{8879}: Skönt med en vinst. MoDoiter och Umeå-kommunister vaknar till ännu en solig dag, båda läger inkasserade 3p var. Rally-VM här har tur med vädret. 3 MoDo-mål hos LA och Landeskog skottade in 3 helt själv.
Robin Ztorken L: Äh, vi gör en relativt bra match. Tingsryd gör det bra defensivt.
Sen är det synd att Vigneault inte hamnar på 12 assist, Woods sätter 7 i krysset och Tikka håller nollan eftersom våra backar tillåtit 0 skott mot mål.
Bad_Brett: Lagen i SHL varken vill eller behöver locka med en större lön. De kan erbjuda spel i högsta serien och i vissa fall framträdande roller samt möjlighet att tjäna större pengar på sikt.
Löner i SHL: Patrik Karlkvist (MoDo > IKO) - 50k Oskar Ståhl-Lyrenäs (Mora > Rögle) - 35k Linus Karlsson (BIK - Skellefteå) - 45k Filip Cederqvist (Tingsryd > DIF) - 40k Per Svensson (Timrå) - 50k
KB: Med tanke på hur väl de allsvenska värvningarna har presterat de senaste åren så köper jag det inte till fullo. Klart Bernhardt skulle kunna tjäna bättre i SHL, t.ex. Djurgården, än vad han gör i MoDo.
Bad_Brett: Allsvenska toppspelare som går till etablerade klubbar i SHL tjänar extremt sällan några större summor första året. Förstår hur du tänker, men situationen du beskriver händer inte riktigt.
Karlkvist tjänade mer hos oss än vad han fick i Oskarshamn inledningsvis. Nu förlängde/förhandlade han om kontraktet efter succén och det har förmodligen tryckt upp lönen ganska bra.
O. Ståhl-Lyrenäs, L. Larsson, F. Olofsson och många andra har tjänat typ 40-50k första året, dock med ganska fina bonusar som kan kicka in inför nästa säsong.
{9682}: En liten fundering. Säg att en spelare i MoDo tjänar 50 000 kr i månaden och att kontraktet gäller även över nästa säsong. Sedan ringer Rögle och erbjuder 100 000 kr. Saken är bara, att detta kontrakt kommer inte aktiveras ifall MoDo går upp.
Rimligtvis skapar detta en bisarr situation, där spelaren i princip kan paja sin egen ekonomi genom att spela på topp.
Nu gissar jag att det här är sådant man diskuterar kontinuerligt och att Hinken utlovar bonusar vid avancemang etc., men likväl känns det som att detta är något som skulle kunna ställa till det. Det här avtalet måste ändras.
Bössa 68: Jag tycker att försvarsspelet var glädjande ikväll. Fick ett samtal av Karlin i paus där han ursäktade anfallsspelet men det berodde på att de övar på defensiven nu inför slutspelet. Schååååål
Hörni, jag är på riktigt orolig. Modo kämpar med TAIF på hemmaplan, medans Karlskoga känns ruskigt starka, förlorar nästan aldrig längre. Dessutom, de känns som ett boogeyteam för oss och får vi dessutom bortaplan i ev semifinal får vi verkligen det tufft.