Sven.Savage

40787 inlägg · 10511 besäkare

Historik

· 57 ·
Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Osj02: Ja, det är i sanning VI mot världen. Av någon anledning vill en majoritet i media ogilla och nonchalera Luleå. Speciell sedan Robin Jonsson smällde in vinstmålet i game seven mot Djurgårn i kvarten för drygt tio år sedan inför en helt rödklädd Delfin. Det har de inte förlåtit oss, media hade ju bestämt att Djurgårn skulle ta gludet det året.

Men spelet av Luleå i första perioden är precis som det ska när det fungerar. Synnerligen viktigt att våra linor är synkade att antingen välja att pressa högt eller backa hemåt i mittzon. När det spelet fungerar - försvarsspelet - är det grunden för att anfallsspel ska bli så fint som det var i första perioden.

Om Luleå släpper på energin några procent och Pölsan börjar sätta passningarna kan det förstås helt vända.

Det ÄR små marginaler när två skickliga lag möts.

Och vidrigt att höra inkompetenta s k experter påstå att det Luleå kan är att spela defensivt och döda matcher genom att vara tråååååkiga.

Det har fan inte sett Luleå spela eller sett den utveckling vi jobbat på under året för att få våra nya stjärnforwards att bli del av laget och spela Bulanhockey utan puck.

Första perioden lyckades vi perfekt. Då såg vi Luleå Hockey-hockey.

Tråkigt?

I think not.

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
eltifoso: Detsamma! Härligt att se inlägg med din signatur igen!

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Slutligen, om gårdagens match.

Tycker att båda lagen gjorde en väsentligen utmärkt match och att den kunde slutat med vinst för såväl Pölsan som för Luleå.

Pölsan efter att under period 3-4 haft mycket puck i vår zon; Luleå efter att ha haft färre, men ofta bättre chanser att måla, även under period 3-4.

Men två strålande målvakter såg till att det krävdes väldigt mycket för att få in pucken.

Inte så oväntat därmed att 2 av de 3 målen kom endast när något av lagen spelade i PP. Ja, inget PP-mål registrerades, men eftersom de kom bara sekunder efter att lagen blivit fulltaliga var det naturligtvis i praktiken PP-mål.

Båda lagen spelade juste hockey väsentligen hela matchen, i syfte att undvika att få PP mot sig. Domarna gjorde en fin insats och det berodde förstås på att det var en lättdömd match, tack vare att lagen spelade hockey och avstod från fulspel och filmningar. Något som de flesta övriga lag i årets slutspel pysslat med, och härligt att se två ärliga och just spelande lag vara i final.

Inte många utvisningar på drygt fyra spelade perioder: 4 PP för Pölsan, 2 PP för Luleå. En fördel som man kan vänta sig för ett hemmalag naturligtvis, men också ganska väl speglande lagens insatser.

Pölsorne protesterade mot utvisningen på Trevino i fjärde periodens slut. Det handlar om att Trevigno med hjälp av en annan Pölsa fått ned Shinnimin på isen och när denne ligger där fjättrad och försvarslös passar Trevigno på med att leverera flera slag mot Shinnimin. Det där är inte snyggt, men samtidigt något som domarna i slutspelsmatcher brukar blunda för. Personligen tycker jag att zebrorna gjorde rätt som markerade att fula överfall accepteras inte.

I efterkommande PP för Luleå kör Omark finhockey bakom Pölsans bur och levererar ett perfekt pass till Shinnimin som 4-5 meter framför pölsaburen har helt öppet att smälla in vinstmålet.

Då griper en pölsa bakom Shinnimin tag i dennes klubba och håller den så att Shinnimin inte kan skjuta. Var nog en så kallad bra utvisning för sannolikheten är stor att Shinnimin målat.

Men det blev inte ens en utvisning! Domarna missade det hela och det 5 mot 3 som Luleå borde ha fått blev inte av.

Efter det att Pölsan blivit fulltaliga åker i stället Luleå på en utvisning för interference, när Koivistoinen hindrar en pölsa. Den kändes lite billig och jag är säker på att det inte blivit utvisning om denne pölsa inte fallit. Vilket han gjorde relativt lätt dvs förstärkte situationen.

Varpå Pölsan får spela PP, men vi står emot bra ända till dess att PP är över sedan några sekunder. Men i samma stund får Pölsan över pucken till en helt fristående Antonrödin, som direkt nyper till och smäller in vinnande 2-1, i en minimal lucka mellan stolpen och Ward som är på väg över för att täcka.

Jaja. Även om jag lyfter dessa avgörande minutrar, då domarna inte lyckas perfekt, och där såväl Luleå som Pölsan fick jättelägen att avgöra, menar jag att domarna gjorde en alldeles utmärkt insats under 80 minuter.

Det är vi tacksamma för. Hoppas att det fortsätter likadant, på hög domarnivå.

Tror dock att såväl pölsor som Luleåspelare kommer att vässa till sig och prestera mer fysisk hockey speciellt efter sarger och i man mot man. Så det KAN bli svårare för domarna. Men hoppas de håller stilen. Och släpp för jösse namn inte fram bodendomaren. Han duger helt enkelt inte.

Mycket skrivet om sista 5 minuterna och domarnas insatser då. Och därför nödvändigt att återigen påpeka. Domarna gjorde utmärkt insats och lagen borde ha avgjort matchen under de första fyra perioderna.

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Och vidare tack till alla som hälsat mig välkommen tillbaka. Det värmer.

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Danne66: Jo, jag trodde faktiskt att det skulle räcka med att Johan Larsson kom tillbaka, men när även Jacob Silfverberg återvände lyfte det Pölsan till riktigt hög nivå: inklusive förstås att Pölsan gjorde så perfekt val av sportchef - något de flesta av oss bedömde som felval, men bara att ta av sig hatten och erkänna att man hade fel.

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Realisten: Tack realist och nej, mitt ljus brinner ännu:-)

Tycker att Luleå sammanlagt var något bättre under period 1-2 medan Pölsan var klart bättre under period 3-4.

Dock var det så jämnt att vinsten kunde gått åt endera hållet.

Luleå HF > Sv: DJ Hemp in memoriam
sargad: Tack för din uppskattning av det jag skrev om Hemp och den allmänna utvecklingen. Kul påskliknelse!

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Huge: Tack för varmt välkomnande och alldeles för vänliga och uppskattande ord, och jag vill ge dig detsamma tillbaka med anledning av att du konsekvent själv hanterar och vinner argument genom att lyfta fram fakta i stället för tyckande. Alltid trevligt att se!

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
KulaShaker: Tack för det, Kula!

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Satan.

Rödin smäller in 2-1 i detta PP, som kan kan diskutera hur korrekt det var.

Under fjärde och femte perioden hade båda lagen stora chanser att måla och vilket som helst av lagen kunde vunnit.

Pölsan har nu tagit första vinsten, och det är svårt att invända på det: under senare perioderna blev det liiite väl mycket Pölsan mot Warden.

Men under första och andra perioden stod vi upp riktigt bra, innan vi släppte kontrollen och lät Pölsan placera allt mer spel i vår zon.

Kan vi skärpa oss och spela mer första-andraperiodshockey hela matchen?

I så fall har vi nog goda chanser att ta detta glud.

Annars ... men grattis, Pölsan till denna vinst.

Dessutom har ju oraklet på Aftontrasan förklarat att Pölsan kommer att vinna. Ett tips som vanligen garanterar att det tippade laget torskar.
Uppladdat:

500x0-wennerholm_DmKnuZnKLVPQz6g.png


Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Och så får Pölsan PP, efter att en pölsa fallit och där kan man nog betydligt bättre tala om förstärkning.

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
I vilket fall. Inför finalen tänkte jag att kul, två lag som spelar juste hockey.

Som inte fulspelar och som inte filmar. Ja pölsor kan kanske tänka att Shinnimin gör det, men det kan ni glömma. Vanligare att Rödin gör det numera.

Men skönt att se två lag som spelar hockey och förlitar sig på att de är så bra att de kan vinna om de gör det bästa de kan.

Till skillnad från Apan, Plastjö och framför allt Fiskrenset. Sistnämnda lag är ju så ofta inblandade i domarskandaler sedan många år att man inte kan motstå tanken att de köper domarna. I vår semifinal fick vi spela PP en gång per match typ, medan Fiskrenset fick betydligt fler chanser. Detta genom att domarna sket i att ta utvisning två gånger när fiskrensarna satte armbågstacklingar i ansiktet på Lulepselare, likadant när fiskrensare smällde till lulespelare med klubba i ansiktet två gånger. Bland annat på Ponta som fick framtänder utslagna. Där ursäktade sig domaren i efterhand med att "han missade det". Vilket man kan förstå, visserligen stod han precis framför och såg allt, men så långt bort som hela tvåhundra centimeter.

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Sportnisse: Sorry. Du har inte koll på verkligheten. Ja, Shinimin förstärkte förr om åren men det har han definitivt lagt av med och om du inte vet det är det eftersom du inte sett Luleå spela.

Lite konstigt om du syftar till senaste utvisningen där Shinnimin åkt ned på isen och två pölsor vevar och slår på honom.

Övertramp, kom med i spelet, Sportnisse.

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Hm. Luleå har skärpt till sig något och haft fler farliga lägen där de kunnat avgöra i fjärde perioden jämfört med tredje.

Men samtidigt har Pölsan i båda senaste perioderna kommit till att ta sig in i vår zon och passa fram till chanser där de visserligen vanligen är långt bort men ändå på gränsen till slottet ofta utan täckning.

Är det Luleås vanliga och obra sätt att försöka spela av match när man är i ledning?
'
Eller är det så att Pölsan lyckas etablera det spel och det tryck de är så bra på?

Jag tycker det är både-och.

Och därmed att Luleå borde kunna vässa till sitt spel genom att fortsätta den vinnande hockeyn och inte fega ur.

Nu får vi inleda period fem i PP, sedan Pölsan dragit på sig en utvisning i samband med periodavslutning. Luleås andra PP då, jämfört med tre PP för Pölsan.

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Oroväckande att Pölsan under senare delen av tredje perioden kom loss offensivt, passade sig in i slottet på Luleå och fick skjuta från bra lägen. Det är där Pölsan är som bäst och det har vi i stort sett kontrollerat och hållit dem borta. Förrän nu på slutet.

Så när vi börjar tredje är det nödvändigt att Luleå spelar annorlunda, återgår till period 2-hockeyn typ.

Spänningen är olidlig.

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Sista minuterna hade Pölsan närachanser, men tredje perioden rinner ut och ställningen är 1-1 och det blir en fjärde period där sudden death avgör.

Lite jobbigt är det att höra travexperten från västerbotten "kommentera". Exakt samma läge heter helt annorlunda om det är från Luleå eller från motståndarna, i dag Pölsan.

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
3.15 min kvar av tredje, 1-1. Luleå HAR skärpt sig, trycker på framåt och har ett flertal närachanser.

Spännande nu, kan sluta hur som helst.

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Ajaj, 1-1 nu med knappt nio min kvar av tredje.

Luleå började i tredje dra sig tillbaka, nöja sig med att lyfta ut puckar varpå Pölsan kunde komma in och försöka gång på gång.

Och så ett skott från distans som Warden kommer att ta, fast några meter framför mål lyckas en pölsa styra pucken som därför passerar förbi Wardens lyfta block.

Tråkigt att vi fegar ur i tredje, nu lika och medgång Pölsan så Luleå kommer att behöva skärpa sig något.

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Danne66: Tack!

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Luleås PP fungerar inte, har travexperten från västerbotten listat ut och förklarat. Det skiter Luleå i, sätter 0-1 när de får första chansen, strax efter PP.

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Zappaholic: Tack!

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Zappaholic: Förberett mig för SM-final?! ;-)

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Lulessss: Jo. Luleå HAR utvecklats till den nivå vi hoppats på, men hur långt räcker det? Hittills utmärkt av vårt lag, speciellt utan puck, och kan våra forwards hitta in de goda chanserna så...

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Första perioden spelad och Luleå levererar precis vad vi hoppats på. Väljer som regel inte att pressa högt utan att stoppa Pölsan i mittzon och därför inga kontringar från Pölsan.

Det Luleå släppt till handlar om skott från distans där Warden ser pucken och då blir det sällan mål. Däremot lyckats hålla Pölsan från att passa sig in i slottet för värsta lägen.

Luleå har lyckats spelvända och kontra mer än Pölsan och det märks att vi har en jätteskicklighet i linor a a Omark, Lewtchi, Ponta och inte minst Shinnimin m fl.

Det här ser bra ut än så länge. Vi får se hur det fortsätter när nu den så viktiga andra perioden ska ta vid.

Och så vet vi att mannen på bild nedan nu ändrat sig och påstår att Pölsan kommer att vinna gludet. Det tycks också en stor majoritet av självutnämnda experter hålla med om. Det tackar vi för.
Uppladdat:

500x0-wennerholm_y3HUdDi5xGYLMQC.png


Luleå HF > MOT PÖLSAN!
Alldeles strax nedsläpp i Gavlerinken mellan Pölsan och Luleå Hockey. Finalmatch nr 1.

Många självutnämnda experter har lite svårt att förstå varför Luleå är i final. Allvarligt talat: det betyder bara att de inte begriper hockey.

Luleås hockey bygger på:

A. Spelet utan puck, försvarsspelet
1. Det startar i motståndarnas zon, genom hög press av linorna för att tvinga till misstag, få puck i anfallszon och attackera mot mål.
2. Fortsatt i mittzon framför egna blå, att stoppa motståndarna, få puck och kontra mot deras mål.
3. I egen zon, hålla motståndarna utanför slottet, tillåta endast långskott som målvakten ser. Nypa fast dem mot sarg, hålla motståndare borta från området framför vår vakt.

B. Spelet med puck, anfallsspelet
4. I princip släpp loss spelarna. Där gäller det att hitta linor som fungerar med varandra.

Ungefär så. Och när vi inför säsong plockar in 6/12 nya forwards förstår man att det kommer att ta tid innan dessa lärt sig att fungera i Bulanhockeyn, i synnerhet steg 1-3 utan puck.

Hur har det gått under säsongen?

Bra!

Under serien stämde spelet allt bättre och vi avancerade till andra plats, efter Pölsan. I slutspelet har vi tämligen enkelt faktiskt spelat bort Plastjö och Fiskrenset. Deras anfallsspel reducerades till att smälla in myrpass mot mål i syfte att den skulle studsa in på med- eller motspelare.

Men vårt PP fungerar ju inte, kvider TV-experter?

Nja. Mot Plastjö tvingade vi dem till fulheter, varpå vi öste in PP-mål och avgjorde – utan att vi hade Omark och Letchi med. Mot Fiskrenset fick vi bara ett PP per match, efter ”vanlig fiskrensetdomarinsats” medan Fiskrenset slapp utvisningar för 2 x armbågstackling i ansiktet, 2 x klubbslag i ansiktet etc.

Vi får se.

Pölsan då?

Ja, 19 oktober tog vi emot Pölsan hemma i Delfinen och blev fullständigt utspelade. Tror att jag aldrig sett Luleå bli så krossade. På hemmaplan hade vi under hela matchen 8 skott på mål!

Det var tydligt att Pölsan redan fungerade perfekt och sedan har de bara blivit bättre.

Men Luleå har nog förbättrats betydligt mer än Pölsan. Fast räcker det?

Jävligt svårt att veta. Tror att match ett kommer att ge oss många svar.

Och…mitt i allt detta har vi traditionen att Pölsan ALLTID spöar Luleå i slutspel, och som regel trots att Luleå haft allt hemma, t ex vunnit alla matcher innan Pölsan kommit igång, och tagit matcher inte sällan på sudd.

På det sättet har de vunnit samtliga fem gånger vi mötts i slutspel. Ja, det är fem gånger. Även om självutnämnda experter påstår att det handlar om 4 eller 3 gånger. Vanligen har de inte koll på att vi våren 1989 möttes i semifinal i slutspel. Då spelade man bäst av tre, Luleå vann första, och Pölsan kom i ledning först i tredje perioden av tredje matchen, innan de – som vanligt – vann.

Är det det som är Pölsaandan?

Kanske.

Själv föredrar jag att kalla det för Pölsaförbannelsen.

Kan vi ändra på det, när vi nu möts för sjätte gången?

Vi får se. Denna första match kommer att ge oss massor av viktig information.

Luleå HF > DJ Hemp in memoriam
DJ Hemp in memoriam
27 juli 1967 – 21 september 2024

En härlig människa, en hockeysupporter av finaste snitt. Som älskade att följa sitt lag i framgång, men än viktigare fanns kvar med laget i motgång. Som visste att hockey är att vara trogen sitt eget folk hur än det går för laget och klubben. Men som till skillnad från de flesta också kunde vara objektiv och tala sanning även när det smärtade. Hempen gav allt han kunde för sitt kära Timrå Hockey. Var på plats hemma när det gick, tog sig till bortamatcher i supporterbussar eller i bil med andra supportrar och när han inte kunde vara på plats fanns han ändå med, som en av alla utflyttade Timråsupportrar på den virtuella läktaren på västra stå. Han var också ärlig och höll inte inne med vad han tyckte utan framhöll det med kraft.

Jag lärde känna Henrik i mitten av 90-talet när några pojkar på Luleå tekniska universitet etablerat ett forum för Luleå Hockey. Man var tidigast i hockey-Sverige och drog till sig hockeyintresserade från alla klubbar och Hempen var där under signaturen ”East”. Själv publicerade jag krönikor inför varje match, där jag också etablerade nya namn för motståndarna, t ex under rubriker som ”Mot Warulfven!” eller ”Mot Pölsan!”. Men redan inom några månader fann jag att jag sagt det jag ville och ville inte slösa tid på upprepningar så jag beslutade lämna hockeyn på nätet.

Men Henrik övertalade mig att fortsätta. Dels på olika forum, men också genom mailkontakt och faktum är att Henrik är den som jag haft mest kontakt med under åren. Även om det blev mindre på senare tid. Vi talade om allt möjligt men mest tänker jag på våra diskussioner om vad internet skulle leda till. Från början deltog ju folk via modem och sådant och man skiljde noggrant på ”virtual reality” och ”in real life”. Men vi insåg hur utvecklingen skulle bli och att det vi var med om var ett genombrott och ett steg för mänskligheten av samma betydelse som boktryckarkonsten på medeltiden.

Som jag ser en människas liv handlar det om att vi alla fortsätter en väg där våra förfäder vandrat. En lång rad där vi, om vi lyfter på huvudet kan se alla som kom före oss men också de som kommer efter oss. Visserligen med olika omständigheter och erfarenheter men det mesta vi upplever och lever, påverkas mer av de vi är och från vilka vi kommer än den omgivning vi lever i. Arv betyder mer än miljö. Det mesta och det viktigaste vi är med om livet har också våra förfäder varit med om. Faktiskt. På så sätt kommer och går våra liv som vore vi droppar i havet eller sandkorn i öken. Vi är del av något större än vad våra enskilda liv innebär. Tänker att vårt rättesnöre bör vara att leva på ett sådant sätt som vi skulle önskat innan vårt ljus tändes och som vi önskat efter att vårt ljus brunnit ut. Ser vi det så blir allt enklare.

Och vi förstår att hockey är inte bara hockey utan större och återspeglande det liv våra förfäder levde och det våra barn kommer att leva.

När nu Henriks ljus slocknat har mina tankar följt sådana spår och framför allt känner jag en tacksamhet för att jag funnits med och det är alla fina minen som lever kvar. Som de säger på konungarnas språk iriska: bhí na laethanta againn. På engelska blir det we had the days.

Utan Henrik hade jag troligen avstått skriva hockey senaste närmare 30 åren. Så när han gick, fick det mig att vara tyst. Nu har det gått ett halvt år, och jag har beslutat att i någon form kommer jag nog att skriva vidare, jag får se.

Och jag tänker att när mitt ljus slocknar kommer jag att finna Henrik med andra på hemmaläktaren ovan där eller var det nu blir.
Uppladdat:

500x0-hempen.png


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
En match I SHL idag:

• Pungen-Apan

När nu alla lag spelat 11 matcher kommer denna, som ruckar på tabellen igen, trist. Och hur går det?

Ja, Apan måste väl skärpa sig nu och vinna mot sitt favoritlag att slå. Dessutom går de upp på plats ett i SHL om de tar 3 p.

Faktum är att samtliga lag på platserna 1-8 kan vara först i tabellen när lagen spelat nästa omgång på torsdag.

På torsdag möts f ö Apan och Warulfven, samt Fiskrenset mot Luleå. Matcher där lagen får bekänna färg:-)

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Bäska droppar: Nej, en sådan press står få emot, men med pölsaandan är ingenting omöjligt. Att vinna glud har ju många lag gjort, men att göra det efter att ha anti-oraklet Vennerhav påstått att så ska ske - det fixar nog inget lag. Förutom då Pölsan.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Costanza: Mycket imponerad! Bl a apan Rundblad tycks ha tänt till rejält, trevligt att se. trodde de skulle ta månader att vända den MooDooistiska skutan när ni var som mest nere i botten, men det blev dagar bara. Snyggt!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Bäska droppar: Hoppas du får rätt, även om Vennersten tycks ha garderat sig. Vore kanon om han helt tar steget över till er snart!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Vennerskog:

”Nya” Brynäs ett speciellt lag
Fan vet var det ska sluta...

Hemligheten bakom Brynäs rivstart på säsongen. Vad sägs om gamla bortglömda klassiker som hjärta och klubbkänsla.
Inget lag har så många spelare som fått sin utbildning i föreningen och som inte kan tänka sig att spela någon annanstans.
Det är guld värt. "

He he he, Vennerson lägger in sina "vanliga" specialare, för att förbereda ifall Pölsan tar gludet: då kan han påstå att "redan i oktober påpekade jag att Pölsans pölsanda var GLUD VÄRD!

Nästan så att han flyttat dödskyssen för Luleå till Pölsan.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Luleå Hockey/MSSK förlorade faktiskt idag mot Damgården, som hade "Luleådräparen" Ida Boman med spaden.

Shit happens.

Tur i oturen tappade toppkokurrenten DamRenset 2 pinnar, sedan de haft ledningen 1-4 på DamPölsan med bara 7 min kvar av matchen, men ändå tappat till 4-4 och sedan 5-4 i förlängning. Pölsaandan är inte att leja med!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
eltifoso: Ja, om utlåningen av Lilja. Tufft att vi har så många stjärnor sim vingar. Linja hade ju en fantastisk produktion i Allsvenskan och borde haft plats i lina 1-2 i SHL, men det har inte funnits plats.

Bra för alla parter, ja.

Läget är ju detsamma för Jacob Ihs Wozniak - troligen vår största forwardstalangen på massor av år. Hans kompisar från juniorlaget - etablerar sig ju i vår fjärdelina med kloke Berglund som center. Men för Woz har det inte funnits plats. Jävligt synd! Vi saknar ett allsvenskt lag som fan i Norrbotten. För vår egen skulle börjar jag undra om det inte är dags att etablera samarbete och rejält stödja ekonomiskt Pite, Boden eller Asplöven. Läget nu är INTE bra.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Peja: Jo, håller med. Kom ju som mycket talangfull junis, men förra säsongen märktes det att steget upp till SHL-nivå var högt. Men han tränade som fan under sommaren och nu är han starkare och mycket säkrare. Men ännu inte på eoppbacknivå - fast förhoppningsvis tar han det steget nu när han får spela konsekvent. Hade han parats med ännu bättre back än Själin, t ex med Gus, skulle det gå snabbare.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Jugge: Grattis till det. Hoppas kunna returnera tackandet mot slutet av säsongen:-)

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Stort grattis! Underbar lördagkväll när MooDoo visar vilka som kan hockey!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Slutresultat:

• MoDo Hockey - Skellefteå AIK 4-3
• Färjestad BK - Leksands IF 1-2
• Växjö Lakers HC - Frölunda HC 1-0

Luleå faktiskt kvar i serieledning eftersom vi inte var ensamma att torska idag. Men lagen i SHL har följande poäng 21, 20, 20, 20, 19, 18, 18, 18, 16, 16, 14, 12, 10, 9.

Otroligt jämnt och spännande över hela tabellen nu, kul! Utan att räkna på det ser det ut som att 8/14 SHL-lag kan komma att toppa serien efter nästa omgång....

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Peja: Så svårt som de haft att få in puckar så länge och torskat match efter match har de nog haft flyt att vänta:-) Och håller detta 4-3 till hesa Fredrik trots en formidabel Appress på MooDoo med säkerligen fler skott på Mål från Apan sista två minuterna, än Luleå hade på Pölsan hela matchen.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
MooDoo sätter 4-3! Kan de hålla detta nu, mindre än 2 min kvar.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Och naturligtvis lyckas Apan kvittera. Nu 3-3 och fyra min kvar av tredje perioden.

Jobbigt för MooDoo att tappa ledning för andra matchen i rad.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Peja: Lite så, men redan den innan kunde nått ansiktet. Inklusive att det inte fanns anledning till det där bråket som snarast kan rubriceras Apan vilja att tjafsa efter blockeringar.

Tillägg: kollade repris nu och detuhandlar ju om att MooDooisten vill in på mål där vakten inte blockerat och Apjunisen stöter bort honom med klubban och så fortsätter båda gång på gång men sista crosscheckingen ser Apan ut att tydligt välja att crosschecka MooDooisten i ansiktet eller om det var halsen.

Inledningsvis bra försvarat av Apan, men helt onödigt med sista övergreppet.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
MooDoo ligger på för fler mål. Nyss en MooDooist fri framför mål men då tillåts Apan Arvid Lundberg bakifrån koppla björngrepp på MooDooisten medelst dubbel holding. Vilket de två rookiedomarna - som ingen hört talas om - inte vågar beivra. Svagt.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Så bev det också. 5.22 spelat av tredje, ställningen 3-2 för MooDoo som nu lirar PP fem minuter, sedan busapan fått matchstraff.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Måste ju bli matchstraff, En apa crosscheckar en MooDooist ansiktet efter avblåsning,

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
17 sekunder in på trean får vi

• MoDo Hockey - Skellefteå AIK 3-2

och kommentator Lindberg, mest bekant genom sin supporterblogg för Apan samt viljan att prata inglisch med Ritola, får byta kalsonger.

Inte krisa ihop nu, MooDooister!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Kvällsmatcherna efter två perioder:

• MoDo Hockey - Skellefteå AIK 3-1
• Färjestad BK - Leksands IF 1-2
• Växjö Lakers HC - Frölunda HC 1-0

Mycket oväntade resultat. Skulle de stå sig innebär det att Luleå faktiskt fortsatt leder serien, vilket känns pinsamt sedan Pölsan spelat ut oss så fullständigt tidigare idag. Men Warulfven och/eller Apan kan mycket väl vända och vinna i tredje förstås.

Och exakt placering har mindre betydelse då drygt hälften av SHL-lagen ligger inom 3 poäng i tabelltopp.

Ser förstås att åtminstone MooDoo klarar av att ta tre pinnar, sedan islossningen som startade förra omgången, då de dock tappade två pinnar trots att det lossnade rejält för forwards som öste in mål.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Peja: Backsidan ser de flesta av oss som vår akilleshäl.

Nu när vi har Laaksonen borta till efter nyår påstods det ju att Luleå la ett rejält bud på er Victor Söderström, som dock föredrog att spela hemma för betydligt lägre lön?! Luleå förnekar visserligen att man försökte, men kan ju ha gjort det ändå. Åkerström jr har ju varit lysande i Gnaget och även om han knappast skulle släppts lika fri i SHL som i Allsvenskan skulle han säkert platsat bland Luleås backar. Du lyfte ju tidigare Robin Salo och likaledes där skulle han varit en bra förstärkning.

Jag tänker att vi behöver inte en utan två backkompetenser. OK för en back som har åda, men sådana är ovanliga utanför NHL etc.

För det första en defensiv back som också kan äga utrymmet framför vår målvakt och flytta de som vill stå där.

För det andra en offensiv back som kan förstärka vårt anfall genom att vara ett rejält hot från blå så att motståndarna – när Luleå är i anfall – inte kan nöja sig med att gardera tre forwards, låsa in i slottet, och etablera gröt framför mål – utan också måste jobba mot den backen så att de får sträcka ut försvaret och jobba över större ytor. En sådan back, som antingen ligger inne med ett rejält direktskott eller åtminstone kan lägga snabba vidarepass, skulle förbättra vårt anfall och PP oerhört. Som Lepistö gjorde när han kom in finalåret.

Vad har vi just nu?

• Erik Gustafsson. Inte lika bra som för några år sedan, men självklar och stabil.
• Marcus Hardegård. Fram till idag inte varit inne på ett baklängesmål (idag blev det två..).
• Jesper Sellgren. Riktigt duktig i fjol men som nog hamnar i Schweiz efter säsongen.

• Själin. Bra komplement med annan bra back, men ingen storstjärna.
• Frederic Allard. Usel förra året och svårt att förstå att han blev kvar. Betydligt bättre i år, men svårt att lita på att han ska fixa det.
• Ludvig Jansson. Bäste spelare för småkronorna men i utveckling för att bli sitt bästa på seniornivå. Dock tagit stora steg sedan fjol.

Och så har vi bland junisar Oliwer Sjöström som sett bra ut, samt Arttu Tuhkala; någon av dem kan få kliva in om vi får backskada, och kan nog något så när fixa det, men knappast glänsa.

Så. I princip bara tre backar vi idag räknar som självklara och som skulle kunna gå in i ett gludlag.

Saknaden efter Laaksonen, som hade 29 assist i grundserien i fjol är stor. Efter nyår ska han vara tillbaka, förhoppningsvis så stark som förra året.

Men nog behöver vi en ytterligare stark back. Efter finalåret 2022 förlorade vi Engsund, Lepistö och Honka och har inte kunnat ersätta dessa, vare sig defensivt eller offensivt.

Helt klart var det inte bara backarna utan i hög grad våra forwards bidrag till defensiven idag som sänkte oss. När det gäller forwards är de så skickliga spelare att det nog kommer att ordna sig under året. Hälften är ju nya och det kommer att ta tid innan de kan spela Biulanhockeyn utan puck.

Men backuppsättningen räcker nog inte till om vi ska kunna utmana om gludet. Kommer Laaksonen tillbaka i den form han kan och vi kan landa en stark back ytterligare så, då kan väl någon av Ludde Jansson, Allard eller Själin komplettera.

Kreativitet? Ja, du känner ju Bulanhockeyn så om forwards kan sköta försvaret är de ju rätt fria att vara kreativa och hittills har alla linor bidragit med mål, fler än Luleå gjort tidigare, så det borde nog komma. Utan oflyt hade de kunnat få in något eller några mål på er av de chanser de hade, trots att ni ägde oss så pass. Men se t ex O’Neill, strålande spelare – senast mot Plastjö la han minst två horribla pass bakåt ut i slottet som blev till snabba vändningar för Plastjö. Forwards behöver lära känna varandra bättre i linorna: inte oväntat är det ofta junislinan med Jonas Berglund vingad av Granberg och Hedqvist som haft bäst och konsekvent samspel match efter match.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Har påpekat att "riksbetäckande" Fjollträskmedia satt Luleå i kloster. Senast orkade de som bäst rapportera målskyttarna typ. Att Luleå lyckades vända 0-2 till 3-2 mot Plastjö och därmed vinna fjärde matchen i rad sket de i. Sexpressen orkade först ett dygn senare lägga fram TV4:s korta film på målen och i rubriken påstod de att Luleå ar "NY" serieledare.

Men idag - när Luleå torskade - gick det snabbare. Tio minuter efter matchen kommer rapporter i båda tabloiderna inklusive ordentliga analyser.

Är ni fortfarande så j-a ilskna att vi spöade gulle-Djurgårn i slutspelet för mer än tio år sedan?
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2024-10-19-kl-180507.png


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Metalman: Hehe., finns chans för det.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Grattis Pölsan. Vibbar av 2012. Vinner ni sista matchen för säsongen nu som då?

• Luleå HF - Brynäs IF 0-3
• HV 71 - Timrå IK 1-3
• Rögle BK - Linköping HC 3-1
• IF Malmö Redhawks - Örebro HK 1-2 OT

Vete fan om man pallar kolla kvällsmatcherna efter denna utklassning av Pölsan.

· 57 ·
Om Sven.Savage
Hejar på: 0x20-luleahockeylogosvg.png Luleå HF

Erfarenhet: Legend

är nu OFFLINE