1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 505583 inlägg · 4189 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

scim: Ett av de tyngre foreardsparen genom tiderna, nämigen Wayne Gretzky och Mario Lemieux förvandlas hastigt och lustigt till Grson och Lemieisco.

Om vi istället kör den gamla ryska superfemman får vi följande:

Krutinhosa Pau, Larionson Santos, Makara, Alexino, Vjatjeslinho. Borde väl platsa i vilken VM-trupp som helst...

Jahapp... så fick jag namnet "Bezo".

Lumber Jack: Conny Strömberg blev "Cinho Peres".

Icing-Ove:

Saddam är väl inte så tung längre.

Usama bin Laden = "Bin ladinho Pau"
Saddam Hussein = "Saddisco"

Tungt anfallspar.....

Lumber Jack:

Jag ljög egentligen, jag heter inte Viba, jag heter Mattia. Viba heter jag om jag kastar om för- och efternamn. Men Viba lät bättre än Mattia, som lät för likt Mattila. Du kan förresten få vara Domba, Numo är Hanba

scim: Viba och domba, sen kom hanba...

Metal Guru:

Viba, vilket är mitt officiella tilltalsnamn hädanefter.

Mitt smeknamn här gav resultatet Eto. Låter ganska bra faktiskt. Kaka till Ronaldinho, skarvar vidare till Eto, en bicicletas, gooooooooooooool!

Poffas Bomb = Poffildo

Metal Guru: Tealdo.. now were talkin'!

Gurito.

Dream Team: Petandro Peres med tilltalsnamn men Kjell Petico med födelsenamnet. Salle 00 ger Sallinhosa.

Poffilibombo...

Dream Team:

haha låter farligt, Passa er för lindgrerto ??

Portello: Själv fick jag hallicknamnet Lindgrerto...

mattias - 74: Själv fick man Lumbildo, låter lite som om man vore en transvestit...

Paddan: Själv fick jag artistnamnet Jerto.

Krizaldo, Weinheto, Näsla, Svartvadisco

hahaha!!!

Dragan 2k:

Tog man mitt smeknamn så fick jag heta Lilundo Santos =)

Dragan 2k: ...och självklart kommer vi då att vara iklädda dessa löjeväckande huvudbonader, som tydligen är på väg att genom lagförslag bli obligatoriska för all juniorfotboll i Massachusetts.

Peter Forsberg = Petisco :-)

Frisco: Tog jag mitt nick härifrån blev det rätt häftiga Drageta Santos.

Paddan: Friscaça

Paddan: Coolt.. Själv fick jag Pson.

Kan själv höra lyriska engelska kommentatorer kommentera: ..."Through the middle comes Stafra - what skill - what speed - how does he keep the ball at his feet. What a brilliant pass to the always lethal Pson who strikes with an incredible bicycle kick from 35 yards. What play."

Eller npt.

Paddan:

Ja fick andersinhossa =)

hellge: Det här var ju en kul sak. Att generera ett brasilianskt artistnamn. Mitt eget blev det orytmiska Stafra, medan Martin Wilde fick det intressanta Wildinho

Petey21: Wow, scannar du den och lägger ut den kommer jag skicka en pall guldstjärnor, samt en pallyftare.

Det är ett fint bibliotek vi har.

Swordster: Det finns ju olika typer av bomber. Får hoppas att Poffas definition av bomb inte är en sådan här...

upload.wikimedia.org/wikipedia/sv/3/3d/Kinapuff.jpg

utan hellre en sådan här...

blog.kir.com/archives/Nuclear_explosion_22.jpg

Det skulle liksom smälla lite högre då... ;-)

hellge: Kommer inte ihåg vem som skrev artikeln, men jag kommer nog att återvända till microfilmarkivet och då ska jag kolla upp artikeln igen, kanske rent utav skriva ut den. Det var två artiklar i ämnet, dels en direkt i anslutning till konserten som handlade om det musikaliska, dels en någon eller några veckor senare som talade om att det inte blev någon ekonomisk succé för arrangören. Den förstnämnda artikeln hade någon eller några bilder från konserten, så om jag skriver ut den kan jag scanna in den och lägga ut för allmän beskådan. Lär få återkomma i ämnet.

För att längta lite mer till hockeysäsongen:

Kommer ni ihåg denna spektakulära händelsen:
svt.se/content/1/c6/55/91/15/2006-0317-tackling.asx

Här är en infovideo för årets modolag att lära av, som en kul grej kan ni visualisera Per Ledin i spelaren som inte har Phillymundering:
www.youtube.com/watch?v=IxSNseaJxFY

Skruva gärna upp ljudet......

Lumber Jack:
Om din minnesbild är riktig måste denna händelse gått min kamrats sfär alldeles förbi. Var Lemstern själv med på noterna?

hellge:
Jag räknar inte stavfel - och antalet fel har du själv hållt reda på... ;0)

Metal Guru: Nja, undra om inte ÖA t.o.m har en bild på dam från Nolaskogs som flashar. Petey21 kanske vet.

Frisco: Var det bra hos Westerlinds?

...så har jag varit på kaffeutflykt. Först en tur efter Bergomsvägen, sen en kaffe i Ståsundsviken och på vägen hem en kaffe i Överhörnäs.
Nu ska jag ut och försöka hitta en tretår.

hellge:

Det är svensklärarinnan knaskamilla som brukar syssla med sånt.

Metal Guru: Du räknar inte stavfel va?

hellge:

Inte för att jag vill vara taskig, men det här var nog femte gången på två dar ;0) - vilket du tycks ha kommit fram till själv i slutpläderingen.

Till just Motörhead-touren 1985 har jag en bekant som var involverad - och en av hans stående historier är besvikelsen över publiken, och hur Orrskogen - som de dissade till en början - kunde dra mest på hela roadtrippen, med sina runt 1000.

Booten Titties and Vodka fick i övrigt sitt namn efter Lemmys enorma besvikelse över att nu kommit till syndens hemvist, och trots det ville inget fruntimmer visa sina behag för honom. Tjatet från Lemmy renderade i att arrangörerna hyrde en kvinna på sista spelningen, som fick göra Lemmy nöjd. Hon fick förutom en viss ekomomisk ersättning också ett tack på booten.
Vodkan var däremot mer förekommande backstage.

Petey21: Att det bara var 2-300 pers på den där Motorheadkoncerten i Kempis tror jag inte på. Eller rättare sagt tror inte Petey ljuger, utan att det stod fel i ÖA. Kom du ihåg vem som skrev? Jag var på innerplan och kommer tydligt ihåg att det var minst 500 bara på innerplan och mellan 1000 och 1200 på läktarna.

Fast det är klart, igår hade jag fel fyra gånger…

Av de mest kända som befann sig på giget var Christer Forsberg, han målskytten som lirat i FV, MoDo FF och Anunsjö. Sen var även Pär Hägglund från ÖA där, samt Janne från Sollefteå. Jag kommer inte ihåg hans namn men jag tror han var född 1963, han var rigthskytt och jag är tämligen säker på att han tränat Sollefteå de senaste åren. Han kan ha gjort någon elitseriematch men blev mest känd för att vägra träna med MoDo när de hade sosserosen på hjälmen under Sandlineran. Sen är jag och tämligen säker på att MoDos sportchef, Ecke Holmberg var där.

Efter intensivt googlande hittade jag honom på den magnifika web.telia.com/~u66005454/27.htm Jan Öhman, b, 1982-83.

Jag har skrivit lite om detta gig i min presentation. Men med risk att bli allt för egocentrisk lämnar jag det.

Nu under tiden jag skrivit detta kom jag på att det finns möjlighet att jag bandar ihop Motorheads gig med Europes. De spelade direkt efter deras första platta i Kempis. Vårt lag var roadcrew, vilket ändå borde anses som en merit

Petey21: Det låter lite som samma upplägg vad gäller det publika agerandet vid en spelning i dåvarande Gärdehallen i Sundsvall (nuvarande Gärdehov). Det kan ha varit samma turné, för detta utspelade sig också någon gång under mitten av -80-talet. Ryktena som omgärdat den konserten berättar även de om ett hundratal tappra åskådare som vågade trotsa oväsendet. Eller ja, det faktum att man tröck sig så långt bak i ishallen som det gick att komma berättar väl dels att man kanske inte uppskattade vad man hörde kanske i lika stor utsträckning som bandet hoppats, plus att man nog krämade på lite väl mycket vad beträffar ljudvolymen.

...så såg jag en rätt bra kortfilm alldeles nyss.

Petey21:

Som jag kommer ihåg det så var det c:a 1000 på plats i Orrskogen/Malung på premiären. Det tyckte arrangören var 'fördjävla dåligt', men det visade sig sedan att det fick bli publikrekord för den turnéen.

Mitt band - Hawkwind - spelade i Borlänge på 80-talet inför ett ensiffrigt betalande publikhav. Sett ur den synvikeln är ett par hundra riktigt riktigt bra.

Metal Guru: Aproopå Motörheads konserter, satt på bibblan förra veckan och kikade på ÖA:s microfilmarkiv, och tydligen var Motörheads konsert i Kempis sommaren 1985 ingen publiksuccé, man behövde minst 2000 åskådare för att det skulle gå ihop men endast 200-300 behagade dyka upp. Får hoppas att detta faktum inte skrämmer bort eventuella band från att besöka Swedbank Arena.

Mats Edström:

Det där var en privat bild ur mitt fotoalbum. Hur har du fått tag på det?

Poffa:

Då är det här mer ditt alter ego, eller?!

Frisco: Den liknar mer och mer en blindgångare...

Frisco:

Men det kan bli en jävla smäll.

Swordster: Världens längsta stubin skulle jag tro.

Poffa: Förresten hur går det med bomben?

Mats Edström:

Att jag är en av dessa ser jag som föga troligt. Jag är mycket grinigare än så.

« · 730294 · »