minskad roll. Mindre förtroende. Läktaren. Bryta kontrakt om det går så långt. Eller i arbetslivet: ändrade arbetsuppgifter, tätare uppföljning, tydlig handlingsplan och till slut arbetsrättsliga åtgärder om inget förändras.

Det låter kanske hårt, men alternativet är ofta värre. För om man inte hanterar en person som inte lever upp till gruppens nivå, då lägger man i praktiken problemet på alla andra.

Så för mig handlar kravställan inte om att stå och gorma i omklädningsrummet eller säga tuffa saker i intervjuer. Det handlar om struktur, uppföljning, konsekvens och rättvisa. Alla behöver inte behandlas exakt lika, för roller och människor skiljer sig åt. Men gruppen måste känna att det finns en rimlig rättvisa. Har du större roll och högre status ska du också bära mer ansvar, inte mindre.

Och där tror jag MoDo, om det nu stämmer att det funnits låg kravställan, måste titta mycket mer på organisation och ledarskap än på enskilda syndabockar. Kulturen sätts av vad man accepterar.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
RagnarLodbrok: Absolut. Men utifrån intervjun med ÖA läser jag inte att Berra är förkastad. Snarare ett skolboksexempel på mediahantering. Självklart känner Hinken honom på pulsen.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
RagnarLodbrok: Vad exakt vill du att Hinken ska säga till ÖAs sömnigaste reporter? "Berra spelar med oss nästa säsong, det ska jag se till - kosta vad det kosta vill"

Har du hört någon sportchef uttala sig så?

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Smurfen:
Inte hans direkta lagtränare vad man kan se, men de lär ha haft med varandra att göra i Leksand runt 2014–15. Rosén var då inne i Leksands juniorverksamhet, medan Karlberg hade en bred roll kring J20, juniorerna, spelarutveckling och hockeygymkopplingen. Så sannolikt i samma miljö.

MoDo Hockey > Sv: BBs statistikhörna
Costanza: Äh ett samtal till någon av de privata värdarna så har du en finfin lya. Nämner du att du har inkomst och inte bidrag kastar dom både blondiner och lägenheter på dig.

MoDo Hockey > Sv: BBs statistikhörna
Framnäs: Inte hört ett ord om det, ska förhöra mig. Inaveln i stan går åt båda håll - städpersonal - kökspersonal och vaktmästeri hör och ser mer än många tror.

MoDo Hockey > Sv: BBs statistikhörna
Smurfen: Tyvärr inte, måste förhöra mig snart igen på lunchbuffen. (Det är tunna väggar mellan köket och de mer undangömda borden)

MoDo Hockey > Sv: BBs statistikhörna
Pratet i korridorerna visade sig ännu en gång stämma.

Skönt att min kran är pålitlig.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Vikingmodo : Källström

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
M0D00000: Skönt, då slipper vi köra engelska i omklädningsrummet.

"Letar positiva halmstrån"

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Har gått igenom grundseriens statistik.

Tekningarna höll inte: 49,43 % totalt och bara 45,87 % borta.
Powerplay var ännu värre, 28 mål på 146 chanser, alltså 19,18 %, vilket är rena bottensiffror för ett lag som skulle vara med där uppe. Och trots att man gjorde första målet i 28 matcher vann man bara 17 av dem. Det säger rätt mycket om hur dåliga de var på att stänga matcher när läget väl fanns där.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Hägglundsmaffian: Ska vi tro att det är i AIK?

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Bad_Brett:

Du sätter ju fingret på något ganska träffsäkert där. Problemet är inte att praktisk kompetens uppskattas, utan att analytisk och teoretisk kompetens alldeles för ofta behandlas som något diffust eller mindre värt bara för att den inte är lika lätt att förstå vid ett middagsbord.

Jag jobbar också med ganska avancerad parametrisering i stora infrastrukturprojekt, där hela poängen är att bygga upp logik och beroenden så att ett komplext system faktiskt håller ihop när förutsättningarna ändras. Det handlar alltså inte om att “sitta vid en dator”, utan om att förstå vilka parametrar som styr utfallet, hur randvillkor påverkar varandra och hur en förändring på ett ställe slår igenom i resten av systemet utan att allt faller sönder.

Det är just därför jag tycker jämförelsen är så bra. Den som kan byta kamrem har en kompetens som alla direkt ser och förstår. Den som kan strukturera, analysera och styra ett komplext system har en annan sorts kompetens, men i ledande roller är det ofta den senare som egentligen borde väga tyngst. För där handlar det inte bara om handlag eller magkänsla, utan om att kunna se samband, förstå konsekvenser och fatta beslut som fungerar även när verkligheten blir stökig.

Översatt till MoDo är det väl precis det många reagerar på: att klubben ibland känns mer benägen att välja det begripliga och trygga än det mest kvalificerade. Lite för mycket “det här känns som en hockeymänniska” och lite för lite “är det här faktiskt den person som bäst förstår hur man bygger en fungerande verksamhet över tid?”.

Det är väl där frustrationen ligger. Inte i att folk kan byta kamrem, utan i att man fortfarande verkar ha lättare att imponeras av det än av den typ av kompetens som faktiskt krävs för att leda något komplext på riktigt

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Tarasov: måste man inte ha ett alternativ att ta ställning till?

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Tarasov: Ryktas om att Anders Källström gör comeback i korridorerna i Hägglunds.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Verkar inte helt självklart att Visby klarar HA-kraven. Blir ju parodi om dom spelat sig till platsen förgäves

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Silly: Några "leftovers" från Löven som du ser det? Lär ju behövas en rejäl rensning där också.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Vikingmodo : Förutom Leksand och Timrå då. Men i övrigt håller jag med.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
SpecterV2: lägger man inte dubbla bortamöten typ fredag och söndag på öijn tror ni?

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
M Horava: Han verkar inte ensam. Larsson ville väl lämna redan vid jul pga ingen lagsammanhållning, bara ett gäng individuella divor.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
bollan123: för att löven lever på externa sponsorer som betalar stora summor varje år. Finns många mindre, men framgångsrika firmor med hockeyintresserade ägare som pumpar in miljoner varje år.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Domsjö: Visst är han delaktig i skidlandslaget också?

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Sigge: Nja, sanning med modifikation. Det var väl snarare personer med en annan gränsdragning för vad som är acceptabelt än Widebro som valde att lämna.



MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey-BIK Karlskoga: Semifinal 6 i Hägglunds 11 april
Froppa: Rundblad är.. Rundblad anno 2026.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - BIK Karlskoga: Semi nr 7 i Nobelhallen 13 apri
Hela säsongen har handlat om att växa in i det här. Om att spela ihop sig, hitta kemi och bli redo när det verkligen gäller. Nu är vi där. Nu finns inga ursäkter kvar, inga fler steg på vägen. Idag ska ni visa att ni är klara för den här scenen. Det är dags att kliva fram. Nu kör vi.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - BIK Karlskoga: Semi nr 7 i Nobelhallen 13 apri
Vargen: Serverar vi något ekologiskt, barfotetrampat vitt vin med tydligt röda undertoner i barerna så lär väl Umeåborna strömma till och ordna en ännu mer stjärnspäckad trupp åt oss nästa år.

Försöker se något positivt oavsett utfall. Går sådär att övertyga mig själv.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - BIK Karlskoga: Semi nr 7 i Nobelhallen 13 apri
k1m: Jag ser det ut ekonomisk synvinkel. Minst två hemmamatcher lär ge klirr i kassan oavsett resultat. Vid 0-3 i matcher så kan vi väl sälja ut biljetterna till rövenfans som då lär fylla Hägglunds på nolltid.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey-BIK Karlskoga: Semifinal 6 i Hägglunds 11 april
Modomas: Läste fel. "Väntar på barn" lät lite fel i huvudet.

Då hoppas vi allt går fint och att han får ta cigarren samtidigt som vi avancerar vidare.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Vargen: risken finns att Freddan har samma uppfattning... Masspsykos? Kan man orosanmäla?

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Man undrar ju vilka hållhakar Modo har på ÖA i allmänhet och Herr Hägglund i allmänhet. Citat från herrns senaste krönika

"Nu hade Victor ingen bra kväll precis som många andra Modo-iter, men jag tycker han har varit Modos genomgående bäste back i det här slutspelet."

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: Absolut inget personligt, han är säkert hur skön som helst, men hockeymässigt börjar det här mer likna en kille som borde stå bredvid Wahlberg med vattenflaskor och hoppa in som extraspelare på träning än få istid i powerplay.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Tycker det är för enkeltt att lägga allt på Milton. Ja, utvisningen var korkad och kom i sämsta tänkbara läge, men Modo hade dessförinnan missat tillräckligt mycket för att sätta sig själva i skiten. Gör man inte mål på sina lägen räcker det med ett misstag för att det ska smälla. Det här var ett laghaveri mer än en syndabockshistoria

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: Apropå nepotism...
Hur länge tänker ÖA och Hasse Tavér fortsätta ducka frågan om varför vissa spelare verkar helt fredade oavsett prestation? Hela stan ser ju vad som händer. Men så fort det blir minsta obekvämt blir bevakningen konflikträdd och Freddan slipper svara. Till slut börjar man undra om det är inkompetens, polarskap eller bara en kultur där vissa aldrig behöver granskas på riktigt.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bössa 68: Berglund är den enda modo-spelaren som lyckades göra ett mål idag. Alltid något.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Modo-Målet: "Äh jag gör det åt er istället"

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Vargen: Japp. Det var säsongen. Ingen livlina kvar. Detta hämtar dom sig aldrig ifrån.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey-BIK Karlskoga: Semifinal 2 i Nobelhallen 3 april
Bössa 68:
…då kommer hela martyrpaketet fram direkt. Han ser inte förbannad ut på rätt sätt, han ser kränkt ut. Och det är en jävla skillnad. En ledande spelare ska bli ful att möta när det går emot, inte stå och se ut som att han vill anmäla universum till HR. Med det skottet och den offensiva uppsidan borde han vara en tillgång när det brinner — inte en vuxen man som går runt och ser bestulen ut

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey-BIK Karlskoga: Semifinal 2 i Nobelhallen 3 april
Vi torskar inte på Micke Nord. Vi torskar på att laget tappar huvudet och på att Fredrik Andersson inte får någon ordning på ett gäng som ser mentalt skört ut så fort det börjar blåsa emot. Men Nord är ju också ett gammalt Modo-trauma. 2016 visade han ut Torp fel, Leksand gjorde mål, och efteråt fick han själv be om ursäkt. Så nej, han är inte hela problemet. Men nog fan är han alltid där och gör en rutten kväll ännu värre.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey-BIK Karlskoga: Semifinal 2 i Nobelhallen 3 april
BlackPearl: Stackarn lever vidare på rent adrenalin och en del skämskuddar nu


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey-BIK Karlskoga: Semifinal 2 i Nobelhallen 3 april
modomille: Ser lite lätt utvecklingsstörd ut. Stäng munnen

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - BIK Karlskoga: 1:a april i Nobelhallen 2026
Vargen: Aldrig att det är medvetet.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - BIK Karlskoga: 1:a april i Nobelhallen 2026
smyl: Då vet vaktmästarna vad dom ska göra på söndag i Ö-vik.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - BIK Karlskoga: 1:a april i Nobelhallen 2026
Zource: lite Sverige - Polen vibbar.

Modo checkar med en forward, Bofors slår ett pass, sedan är man tre mot två. Hur fan är det möjligt.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - AIK : Kvartsfinal 3 på Hovet 2026-03-20
Heyerdal: Widebro ringde och behöver en till hemmamatch för att ekonomin ska gå ihop

MoDo Hockey > Sv: MoDo - AIK Kvartsfinal 2 2026-03-18
smyl: Exakt. Jag är här för att säkerställa att ingen blir positiv i onödan.

MoDo Hockey > Sv: MoDo - AIK Kvartsfinal 2 2026-03-18
Vargen: Lugn nu. Än finns det tid för att misslyckas.

1 ·
Om sundsasen
Hejar på: 0x20-modohockeylogosvg.png MoDo Hockey

Erfarenhet: 6. Läktarproffs

är nu OFFLINE

Har inga vänner :(