Trilske

3595 inlägg · 434 besäkare

Historik

· 58 ·
MoDo Hockey > Sv: Silly season
TickledDonkey: För någon som växte upp under 90/00-talet klingar ju inte namnet Ola Thorwalls helt obekant.

Måste vara dansbands-konnotationerna som gjorde att det satte sig.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
henkeiskogen: Fördelen med att satsa på spelare som hamnat i ett fack men som aldrig riktigt fått chansen att visa upp sig i en större roll och vet hur trist det är att snitta ~10 minuter i SHL.

Finns flera exempel på sådana spelare i vår trupp som tagit ledande roller: Modigs, Berna, Tex, Näsén.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
KB: Glader hade ändå förmågan att locka till sig rätt intressanta namn, men kanske ingen riktig lagbyggare.

Lät ju som på Hinken att det nästan var viktigare att han skulle passa in i omklädningsrummet, så frågan är hur "namnkunnigt" det blir.

Man kanske är sugen på att plocka in något som varit under Karlins vingar tidigare, för att inte lämna något åt slumpen.

MoDo Hockey > Sv: Björklöven - MoDo dubbelderby 2021-12-17 18
Tycker ändå detta b2b-möte var bättre än förra för våran del, fredagens resultat speglar ju inte alls matchen även om lövenfansen verkar intala sig det.

Det står liksom 4-3 när det är 8 minuter kvar, men vi gör ett horribelt byte och ger bort matchen. Mot ett lite mindre effektivt lag hade vi säkert haft ledningen med tanke på hur många ggr MoDo har hittat sätt att vinna matcher när man inte kommit upp i nivå.

Visst, delad poängskörd men spelmässigt var MoDo betydligt mer slagkraftiga över två matcher. MoDo har en helt annan jämnhet i spelet, vilket visar sig när det är tätt på given.

MoDo Hockey > Sv: Björklöven - MoDo dubbelderby 2021-12-17 18
Gårdagens match var ju spännande en bra bit in i tredje perioden, detta var ju avgjort efter 40 minuter.

MoDo Hockey > Sv: Björklöven - MoDo dubbelderby 2021-12-17 18
Rytter: Skönt med ännu en godtycklig regel som ingen har efterfrågat.

MoDo Hockey > Sv: Björklöven - MoDo dubbelderby 2021-12-17 18
MorganaLefaey:

Spontant känns det som väldigt få lag orkar bry sig om att hålla på välja tekningscirkel, möjligtvis att man tar till den möjligheten i någon slutspelsmatch när det är ett par sekunder kvar av matchen eller liknande.

MoDo Hockey > Sv: Björklöven - MoDo dubbelderby 2021-12-17 18
Gavelo: Misstänker dock att Sylle kan ha fått en eller två minuspinnar i samband med byten.

Hasa löste en situation fint där i början och avslutade med att sätta upp en armbåge ;-) Efter det hade han 1-2 tveksamma ingripanden, stod på hälarna rejält vid ett tillfälle när han blev rundad.

MoDo Hockey > Sv: Björklöven - MoDo dubbelderby 2021-12-17 18
Gavelo:

Rätt anmärkningsvärd analys i min bok. Förstår faktiskt inte hur du kan få det till en av hans "sämsta matcher", känns som en rejäl stretch. Men allt för att få dra det där om utlåningen en vända till, antar jag.

Hasa gör väl en högst genomsnittlig match utan att utmärka sig åt något håll, -1 i protokollet trots att man släpper sju i baken.

Noterar däremot att Sylwander var värst igår med sina -4.

MoDo Hockey > Sv: Björklöven - MoDo dubbelderby 2021-12-17 18
Målvaktsspelet tyvärr undermåligt ikväll, borde stått 0-0 efter första.

Enda orosmolnet inför imorgon är väl att vi kommer slänga in Tikkanen med tveksam form imorgon, även om man kanske inte ska dra alltför stora slutsatser av hans senaste match.

Vore trist om mv-paret gick in i en formsvacka samtidigt.

MoDo Hockey > Sv: MoDo - Almtuna 2021-12-15
Heyerdal: Hade han varit skadad så hade han förmodligen inte ställt sig och öppnat båsdörren.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
KB: Att man väljer att låta ut Hasa (som är långtifrån vår bästa spelare, till skillnad från Mora som lånade ut Ljunggren) indikerar på att Hinken har gått den den gyllene medelvägen och bedrivit kohandel.

In Hinken we trust.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Ja, nu ska minsann alla "riktiga" supportrar ta avstånd från denna utlåning och blåsa upp den till orimliga proportioner istället för att lita på Hinken och gå vidare med livet. Utlåningen av Hasa berör mig inte alls, hade blivit betydligt mer provocerad om det varit Bernhardt eller Näsén.

Vet inte hur fördelaktigt det är att hindra spelare (med naturlig koppling till klubben) som vill visa upp sig på högre nivå heller.

Hade Hasa tackat nej hade vi aldrig haft denna diskussion liksom.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Blake: Jag säger att man ska ta vissa uttalanden med en nypa salt, speciellt när man verkar vilja göra sig av med halva laget efter en liten motgång. Tycker det mest verkar vara skadehistoriken som ligger honom i fatet. Det finns inte en uppsjö med backar som är bättre än honom på ha-nivå, men det är ju lönlöst att försöka föra någon sorts diskussion om en fd. MoDo-spelare som lämnat under kontroversiella former för en rival.

Men om man vill intala sig att han är en medioker spelare på ha-nivå, är det fine med mig.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Ogie Ogilthorpe: Jag tror dock att det kan vara så enkelt att man har fått skador på fel spelare och laget blivit blottade med viktiga nyckelspelare borta. När dessa är tillbaka tror jag inte att det är alltför mycket som behöver åtgärdas.

Värva hade man nog gjort i sinom tid oavsett, men gäller att träffa rätt också. Har vi tur kanske det resulterar i ett par för tidiga panikvärvningar ;-)

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Silly: Tur att vi har Folin då ;-)

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Silly: Så kan man ju också se det. Men hade vi kunnat hugga en sådan spelartyp i dagsläget hade vi gjort det.

Men om man tror att nuvarande backbesättning inte behöver kompletteras utan är den som tar oss i mål förstår jag att man kanske kliar sig i huvudet över mitt uttalande.

MoDo Hockey > Sv: Vita hästen - MoDo 2021-12-03
Rytter: Ledtråd: Personen går ut extremt hårt i sina profetior och tippade bl.a. seriens bästa målvakt på 16:e plats i mv-ligan ;-)

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Blake: Ytterell är väl skadad och har väl inte ens spelat under deras förlustsvit. Ingen direkt motivering till varför han kastas åt vargarna mer än att man "köpt loss" honom. En rajtare som Ytterell hade kompletterat vår backbesättning på ett bra sätt, utan tvivel.

De kommer naturligtvis hitta tillbaka till vinnarspåret igen, men såklart kul att beskåda kalabaliken efter första riktiga motgången och äntligen få hälsa HV välkomna till hockeyallsvenskan.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{9233}: Tröttaste tippningen på länge. Var tydligt att det var en "nu har vi slutat tro på MoDo och tippar dom därför på en intetsägande mittenplacering" utan någon vidare analys.

Men den synade man direkt.

MoDo Hockey > Sv: Vita hästen - MoDo 2021-12-03
Smurfen: Samuelsson gapar med tom blick?

MoDo Hockey > Sv: Vita hästen - MoDo 2021-12-03
KB: liknande utflykt som han hade mot löven. Snyggt!

MoDo Hockey > Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Var lite orolig att man skulle bedöma Öhrns straff som "inconclusive", domaren stod ju annars perfekt till för att kunna se det utan att ringa, kan man tycka? Känns ju som att reprisbilderna hjälpte föga.

Lite anmärkningsvärt att tv-tittaren inte får tillgång till kameran som sitter i taket, skulle förbättra produktionen avsevärt.

Hoppas förövrigt inte att Modigs blir anmäld till disciplinnämnden (tombola) och man hittar en slewfoot på honom efter att han vräkte omkull taif-spelaren framför deras bås, likt Sylwander.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
M Horava: Utpekad och utpekad.

Tycker Gradin var väldig tydlig när han värvade centrar att alla tre skulle ha potential att vara förstacenter, vilket tyder på att man i första hand ville ha en bred centersida som kan gå in och göra jobbet oavsett vilken roll spelaren tilldelas. Även om man kunde önska mer poängproduktion så går han fortfarande in och gör jobbet.

Det är väl mer vi supportrar som har byggt upp felaktiga förväntningar och siat om MacMaster som förstacenter. Men baserat på vad, egentligen?

Till skillnad från Vigneault som på förhand blev tredjecentern som överraskat alla.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
KB: Precis, kan lägga till att mitt exempel handlar om en 25-årig import, som i Vigneaults fall. Beror lite på ålder å så vad man får i ersättning.

Avgiften (om man sajnar efter 19 juli) betalas dock av den enskilda SHL-klubben och ej från potten.

Men som sagt, småpotatis.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
KB: Inbillade mig att det var dyrare för en SHL-klubb om spelaren satt på kontrakt. Men verkar kosta 80k för en SHL-klubb att plocka en import som gjort _en_ säsong i HA, kontrakt eller ej. För att få full ersättning (250k) krävs _tre_ säsonger.

Sajnar man efter 19 juli får esshåell-klubben punga ut en avgift på 300k.

MoDo Hockey > Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Trots målsnålt är det en väldigt underhållande tillställning där MoDo är det bättre laget.

Tycker det är en av Aagaards bättre matcher, tycker ofta han är rätt osynlig men ikväll är han väldigt involverad i spelet, vinner mycket puck. Monsterbyte där i slutet.

Känns som det är målgaranti varje gång Bernhardt bombar från blå, vilken bössa.

MoDo Hockey > Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Nucky: Han grinade rätt illa i båset (stod upp och sträckte ut överkroppen, typ). Såg lite mörbultad ut. Testade nåt byte i andra innan han klev av. Vad var det för skada han fick mot Västervik? Ryktades väl om en axel.

Även Näsén fick en smäll på handen i mittenperioden, stod i båset mellan bytena med en ispåse. Men verkar inte ha varit någon större fara där.

MoDo Hockey > Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Rytter: Gillar att Hedberg kallade MoDo (läs Karlin) för "opportunistiska" (syftar antagligen på att han är duktig på att få laget att anpassa sig efter motståndet).

Blir som du säger en helt annan stabilitet i spelet jämfört med ex. åsnebrottarns devis där man spelar med högre risk vilket leder till att man lättare (och oftare) kan bli utmanövrerad när man väl stöter på en taktiskt skicklig tränare.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
KB: Sägs vara en pådrivare också. Blev ju tokhyllad av Ekman trots att han inte spelade en minut i kvalet.

Antitesen till Jeppe Lindgren (åtminstone sett till kroppsspråk).

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{8879}: Tyvärr alldeles för skadebenägen, ingen spelare jag skulle plocka in i dagsläget eller satsa på när man behöver ersätta skadade spelare.

Blev väl bara en handfull matcher i KHL innan han drog på sig ytterligare en skada, antagligen därför man väljer att bryta kontraktet, på ryskt-manér.

Ingman hade inte varit fel, speciellt om man vill bygga lite mer långsiktigt. Ingen rolig SHL-sejour för honom där delvis hamnat i frysboxen och dessutom lyckats hamna i två bottenlag.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: Apropå Bernhardt så har jag noterat att han nästan aldrig förlorar en åkduell om det uppstår en snabb spelvändning, han är alltid först på puck. Känns som han har avstyrt otaliga lägen där han har varit snabbare än motståndaren.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
{5647}: Trist att Sveningsson som verkade trivas mot löven missar back2back-mötet, klev väl fram och levererade ett hattrick mot IFB ifjol när det gällde som mest.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
hockey_21: Helmer verkar rätt skillad, otroligt kompetent framspelning till Lindewalls friläge, när han (Lindewall) bröt sig loss från sin uppvaktning. Stark sekvens.

MoDo Hockey > Sv: MoDo - Hv71 2021-10-13
Basti: När MoDo rattar sändningarna på försäsongen är väl kameran ett etage ner, tycker den vinkeln känns väldigt pigg. Sen om den är bättre eller sämre kan jag inte avgöra, men den nuvarande placeringen gör att det blir väldigt stor kontrast jämfört med många andra moderna arenor som har den förhållandevis högt, ej att förväxla med taif, västervik osv.

Känns ju som ett helt annat spel varje gång vi spelar borta i någon mindre bemedlad hall.

MoDo Hockey > Sv: MoDo - Hv71 2021-10-13
Gillar skarpt gårdagens arbetsinsats, bra energi genom hela matchen. Jag tycker det var tydligt att Karlin hade lyckats förmedla vad man behövde göra för att HV skulle få det jobbigt.

Som av en händelse sammanföll en av MoDos bättre matcher mot HVs sämsta... Har för mig att det lät likadant i Kristianstad. Slump eller mönster?

Till sist, Tikkanen ser fin ut och regeln om "avsiktlig offside" är en extremt godtycklig regel.

MoDo Hockey > Sv: Kristianstad - Modo 2021-10-08
Vi går ju ut och kontrollerar tredje sen tar vi ett dumt lagstraff och bjuder in dom, annars hade nog perioden fortlöpt utan större bekymmer.

Gissar att detta var en av KRIs sämsta matcher hittills, rätt uddlöst men lyckas likväl hänga tre baljor.

MoDo Hockey > Sv: Kristianstad - Modo 2021-10-08
Längesen man neutralisera ett lag på bortaplan som MoDo gör ikväll, bortamatcher i HA brukar sannerligen vara ett aber. Karlin-effekten eller bara KRI som är helt under isen?

Däremot ingen Piva-effekt i Kristianstad bås i alla fall, där han numera verkar husera.

MoDo Hockey > Sv: Kristianstad - Modo 2021-10-08
{8879}: Absolut, samtidigt så hamnade vi i en ganska extraordinär situation i och med Tex sena bakslag, vilket kan kräva rätt desperata lösningar. Känslan är väl att Tikkanen inte legat i pipen någon längre tid.

Därför tycker jag heller inte man ska lasta ledningen alltför hårt om denna värvningen inte faller väl ut.

MoDo Hockey > Sv: Kristianstad - Modo 2021-10-08
{5647}: Man ville väl förlänga med Lundström, men han verkar inte ha varit intresserad av någon korttidslösning. Vad han nu hade så bråttom hem till med tanke på att LHC har det gott ställt på mv-sidan.

Är väl mest osäker på vad han är i för form, osar extremt matchotränad (därav skeptisk till kvällens drabbning).

Men här och nu känns det väl inte som att han kommer vara tungan på vågen utan mest används som en injektion för att man hoppas väcka laget.

MoDo Hockey > Sv: Kristianstad - Modo 2021-10-08
Filiphm: Har verkligen noll förväntningar, känns som en panikvärvning deluxe och att man kastar in honom idag enbart för att lätta på arbetsbördan för Wallin. Hade man vunnit sist tror jag Wallin hade fortsatt.

Men efter senaste praktfiaskot är känslan att man inte har så mycket att förlora, blunda och hoppas på det bästa, typ.

MoDo Hockey > Sv: MoDo - Kristianstad 2021-10-01
Frontschwein: 6/9 pinnar med vår andrekeeper (som borde varit 7-8 om vi inte gett bort matchen nere i Västervik, minst en ot-match i alla fall).

Nästa är mot TAIF och sedan möter vi KRI igen, ganska fördelaktigt schema för att få en pangstart och etablera oss på övre halvan direkt.

Sedan möter vi HV, och då bör väl Tex kunna vara tillbaka?

Om det inte är något allvarligare med honom så kan jag inte tänka mig att det är aktuellt med något mv-lån längre, nu när man har fått lite arbetsro i och med vinsterna, trots avsaknad av förstekeeper.

MoDo Hockey > Sv: MoDo - Västervik 2021-09-29
Saleva: Rätt tydligt att han är en en kvarleva från fjolårets backuppsättning. Fan, han loggade typ mest istid av alla backar när IKO gick upp, men i MoDo framstår han alltmer som en säkerhetsrisk eftersom han vägrar spela resolut i egen zon.

Får inte riktigt ihop det med tanke på hur skickliga IKO var på att spela sig ur egen zon året de gick upp, även om han gick under namnet "försvarsgeneralen".

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Många experter som tippar Västervik tvärsist, tappet av MK i kombination med att man har väldigt dålig koll på deras nyförvärv gör väl att man landar i den slutsatsen.

Nu gick man bet på Gropp men det skvallrar ju ändå lite om deras scoutingverksamhet och Georgssons betydelse i det hela när deras transatlanter ofta är intressanta för förmodade topplag och även shl-klubbar.

Är väl förövrigt inget annat HA-lag, än just Västervik, som slagit HV på försäsongen?

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Var väl egentligen planerat att Wallin, i lugn och ro, skulle få träna sig i form och inte stå i de inledande försäsongsmatcherna som vissa har dragit extremt stora växlar av, vilket jag kan tycka är lite beklagligt.

Men nu blev det som det blev.

Om inte Tex kan stå på fredag antar jag att man förlänger lånet med Lundström, känns väl ändå som att vi kommer behöva öppna storplånkan om det skulle bli aktuellt att förstärka på mv-sidan längre fram.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Aagaard är nog, utan att överdriva, väldigt underskattad (även av undertecknad). Men kanske inte så konstigt med tanke på hur det såg ut ifjol, inte många av hans mål som gav någon vidare avkastning.

Hans fyramålsmatch mot Mora där vi med nöd och näppe fick med oss en pinne t.e.x, sådant förtar ju en del av prestationen. Blev själv väldigt förvånad när jag insåg att han hade gjort över 20 mål, vilket gick upp för mig när säsongen var slut (blev inte mycket statstittande ifjol).

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Saleva: Rätt trötta spaningar om MoDo. Även om jag känner att Karlins lag tycks ha en förmåga att smyga under radarn och bli en riktig darkhorse när det vankas slutspel. Räknar absolut inte med att vi vinner serien, men det hade varit kul att ställa till det rejält för ett lag som HV.

Men man vinner mot Mora sent in på försäsongen och spöar löven i ett genrep så hade jag nog i alla fall höjt ett varningens finger med tanke på att dessa verkade givna i en topp-4.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Ja, finns flera exempel med lag som varit lyckade där man haft större spridning på poängen. Räckte med 15 kassar för att Sveningsson skulle vinna den interna skytteligan när IKO gick upp (delad förstaplats med två andra, förvisso).

Sylle i all ära, men jag ser det som ett svaghetstecken (underbetyg till många) när han är uppe och nosar på poängtoppen. Men han kommer nog göra en del poäng i vinter, trots allt.

Men försäsongen är trots allt ett rätt litet arbetsprov. Känns som att vi började komma igång på allvar runt SCA-cupen.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Både Modigs och Tjerna tippade att Riley skulle vinna den interna poängligan, så han verkar ha gjort avtryck ganska så omgående. Målskyttet kan absolut bli ett aber, Vigneault gjorde t.e.x. 2+12 i Tyskland. Men han går ju fram som en ångvält, och kommer bidra på andra sätt.

Lite oroväckande att Sylwander ledde poängligan inför gårdagens match, men jag gillar att Mikkel (som tillslut vann poängligan efter gårdagens match) mer eller mindre gick ut och lovade att han skulle göra fler än 21 kassar.

Sen får man väl hoppas att Sveningsson/Modigs gör runt 12-15 kassar.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Dahlroth kanske inte var sämre tränad än vad han var ifjol då, bara att kravställningen blivit högre med nya tränare.

· 58 ·
Om Trilske
Hejar på: 0x20-modohockeylogosvg.png MoDo Hockey

Erfarenhet: Legend

är nu OFFLINE